Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Dolledokus »

Mag ik vragen wat te verstaan onder "tijdig"?
Ik vind ze soms al zo schmützig na een keer roken. Laat staan als ze lekker nat gelebbert zijn ;) Soms trek ik ze de dag erna en leg ze even apart voor nog 1 ronde. Dus de meesten gaan twee rondjes mee hier. Daarna echt weg en een nieuwe steken.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Dr. Jefferson
Berichten: 890
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:05
Locatie: Zoetermeer

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Dr. Jefferson »

Ik heb wel een aantal niet filterpijpen maar rook eigenlijk alleen mn wel filter pijpen. Ik gooi de filters na een sessie weg.
Mvg Jeffrey
Spelfouten worden mede mogelijk gemaakt door mijn dyslexie :P
http://www.last.fm/user/Dr_Jefferson
Mijn verzameling pijpen

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Dolledokus »

Okè, jij dus al na sessie.
Twee vind ik ng te doen, daarna word de tabak echt vies en scherp na twee halen en daar pas ik voor. Ernstig zonde.
Tot nu toe neig ik nog steeds naar de niet filter pijpjes, hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik voorstander ben van Stanwell melange, maar die smaakt me beter door een filterpijp. Dus ook nog een soort van tabaks afhankelijk. Want zo rook ik liever 7seas door een gewone pijp en niet in een filter, dan drukt ie me de smaak net te veel weg.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Kees Flake »

Dolledokus schreef:Mag ik vragen wat te verstaan onder "tijdig"?
Ik vind ze soms al zo schmützig na een keer roken. Laat staan als ze lekker nat gelebbert zijn ;) Soms trek ik ze de dag erna en leg ze even apart voor nog 1 ronde. Dus de meesten gaan twee rondjes mee hier. Daarna echt weg en een nieuwe steken.
Tijdig vervangen is bij mij afhankelijk van de tabak en welke pijp.
mijn Big Ben Bora rook ik geen flake in en dus na twee pijpjes vervangen.
Echter als ik flake rook uit mijn amphora faros 404 of mijn zelfgemaakt pokertje dan vervang ik ze na ieder pijpje.
Ondanks dat ik de flake een half uurtje laat drogen is het filter helemaal nat.
Heb geprobeerd ze te drogen maar als ze droog zijn moet je het filter door de hand rollen om de bolletjes los te halen.
Dan vind ik de smaak met een nieuw filter beter tot zijn recht komen.
En van zelf sprekend is natuurlijk je eigen mening ook belangrijk.
Verder gewoon proberen en wat jij lekker vind is goed.

gr. kees liebherr
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Dolledokus »

Dank je Kees.
Kijk zo krijg je toch een soort beeldvorming van hoe je het eventueel kunt doen. Jij doet het zo, een ander weer zo, vervolgens probeer je zelf wat en vind je iets waar je mee werken kunt.
Ik heb ook dat ze erg nat worden na een rokertje Stanwell bijvoorbeeld. Soms druipend zelfs zo erg. Nou ja goed, ik ben ook nog niet de meest ervaren roker en rook wellicht nog iets te hebberig en gulzig ;) Dus daar ligt ook een oorzaak hoor. Evengoed toch dank voor het delen ervan, ik zit een soort op de goeie weg dus ;p
Ik heb datzelfde als ik in de winkel langs het snoeprek kom, daar word ik ineens heel hebberig en hebzuchtig van, kan ik maar beter even doorlopen hahah!
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Paasei »

Heb even een fotootje gemaakt van een gebruikte filter.
Na een eerste rookbeurt bekijk ik de filter, en is die nog 'licht' genoeg, kan hij drogen om nog een tweede keer te gebruiken.
(zowat de helft van mijn filters kunnen een tweede rookbeurt aan)
Deze hieronder heeft zo een tweede keer gediend, en is nu goed voor de vuilbak.

