Benen steel?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Benen steel?

Bericht door lindbergh-nl »

Gewoon nieuwsgierig, hoe werden benen pijpstelen gemaakt? Welke beensoorten (gewei, ribben of iets dergelijks) werden er gebruikt en hoe kreeg men gebogen benen stelen?

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Benen steel?

Bericht door culann »

Benen stelen heb ik geen ervaring mee, weet wel dat er stelen zijn gemaakt van hoorn. Zoals bij de la glorieuse. En hoorn is met heet water wel te vormen.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Benen steel?

Bericht door lindbergh-nl »

Ja, hoorn of been schijnt dus ook nog verschil in te zitten. Maar het verdere bewerken is, behalve dat het waarschijnlijk harder is, vergelijkbaar met vulcaniet of luciet? Dieren waarvan de hoorn bruikbaar is? Hert, koe, ...........?

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Benen steel?

Bericht door robvoorburg »

culann schreef:Benen stelen heb ik geen ervaring mee, weet wel dat er stelen zijn gemaakt van hoorn. Zoals bij de la glorieuse. En hoorn is met heet water wel te vormen.
Indertijd heb ik zo'n pijp gehad, ik herinner me dat het mondstuk
door speeksel tijdens het roken zompig en draderig aanvoelde,
niet aangenaam, het zal om die reden geweest zijn dat ik deze
pijp verder niet meer gebruikt heb.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Benen steel?

Bericht door Rob »

Ik heb een paar pijpjes o.a. van Genod met hoornen mondstuk. Toen ik ze kocht kreeg ik te horen dat dat niet meer gemaakt werd omdat het zo'n smerig werk was om te snijden, boren en af te werken. De mijne zijn runderhoorn.

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Benen steel?

Bericht door smoorder »

Been is niet "moeilijk" te bewerken;
eenvoudig boor-, schraap-, schuur- en slijpwerk. Het afkomend stof is droog.
Zodra het echt warm wordt, hetzij door boren of machinaal slijpen, geeft het een geur af zoals een brandend behaard zoogdier.
Het is niet buigbaar of plooibaar of in vorm te zetten.
Je moet dus met een oscillerende boor boren , en dan het stuk rond het gat modelleren.
Om de dierengeur eruit te krijgen moet het een aantal keren uitgekookt worden, en ook een badje met waterstofperoxide achteraf doet wonderen.
Het is poreus, zodat je tong eraan vastgezogen wordt, tenzij het verzadigd wordt met epoxy bvb.
Maar het blijft een collageenconstructie, dus niet ver van gelatine ....
Ik neem best aan het na een tijdje draderig en klef wordt, zoals Robvb aangeeft, maw : het beest is nooit ver weg.

Hoorn is veel onaangenamer om te bewerken; het splitst gemakkelijk, het stinkt al bij manueel schuren, en het stof plakt letterlijk overal aan. Er is ook veel uitval omdat je op voorhand niet kan zien of een stuk inwendig gescheurd is.

Been is nuttig voor gitaarkammen
Hoorn is nuttig voor mesheften.

Voor beide materialen ontgaat de meerwaarde die ze aan een pijp kunnen toevoegen mij volledig.
S.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Benen steel?

Bericht door Rob »

smoorder schreef:Voor beide materialen ontgaat de meerwaarde die ze aan een pijp kunnen toevoegen mij volledig.
S.
Op zich vind ik been er mooi uitzien en het is redelijk zacht om te klemmen. Maar inderdaad zijn er betere kunststof-opties voorhanden.

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Benen steel?

Bericht door smoorder »

Rob schreef:
smoorder schreef:Voor beide materialen ontgaat de meerwaarde die ze aan een pijp kunnen toevoegen mij volledig.
S.
Op zich vind ik been er mooi uitzien en het is redelijk zacht om te klemmen. Maar inderdaad zijn er betere kunststof-opties voorhanden.
Daarin heb je gelijk .. op beide punten.
'k Heb ook een hoornen steel ( aan mijn favoriete meerschuimpijp nog wel ) maar ik proef er steevast een vleugje beest door.
S.

