Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Bommel »

Elke pijp, behalve kunststof, is gemaakt van een natuur product.
Het zij bruyère, meerschuim, morta, olijf, peer of andere hout/wortel soort het blijven stukjes natuur.
En ongeacht de prijs kan het gebeuren dat plots enige ongewilde natuurverschijnsel zich laat zien.
Zo ook in de door Meindert zorgvuldig gemaakte olijf Curvy die ik vandaag heerlijk in de tuin en in het zonnetje wilde gaan roken.
Echter bij het koesteren en liefdevol de pijp te bekijken, zoals ik bij elke pijp doe voordat ik deze stop, ontdekte ik een zwarte verkleuring en twee streepjes in het hout en bij het nader onderzoeken met de nagel voelde ik dat het om barstjes gaat.
Ik schrok me dan ook de barsten, scheurtjes in een pijp die net ingerookt begint te raken.
Potverdrie en nog wel een Meindert kunstwerk. :cry:
De pijp wordt nog nader geïnspecteerd maar zoals het er nu uitziet maakt het voorals nog niets uit qua rookeigenschappen, maar wat doet de toekomst? :-T
Overigens, voor de duidelijkheid treft Meindert geen blaam want zoals gezegd het is en blijft een natuurproduct.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
safetymichel
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 sep 2016 17:24

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door safetymichel »

Dat is niet zo mooi Bommel. De natuur kan grillig zijn. Dat is weer het mooie ervan.
Hopenlijk blijft het gewoon een prachtig mooi rokertje. Het is zeker een kunstwerk op zich.
Spijt is verstand dat te laat komt.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Arno »

Wand te dun en te hard ingerookt? :? Erg jammer!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Eliminator »

Zonde, ik heb een soortgelijk probleem bij mijn meerschuimpijp, hij rookt er niet minder om, maar verkleurd erg lelijk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Bommel »

Arno schreef:Wand te dun en te hard ingerookt? :? Erg jammer!
Wand is zeer zeker niet te dun en aan hard inroken doe ik niet.
Ze begon net aan de derde volle ketel.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Tobias Tobit »

Nee, dat zou ik zeker geen dunne wand noemen. Zie wel maar weinig opbouw van koolstof.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Bommel »

Tobias Tobit schreef:Nee, dat zou ik zeker geen dunne wand noemen. Zie wel maar weinig opbouw van koolstof.
Op deze foto was ze nog maagdelijk Tobias en nog ter huize van Meindert.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Tobias Tobit »

Aha vandaar [emoji4]

Er stond boven het plaatje begon aan de derde volle ketel dus ik was licht verbaasd over je koollaagje.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5376
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Paasei »

Is het bruyere of olijf?

Lezen, Jan... het is dus olijf...
Volgens mij (maar ik zou het van dichtbij moeten zien) is dit geen barstje maar een 'plooitje' in het hout, wat je wel meer ziet. Verder heb ik me laten vertellen dat olijf helemaal niet moet worden ingerookt, het is harder als bruyere en gelijk ook een beetje poreus als meerschuim, dus een kollaagje zou geen meerwaarde hebben.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5205
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Massis »

Paasei schreef:Is het bruyere of olijf?

Lezen, Jan... het is dus olijf...
Volgens mij (maar ik zou het van dichtbij moeten zien) is dit geen barstje maar een 'plooitje' in het hout, wat je wel meer ziet. Verder heb ik me laten vertellen dat olijf helemaal niet moet worden ingerookt, het is harder als bruyere en gelijk ook een beetje poreus als meerschuim, dus een kollaagje zou geen meerwaarde hebben.
Ik durf wel met enige zekerheid zeggen dat olijf minder hard is dan bruyere, en sowieeso veel gevoeliger voor barsten. Wel vind ik t vreemd dat deze 2 barsten compleet dwars op de nerf lopen, dat zie je niet vaak...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Arno »

Paasei schreef:Verder heb ik me laten vertellen dat olijf helemaal niet moet worden ingerookt, het is harder als bruyere en gelijk ook een beetje poreus als meerschuim, dus een kollaagje zou geen meerwaarde hebben.
Ben je niet in de war met morta?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Bommel »

Massis schreef:
Paasei schreef:Is het bruyere of olijf?

