Acryl of eboniet?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie

Acryl of eboniet?

Acryl
10
43%
Eboniet (a.k.a. pararubber)
13
57%
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Acryl of eboniet?

Bericht door Mus »

Ik heb maar eens even een polletje gemaakt omdat ik me afvraag wat voor mondstuk de gemiddelde PRF'er nu prefereert. Ik heb zelf het liefste een acryl mondstuk omdat ik de indruk heb dat het langer mooi blijft en slijtvaster is dan eboniet.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Acryl of eboniet?

Bericht door pijpliefhebberrobin »

IK vind ze beide fijn.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Re: Acryl of eboniet?

Bericht door Vandaahl »

Eboniet is altijd goed. Acryl sterk afhankelijk van het materiaal dat gebruikt wordt. Ik heb een aantal Stanwell's met een perfect acryl mondstuk, maar heb er ook een paar waarvan het mondstuk mij veel te hard is.
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Acryl of eboniet?

Bericht door Kynikos »

Ik haat eboniet, smerige zachte ruwe vies smakende bende die continue zwavel opbraakt en constant onderhoud vereist. Als ik de mooiste pijp ooit tegen mocht komen voor een goede prijs, een droompijp, dan zou ik hem laten liggen als hij een ebonieten mondstuk heeft.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Acryl of eboniet?

Bericht door janneman »

Ik geef de voorkeur aan eboniet, al ben ik niet blij met het extra werk. Ik moet zeggen dat ik het wat 'sleetse', licht verweerde uiterlijk van eboniet nu net wel mooier vind dan hoogglanzend diep zwart (ik hou ook meer van matte dan van hoogglanzende pijpen). Een beetje een wabi-sabi verhaal (Japanse esthetiek opvatting). Van bijsmaakjes heb ik eigenlijk nooit last, maar ik hou mijn pijpen dan ook wel een beetje bij (zeker niet als nieuw, maar één of twee keer per jaar een kwartiertje mondstukken poetsen kan er wel af :D )
De voornaamste reden is overigens dat ik vrij vaak met losse handen rook, ook terwijl ik heen en weer loop en zo, en dan is dat iets zachtere gevoel van een pararubber wel prettig.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Dubois
Berichten: 161
Lid geworden op: 12 sep 2011 20:28
Locatie: Antwàààààrpe

Re: Acryl of eboniet?

Bericht door Dubois »

janneman schreef:Ik geef de voorkeur aan eboniet, al ben ik niet blij met het extra werk. Ik moet zeggen dat ik het wat 'sleetse', licht verweerde uiterlijk van eboniet nu net wel mooier vind dan hoogglanzend diep zwart (ik hou ook meer van matte dan van hoogglanzende pijpen). Een beetje een wabi-sabi verhaal (Japanse esthetiek opvatting). Van bijsmaakjes heb ik eigenlijk nooit last, maar ik hou mijn pijpen dan ook wel een beetje bij (zeker niet als nieuw, maar één of twee keer per jaar een kwartiertje mondstukken poetsen kan er wel af :D )
De voornaamste reden is overigens dat ik vrij vaak met losse handen rook, ook terwijl ik heen en weer loop en zo, en dan is dat iets zachtere gevoel van een pararubber wel prettig.
Volledig mee eens.
Voeg bij eboniet nog de Cumberland-mondstukken bij: zelfde gevoel maar blijft wel mooier!
"I believe that pipe smoking contributes to a somewhat calm and objective judgement in all human affairs." Albert Einstein

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Re: Acryl of eboniet?

Bericht door Vandaahl »

Kynikos schreef:Ik haat eboniet, smerige zachte ruwe vies smakende bende die continue zwavel opbraakt en constant onderhoud vereist. Als ik de mooiste pijp ooit tegen mocht komen voor een goede prijs, een droompijp, dan zou ik hem laten liggen als hij een ebonieten mondstuk heeft.
Je kan de maker altijd vragen of er ook een kunstof mondstuk op kan. Veel pijpen in het hogere prijssegment hebben meestal een eboniet mondstuk. En als je kwaliteits eboniet gebruikt verkleuren de mondstukken nauwelijks en heb je dus ook geen last van een zwavelsmaak, want daar heb ik ook een hekel aan. Ik heb een Peterson die daar nogal gevoelig voor is. Maar een ruw eboniet mondstuk ben ik gelukkig nog nooit tegengekomen. En als je de pijpen niet in direct zonlicht plaatst verkleuren ze nauwelijks. En vergen dan niet veel meer onderhoud dan een acryl mondstuk. Maar smaken zijn verschillend! :D
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
belgianpipesmoker
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 okt 2010 10:31
Locatie: Belgie Vlaams brabant

Re: Acryl of eboniet?

