Pipealicious

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Pipealicious

Bericht door pipealicious »

Geachte forumleden,

Ik kwam toevallig op jullie forum terecht na het volgen van de youtube filmpjes van janneman, die ik trouwens erg apprecieerde.
Na wat rondneuzen leek het me wel leuk om me bij jullie aan te sluiten. Laat ik mezelf dan ook even (kort ;-)) voorstellen:

Ik ben Nick uit Antwerpen, 35j, samenwonend en 2 kinderen. Ik rook sinds een dikke 10 jaar pijp maar met lange onderbrekingen tussendoor. Ik kocht mijn eerste pijp, een billiard van het merk Ropp, in een Davidoff winkel in Zwitserland ergens in 1998.
Mijn eerste tabakken waren Davidoff English en Scottish mixture en een pakje gearomatiseerde tabak (met anijs).
In het begin had ik geen idee waar ik mee bezig was, hoewel ik toen al enkele jaren sigaren en sigaretten rook. Het gevolg was te snel roken, niet goed aanstampen, natte klompen tabak in de pijp en veel last van dat akelige bruine tabakssap in de mond.

Vele jaren later, en ook wijzer, heb ik het pijproken weer opgepikt en meer een meer tabakken ontdekt. Ondertussen heb ik een 5-tal pijpen van merken zoals Butz Choquin, Savinelli, Stanwell en Peterson. Die eerste pijp heb ik ondertussen aan een vriend geschoken, iets wat ik om nostalgische redenen misschien niet had moeten doen.

Via het web en met name youtube heb ik heel wat over het pijproken geleerd en ook via tobaccoreviews vele tabakken gezocht die me zouden kunnen bekoren. Ondertussen heb ik er een 15-tal open staan en heb ik er nog een tiental anderen geprobeerd.
Ik heb voor de geinteresserden een aantal korte bevindingen geplaatst op tobaccoreviews onder dezelfde gebruikersnaam: pipealicious. Ik kan ook erg veel van een goede, liefst Cubaanse sigaar genieten, en heb om die reden een beetje een aan-uit relatie met pijproken. Ik heb ondervonden dat ik in de zomer eerder naar een sigaar dan een pijp grijp.

Qua pijptabakken verkies ik in het algemeen natuurlijke Virginia blends, hoewel ik ook aromatische en latakia mixen heb.
Als ik mijn huidige top-5 zou mogen samenvatten dat zou dit op dit moment de volgende zijn:

1. Old Gowrie van Rattray's
2. Davidoff Flake Medallions
3. Three Nuns van Bell's
4. Mc Baren Mixture
5. Mc Baren Plumcake

Andere tabakken waar ik goeie ervaringen mee heb zijn:

Davidoff Royalty
WO Larsen Signature
Mc Baren Golden Blend
Savinelli Black Cavendish
Sam Gawith Full Virginia Flake
Sam Gawith Chocolate Flake
Robert Mc Connell Scottish Flake

De tabakken waar ik echt ben op afgeknapt zijn gelukkig in de minderheid, maar wat ik me vooral herrinner waren
de te overweldigende 1972 flake van Sam Gawith en een zeer sterke Semois tabak van Antwerps Pijpke.

Mijn meest recente aankopen zijn een aantal amerikaanse tabakken van GL Pease (Key Largo) en Cornell& Diehl After Hours en Cross Eyed Cricket (wat zijn dat mooie blikjes), en een aantal die al lang op mijn verlanglijstje stonden: Orlik Golden Sliced (gekocht in Breda) en Mc Baren Vanilla Cream.

Nog maar recent begin ik echt de kunst te beheersen van het aanvoelen van de tabak die je rookt: daarmee bedoel ik het balanceren op het evenwicht van een koele, maar voldoende rookontwikkeling door op de juiste manier de pijp te stoppen, genoeg aan te tampen en rustig te roken. Bij sommige tabakken maakt het echt een wereld van verschil.