Afbeelding
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Dolledokus »

Och Paasei, das handig ja.
Zo kan je ook "zien" wanneer je er eentje weg kunt doen. Maar bepaald je dit totaal aan de hand van de kleur of mede door de natheid, of maakt dat dan niet uit? Dus mooi lichtjes gekleurd kan nog roken, maar stel dat ze zeiknat is. Doe je ze dan toch weg of gewoon kwestie van drogen en huppekee weer steken die handel?!
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Paasei »

Ik bepaal het inderdaad adh van de kleur. Maar zeiknat heb ik nog nooit gehad.
Wel soms heel donker na 1 rookbeurt, en een beetje sticky.
Vermoedelijk wel nat langs binnen, maar eigenlijk niet echt voelbaar nat aan de buitenkant.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Dolledokus »

Dat zevernatte is ook puur mijn ding denk ik hoor. Beginnend etc etc, flink eraan trekken als een "dolle" en dan lukt dat prima!! :mrgreen:
Ik moet iets kalmer aan roken, maar dan gaat ze me meestal net uit! Het blijft een kunst! ;p
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Eliminator »

Beter wat vaker bijvlammen dan tegen beter weten in de pijp aan willen houden Dolle, het komt de smaak ten goede !
Afbeelding

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door gezel »

Dolledokus schreef:Dat zevernatte is ook puur mijn ding denk ik hoor. Beginnend etc etc, flink eraan trekken als een "dolle" en dan lukt dat prima!! :mrgreen:
Ik moet iets kalmer aan roken, maar dan gaat ze me meestal net uit! Het blijft een kunst! ;p
Blijven oefenen dubbel D
Probeer het eens zonder filter, zodat je regelmatig met een rager door de steel, tot in de kop het vocht kan wegsoppen.

De tabak laten drogen en wat fijnder wrijven zodat ie wat compacter aansluit helpt tegen het uitgaan.
Regelmatig kleine langzame trekjes nemen.
Niet praten tijdens het roken, ook niet tegen jezelf. ;p

Ik ben er sinds enkele weken achter gekomen dat een corncob perfekt droog rookt.
Hooguit een beetje condens in de steel, maar nog nooit een pruttel gehad.
En ik rook dagelijks 1 of 2 cobs.
De stelen van mijn cobs zijn doorzichtig en daarin kan je tijdens het roken zien, hoe daar soms wat condens vormt.
Dat is vervolgens makkelijk te verwijderen met een rager, vóórdat het in je mond komt.
Met de ervaring die ik nu heb zou ik een beginner absoluut een Missourie Meerschaum corncob aanraden.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Eliminator »

gezel schreef: Niet praten tijdens het roken, ook niet tegen jezelf. ;p
Dit lijkt mij net zo onwaarschijnlijk dan wereldvrede :lol: :wink:
Afbeelding

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door gezel »

:mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Paasei »

Dolledokus schreef:Ik moet iets kalmer aan roken, maar dan gaat ze me meestal net uit! Het blijft een kunst! ;p
Mogelijk dat je te vast stopt, misschien es een heel klein beetje losser stoppen...
Hoe 'nat' is je tabak trouwens? Volgende keer eens een portie uit pakje/blikje halen en een kwartiertje laten drogen vooraleer te stoppen kan ook wonderen doen. Het uitgaan kan nl aan beide factoren liggen, zeker als je zegt dat je als een Dolle moet gaan trekken... :wink:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Dolledokus »

gezel schreef: De stelen van mijn cobs zijn doorzichtig en daarin kan je tijdens het roken zien, hoe daar soms wat condens vormt.

Dat is wel een hele goeie zeg. Zo zie je hoe je rookt! En hoe snel er condens optreed ja.
Maar ik zal alle aangeboden tips ter hand nemen en dat eens in praktijk brengen.
Wat Eli daar zegt is namelijk ook wel een goeie, gewoon maar wat vaker bijvlammen dan.
Ik ben begonnen, toen ik begon dus, met elke keer hele kleine pufjes. Ik merk dat ik grotere halen maak en dat komt het niet echt ten goede.
Ik doe wel graag de niet filter pijpen tijdens het roken bewerken met een rager ja. Ideaal al je een gurgeltje hoort, maar als dat eenmaal begint, dan blijft het aan de gang en is meestal nog een tweede of derde keer nodig. Dat lijkt me wat veel. 1x prima, kan gebeuren, twee x ook nog, maar 3x of meer is te veel, dan klopt er iets niet. Tenminste dat had ik me bedacht.

