FALCON

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Falcon info

Bericht door maboc »

Eliminator schreef:Ik zou me zo voor kunnen stellen dat Falcon (of wie dan ook) wil dat je alleen hun koppen koopt en dus het schroefdraad net even anders maakt dan de concurenten, maar goed, of dat ook zo is ?!

....
Dat zou ik mij ook prima voor kunnen stellen. Zo bedoelde ik mijn post eigenlijk ook.
Falcon die zelf hoogstens 2 of 3 schroefdradren gebruikt.

Maar goed, gelukkig heeft I.I. verstand van zake, en heeft jou (en mij dus ook) uit de droom geholpen.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Falcon info

Bericht door Eliminator »

Zoeken naar the real deal dus,... het lijkt me dat losse Falcon koppen makkelijker te krijgen zijn dan bijvoorbeeld Lindbergh koppen !
Afbeelding

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Falcon info

Bericht door lestat »

eli kijk eens op de site van elie. De koppen die hij aangepast heeft zijn niet zo duur. Goedkoper dan het origineel. Ik ben zelf van plan er daar ooit wel eens een paar te bestellen.

Voor het uit proberen op goedkope manier heb ik alvast een oplossing. Wel nog heel even geduld, maar in Wuustwezel kan je de mijne gewoon testen.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5397
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Falcon info

Bericht door Paasei »

In deze winkel is Janneman ze 'live' gaan halen, ik heb er ooit een Petersonnetje gekocht. Betrouwbaar en redelijk snel, en ik denk niet dat je ze voor lagere prijzen gaat vinden.

http://www.smoke.co.uk/acatalog/Falcon_ ... _Bowl.html

Als wat verder neust, ze hebben ook de 'extra' stems, de bronskleurige.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door Gypscoprotheres »

Bij deze winkel heb ook ik mijn Falcon gekocht. Voor 1 stem + 2 koppen was ik € 55 kwijt en dat was inclusief verzendkosten. Goedkoper kan, maar dan wordt het via Marktplaats of Ebay. (of Annie?? Bij hem heb ik ook een keer een Falcon in de bak zien liggen)

Ik zou zeker voor de Falcon gaan. Het schijnt de meest verkochte pijp van de wereld te zijn. Mocht je dan een keer serieus willen uitbreiden, dan kun je er tenminste makkelijk aan komen. Zelf ga ik er altijd van uit dat als een product zo lang in productie is en nog steeds goed verkocht wordt, het waarschijnlijk een goed product is.

Over die koppen van Elie staat ergens in dit topic nog een link. Die schijnen ook prima te roken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Falcon info

Bericht door St Patrick »

Ik heb 2 falcon stelen, 2 originele koppen en 2 elie koppen.... toppers voor tijdens feestjes en helemaal makkelijk is de falcon etui van DTM... ik ben erg blij met deze set. Aanrader dus....

Ps : kost je ook minder mocht je een kopje kwijtraken als er drank in de man is...:)

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door Robert »

Ik heb net een falcon international bent besteld op E-Bay.
Kost nog geen €50,00 incl verzendkosten.
Als bowl heb ik een Apple gekozen.
Na alles hier gelezen te hebben vertrouw ik erop dat het me wel zal bevallen.
Afwachten maar.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Falcon info

Bericht door Eliminator »

Heb inmiddels via marktplaats wat gescoord, ervaringen volgen, thanks heren !

Drie oude Falcon pijpjes, voor 25 euro (ex verz),... de mooiste steel knap ik op, één hou ik er als reserve (*) en dan heb ik gelijk drie kopjes,... is kijken hoe dat bevalt de aankomende festivals (eerst even de winter door :roll: )

(*) de derde ziet er niet uit en zal waarschijnlijk richting het grijze archief gaan, blijkt het toch nog een redelijk ding te zijn is 'ie voor de liefhebber

Ben ik nu straks razend enthousiast kan ik altijd nog naar wat nieuwe spulletjes kijken, zo duur is 't allemaal niet, maar 'for starters' vind ik een geeltje voor een heel setje eigenlijk wel mooi zo.
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Falcon info

Bericht door metaltommy »

lijkt me een net prijsje, mijn steel alleen was 10 euro ook van MP nu voor mij ook nog wat koppen, ikzelf zat aan elie te denken en dan meteen een set van 4 ofzo we zien we eerst ff sparen ervoor.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Falcon info

Bericht door lestat »

mooie deal eli. Hopelijk kan je ervan genieten. Zo niet dan ben je absoluut niet te veel geld kwijt.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4937
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Falcon info

Bericht door Sidekickelvis »

Eliminator schreef:Zoeken naar the real deal dus,... het lijkt me dat losse Falcon koppen makkelijker te krijgen zijn dan bijvoorbeeld Lindbergh koppen !
goedenavond, een nieuweling hier.... Maar wel een nieuweling die weet dat op een Lindbergh systeempijp wel de ALCO(FalcoN kop zonder de F en de N want kleiner)koppen passen. Dan word de rooktijd trouwens wel erg kort voor een genieter. Is wel ideaal voor een snelle tussendoor.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: Falcon info

Bericht door Immler »

@Sidekickelvis

Bedankt voor de tip. Ik heb gisteren een zwarte Lindbergh gekocht bij de lokale, maar dure, kringloop en kwam thuis tot de ontdekking dat de standaard Falcon niet passen.

