Mac Baren - Virginia No 1

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door janneman »

Mac Baren Virginia No 1,
50 gram pakje voor €6,90 februari 2011
Ook leverbaar in 100 gram blik en 250 gram koker.

Afbeelding

Hun eigen omschrijving:
In 1955 Virginia No 1 was introduced to the world's pipe smokers, and today Virginia No 1 is one of the Mac Beren Classics. The natural sweetness from the carefully selected Virginia tobaccos, are to be enjoyed every tim e you light up this magnificent blend. In addition to a slow, cool smoke this ready rubbed blend gives you the slightly sweet smoke. Try the Virginia No 1 and find out for yourself why Virginia No 1 is reckoned as a Mac Baren Classic Blend.
(nb: op de Mac Baren site wordt 1957 als introductiejaar genoemd. En daar wordt ook gesproken over 'Matured Virginia' hetgeen duidt op Virginia tabak die een extra rijpingsperiode heeft gehad).


In het pakje zit, net als bij bijvoorbeeld Scottish blend, een grove ready rubbed flake, uit elkaar gehaald, maar toch nog vrij grof. Redelijk helder bruin met een tikje rood. In het pakje ruik ik in eerste instantie tabak, wat baai achtig. Een goed teken voor een Virginia. En ietwat verrassend voor Mac Baren; ik ruik normaal in al hun tabakken altijd wel iets van honing, hier moet ik lang snuffelen voor ik die typische Mac Baren geur ontdek.

In het net geopende pakje voelt de tabak redelijk droog aan, en hij laat zich ook soepel aansteken. Vochtigheid lijkt dus prima.

Bij het stoppen is me, na een paar keer roken, opgevallen dat je de neiging hebt te weinig tabak te gebruiken. Je stopt de pijp vol, steekt hem aan, gebruikt de tabaksstopper een keertje, en ineens blijkt de pijp maar half vol. Vermoedelijk een gevolg van de grove ready rub, ik kan de tabak nog wat verder uitwrijven voor gebruik, of anders mag ik wel wat steviger stoppen dan ik met de meeste andere tabakken doe.

Opsteken gaat snel en soepel. Ik vind de tabak in eerste instantie wat scherp op de tong, maar na verder aandrukken (zie hierboven) en de 2e aansteek lijkt dat snel weg te trekken.

Smaak? Ik proef inderdaad redelijk helder de Virginia, de gewone, pure tabakssmaak. Op de achtergrond is ook een licht randje van een of andere saus waarneembaar, maar heel bescheiden. Het lijkt erop dat deze toevoeging, wat het ook is, een beetje de rol van Perique op zich probeert te nemen; het wat zachter en voller maken van de smaak. Ik ben er nog niet uit of dat echt lukt.

Zoals een flake betaamt is het een langzaam brandende tabak. Ondanks de half volle pijpenkop ben ik toch al snel een uur koest met deze tabak. In de loop van het roken wordt de tabak iets voller van smaak, waarbij de 'pure tabakssmaak' nog wat meer op de voorgrond treed.

Uiteindelijk is dit voor mij geen blijvertje geworden. Na een aantal keren roken begint voor mij de Mac Baren achtergrond-smaak steeds duidelijker te worden; iets van saus of cavendish, wat honing, op zich niet verkeerd, maar mij gaat het op den duur wat tegenstaan. Virginia's moeten voor mij heel ingetogen, heel subtiel zijn. Ik verwacht eigenlijk zo weinig smaak, dat ik een Virginia een hele dag kan roken zonder dat de smaak ooit andere dingen 'overschreeuwd'. Uiteindelijk is deze tabak dat niet echt, hij wordt bij mij, vooral na een flink aantal keren roken, steeds nadrukjkelijker in z'n smaak.

Daarnaast blijft het oppassen met de scherpte. Ik vind deze tabak, net als verreweg de meeste Mac Baren tabakken, op de rand van scherp zitten. Even niet opletten met stoppen en opsteken, en ik heb heb op mijn tong gebeten...