Dat van drogere tabak is me opgevallen bij de Stanwell. Die is al een tijdje open word dus langzaamaan een heel stuk droger. Die heb ik toevallig eergisteren in een Ben, perfect gerookt! (is een filterpijp, maar zonder gerookt) Ging als een tiereliertje moet ik zeggen en ik concludeerde zelf dat dit te maken had met de droogte ervan. Maar het blijft een fijne balans vind ik. Te droog is te scherp, te nat is weer zuigen als een malloot. Dus ik zal alle tips eens meenemen en toe gaan passen. ;p
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Calinero
Berichten: 2393
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:31
Locatie: Den Haag

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Calinero »

Ik gebruik een filter maar één keer, het idee om een filter twee maal te gebruiken staat me niet zo aan, ik weet niet waarom precies, ik denk dat 't de smaak niet echt ten goede komt om een filter twee of meer keer te gebruiken.
Ik merk ook dat ik mijn filterloze Petersons (Sherlock Holmes Deerstalker en Dracula) het minst (eigenlijk bijna niet) rook omdat ik de tabak dan te scherp vind. Misschien bied ik ze binnenkort wel te ruil aan tegen pijpen mèt filter! :oops: Maar daar ben ik nog niet helemaal uit, ik moet misschien meer geduld opbrengen om goed te leren roken! :?
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

Ik kan die filters ook niet meer dan 1 keer gebruiken.
Net als Calinero staat het idee me tegen. De keren dat ik het deed, was meestal onbewust (vergeten verwijderen) beviel het mij hoegenaamd niet. Voor wat een filtertje kost :roll: . Ik gebruik trouwens zelden filters dus ben ik meer geneigd een nieuw te steken :lol: .

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Dolledokus »

Daar kan ik prima in meegaan overigens hoor. Na 1x vervangen. Maar goed, ik ben er ook zo eentje die dat "vergeet" en vervolgens rook je dan toch een scherpe pijp. Tjah, die kiep ik dan of om of ik rook ze stug door, geen gezeik! iedereen rijk! Ow nee, das weer een andere uitspraak, lol. Maar jullie snappen em wel ;p
Twee x vind ik echter geen probleem, maar drie x word echt al de categorie "not-done".
Calinero schreef:
Ik merk ook dat ik mijn filterloze Petersons (Sherlock Holmes Deerstalker en Dracula) het minst (eigenlijk bijna niet) rook omdat ik de tabak dan te scherp vind. ................................ .ik moet misschien meer geduld opbrengen om goed te leren roken! :?
Kijk Cali, daar sla je je eigen spijker op je eigen kop denk ik ;p Maar dat moet ik ook hoor. Als ik diep in gedachten verzonken ben, dan rook ik (zo lijkt het) beter als dat ik er volop mee bezig ben, dan wil ik te graag en doe te veel. Als ik er niet te veel bij stilsta dan krijgt die pijp zijn rust als het ware en rookt beter. Maar goed, dit kan evengoed mijn fanta zijn en dat dat maat zo lijkt.
Naast dat ik denk dat dit tabaksafhankelijk is. Rook eens een 7seas erin anders. Veel milder als een sausje naar mijn idee.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Calinero
Berichten: 2393
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:31
Locatie: Den Haag

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Calinero »

Dolledokus schreef:Rook eens een 7seas erin anders. Veel milder als een sausje naar mijn idee.
Daar heb je natuurlijk een punt Dolle, maar ik ben momenteel echt dol op de zoete tabakken! :D :roll:
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2561
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Dukdalf »

Calinero schreef:Ik gebruik een filter maar één keer, het idee om een filter twee maal te gebruiken staat me niet zo aan
+1. Zo'n ding kost helemaal niks en het doet mij altijd denken aan een theezakje twee keer gebruiken.

Gebruikersavatar
JoskeB
Berichten: 1329
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:11
Locatie: Oss

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door JoskeB »

Ik rook altijd met filter en vervang die na 1 keer gebruik.
Mijn ervaring is dat, wanneer je ze twee of soms meerdere keren gebruikt je een scherpe smaak gaat proeven en dat vind ik zonde van mijn tabak. Wel laat ik de filter altijd zitten totdat de pijp volledig is afgekoeld. :D
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door dinck »

Ik heb alleen filterloze pijpen, zelfs nooit een pijp met filter gehad. Misschien is dat een persoonlijke hang-up, maar ik heb altijd een hekel gehad aan pogingen genotsmiddelen die een beetje ongezond zijn zogenaamd iets minder ongezond te maken. Pijpen als Denicotea, Medico, en al die dingen met Dr. in de naam: voort, verdwijn uit mijn ogen! Filters in pijpen heb ik ook altijd zo bekeken...

