Een goed mes...

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tesch80
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 jan 2012 20:47
Locatie: Ter apel

Re: Een goed mes...

Bericht door tesch80 »

Daar ben ik afgelopen vakantie langs gereden, maar je kon er niet naar binnen. Jammer genoeg.
Ik heb wel in het vvv daar ook een bijl gekocht

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Een goed mes...

Bericht door Rob »

Rob schreef: 10 mei 2022 18:04 Afbeelding
Van links naar rechts heb ik een 4, een 6, een 8 en een 12. Ben eigenlijk nog wel nieuwsgierig naar een 10, maar dit setje is eigenlijk genoeg. De 8 gebruik ik het meest: ligt lekker in de hand, best scherp. De 6 gebruik ik voor fruit.

Maar het meest gebruik ik eigenlijk nog een Laguiole. Chinese versie, maar toch een heerlijk mes. Ooit van SKE gekregen, ben hem er nog dankbaar voor! Hieronder samen met een Opinel 8 om indruk van de maat te krijgen.
Afbeelding
Kleine update: heb mezelf deze Kerst verwend met een Opinel 10, ligt net wat lekkerder in de hand. Tijdens de bestelling zag dat ze nu ook een Languiole-achtige versie hebben. Weliswaar in maatje 12, maar toch. Ik was te nieuwsgierig en heb 'm ook besteld. Hieronder de foto met een Languiole en Opinel 8:

AfbeeldingToch wel een maatje te groot voor in de broekzak, maar vanaf nu m'n standaard eetmes!

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Een goed mes...

Bericht door Ametist »

Rob schreef: 25 dec 2023 21:25
Rob schreef: 10 mei 2022 18:04 Afbeelding
Van links naar rechts heb ik een 4, een 6, een 8 en een 12. Ben eigenlijk nog wel nieuwsgierig naar een 10, maar dit setje is eigenlijk genoeg. De 8 gebruik ik het meest: ligt lekker in de hand, best scherp. De 6 gebruik ik voor fruit.

Maar het meest gebruik ik eigenlijk nog een Laguiole. Chinese versie, maar toch een heerlijk mes. Ooit van SKE gekregen, ben hem er nog dankbaar voor! Hieronder samen met een Opinel 8 om indruk van de maat te krijgen.
Afbeelding
Kleine update: heb mezelf deze Kerst verwend met een Opinel 10, ligt net wat lekkerder in de hand. Tijdens de bestelling zag dat ze nu ook een Languiole-achtige versie hebben. Weliswaar in maatje 12, maar toch. Ik was te nieuwsgierig en heb 'm ook besteld. Hieronder de foto met een Languiole en Opinel 8:

AfbeeldingToch wel een maatje te groot voor in de broekzak, maar vanaf nu m'n standaard eetmes!
Heb zelf ook een paar van de Opinel's maar met een carbon blad. Het stalen blad heeft mij iets te veel onderhoud nodig.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2754
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Een goed mes...

Bericht door oehoe »

Opinel roestvrij staal met olijfhout hier ook. De 8.
Weet je, zo'n Opinel is en blijft 'n icoon. Klassiek en veel design voor weinig geld.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Een goed mes...

Bericht door Rob »

Ametist schreef: 25 dec 2023 22:25Heb zelf ook een paar van de Opinel's maar met een carbon blad. Het stalen blad heeft mij iets te veel onderhoud nodig.
De 10 (niet op de foto) heeft een carbon blad. Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Een goed mes...

Bericht door Rob »

oehoe schreef: 25 dec 2023 22:46 Opinel roestvrij staal met olijfhout hier ook. De 8.
Weet je, zo'n Opinel is en blijft 'n icoon. Klassiek en veel design voor weinig geld.
Ook ik kan blijven genieten van het tijdloze design.

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 1160
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: Een goed mes...

Bericht door cipke »

Op de wintermarkt in Durbuy stond een messenmaker met een kraam vol aardige messen. Deze kon ik echt niet laten liggen voor 2 tientjes.

Afbeelding

Afbeelding
Nicotine isn’t a drug … it’s a vitamin

PietGeniet
Berichten: 722
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Een goed mes...

Bericht door PietGeniet »

Uniek mes Cipke. Lijkt me handig in gebruik.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Een goed mes...

Bericht door roocker »

@Cipke : Het rituele besnijden kan gaan plaats vinden .... :-T

Online
dave22
Berichten: 113
Lid geworden op: 21 jul 2023 01:08

Re: Een goed mes...

Bericht door dave22 »

cipke schreef: 06 jan 2024 14:58 Op de wintermarkt in Durbuy stond een messenmaker met een kraam vol aardige messen. Deze kon ik echt niet laten liggen voor 2 tientjes.

Afbeelding

Afbeelding
Lijkt me een uitstekend mes voor het snijden van plugs.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Een goed mes...

Bericht door Massis »

Ik ben al een tijdje erg tevreden van mijn bushcraft mes, een Joker Nordico:

Afbeelding

Naast olijfhout is Curly Birch toch echt een van mijn favoriete houtsoorten. Dus toen ik dit schattige EDC'tje in Lapland zag liggen vorige week, moest ik hem toch toevoegen aan mijn uitrusting. De gratis naamgravure nam ik er uiteraard graag bij:

Afbeelding
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6381
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Een goed mes...

Bericht door Wowbagger »

Een hele mooie!

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Een goed mes...

Bericht door Rob »

Prachtig! Ben jaloers.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2754
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Een goed mes...

Bericht door oehoe »

Schitterende mesjes inderdaad, vooral die Joker. Vandaag nog 'n Opinel verworven. Maatje 7 deze keer. Ligt toch wat mekkelijker in de tes dan de 8.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Funky Bunky
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 nov 2023 16:08

Re: Een goed mes...

Bericht door Funky Bunky »

Afbeelding

Mijn " nieuw " plug mes. Niet echt nieuw maar wel erg scherp. 8)

PietGeniet
Berichten: 722
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Een goed mes...

Bericht door PietGeniet »

Mooi ding Funky Bunky.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Een goed mes...

Bericht door Ametist »

Denk wanneer je cutter zandstraalt dat je een plaatje te voorschijn tovert. Leuk ding!!
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Funky Bunky
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 nov 2023 16:08

Re: Een goed mes...

Bericht door Funky Bunky »

Ametist schreef: 05 mar 2024 14:36 Denk wanneer je cutter zandstraalt dat je een plaatje te voorschijn tovert. Leuk ding!!
Oh ja. Vast wel. Mooi grijs is niet lelijk.
Mij zelf kennende zal het blijven bij de plumeau en een wetsteen voor het mes.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2754
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Een goed mes...

Bericht door oehoe »

Toch nog 'n fraaie Opinel no 8 olijfhout gekocht................ kan 't niet laten.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Een goed mes...

Bericht door Rob »

En gelijk heb je!
Had laatst een 9 in m'n handen, van een student. Lag nog lekkerder in de hand dan een 8. 10 is te groot, dus deze jongen gaat in de nabije toekomst nog een 9 aanschaffen.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2754
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Een goed mes...

Bericht door oehoe »

Ik kon het toch weer niet laten. 'n Opinel 9 RVS met het "gewone" hout. Hij ligt inderdaad wat beter in de hand dan de 8 met zijn dikkere en iets langere handvat. Lemmet is slechts 'n halve centimeter langer maar ook breder. In de broekzakdraagtest scoort de 9 ook nog vrij goed. Ik kijk voorlopig niet meer op websites waar ze verkocht worden omdat ik de Effilé's van Opinel inmiddels ook zeer mooi ben gaan vinden.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Plaats reactie