Hoe wil ik verder:
Ik wil op langere termijn de pijpencollectie natuurlijk verder uitbouwen met gebogen modellen met grotere kop, een meerschuimen pijp, en wie weet ooit wel eens een churchwarden of een kalebas.
Ik sta open voor allerlei soorten tabakken, wil wat meer mengelingen met latakia en orient uitproberen, maar ben ook nog steeds op zoek naar lekkere pure virginias, va/pers en burleys.

Wat ik vooral apprecieer bij het pijproken is dat men topkwaliteit aan tabak kan uitproberen voor een relatief lage prijs. Toch vind ik de smaaksensatie van Cubaanse sigaren niet te evenaren, maar dan spreken we al gauw van een sigaar die evenveel kost als een heel blik pijptabak.

Ik kijk met plezier uit naar de verdere discussies en raad die ik op dit forum kan vinden en ben natuurlijk bereid mijn beperkte ervaringen ook met jullie te delen.

Tot schrijfs,

Nick

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Pipealicious

Bericht door Eliminator »

Welkom Nick op dit gezellige maar vooral ook leerzame forum, vraag en deel zoveel je wilt.
Ook in ben via de sigaar op het roken van een pijp gekomen, alleen juist niet via de cubaan, heb er enkele gerookt maar mijn voorliefde ligt toch meer bij de dominicaanse longfiller,... maar alles viel pas helemaal op z'n plaats toen ik 'echt' leerde pijproken (voor zover ik het nu onder de knie heb), na een hoop gekloot ook via jannemen (zijn pijpenboek in mijn geval) het echt leren genieten onder de knie gekregen,... nu is het vooral bijleren,... :D

p.s.: overigens een =D> voor het feit dat de eerste post er één is in het voorstel topic, en nog een uitgebreide ook :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Pipealicious

Bericht door Nekker »

Zelden iemand zich zo uitgebreid weten voorstellen. Dat verdient een dubbel gemeende: Welkom op ons forum! Als zelf afkomstig zijnde van het Antwerpse kunt gij bij deze al niets mis doen, in mijn ogen. :wink: :mrgreen:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Pipealicious

Bericht door pipealicious »

Wat leuk al onmidellijk positieve reacties te horen. Blijkt ook nog eens dat dit een heel actief forum is.
Ik heb net na wat zoeken een leuke avatar gevonden, herken je de man op de foto (niet ik voor de duidelijkheid)?

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Pipealicious

Bericht door Eliminator »

pipealicious schreef:Blijkt ook nog eens dat dit een heel actief forum is
Het zal je nog verbazen wat er de aankomende dagen over je heen komt :mrgreen:
pipealicious schreef:herken je de man op de foto
Nope, sorry,.... maar mocht je wel de man achter pipalicious willen laten zien, we zijn toevallig (na enkele meetings) bezig een smoelenboek samen te stellen :wink: (hoeft niet hoor, alles mag, niets moet, zeg maar)
Afbeelding

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Pipealicious

Bericht door pipealicious »

Ik gooi niet zo gretig met foto's van mezelf. Eerder uit verlegenheid dan uit ster-allure hoor ;-)
Leuk dat je een SRV fan bent, Elliminator, ik vind de rauwe blues van Stevie ook erg goed. Heb vroeger wel eens een nummertje van hem proberen te spelen op de gitaar.
Trouwens, ik ben een beetje passief op zoek naar een mooie tabakspot. Ik moet eens in de topics gaan zoeken.
Ik heb niet echt de tijd om rommelmarkten af te schuimen (wat natuurlijk wel de leukste manier is om er eentje te vinden) en eBay is ook niet echt mijn ding. Zijn er winkels in Ned of Bel die mooie tabakspotten verkopen?

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Pipealicious

Bericht door Mikali »

een mede Antwerpenaar, Welkom !!
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

Re: Pipealicious

Bericht door diego »

en nog een hartelijk welkom :-?
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Pipealicious

Bericht door Bart Iron »

Mooie inleiding! =D>
Welkom!!