Foto volgt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4937
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Falcon info

Bericht door Sidekickelvis »

Immler schreef:@Sidekickelvis

Bedankt voor de tip. Ik heb gisteren een zwarte Lindbergh gekocht bij de lokale, maar dure, kringloop en kwam thuis tot de ontdekking dat de standaard Falcon niet passen.

Foto volgt.
Heb zelf een rode. Haddock's in Maastricht heeft die Alco koppen liggen, heb er 1 met meerschuimen inzet gekocht voor een geeltje geloof ik. Ik rook hem met een dry ring van falcon eronder ivm nieuwe roker en dus veel vocht...................
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Falcon info

Bericht door Eliminator »

Sidekickelvis schreef:
Eliminator schreef:Zoeken naar the real deal dus,... het lijkt me dat losse Falcon koppen makkelijker te krijgen zijn dan bijvoorbeeld Lindbergh koppen !
goedenavond, een nieuweling hier.... Maar wel een nieuweling die weet dat op een Lindbergh systeempijp wel de ALCO(FalcoN kop zonder de F en de N want kleiner)koppen passen. Dan word de rooktijd trouwens wel erg kort voor een genieter. Is wel ideaal voor een snelle tussendoor.
Goedenavond 'nieuweling' :wink: thanks voor de tip maar er zijn inmiddels wat Falcons (2e handsjes) onderweg, maar mocht het 'systeem' me bevallen neem ik elke tip mee in de verdere keuze's,... vooralsnog denk ik dat normale bruyere pijpen de voorkeur blijven houden, maar het meer-koppen-systeem lijkt me vooral tijdens fetivals e.d. erg makkelijk.

Los daarvan, zou je je (als je wilt) even willen voorstellen in het daarvoor bedoelde 'stel je even voor'-topic, het wordt altijd erg leuk gevonden als we een beetje weten wie dit gezellige forum komt versterken, alvast bedankt !
Afbeelding

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Falcon info

Bericht door lestat »

Ik post het hier maar als de heren vinden dat het beter ergens anders kan, ga u gang


Ik ben van plan een falcon kop te laten maken. Laten maken wil ook zeggen dat ik het niet traditioneel ga houden.
Met photoshop wat gespeeld en heb volgende twee beginnende ideeën. Ben benieuwd wat jullie ervan denken.
Let wel niet op de kwaliteit van de bewerking (ben verre van een geoefend shopper)


Afbeelding

De binnenkant van de kop en de binnenkant van de blaadjes zou ik gewoon blank hout willen en de buitenkant rustificatie en donker.


Afbeelding

De kleur zou ik inderdaad donker(naar zwart toe) met de buitenkant lichter (maar nog altijd in een gradatie van zwart) willen.

Misschien rare combi met een falcon stem, maar zo heb ik het graag. Raar :lol:
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

kiske

Re: Falcon info

Bericht door kiske »

Kijk! Een traditionele systeempijp vermaakt tot een kunstwerk! Niet mijn "cup of tea" maar een idee dat zeker intriggerend is Lestat. Dit ga ik met veel interesse volgen. Complimenten voor je originaliteit!

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door Gypscoprotheres »

Interessant! Ga je ze bij Elie laten maken? Die heeft er veel ervaring mee. Er zal zeker wel iets in die richting mogelijk zijn. Al denk ik dat bij de eerste de 'schillen' misschien wat te dun zijn. Waarschijnlijk krijg je meer een soort 'flower'-achtige kop wat je vaak bij Deense modellen ziet. Ook denk ik dat de ketel er normaal uit zal zien, maar de rand kan zeker een stuk grof plateau worden.

Afbeelding
Zoiets als dit, maar dan wat extremer op de plaats van de ketelrand. De buitenkant kun je natuurlijk laten zandstralen of rustificeren.

Ik denk er zelf trouwens ook aan om een ander soort Falcon te laten ontwerpen. Alleen net iets minder extreem. :P Eigenlijk gewoon zoals deze Winsløw 'flower' van hierboven.

De 2e pijp zou ik laten ontwerpen door de maker. Als je dit plaatje laat zien, zal hij best wel iets soortgelijks kunnen ontwerpen. De lak lijkt mij helemaal geen probleem. Kijk maar naar deze pijp van Elie:
Afbeelding

Ik zou er alleen wel rekening mee houden dat het makkelijker is als de kop iets rond is. Hij kan best wat afwijken, maar eerder in die zin van dat hij er ongeacht hoe je hem er opdraait, hij er leuk uitziet. Anders ben je aan het klooien en ik denk ook dat er een grote kans is dat de kop na verloop van tijd iets verder gedraaid kan worden en dus een beetje scheef zal staan.