Bericht door belgianpipesmoker »

ik "zie" liever een acryl mondstuk.

maar "het gevoel" van een ebonieten mondstuk vind ik echt wel veel beter.

dus ik ga niet stemmen op de poll :roll:
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794


Afbeelding

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2842
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Acryl of eboniet?

Bericht door Luys »

Het zal me eerlijk gezegd worst zijn waar het mondstuk van gemaakt is. Merendeel dat ik heb is acryl, een enkeling eboniet. Zolang het prettig tussen de tandjes past, prettig rookt en geen nare bijwerkingen heeft: prima! (Dus ik poll ook niet mee, want die optie is er niet :P)
Pijproker des forums

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Acryl of eboniet?

Bericht door Kynikos »

Vandaahl schreef:
Kynikos schreef:Ik haat eboniet, smerige zachte ruwe vies smakende bende die continue zwavel opbraakt en constant onderhoud vereist. Als ik de mooiste pijp ooit tegen mocht komen voor een goede prijs, een droompijp, dan zou ik hem laten liggen als hij een ebonieten mondstuk heeft.
Je kan de maker altijd vragen of er ook een kunstof mondstuk op kan. Veel pijpen in het hogere prijssegment hebben meestal een eboniet mondstuk. En als je kwaliteits eboniet gebruikt verkleuren de mondstukken nauwelijks en heb je dus ook geen last van een zwavelsmaak, want daar heb ik ook een hekel aan. Ik heb een Peterson die daar nogal gevoelig voor is. Maar een ruw eboniet mondstuk ben ik gelukkig nog nooit tegengekomen. En als je de pijpen niet in direct zonlicht plaatst verkleuren ze nauwelijks. En vergen dan niet veel meer onderhoud dan een acryl mondstuk. Maar smaken zijn verschillend! :D
Ik denk dat je aardig je vinger geplaatst hebt op mijn irritatie. De pijp in kwestie is inderdaad een Peterson. :P Maar het is inderdaad een kwestie van smaak. Voor mij echter extreem genoeg dat ik voorlopig mijn blik gericht houdt op de Falcons, of een eventuele moderne Big Ben of een Winslow. Goddelijke kunststof! Geheel smaakloos en onderhoudloos.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Acryl of eboniet?

Bericht door St Patrick »

Hier Acryl.... Ik heb een hekel aan poetsen, dus Eboniet gaat hem zeker niet worden. Buiten dit heb ik één keertje een Ebonieten mondstuk gehad en dat vond ik niet lekker in de mond liggen... Acryl dus
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Acryl of eboniet?

Bericht door culann »

Ik heb zowel mondstukken van acryl als eboniet. Mijn voorkeur ligt bij eboniet, aangezien acryl af en toe erg hard kan aanvoelen. Vooral omdat ik vaak de pijp tussen de kaken klem, dan vind ik het zeker prettiger als het mondstuk van eboniet is. Echter het is maar een lichte voorkeur, een pijp met acryl mondstuk rook ik evengoed met evenveel plezier.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Acryl of eboniet?

Bericht door Bert van Hell »

Ik prefereer eboniet. Het nadeel is dat je snel een gaatje krijgt in het mondstuk doordat een tandindruk door het materiaal gaat. Ik heb momenteel drie pijpen met een klein gaatje.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Acryl of eboniet?

Bericht door robvoorburg »

Op zich heb ik nooit moeite gehad met het onderhoud aan stelen uit
para-rubber, (hoort bij de charme van) het prettige van acryl is de
neutrale smaak.
Gelukkig dat je kan kiezen.

Plaats reactie