tomatamot schreef: ↑07 feb 2020 16:40
Huub schreef: ↑07 feb 2020 16:06
Hallo Tomatamot ( ? )
Ik zie de foto ook.
Is het een oude meerschuimen pijp? Het mondstuk lijkt wel gemaakt van echt barnsteen zoals ze dat vroeger deden.
Ik hoop dat ze je veel fijne rookmomenten brengt.
Het is een ongeveer 50 jaar oude block meerschuimpijp. ( M-IN-TURKEY )
Mondstuk is gemaakt uit een mij onbekende thermoplast.
Het rookt fantasties.
Mondstuk is gemaakt uit een mij onbekende thermoplast--> De eerste test is een ‘reuk test’
Echte Barnsteen heeft bij verhitting de specifieke geur van dennenbomen en zal niet smelten.
Vervalsingen van plastic zullen smelten en naar verbrand plastic ruiken.
Kopal zal ook smelten, maar een zoetige geur afgeven.
De ‘hete naald’ test
Dit is waarschijnlijk de meest effectieve manier om de echtheid te bepalen.
Verhit een naald en prik deze in de Barnsteen (het liefst in een bestaand of een geboord gat).
De geur van dennen is onmiskenbaar.
Houd er rekening mee, dat dit niet de zuivere geur is van naaldbomen die je gewend bent,
maar gemengd met de verbrande geur van overige materialen (naalden, stof, vervuiling etc.).
De geur is echter wel duidelijk te onderscheiden van verbrand plastic of kunststof.
De ‘drijf’ test
Echte Barnsteen drijft in zout water. Voor dit testje neem je 1 deel zout op 2 delen water.
Wacht tot het zout volledig is opgelost. Blijft de Barnsteen drijven of zinkt hij naar de bodem?
Echte Barnsteen blijft drijven. De jongere ‘ Barnsteen’ Kopal zal zinken, ook plastic zal zinken.
Andere testjes zijn:
Neem wat aceton en plaats een druppeltje op de Barnsteen. De nepsteen zal binnen 2 à 3 seconden aangetast worden.
Bij de echte Amber zal je niets merken of na een veel langere tijd een wat dof plekje zien.
Het klinkt misschien vreemd, maar proef de steen. Nep Barnsteen heeft geen smaak in tegenstelling tot de echte Barnsteen.
Soms wordt echte Amber gemengd met imitatie en in een vorm gegoten.
Deze Barnsteen zou dus wel degelijk ook een ‘smaakje’ kunnen hebben.
M.v.Gr MaartenS
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.
Barbara Marciniak