Succes ermee!
Afbeelding

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Falcon info

Bericht door lestat »

Inderdaad bij Elie. Heb de eerste gesprekken er al over gehad.

Mijn vrees bij het eerste ontwerp is vooral dat de blaadjes in de weg gaan zitten om de kop erop en eraf te schroeven en dat ze zouden kunnen afbreken. Vanavond een mail naar Elie sturen met de vraag oféén van de twee modellen mogelijk zijn en wat, niet onbelangrijk, het kostenplaatje zou worden


Ps. Elie is een reuze kerel trouwens.eerste mail gestuurd zaterdag nacht/ zondagochten 5 uur. Zondag nog voor de middag al direct antwoord.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Falcon info

Bericht door antonius »

deze heb ik al in bezit:
Afbeelding
deze is genoemd Jules Verne,gekocht van eliefreehands vorig jaar.
ik had hem mee naar de heukelem ontmoeting


gr antonius

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Falcon info

Bericht door lestat »

dank kiske voor de lovende woorden. Ben zelf ook heel benieuwd waar het naartoe gaat gaan.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door Gypscoprotheres »

Even een voordeel van de rechte Falcon: je kunt hem tijdens het roken op tafel zetten zonder dat hij omvalt. Ik weet niet hoe dit bij de gebogen versie werkt, maar ik vind 't handig. :)

De gebogen schijnt weer makkelijker tussen de kaken te klemmen zijn. Één dezer dagen komt er hier ook een gebogen variant in huis (meteen een goed excuus om wat koppen erbij te bestellen!).
Afbeelding

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Falcon info

Bericht door lestat »

mijn zelf ontworpen koppen gaan jammer genoeg wat te duur zijn voor mijn portefeuille. Maar ik hou ze in mijn achterhoofd. :(
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Falcon info

Bericht door Eliminator »

Gypscoprotheres schreef:...... je kunt hem tijdens het roken op tafel zetten zonder dat hij omvalt. Ik weet niet hoe dit bij de gebogen versie werkt, maar ik vind 't handig. :)
Dat werkt bij de gebogen variant ook Gypsco !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door Gypscoprotheres »

Eliminator schreef:
Gypscoprotheres schreef:...... je kunt hem tijdens het roken op tafel zetten zonder dat hij omvalt. Ik weet niet hoe dit bij de gebogen versie werkt, maar ik vind 't handig. :)
Dat werkt bij de gebogen variant ook Gypsco !
Oewww! Als ik terug ben van vakantie ga ik maar gauw weer eens shoppen. :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
falconetti
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2013 20:02
Locatie: Utrecht

Re: Falcon info

Bericht door falconetti »

janneman schreef:
Als ik ooit nog eens nieuwe koppen koop moet ik dat gat in de kop eens precies opmeten in nieuwstaat, dat weet ik tenminste of het zoveel verschil is met een gerookte kop.
Gat is bij een nieuwe ongebruikte kop 9,5 mm.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Falcon info

Bericht door Eliminator »

Welkom falconetti , zou je je even voor willen stellen in het daarvoor bedoelde topic, het wordt altijd erg gewaardeerd als we een klein beetje weten wie onze nieuwe leden zijn, uiteraard op vrijwillige basis !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Falcon info

Bericht door Wallace »

Aan welke prijs moet ik denken als ik een nieuwe falcon wil aanschaffen?
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door janneman »

Hier in Nederland kosten de meeste Falcons ergens tussen de 45 en 60 euro, afhankelijk van waar je gaat (http://www.deoudeleeuw.nl/?p=producten&scat=160&si=10

Ik heb mijn Falcon's in Engeland gekocht, deels tijdens bezoek, en nog wat dingen nabesteld. Deze zaak (http://www.smoke.co.uk/index.html.) heeft een erg volledig aanbod, en is, afhankelijk van wat je verder besteld, eventueel wat goedkoper dan Nederland (verzendkosten spreiden).

En dank Falconetti!
Jou informatie betekent dat de speciale falcon ruimer die ik heb heb gat inderdaad net iets groter maakt (9,7 of 9,8mm).
En tijdens roken worden de gaten inderdaad nauwer; bij mijn -nu anderhalf jaar gerookte- koppen meet ik gaten van 9,2 tot 9,5mm (waarbij die laatste al ooit een keer met de ruimer bewerkt was en dus ook weer kleiner geworden is). Ik vermoed overigens dat, als de koppen heel lang niet gerookt worden, dat gat vanzelf weer wat groter wordt. Ik kan me eigenlijk alleen vocht voorstellen als oorzaak van de krimpende gaten.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Falcon info

Bericht door Wallace »

Net mijn Falcon in Engeland besteld. Het is de Falcon jaarpijp 2010 geworden, recht model.
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

kiske

Re: Falcon info

Bericht door kiske »

Ha! Spannend!

Plaats reactie