Ergens wel jammer, ik zou graag een betaalbare Virginia hebben die ik in 250 gram potten kon kopen...
Laatst gewijzigd door janneman op 25 feb 2012 18:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Een prachtige recensie! Op een of andere manier geeft tabak met alleen virginia mij een onvoldaan gevoel. Ik wist trouwens niet dat door extra aanstampen het mogelijk is om de scherpte uit de tabak te halen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Te los gestopte tabak moet harder branden om niet uit te gaan. Bij deze tabak merk ik het verschil duidelijk, omdat hij voor mij net op het randje van scherp-niet scherp zit. Vaak is het verschil nauwelijks merkbaar.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Erg mooi gezegd!

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Heb ik een keertje gekocht en nooit meer, te scherp en kon niet tippen aan de schneiderwindt no100 die is echt fijn.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Ik vond hem weinig persoonlijkheid hebben. Fris en gras proef ik niet. Het weeige honingaroma wat bij macbaren proef ik op de achtergrond. Dit irriteert mij. Ik zal hem niet weer kopen.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Ik heb hem gekocht omdat ik regelmatig het gevoel heb dat ik de tabakken die Virginia bevatten het lekkerst vind. Ik dacht hem te kopen als meer standaardtabak om hem af en toe te roken als ik geen behoefte heb aan iets complex. Hoewel hij me redelijk bevalt, slaagt hij me toch ergens ook tegen. Misschien omdat hij dan toch weer wat te basic is?

Ach, het vinden van een geschikte pijptabak is een zoektocht die waarschijnlijk het pijp roken mede zo plezierig maakt. Maar waarom moet het toch zo kostelijk zijn? :( :P
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Japa
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2011 16:54
Locatie: Utrecht

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door Japa »

Vandaag voor de tweede keer een pouch gehaald. Ik vind het een welkome afwisseling van de Vanille en baai die ik meestal rook. Merk in deze tabak ook wel een lichtelijk zoete achtergrond...wat blijkbaar kenmerkend is voor MacBaren?

Misschien dat ik de volgende keer een andere Virginia probeer.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door Pieter »

Het moge duidelijk zijn dat ik van Virginia hou, en deze tabak is een uitstekend voorbeeld van een prima Virginia. Een melange van verschillende soorten Virginia in uitstekende verhouding komt samen tot een heerlijke tabak. De snede is een gebroken flake, erg grof, maar wat mij betreft niet noodzakelijk om verder uit te wrijven. Recht uit het pakje is deze tabak rookbaar, extra drogen niet noodzakelijk.

Als enig nadeel zou beschouwd kunnen worden dat de tabak nogal de neiging heeft om scherp te zijn. Dit is echter iets dat vaker voorkomt bij Virginiatabakken (zeker de 100% blends, zoals deze), het hoort gewoon bij de smaakervaring. Ervaring leert dat strakker stoppen en trager roken vaak de oplossing zijn.

Nu kom ik bij het schrijven van deze review bij mezelf op een interessante vraag uit. Die wordt eigenlijk getriggerd door een andere vraag: waarom is deze review zo kort? Nou, dat komt dus omdat dit een simpele tabak is, recht toe, recht aan. Maar als het een 100% Virginia is, hoe zet deze tabak zich dan af tegen andere 100% Virginiablends? Ik heb er al een flink aantal gerookt - Virginia no. 1 is zeker niet mijn favoriet.

Ik denk toch dat in dit geval één aspect van de tabak heel belangrijk wordt: de casing. Voor degenen die er niet mee bekend zijn, casing houdt in dat tijdens het bereiden van de tabak, de bladeren een tijd lang in een suikerhoudende oplossing worden gedaan. In veel gevallen is dit een aromatische oplossing, en als deze heel erg aromatisch is ontstaat verder in het proces vaak Cavendish (licht aromatisch komt ook voor, denk bijvoorbeeld aan Orlik Golden Slices, met een licht bergamotaroma, maar wel een 100% Virginia). Maar een natuurlijke Virginia heeft ook een casing. Die wordt dan niet gemaakt met een aromatische oplossing, maar gewoon met suikerwater. Dat heeft naast zoet eigenlijk verder geen smaak.

De nuances bij pure Virginia ontstaan dus aan de hand van de casing. En ik denk dat bij Virginia no. 1 een zéér zoete casing is gebruikt. De tabak is verder niet heel ver uitgefermenteerd, dus de natuurlijke tabakssmaak blijft sterk aanwezig, maar de zoete noot is bij Virginia no. 1 goed op de voorgrond.