Lezen, Jan... het is dus olijf...
Volgens mij (maar ik zou het van dichtbij moeten zien) is dit geen barstje maar een 'plooitje' in het hout, wat je wel meer ziet. Verder heb ik me laten vertellen dat olijf helemaal niet moet worden ingerookt, het is harder als bruyere en gelijk ook een beetje poreus als meerschuim, dus een kollaagje zou geen meerwaarde hebben.
Ik durf wel met enige zekerheid zeggen dat olijf minder hard is dan bruyere, en sowieeso veel gevoeliger voor barsten. Wel vind ik t vreemd dat deze 2 barsten compleet dwars op de nerf lopen, dat zie je niet vaak...
Dat bevreemde mij ook Massis en het lijken wel barstjes in een laklaag, zij het dat deze pijp niet gelakt is.
Maar het rare is, helaas niet goed op de foto waar te nemen, dat op deze plekken het hout wat zwart kleurd terwijl de rest van de pijp al aardig begint te patineren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5376
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Paasei »

Arno schreef:
Paasei schreef:Verder heb ik me laten vertellen dat olijf helemaal niet moet worden ingerookt, het is harder als bruyere en gelijk ook een beetje poreus als meerschuim, dus een kollaagje zou geen meerwaarde hebben.
Ben je niet in de war met morta?
Nee, olijf... ik had het ergens gelezen, maar weet niet meer waar juist.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2428
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door meindert »

Geachte wel edele Heer Bommel als het erger word stuur mij een PB!!! , Thom Poes maakt een nieuwe voor jou!!! :D :D
Deze Fries zorgt er voor dat alle forumleden roken uit mijn pijpen naar volle tevredenheid !!!
Desnoods maak ik zo,n pijp uit Bruyere om toekomstige fouten uit te sluiten!!
Zonder kosten natuurlijk!!!

Groet van pijpmaker Meindert :B
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Bommel »

Dat is een aller vriendelijkst aanbod Meindert.
Zoals ik al aangaf per PB, ik neem de pijp mee naar WW ter onderzoek door jou meester ogen.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door robvoorburg »

Genereus Meindert!

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: RE: Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door NoneNicer »

Bommel schreef:Dat is een aller vriendelijkst aanbod Meindert.
Zoals ik al aangaf per PB, ik neem de pijp mee naar WW ter onderzoek door jou meester ogen.
Tjonge, schrikken! Heel mooi gebaar Meindert, stiekem ben ik wel heel erg benieuwd naar de oorzaak en wat we er van kunnen leren...

Misschien is het 'nieuwigheid' zoals we in het oosten vroeger zeiden. Echter is de verloop bijna haaks op de nerf zeer ongebruikelijk.

Ik heb op enkele forumposts wel gelezen dat olijfhout gevoelig(er) is voor temperatuur én luchtvochtigheidsschommelingen. Nou is het bij ons in huis de laatste tijd ook erg droog, het parket is er al flink van gekrompen. Wellicht dat dat er iets mee te maken kan hebben?

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2428
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: RE: Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door meindert »

NoneNicer schreef:
Bommel schreef:Dat is een aller vriendelijkst aanbod Meindert.
Zoals ik al aangaf per PB, ik neem de pijp mee naar WW ter onderzoek door jou meester ogen.
Tjonge, schrikken! Heel mooi gebaar Meindert, stiekem ben ik wel heel erg benieuwd naar de oorzaak en wat we er van kunnen leren...

Misschien is het 'nieuwigheid' zoals we in het oosten vroeger zeiden. Echter is de verloop bijna haaks op de nerf zeer ongebruikelijk.

Ik heb op enkele forumposts wel gelezen dat olijfhout gevoelig(er) is voor temperatuur én luchtvochtigheidsschommelingen. Nou is het bij ons in huis de laatste tijd ook erg droog, het parket is er al flink van gekrompen. Wellicht dat dat er iets mee te maken kan hebben?
Hier even reactie , ik kan jullie vertellen dat ik dit 1 keer eerder heb mee gemaakt ( niet van hetzelfde blok olijf!! ) ik maakte een olijf voor
Paasei , direct na dat hij klaar was zaten er ook zulke oppervlakte scheurtjes in , ik heb toen in overleg met Jan een bruyere voor hem gemaakt,
deze pijp heb ik maanden laten staan drogen, uiteindelijk de scheurtjes uitgefreesd en gestopt , daarna gerustificeerd en gebeitst , deze pijp is nu van mij zelf,.... en 1 van mijn top favorieten !!!
In het begin van mijn pijpmakershobby heb ik eens een aantal blokken olijf van mijn vriend Fred Wexs gekregen ( Godfey 59 ) dit was heel goed hout , een tijd terug heb ik nog een stuk olijf gekocht van Erik Jan Dijkhorst , deze laat ik nog een tijdje drogen , we wachten af hoe dit zich gedraagt in de toekomst !!! ( zo komt een pijpmaker er achter wat er soms met hout gebeurt!! )
Jan Erik heeft mij ook verteld dat goed olijfhout ( voor tabakspijpen )moeilijk is te krijgen!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Eliminator »

Hey, wat leuk, kun je nagaan hoe kort de lijntjes zijn in pijp-makend Nederland (en zal in Belgie vast niet veel anders zijn).
Jan Erik is de maker van mijn olijfhouten Vulcano (zie mijn collectie topic) een pijp gemaakt helemaal naar zelf opgegeven specificatie's EN met eigen ring verwerkt in de overgang van tige naar mondstuk.
Nog altijd een mooie en prima pijp,.... één nadeel, die ik zelf heb veroorzaakt, hij is voor het mooie iets te groot.