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Pipealicious

Bericht door Toon »

Een hartelijk welkom voor een gepassioneerde smaakliefhebber, zo te lezen.
Fijn dat je je onder ons hebt schaart, Pipalicious.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pipealicious

Bericht door robvoorburg »

Hartelijk welkom. Wat een enthousiast verhaal. Natuurlijk is een Havanna
genot pur sang. Wat mij eraan tegen staat is dat je op het stompje na niets
overhoudt.
Een pijp van een goed merk loopt in de papieren, het is een met zorg gemaakt
stukje kunst dat bij goed gebruik een leven meegaat. Dat spreekt mij er zo
in aan.
Wat de kosten betreft ken ik enige pijprokers die goedkoper uit zouden zijn
Havanna's te roken. :lol:

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Pipealicious

Bericht door Paasei »

Als Antwerpenaar moet je volgens mij niet te ver gaan zoeken naar een tabakspot.
Verloo op de Amerikalei...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Dremel
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2011 23:47

Re: Pipealicious

Bericht door Dremel »

Fraaie inleiding Nick. Welkom!
pipealicious schreef:Ik heb net na wat zoeken een leuke avatar gevonden, herken je de man op de foto (niet ik voor de duidelijkheid)?
Ik zou dat toch wel graag willen weten. :)
Groet, Dick
'Waar het rookt is het warm', sprak Tijl Uilenspiegel en hij scheet op het ijs.

Gebruikersavatar
Burrey
Berichten: 594
Lid geworden op: 10 jul 2010 01:39

Re: Pipealicious

Bericht door Burrey »

Een warm welkom, Nick!

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2842
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Pipealicious

Bericht door Luys »

Dremel schreef:Fraaie inleiding Nick. Welkom!
pipealicious schreef:Ik heb net na wat zoeken een leuke avatar gevonden, herken je de man op de foto (niet ik voor de duidelijkheid)?
Ik zou dat toch wel graag willen weten. :)
Groet, Dick
Met dank aan Google Goggles: Edwin Hubble :)
(Ik wist overigens wel dat ik dit gezicht met pijp ergens van ken, maar kon het even niet plaatsen. Gelukkig gaf de moderne techniek het antwoord...)

En ook van mij een warm welkom, Nick!
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Dremel
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2011 23:47

Re: Pipealicious

Bericht door Dremel »

Luys schreef:Met dank aan Google Goggles: Edwin Hubble :)
Ah de meneer van die telescoop en zo... Toch knap van je Luys! Bedankt! :)
'Waar het rookt is het warm', sprak Tijl Uilenspiegel en hij scheet op het ijs.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Pipealicious

Bericht door St Patrick »

Hier ook een warm welkom...:)
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Pipealicious

Bericht door Mus »

Welkom op dit forum! Het gaat er hier soms knap melig aan toe, maar dat went snel. ;)

witte rasta
Berichten: 648
Lid geworden op: 24 okt 2010 12:08
Locatie: Moos-Herk

Re: Pipealicious

Bericht door witte rasta »

welkom!!!!!!
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Pipealicious

Bericht door Wallace »

Van harte welkom op dit forum :mrgreen:
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
Dubois
Berichten: 161
Lid geworden op: 12 sep 2011 20:28
Locatie: Antwàààààrpe

Re: Pipealicious

Bericht door Dubois »

Welkom !
"I believe that pipe smoking contributes to a somewhat calm and objective judgement in all human affairs." Albert Einstein

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Pipealicious

Bericht door culann »

En wederom een warm welkom!