Voor een zoetekauw die dus eens iets natuurlijks wil proberen zeker een aanrader.

3/5
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door janneman »

Oeps, ik realiseer me nu pas dat ik deze post nooit echt heb afgemaakt...

Uiteindelijk is dit voor mij geen blijvertje geworden. Na een aantal keren roken begint voor mij de Mac Baren achtergrond-smaak steeds duidelijker te worden; iets van saus of cavendish, wat honing, op zich niet verkeerd, maar mij gaat het op den duur wat tegenstaan. Virginia's moeten voor mij heel ingetogen, heel subtiel zijn. Ik verwacht eigenlijk zo weinig smaak, dat ik een Virginia een hele dag kan roken zonder dat de smaak ooit andere dingen 'overschreeuwd'. Uiteindelijk is deze tabak dat niet echt, hij wordt bij mij, vooral na een flink aantal keren roken, steeds nadrukjkelijker in z'n smaak.

Daarnaast blijft het oppassen met de scherpte. Ik vind deze tabak, net als verreweg de meeste Mac Baren tabakken, op de rand van scherp zitten. Even niet opletten met stoppen en opsteken, en ik heb heb op mijn tong gebeten...

Ergens wel jammer, ik zou graag een betaalbare Virginia hebben die ik in 250 gram potten kon kopen...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Japa
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2011 16:54
Locatie: Utrecht

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door Japa »

Janneman, Pieter (en anderen)

Welke Virginia tabak kunnen jullie aanraden waar het zoete minder naar voren komt?

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door metaltommy »

ik vind escudo erg lekker is wel met perique, en als ik het goed heb niet gesausd oid
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door Paasei »

Op het gevaar af in herhaling te vallen : Old Gowrie van Rattrays. Virginia met een vleug perique.
Koninklijke Eikel Des Forums.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door robvoorburg »

Op de middelbare school rookte een schoolmaatje deze en dan
uitsluitend deze. Hij had 1 pijp, een kleine gebogen Peterson.

Ongetwijfeld zal ik er wel eens een pakje of zo van gerookt hebben.
Ik herinner me dat ik de Mixture en de Golden Blend prettiger vond.

Het is niet mijn bedoeling mensen tegen de schenen te schoppen,
maar in zijn algemeenheid vind ik Mac Baren tabak confectietabak.

(eerlijkheidshalve: door hetzelfde merk ben ik destijds wel pijp
blijven roken)

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door Pieter »

Japa schreef:Janneman, Pieter (en anderen)

Welke Virginia tabak kunnen jullie aanraden waar het zoete minder naar voren komt?
Capstan blauw. Orlik Golden Slices. Samuel Gawith Full Virginia Flake (aanrader!).
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door janneman »

Op dit moment ben ik vrij dol op Solani 633. Ook dat is een Virginia met wat van saus, maar toch voor mijn gevoel een stuk neutraler dan de Mac Baren. Verder heb ik doorgaans Capstan blauw op voorraad.
Escudo was ook altijd een goeie, net als WO Larsennr 32, maar die heb ik allebei eigenlijk al lang niet meer in winkels gezien.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Remon
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jan 2010 21:49
Locatie: Rena, Noorwegen
Contacteer:

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door Remon »

Vorige week heb ik hier mijn eerste pakje van geopend, en tot nu toe bevalt het goed. Een blend met een vrij pure tabaksmaak met een vleugje zoet, die heel weinig aandacht nodig heeft tijdens het stoppen en roken. Ready rubbeds stop ik in een keer als een grote prop in de pijp, duw de boel behoorlijk aan, vlam erop, een keertje aanstampen, nog een keer de vlam erboven en klaar. Voor mij is het een tabak die ik in principe de hele dag door zou kunnen roken (tot het moment dat ik aan iets gecompliceerders toe ben).
They proved that if you quit smoking, it will prolong your life. What they haven't proved is that a prolonged life is a good thing. I haven't seen the stats on that yet.' - Bill Hicks

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door Mus »

Ik heb inmiddels ook een pakje van dit spul verstookt, en ik proef een vreemd bijsmaakje dat me steeds meer gaat opvallen - en tegenstaan; het doet me denken aan verbrande aardappelen.