Kan de maker niets aan doen, was mijn verzoek, maar gekozen in een tijd dat ik nog losse tabak rookte en dat doe ik vrijwel niet meer.
Voor flakes is hij alleen goed voor een lange, hele lange, zit.

Toch nog altijd trots, een pijp helemaal zelf ontwikkeld/ontworpen met een bijzondere en persoonlijke 'touch'.

Zal dan ook niet uit mijn collectie verdwijnen, ook al rook hem minder dan verwacht.
Afbeelding

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2428
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door meindert »

Eliminator schreef:Hey, wat leuk, kun je nagaan hoe kort de lijntjes zijn in pijp-makend Nederland (en zal in Belgie vast niet veel anders zijn).
Jan Erik is de maker van mijn olijfhouten Vulcano (zie mijn collectie topic) een pijp gemaakt helemaal naar zelf opgegeven specificatie's EN met eigen ring verwerkt in de overgang van tige naar mondstuk.
Nog altijd een mooie en prima pijp,.... één nadeel, die ik zelf heb veroorzaakt, hij is voor het mooie iets te groot.

Kan de maker niets aan doen, was mijn verzoek, maar gekozen in een tijd dat ik nog losse tabak rookte en dat doe ik vrijwel niet meer.
Voor flakes is hij alleen goed voor een lange, hele lange, zit.

Toch nog altijd trots, een pijp helemaal zelf ontwikkeld/ontworpen met een bijzondere en persoonlijke 'touch'.

Zal dan ook niet uit mijn collectie verdwijnen, ook al rook hem minder dan verwacht.
Zo is het Peter , en Jan Erik Dijkhorst is een fijne kerel , ik heb meerdere keren contact met hem gehad , hij heeft mij lang geleden uitgenodigd om hem te bezoeken , en dat ga ik zeker nog eens doen , mijn schoonzoon Wietse brengt mij wel naar zijn adres!!
Volgens mij is hij nog de enige particuliere pijpmaker in Nederland!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Sidekickelvis »

meindert schreef: Volgens mij is hij nog de enige particuliere pijpmaker in Nederland!
Eeeeeeeuuuuuuuhhhhh??????????????????? :-T :-T [-X
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1111
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Lonny »

Meindert is in ieder geval uit het juiste hout gesneden!
Mooie geste.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5376
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Paasei »

Zo kennen we Meindert helemaal.
Hij vertelt dan nog niet het hele verhaal... nadat de olijf niet lukte, maakte hij een bruyere. Die is nooit aangekomen, we vermoeden dat er ergens een of andere Vlaamse postbode een lekker pijpje zit te roken.
Duss ... maakte hij gewoon nog een nieuwe, die ik persoonlijk mocht ontvangen in Heukelum.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2428
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door meindert »

Sidekickelvis schreef:
meindert schreef: Volgens mij is hij nog de enige particuliere pijpmaker in Nederland!
Eeeeeeeuuuuuuuhhhhh??????????????????? :-T :-T [-X
Ja Jorg ik weet niet beter dat hij de enige Pijpmaker is die het ( gedeeltelijk ) voor zijn broodwinning doet!
Gubels niet mee gerekend , ik heb het over 1 mans bedrijven , of zijn er nog meer in Nederland??,
dan hoor ik dat graag!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Mijn Meindert.....schrik met de barsten.

Bericht door Sidekickelvis »

meindert schreef:
Sidekickelvis schreef:
meindert schreef: Volgens mij is hij nog de enige particuliere pijpmaker in Nederland!
Eeeeeeeuuuuuuuhhhhh??????????????????? :-T :-T [-X
Ja Jorg ik weet niet beter dat hij de enige Pijpmaker is die het ( gedeeltelijk ) voor zijn broodwinning doet!
Gubels niet mee gerekend , ik heb het over 1 mans bedrijven , of zijn er nog meer in Nederland??,
dan hoor ik dat graag!
'Voor zijn broodwinning' is in dit geval een goeie toevoeging. Jij maakt er denk ik net zo veel alleen je ziet het niet als broodwinning. Ook jij bent imho een Nederlandse particuliere pijpmaker.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Plaats reactie