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Pipealicious

Bericht door pipealicious »

robvoorburg schreef:Hartelijk welkom. Wat een enthousiast verhaal. Natuurlijk is een Havanna
genot pur sang. Wat mij eraan tegen staat is dat je op het stompje na niets
overhoudt.
Een pijp van een goed merk loopt in de papieren, het is een met zorg gemaakt
stukje kunst dat bij goed gebruik een leven meegaat. Dat spreekt mij er zo
in aan.
Wat de kosten betreft ken ik enige pijprokers die goedkoper uit zouden zijn
Havanna's te roken. :lol:
Tja Rob, als je een pijpenrek vol Dunhills hebt hangen kom je inderdaad ook wel duurder uit, maar ik heb nog nooit een blik tabak gezien dat meer dan 20 Eur kostte (ook Dunhill trouwens ;-)). Ik ken daarentegen wel sigaren die aan 35 Eur per stuk worden verkocht (Cohiba Behike --> belachelijk gewoon).
Trouwens ik vind dat Three Nuns nog het meeste de volle rook en diepe smaak van een sigaar benadert. Ik heb al een paar blends geprobeerd met maduro sigarenblad erin, maar die vind ik toch best scherp smaken.
Niet dat ik er per se op uit ben om via de pijp een goedkoop alternatief voor de sigaar te vinden hoor, het is leuk om af te wisselen zoals tussen whiskey, cognac, rum, etc.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pipealicious

Bericht door robvoorburg »

Irish Flake van Petersons is dan ook het proberen waard.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Pipealicious

Bericht door St Patrick »

Ik ben van origine ook een longfiller roker en dan met name de betere cubaanse of dominicaanse sigaren. Ik moet RobVoorburg gelijk geven dat een sigaar van bijv. 30 euro per stuk, met 20 euro aan rookgenot ophoudt. Ik rook mijn sigaren totop 1/3 en dan laat ik haar uitgaan. Nu heb ik een aantal mooie handmade pijpen in de kast liggen (en dit worden er steeds meer)en geniet ik van elke type tabak wat ik tegenkom. Aan het eind van de rit is de tabak op, maar heb ik nog steeds een onwijs mooi stuk handwerk over...
Moet je wel zeggen dat de betere tabakken bijv. van Davidoff wel degelijk de 20 euro per blikje overstijgen hoor...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Pipealicious

Bericht door pipealicious »

St Patrick schreef:Ik ben van origine ook een longfiller roker en dan met name de betere cubaanse of dominicaanse sigaren. Ik moet RobVoorburg gelijk geven dat een sigaar van bijv. 30 euro per stuk, met 20 euro aan rookgenot ophoudt. Ik rook mijn sigaren totop 1/3 en dan laat ik haar uitgaan. Nu heb ik een aantal mooie handmade pijpen in de kast liggen (en dit worden er steeds meer)en geniet ik van elke type tabak wat ik tegenkom. Aan het eind van de rit is de tabak op, maar heb ik nog steeds een onwijs mooi stuk handwerk over...
Moet je wel zeggen dat de betere tabakken bijv. van Davidoff wel degelijk de 20 euro per blikje overstijgen hoor...
:B
Ik ben het voor alle duidelijkheid volledig met jullie eens hoor mensen, pijpen hou je voor het leven als je ze goed onderhoudt, sigaren zijn na het roken weg. Al wat je kan houden is een mooie humidor, waar je hopelijk het budget voor hebt om 'm altijd mooi gevuld te houden. Daarom nogmaals, gerei en accessoires niet meegerekend is pijptabak goedkoper dan cubaanse sigarentabak.
Al zijn er inderdaad blikjes van o.m. Davidoff, maar ook die jaaredities van Larsen en Peterson die aan meer dan 20 eur per 100gr verkocht worden, maar daar stop je ook 20-30 pijpen mee. Een kist van 25 cubaanse sigaren heb je niet meer onder de 150 Eur en dan moet je niet gek doen.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Pipealicious

Bericht door Martin Romijn »

Welkom !
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Pipealicious

Bericht door janneman »

En nog een hartelijk welkom!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
eendrieenzestig
Berichten: 398
Lid geworden op: 12 aug 2011 21:06
Locatie: Deurne
Contacteer:

Re: Pipealicious

Bericht door eendrieenzestig »

Ook van mij een hartelijk welkom.
Afbeelding

Het leven dat de natuur ons geeft is kort,
Maar de herinnering aan een welbesteed leven duurt eeuwig.

Cicero

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pipealicious

Bericht door Bommel »

En weer een welkom.
Afbeelding

Plaats reactie