Nu lees ik hier dat serieuze pijpliefhebbers wel degelijk plezier hebben van filters, dus, hmmm... laat ik maar zeggen dat iedereen op dit punt vooral dat moet doen waar hij/zij het meeste plezier aan beleeft bij het roken. In ieder geval is mijn voorkeur niet op ervaring gebaseerd en derhalve volslagen irrationeel!

Misschien ben ik wel geen liefhebber van heftig gearomatiseerde tabakken omdat ik geen filterpijpen heb, maar misschien heb ik nooit de behoefte aan een filter gehad omdat ik geen zoete tabakken rook, in ieder geval past zo'n filter niet bij mij. Wat dan wel? Ach, als het roken onverhoopt een beetje nat wordt dan veeg ik het gewoon af aan mijn mouw of sok in plaats van er een rager door te halen. Een beetje viezige oude man zou je denken, maar ik had die gewoonte al als vijftienjarige ontwikkeld (de mouw als eerste keus, de sok als ik eraan dacht dat al die vlekken toch een beetje groezelig stonden).

franz
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Dr. Jefferson
Berichten: 890
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:05
Locatie: Zoetermeer

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Dr. Jefferson »

dinck schreef:en al die dingen met Dr. in de naam: voort, verdwijn uit mijn ogen!
Nouja zeg! :evil:

maar even on topic:
Ik gebruik vooral filters omdat ik zonder veel last heb van tong burn en omdat ze veel vocht opnemen. Schadelijke stoffen maak ik me geen zorgen over, dood ga je toch wel :P
Maar ieder z'n persoonlijke voorkeur. ;)
Mvg Jeffrey
Spelfouten worden mede mogelijk gemaakt door mijn dyslexie :P
http://www.last.fm/user/Dr_Jefferson
Mijn verzameling pijpen

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door dinck »

Dr. Jefferson schreef:
dinck schreef:en al die dingen met Dr. in de naam: voort, verdwijn uit mijn ogen!
Nouja zeg! :evil:
Sorry Dr. Jefferson, het was niet mijn bedoeling je tegen de haren in te strijken, maar dat had je waarschijnlijk uit het vervolg wel begrepen:
dinck schreef:Nu lees ik hier dat serieuze pijpliefhebbers wel degelijk plezier hebben van filters, dus, hmmm... laat ik maar zeggen dat iedereen op dit punt vooral dat moet doen waar hij/zij het meeste plezier aan beleeft bij het roken. In ieder geval is mijn voorkeur niet op ervaring gebaseerd en derhalve volslagen irrationeel!
Dr. Jefferson schreef:Schadelijke stoffen maak ik me geen zorgen over, dood ga je toch wel :P
Helemaal met je eens, als ik een pakje shag zie met de tekst 'Rokers sterven jonger' dan wil ik die per se hebben... (helaas nog niet op een blikje pijptabak gesignaleerd).

franz
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5265
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door MilleLuci »

Met en zonder, hangt af van de desbetreffende pijp en of tabak. Na een sessie, en afgekoelde pijp, gaat het filter eruit. Heb nu filters met meerschuim en die bevallen goed. Wel prijzig maar zeer fijn.
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dr. Jefferson
Berichten: 890
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:05
Locatie: Zoetermeer

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Dr. Jefferson »

dinck schreef:
Dr. Jefferson schreef:
dinck schreef:en al die dingen met Dr. in de naam: voort, verdwijn uit mijn ogen!
Nouja zeg! :evil:
Sorry Dr. Jefferson, het was niet mijn bedoeling je tegen de haren in te strijken, maar dat had je waarschijnlijk uit het vervolg wel begrepen:
dinck schreef:Nu lees ik hier dat serieuze pijpliefhebbers wel degelijk plezier hebben van filters, dus, hmmm... laat ik maar zeggen dat iedereen op dit punt vooral dat moet doen waar hij/zij het meeste plezier aan beleeft bij het roken. In ieder geval is mijn voorkeur niet op ervaring gebaseerd en derhalve volslagen irrationeel!
Snapte ik al ja ;)
dinck schreef:
Dr. Jefferson schreef:Schadelijke stoffen maak ik me geen zorgen over, dood ga je toch wel :P
Helemaal met je eens, als ik een pakje shag zie met de tekst 'Rokers sterven jonger' dan wil ik die per se hebben... (helaas nog niet op een blikje pijptabak gesignaleerd).
Ik heb een pouch clan (nauwelijks wat uit want hij bevalt me niet) waar het op staat. Dus als je interesse hebt ;)
Mvg Jeffrey
Spelfouten worden mede mogelijk gemaakt door mijn dyslexie :P
http://www.last.fm/user/Dr_Jefferson
Mijn verzameling pijpen