Whitesnake

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door Whitesnake »

Vind em lekker alhoewel de Scottish blend mij meer beviel.

Hou van Virginia enne tot nu toe de beste is de Schneiderwind 100 broken flake. Onovertrefbaar voor mij.

Mc. Baren, bij gebrek aan Schneiderwind is een goed alternatief...
Zowel de Scottish blend an de deze branden vrij vlug.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door gezel »

Heb nu ook diverse pijpjes virginia no1 gerookt.
Lekker spul, zoet met een vleugje honing.
Brand prima en zoals anderen reeds meldden, stevig stoppen.
Roomnote is nauwelijk waarneembaar.
Een ideaal binnenshuistabakje. :sherlock:

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door teunis »

Ik heb nu een blik van 100 gr op, en nu pas leer ik hoe ik met deze tabak moet omgaan. De al genoemde scherpte treedt bij mij erg snel op de voorgrond, met een peperachtige bite, die lang blijft hangen. Ook tongbite treedt op! :shock:

Heel langzaam roken, de rook laten vloeien in plaats van trekken aan de pijp en niet bang te zijn om herhaaldelijk te moeten bijvlammen is voor mij de oplossing. Daardoor is deze tabak, en ik vermoed alle Virginia, geen tabak die ik de hele dag door kan roken, ik moet te veel aandacht aan deze tabak geven om gedachteloos te paffen.

Wat mij als ex-shagroker wel erg bevalt is de smaak, in mijn beleving benaderd dit de shag, met een zoetig randje. Ook in de nicotine is deze tabak bevredigend. Zal ik vaker deze tabak kopen? Ja, ik denk het wel, als een VAPER niet voorhanden is. Het zal echter nooit een dagelijkse tabak worden.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door Ribbon »

Laatst nog een blik Va. no. 1 van 100 gram in Luxemburg gekocht. 11 euri :shock:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
dArtagnan
Berichten: 163
Lid geworden op: 10 aug 2013 23:35
Locatie: Haarlem

Re: Mac Baren - Virginia No 1 (vergelijking met McConnell)

Bericht door dArtagnan »

Had ik nu maar eerst dit forum geraadpleegd, zie met name de opmerkingen van Janneman aan het begin van deze post, en daarna tabak gekocht...

Voor mijn verdediging: ik was in Antwerpen en had even geen internetverbinding paraat. Maar goed, ter lering en vermaak: ik was op zoek naar een lekkere pure Virginia. Liefst eentje die al wat rijping heeft ondergaan. Maar open voor suggesties. Wat ik kocht was:

1. Mac Baren Virginia no.1
2. Robert McConnell: PURE VIRGINIA

Beiden een golden virginia tabak van ongeveer dezelfde cut en samenstelling qua licht en donker. Ik heb beide tabakken in een tweetal verschillende pijpen geprobeerd. Een rechte meerschuim, om goed de te onderscheiden nuances te kunnen ontdekken, en een gebogen Peterson om de tabak te beoordelen op brandbaarheid en eventuele (ongewenste) pruttelactiviteiten. Dat heb je in gebogen pijpen nu eenmaal wat sneller, dus kan komt het aan op de kwaliteit en brandbaarheid van de tabak zelf.

Mijn beleving:
No. 1. Scherp, scherp, en nog eens scherp. Zo scherp dat de smaak volledig wordt ingenomen door de als gevolg van de hoge temperatuur veroorzaakte rokerigheid. Geen balans. Geen beleving van een virginia, en zeker niet van de gebalanceerde zachtheid en karakter die zo kenmerkend is voor deze 'body'-tabak. Als je zoiets op de markt brengt: geen Mac Baren meer voor mij....
No. 2. Hoe anders is het met Robert McConnell: PURE VIRGINIA. Ook een golden virginia maar dan eentje waar balans aanwezig is en de smaak (nog wel vrij jong); maar toch tot zijn recht komt. Een kwaliteitsproduct.

Heren doe er uw voordeel mee. Feel free to try, maar u bent gewaarschuwd.
"Een pijp roken is meer dan wat gedroogde bladeren in een uitgeboord stuk hout proppen en daar de brand in jagen."