Gebruikersavatar
MaartenS
Berichten: 1339
Lid geworden op: 24 feb 2014 19:03
Locatie: ASD - JO22KI

Re: Benen steel?

Bericht door MaartenS »

Heb hier volgens mij nog een lees/churchwarden pijp met een albatrosbotje als roertussen stuk,
mondstuk is weer wel van pararubber oid.

Is hier al eens een topic over geweest op het PRF volgens mij.

M.v.Gr MaartenS
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Benen steel?

Bericht door Rob »

MaartenS schreef:Heb hier volgens mij nog een lees/churchwarden pijp met een albatrosbotje als roertussen stuk,
mondstuk is weer wel van pararubber oid.

Is hier al eens een topic over geweest op het PRF volgens mij.

M.v.Gr MaartenS
ah, zeker een Butz-Choquin! Mooie pijpen.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Benen steel?

Bericht door lindbergh-nl »

Bedankt voor de info. Ik heb bij de Terminussen geen last van dierlijke smaken of geuren, maar dat kan komen door de leeftijd waardoor er al aardig wat tabak doorheen gegaan is neem ik aan en natuurlijk de pijpenragers met alcohol. Of zijn deze mondstukken ook met epoxy o.i.d. behandeld?

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Benen steel?

Bericht door smoorder »

MaartenS schreef:Heb hier volgens mij nog een lees/churchwarden pijp met een albatrosbotje als roertussen stuk,
mondstuk is weer wel van pararubber oid.

Is hier al eens een topic over geweest op het PRF volgens mij.

M.v.Gr MaartenS
Ja,
Janneman heeft zo'n pijp; ze bestaat ook in een vrouwelijke versie - waarmee ik niet bedoel : met een vrouwenbot maar wel een iets slankere uitvoering.
Maar dat stuk komt inderdaad niet tussen je lippen terecht; het is een esthetische aanvulling, zoals een bamboe-steel - op zich ook poreus materiaal - die steeds van een mondstukje voorzien wordt.
En wat betreft poreus materiaal : een ongeglazuurde stenen pijpsteel is ook ellendig om tussen de lippen te houden; of het veel properder is wil ik graag in 't midden laten, maar destijds knoopte men een dun koordje rond de tip om het leed te verzachten.
S.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Benen steel?

Bericht door janneman »

Ik heb geen echte pijpen met benen stelen, al heb ik inderdaad zoals door anderen al opgemerkt, een paar pijpen met bot verwerkt in de steel. Volgens legende albatros-bot, al las ik ergens dat het blijkbaar ook een ganzen-bot kon zijn (lijkt me wat waarschijnlijker). In elk geval een dun hol bot dat mondstuk met kop verbindt. Zo'n bot is in principe wit, al zijn de -dunne- vogelbotten in de loop der jaren wel verkleurd door het roken. Bot puur als mondstuk lijkt me wat minder aangenaam, en ik kan me ook niet herinneren dat ik het verder ooit als mondstuk gezien heb.
De Butz Choquin pijpen met bot:
Afbeelding

Iets gebruikelijker is hoorn voor stelen. Vooral vroeger kwam het nog wel eens voor, bij nieuwe pijpen is acryl een veel meer voor de hand liggende optie als men eens wat anders wil.
Afbeelding
Hoorn was inderdaad lastig te bewerken. Ik kan me ook een tamelijk enorme machine herinneren bij de firma Gubbels, een groot wiel waarop stelen bevestigt werden die dan heel geleidelijk steeds verder gebogen konden worden.

En voor wat betreft de touwtjes rond poreuze stenen pijpen:
Afbeelding
Bij de poreusheid van bot lijkt me dat minder te helpen, het meeste bot heeft onder het oppervlak een soort van honingraat-structuur dacht ik.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie