Ruwe tabak verwerken tot rookbaar goed.

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
idoru
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2013 13:15

Ruwe tabak verwerken tot rookbaar goed.

Bericht door idoru »

Hallo,

Ik heb me hier zojuist aangemeld (na een google-speurtocht) omdat ik dacht dat dit het meest uitgelezen forum was voor mijn vraag. Maar nee, ik rook geen pijp. Wel shag.

Ik vroeg me namelijk af of hier mensen bekend zijn met het verwerken van ruwe tabaksbladeren tot rookbaar goed. Wel, in mijn geval dus eigenlijk "shag".

Ik vond een site op het internet (leek me erg betrouwbaar) waar ik ruwe tabak kan bestellen om die dan zelf om te vormen tot rookbare shag. Het leek me ook niet moeilijk; gewoon een beetje drogen en dan door de tabaksmolen (die je daar ook kan bestellen) halen.

Dit alles natuurlijk om de rookkosten te drukken en wat "gezonder" te roken.

Ik ben echt totaal nieuw in dit veld. Ik weet ook niet of ik hier goed zit, maar elders in onze taal kan ik weinig degelijks vinden om mijn vraag te poneren.

Ik ga eerst even wachten of er mensen bekend zijn met wat ik hier aangeef. En zo ja, dan hoop ik wat wijzer te worden dan ik nu ben.

Id.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5207
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Ruwe tabak verwerken tot rookbaar goed.

Bericht door Massis »

Het is lastiger dan je denken zou, althans volgens mijn beperkte ervaring.

Ik kweek momenteel zelf tabak, welke ik op het einde van het jaar oogst. Daarna moeten echter de bladeren correct gedroogd worden, fermenteren en "afgewerkt" worden (casing, vochtigheid, ...)

Ik weet niet waar je ruwe tabak wilde kopen en in welk stadium deze tabak verkeert. Gaat het om verse bladeren, of reeds gefermenteerde?
Gezien je tabak gaat kopen veronderstel ik dat daar zelfs al een hoop taksen op gaan zitten waardoor het uiteindelij kniet zoveel goedkoper zal zijn.

Tot slot heb ik geen ervaring met versnijden tot shag, maar dat lijkt me best lastig, gezien de extreem dunne snede van shag. Waar wilde je die tabaksmolen bestellen? Daar zou ik misschien nog wel interesse in hebben.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

idoru
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2013 13:15

Re: Ruwe tabak verwerken tot rookbaar goed.

Bericht door idoru »

Ah ja, dat is een goeie vraag.
Ik weet niet of ze al "gefermenteerd" zijn.
Als fermenteren zo'n 10 weken duurt (zoals ik op wiki lees) dan heb ik daar verder niets over gelezen op de site.

Hier wordt het proces beschreven om de bladeren te verwerken;
Kun je toevallig opmaken of ze dan al gefermenteerd zijn? Het lijkt me dat er dan wel iets over die 'duur' had ingestaan. Zelf dacht ik gewoon aan een paar dagen drogen.

http://pureleaf.co.uk/content/6-how-to- ... af-tobacco

(Als je links op die pagina op "shredders" drukt, krijg je de snijmachines. Mij zou die van 21 dollar dan wel weer passen)

Dit is trouwens de "home-pagina" van die site, waar je gelijk de soorten ruwe tabak ziet die je kunt bestellen;
https://pureleaf.co.uk/

Ja zeg, die verschepingskosten zouden wel eens duurder kunnen zijn dan ik verwacht. Naar de UK valt het wel mee en zelfs gratis boven de 50 dollar. Maar Nederland zou idd wel eens een heel ander verhaaltje kunnen zijn.

Als iemand nog andere gedachten over de site heeft, van welke aard ook, dan hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5207
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Ruwe tabak verwerken tot rookbaar goed.

Bericht door Massis »

ah pureleaf, die ben ik nog ooit tegengekomen.

Gezien ze spreken over "fire cured" en "flue cured" gaat het dus om rookklare tabak, die je alleen nog moet versnijden.
Verzenden zal gezien het lage gewicht best meevallen normaal gezien.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

idoru
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2013 13:15

Re: Ruwe tabak verwerken tot rookbaar goed.

Bericht door idoru »

Ok mooi, hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

Wel, ik kreeg zojuist (lekker vlot) al een antwoord op mijn gestelde vragen via die site.

Ik informeerde als pure shagroker die vooral very light/mild zoekt. "Lemon Virginia" was idd my best bet.

Ik zei dat mijn keus viel op de shredder (tabaksmaler) van 21'99, en het antwoord hierop was als volgt;
The shredder is good, but you might find the actual cut a little course for hand rolling. I tend to advise a cigarette injector as this prefers a courser cut. It can be used for hand rolling though it just takes a little practise to get used to it. If you would like to get a good idea of the cut before buying you can get some pipe tobacco. Pipe tobacco is very similar to the shredders cut.
Hm... a little "course"... ? Wel, pijptabak zou dus erg lijken op de uitkomst. Wel, ik heb nog nooit pijptabak in m'n handen gehad to be honest.
En ik zit er nou niet echt op te wachten om het met die sigaretten injectors te gaan doen. Ah nee!

Ok, jullie hebben ervaring (ik zit hier beter dan ik dacht;). Er staat toch wel dat het mogelijk is om van die op-pijptabak-lijkende-uitkomst een shaggie te draaien maar dat het alleen een kwestie van wennen is. Klopt dat een beetje? Valt er een beetje aan te wennen?
Ik krijg ook niet te horen dat als je het maar 30 keer door die molen haalt het vanzelf wel tot shag reduceert. Dus die hoop zal ik ook maar laten varen.

Ok,
Naar de verschepingskosten nu.
Shipping to the Netherlands for 1lb (453g) of Leaf and a shredder is £10.75 or £16.05 if you would like it tracked. The shipping time would be around 3-5 days. As we're both in EU countries there wouldn't be any import or customs tax either.
Well, tracked is "bijgehouden" (sort of) dus dat is overbodig lijkt me.

10'75 dollar (= 8 euro) maar daar zit dan wel het tabaksmolentje bij. Dus wie weet gaan er nog wat dollars af zonder dat ding. Valt best mee toch.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Ruwe tabak verwerken tot rookbaar goed.

Bericht door Nekker »

Ik zou de cut van pijptabak niet aanraden om zelf te rollen. Echt niet... Het kan goed zijn dat het wel wat oefening vraagt... Maar pijptabak zijn cut is echt wel redelijk dik...
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Major_Tom
Berichten: 367
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:20
Locatie: Deventer

Re: Ruwe tabak verwerken tot rookbaar goed.

Bericht door Major_Tom »

idoru schreef: Naar de verschepingskosten nu.
Shipping to the Netherlands for 1lb (453g) of Leaf and a shredder is £10.75 or £16.05 if you would like it tracked. The shipping time would be around 3-5 days. As we're both in EU countries there wouldn't be any import or customs tax either.
Well, tracked is "bijgehouden" (sort of) dus dat is overbodig lijkt me.

10'75 dollar (= 8 euro) maar daar zit dan wel het tabaksmolentje bij. Dus wie weet gaan er nog wat dollars af zonder dat ding. Valt best mee toch.
dat gaat niet helemaal op wat je hier zegt, jij rekent in dollars maar er staan ponden (£)
dat is een ander bedrag namelijk: £10.75 = 12.67 in euro's
dus reken alle prijzen er nog eens op na, volgens mij kan je beter uit belgie halen dat scheelt op een slof vanelle zo'n 28euro :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5207
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Ruwe tabak verwerken tot rookbaar goed.

Bericht door Massis »

idoru schreef:
Ok,
Naar de verschepingskosten nu.
Shipping to the Netherlands for 1lb (453g) of Leaf and a shredder is £10.75 or £16.05 if you would like it tracked. The shipping time would be around 3-5 days. As we're both in EU countries there wouldn't be any import or customs tax either.
Well, tracked is "bijgehouden" (sort of) dus dat is overbodig lijkt me.

10'75 dollar (= 8 euro) maar daar zit dan wel het tabaksmolentje bij. Dus wie weet gaan er nog wat dollars af zonder dat ding. Valt best mee toch.
Tracked = met "track & trace" functionaliteit, dus volgen waar je pakje zit. Dit betekent meestal ook dat je pakje beter verzekerd is. Voor deze prijzen lijkt me dat overbodig.

en zoals al aangehaald: het is allemaal ponden he, geen dollars.
Dus £10.75 = €12.6
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

idoru
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2013 13:15

Re: Ruwe tabak verwerken tot rookbaar goed.

Bericht door idoru »

:shock: (ok, dat was gisteren ; )

Ik reken namelijk uit met ponden, dat als ik 2 x per maand een lading van 450 gram bestel ik per maand zo'n 60 euro uitspaar. MITS.... (nu komt ie)...

.. Ik ook daadwerkelijk 450 gram kan oproken. En daar begin ik over te twijfelen nu gezien het gewicht van de "centrale stengels" (het blad rook je, de centrale stengel belandt in de prullenbak) ..

... iemand een idee wat zo'n stengel t.o.v. het blad zou wegen? Mijn eigen idee is dat ik er wel eens een dikke 100 gram rookwaar mee kan mislopen! (of zit ik verkeerd?)

**

ik kocht zojuist een pakje Coopoaert pijptabak (de goedkoopste). Wel, om eens te zien of er van te draaien valt.
Wel, dat gaat toch best redelijk. Ik had erger verwacht. Alleen het oproken is een marteling, ik mag hopen dat dit niet te vergelijken valt met "Lemon Virginia"! (als daar nog meningen over zijn..)

**

Ik wacht nog steeds op een antwoord (via die site) wat betreft any option om de zaak meer op draaitabak (shag) te laten lijken. Ik heb mijn uitgebreide keukenmachine (met allerlei draaischijven) als optie voorgehouden. Ik blijf natuurlijk een gezond wantrouwen hebben wat betreft de apparaten die ze me mogelijk willen aansmeren. Ik zou eens wat kunnen spelen met die Coopoaert....

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5207
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Ruwe tabak verwerken tot rookbaar goed.

Bericht door Massis »

pijptabak zo oproken gaat voor de meesten stevig tegenvallen, hij is echt niet bedoeld om te inhaleren...

Verder gok ik dat je hooguit 5-10% van het gewicht kwijtspeelt met stengels. Bij een vers blad weegt de stengel stevig door omdat hij veel vocht bevat, maar dat is bij een droog blad niet meer het geval.
Van die 450g zal je volgens mij nog wel 400g rookbare tabak overhouden.

Echter, smaken naar sigaretten gaat het volgens mij niet snel doen, daarvoor bevat een echte sigaret veel te veel chemische toevoegingen...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

idoru
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2013 13:15

Re: Ruwe tabak verwerken tot rookbaar goed.

Bericht door idoru »

En zo word ik wijzer en wijzer...

En is er weer een "voor" geboren.

Ik ontdekte deze actuele discussie op het Pureleaf forum en dat geeft natuurlijk hoop wat betreft de fijne shag-staat na het 2 x doorhalen van het blad door het kleine pureleaf apparaatje.
(mogelijk heb ik het antwoord van de Pureleaf-admin. niet helemaal goed geinterpreteerd, waar hij het namelijk heeft over de "Actual Cut" -> daar zou hij idd wel eens expliciet de "eerste cut" mee kunnen bedoelen)
I can't recommend this shredder highly enough, I smoke roll-ups and if I give my leaf 2 passes through this little machine the resulting tobacco is finer than hand-rolling stuff sold in the shops, total RESULT! 8-)
http://pureleaf.co.uk/forum/viewtopic.php?f=5&t=17


Ik zal er binnenkort ook eens vragen over de grammen die overblijven.

idoru
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2013 13:15

Re: Ruwe tabak verwerken tot rookbaar goed.

Bericht door idoru »

Massis, je zat toch heel-heel dicht in de buurt hoor ;)

.. van een ervaren pureleaf roker die roughly 5-10 % afschrijft at-the-very-most from a 450 gram bag.

.. maar het schijnt dus ook dat er aardig wat zijn die de stengels gewoon mengen met het blad en dus ook dat gewoon oproken :shock: Boeiend!

Laafke

Re: Ruwe tabak verwerken tot rookbaar goed.

Bericht door Laafke »

Toch schijnt er vroeger tabak geweest te zijn die geschikt was voor pijp en sigaret.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Major_Tom
Berichten: 367
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:20
Locatie: Deventer

Re: Ruwe tabak verwerken tot rookbaar goed.

Bericht door Major_Tom »

Laafke schreef:Toch schijnt er vroeger tabak geweest te zijn die geschikt was voor pijp en sigaret.....
De black vanille van planta word ook gebruikt voor sigaretten.
ik heb wel eens wat in mn shag gestopt en das niet verkeerd.
uit de pijp kan ik deze ook over de longen roken maar echt lekker is dat niet.
Afbeelding

Plaats reactie