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door dinck »

Dr. Jefferson schreef:Ik heb een pouch clan (nauwelijks wat uit want hij bevalt me niet) waar het op staat. Dus als je interesse hebt ;)
:-D Thanks, maar Clan is ook niet echt mijn ding, vind het veel leuker om zo'n winkelier en aanwezige klanten even op het vekeerde been te zetten. "Kan ik u ergens mee helpen?" "Ja ik zou graag een pakje American Spirit shag hebben" "Alstublieft meneer", dan het pakje goed bestuderen, en vervolgens vragen "Hebt u deze ook met de tekst 'Rokers sterven jonger?'" Moet je natuurlijk niet te vaak doen... :mrgreen:
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
sp113438
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 mei 2013 05:35

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door sp113438 »

Pijp nooit met filter, en bij filtersigaretten scheur ik meestal het filter eraf.
Falcon pijpen, Djeep Paris aansteker, Troost & Borkum Riff Tabakken

Laafke

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Laafke »

Ik heb alles al geprobeerd: balsahoutjes, 6mm, 9mm, meerschuimgranulaat noem maar op. Sinds ik Virginia en VaPers rook heb ik de filters eruitgegooid. Conclusie: als je maar rustig rookt blijf je vrij van een natte prop tabak en komt de smaak veel beter tot zijn recht. Goed, bij de Troost slices wil het nog weleens gebeuren dat ik wat extra vocht produceer maar bij een Virginia of VaPer overkomt me dat zelden, tenzij ik te haastig rook. Maar in dat geval had ik beter geen pijp op kunnen steken. Ook van tongebite heb ik zelden last. Zoals ik al eens geschreven heb: een tabakshandelaar uit Middelburg gaf me de raad: hoe minder weerstand (systeem of filter) hoe minder vocht je produceert.
Wel weet ik van een Duits forum dat sommige aromatische tabakken (die daar heel veel geproduceerd en gerookt worden, kijk de site van Planta en K&K er maar op na) niet zonder filter(extra inkomsten!!) kunnen worden gerookt. Of je moet een mond van leer hebben....maar dan proef je volgens mij ook niet wat je rookt.(En kun je net zo goed hooi in je pijp stoppen ipv een dure tabak)
Droog roken ligt niet aan de vraag met of zonder filter....nee het ligt aan de vraag: hoe is je rookgedrag!

krelis

Mijn alternatieve filter.

Bericht door krelis »

Beste forumleden.
Daar ik uitsluitend filterpijpen heb, las ik op ons forum meningen over het gebruik van filters.
De tabakssmaak zou minder worden. De pijp zou zwaarder trekken. Als gevolg van het vocht
zou het filter slap worden enz.
Hier is mijn methode: Ik knip een pijpenrager in 2 of 3 gelijke stukken. Op een staafje of breinaald
met een doorsnede van 4 mm draai ik de halve of 1/3 pijpenrager rond zodat er een soort trekveertje
ontstaat. De windingen zitten dan tegen elkaar.
Dit pijpenrager veertje stop ik in de 9 mm kamer van de pijp. Ik rook dan met filter.
De pijp trekt niet zwaarder. Het vocht wordt opgevangen, en de smaak van tabak wordt niet
beinvloed. Na 2 of 3 rookbeurten vervang ik dit filtertje.
Ik kwam op dit idee omdat bij de Falconpijp onderin een ringetje zit gemaakt van een pijpenrager.
Bovendien is mijn eigengemaakte filter voordeliger als de reguliere filters.
Succes, probeer het uit. Niet geschoten is altijd mis.

Plaats reactie