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door Gradje »

Beetje eentonig maar wel lekker, dat is zo'n beetje wat ik hier van vind. Ik kan me wel voorstellen dat het wat kunstmatig aandoende zoetje uiteindelijk gaat vervelen maar voorlopig proef ik hier genoeg lekkere tabak bovenuit om er af en toe van te genieten.

Wat betreft de scherpte: deze taak is inderdaad erg gevoelig voor de juiste trek in je pijp. Niet vast genoeg stoppen geeft scherpte omdat je dan te hard gaat trekken, maar tè vast stoppen nog meer omdat je dan te hard móet trekken. Voor mij werkt normaal stoppen en daarna iets steviger tampen dan normaal het best.

Gebruikersavatar
Marco big-ben
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 jun 2014 12:04

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door Marco big-ben »

ik heb exact dezelfde interpretatie en smaak beleving die janneman uitvoerig beschrijft, ik heb 1 pakje opgerookt van de twee die ik als vaderdag cadeau heb gekregen, nu echter ben ik deze nummer 1 gaan mengen met een beetje solani 656,en zelfs met een beetje mac baren vanilla, moet zeggen dat de nummer 1 zich dan heel anders manifesteert als een vol body tabak, met of een geurige vanilla flavor door de mac baren vanilla,en een zoete cavendish smaak door de solani 656
inderdaad het aan drukken van deze tabak bepaald in zekere zin de pittige "bite" die optreed bij te snel roken,maar niettemin mij wel genoeg doet in het roken van deze mengelingen

krijg van een vriend van mij verschillende smaak inpresies die deze tabak alleen gebruikt om met andere tabakken als hoofd ingredient een serie van verschillende smaak ervaringen aan het uitproberen is


de solani 633 is inderdaad een beter alternatief, en veel ronder van smaak tegen over de no1 van mac baren

ik vind het blauwe doosje dunhill virginia flake een betere tabak in alle facetten van het roken van een single virginia tabak, mits heel dun uitgepeld en war steviger gestopt
Groet
Marco


'Nunc Aut Nunquam'

Satyr
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 sep 2014 20:23

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door Satyr »

Heb hem niet zo lang geleden gekocht en nu een paar keer geproefd. Ik ervaar weinig scherps eraan en vind hem eigenlijk erg lekker. Zit duidelijk een zoete honingsmaak aan, maar niet zodat het lijkt dat je een bijenkorf aan het branden bent. Ik stop hem ietsjes losser dan sommige andere tabakken en hij doet het uitstekend zo. Voor mij dan toch.
Een tevreden roker is geen onruststoker.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door annie69 »

Een goede tabak die ik wel wat laat drogen,dan is de bite er ook uit. :-?

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4155
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door Asmodeus »

annie69 schreef:Een goede tabak die ik wel wat laat drogen,dan is de bite er ook uit. :-?
Daar ben ik per ongeluk ook achter gekomen. Ik had het blik al haast 2 maanden geleden geopend en er een paar pijpen uit gerookt, daarna niet meer naar omgekeken. Een week of 2 geleden weer 's geprobreerd en de inmiddels kurkdroog aanvoelende tabak smaakt nu veel beter. Een lekkere om de dag mee te beginnen. Overigens stop ik deze juist wat vaster dan de meeste andere tabakken

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door robvoorburg »

Dat kan ook, omdat de tabak in drogere toestand minder snel
"samen gaat kleven".

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1151
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Mac Baren - Virginia No 1

Bericht door gewoon ik »

ik kan deze wel smaken. Pakje is zo goed als op nu (nog goed voor 1 a 2 pijpen).

Wat mij opviel was dat de tabak redelijk droog in het pakje zat. Ik heb eigenlijk nooit de moeite gedaan om die te gaan bevochtigen, de smaak zoals ze uit het pakje kwam vind ik goed zoals ze is. Verder drogen lijkt mij totaal geen zin te hebben, tenzij ik wil dat ze tot stof uiteen valt.

Ik vind het een lichte tabak, ideaal passend ook bij warmer weer met een pintje buiten op terras.

Plaats reactie