Flake tabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...

Rook je regelmatig flake tabak?

Ja
39
70%
Nee
17
30%
 
Totaal aantal stemmen: 56

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Flake tabak

Bericht door gezel »

Zonet een halve flake in een Hilson Boy. ( een dames leespijpje.)
1 uur en 30 minuten :mrgreen:
Dat is 3 uur met een hele flake. =D>

Deze pijp rook ik zelden omdat die vanwege het erg smalle rookkanaal nogal moeilijk rookt.
Met de knipmethode wel goed en langzaam te roken.

diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

Re: Flake tabak

Bericht door diego »

zojuist een pijp met marlin flake gerookt en gestopt met de knipmethode en moet zeggen het is een uitstekende methode om een pijp te stoppen
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Flake tabak

Bericht door culann »

Klink als een interessante manier van stoppen. Ga ik ook eens proberen. Alleen nu een zeldzaam moment dat ik geen flake in huis heb... Dus snel maar weer naar de winkel :D

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Flake tabak

Bericht door Wallace »

culann schreef:Klink als een interessante manier van stoppen. Ga ik ook eens proberen. Alleen nu een zeldzaam moment dat ik geen flake in huis heb... Dus snel maar weer naar de winkel :D
Stap in de trein en ik wacht op je bij Oss Centraal met flakes...... :mrgreen:
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Flake tabak

Bericht door St Patrick »

Hier ook af en toe een lekkere flake... vooral Dunhill en SG zijn hier goed vertegenwoordigd. Stopmethode : 2x vouwen beetje draaien en zo de ketel in... heerlijk.

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Flake tabak

Bericht door culann »

Wallace schreef:
culann schreef:Klink als een interessante manier van stoppen. Ga ik ook eens proberen. Alleen nu een zeldzaam moment dat ik geen flake in huis heb... Dus snel maar weer naar de winkel :D
Stap in de trein en ik wacht op je bij Oss Centraal met flakes...... :mrgreen:
Dank voor 't aanbod, maar met dit weer vertrouw ik de NS niet :mrgreen:

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Flake tabak

Bericht door Arno »

culann schreef:Dank voor 't aanbod, maar met dit weer vertrouw ik de NS niet :mrgreen:
Bij welk weer vertrouw je die wel? :roll:
Afbeelding

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Flake tabak

Bericht door pipealicious »

Ik rook regelmatig een flake. Mijn favorieten zijn:
Sam Gawith Full Virginia Flake
Sam Gawith Chocolate Flake
Rattray's Marlin Flake
Orlik Golden Sliced
Capstan Blauw
Erinmore Flake
Davidoff Flake Medallions
Dunhill Delux Navy Rolls
Mc Baren Club Blend
Three Nuns

Ik wrijf ze meestal uit, af en toe plooi ik ze ook, als de flake uit zichzelf al wat los zit.
Ik laat de meeste flakes ook eerst wat drogen, vooral als het pakje/blikje net open is.
Ik heb de cube knip cut methode nog nooit geprobeerd, ga ik wel eens doen.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Flake tabak

Bericht door Toon »

Ook hier regelmatig een flake in de pijp.
Orlik Golden Sliced,
diverse Solani's
Troost

Maar wil ook wel eens de flakes van Samuel Gawith gaan proberen.

Meestal vouw ik de falke dubbel en geef er een draai aan, zodat de vezels los komen.
Dan een beetje van de losgekomen stukjes bovenop voor het eenvoudiger aansteken.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Flake tabak

Bericht door St Patrick »

O ja, Orlik Golden Slice wil ik ook nog wel eens stoppen...
Maar die Dunhill is echt erg lekker en heeft bij mij toch echt een plekkie in de ijzeren voorraad verovert...

:sherlock:
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Flake tabak

Bericht door Arno »

St Patrick schreef:O ja, Orlik Golden Slice wil ik ook nog wel eens stoppen...
Heb je die niet ooit van mij gerookt toen we samen in de auto zaten op weg naar Martin?
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Flake tabak

Bericht door St Patrick »

Arno schreef:
St Patrick schreef:O ja, Orlik Golden Slice wil ik ook nog wel eens stoppen...
Heb je die niet ooit van mij gerookt toen we samen in de auto zaten op weg naar Martin?
Volgens mij wel, en ik heb er ooit een keertje een ruime sample van gehad... Is erg lekker maar anders dan Dunhill... :mrgreen:
Ik zal binnenkort weer eens een blikje van Gawith opentrekken, zonde van dat lange liggen...

:sherlock:
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Flake tabak

Bericht door culann »

Zo, inmiddels heb ik weer flakes in huis, dus vanavond maar eens de knip methode proberen. Zodadelijk eerst met Troost Slices, later op de avond ook nog eens met Orlik Golden Sliced. Ik ben benieuwd :D

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Flake tabak

Bericht door Sidekickelvis »

Heb (met teleurstellend resultaat) twee keer een Troost Slice gerookt. Dit is dus een Flake tabak? Ik vond de tabak nogal zwaar.... En heb toch ruim 25 jaar gerookt waarvan het merendeel Zware Van Nelle.... Ik zal in Wuustwezel iemand een flake afhandig maken en de knip methode eens proberen.... Wellicht dat dat beter gaat.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Winslow Collector

Re: Flake tabak

Bericht door Winslow Collector »

Sidekickelvis schreef:Heb (met teleurstellend resultaat) twee keer een Troost Slice gerookt. Dit is dus een Flake tabak? Ik vond de tabak nogal zwaar.... En heb toch ruim 25 jaar gerookt waarvan het merendeel Zware Van Nelle.... Ik zal in Wuustwezel iemand een flake afhandig maken en de knip methode eens proberen.... Wellicht dat dat beter gaat.
Als je wilt kan ik wel een wat zoetere flake meenemen: Stanwell Rose & Crown, de flake van Planta Black Vanilla of de flake van de Mac Baren Vanilla Cream. Of een niet zoete Samuel Gawith Best Brown Flake. Laat maar even weten. Of ik neem ze gewoon allemaal mee. Kun je in Wuustwezel even snuffelen en roken.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Flake tabak

Bericht door Eliminator »

Grappig om te zien dat de poll van ergens 7 naar 70 % is gegaan sinds ik hem weer open gegooit heb,..... :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Flake tabak

Bericht door Sidekickelvis »

Winslow Collector schreef:
Sidekickelvis schreef:Heb (met teleurstellend resultaat) twee keer een Troost Slice gerookt. Dit is dus een Flake tabak? Ik vond de tabak nogal zwaar.... En heb toch ruim 25 jaar gerookt waarvan het merendeel Zware Van Nelle.... Ik zal in Wuustwezel iemand een flake afhandig maken en de knip methode eens proberen.... Wellicht dat dat beter gaat.
Als je wilt kan ik wel een wat zoetere flake meenemen: Stanwell Rose & Crown, de flake van Planta Black Vanilla of de flake van de Mac Baren Vanilla Cream. Of een niet zoete Samuel Gawith Best Brown Flake. Laat maar even weten. Of ik neem ze gewoon allemaal mee. Kun je in Wuustwezel even snuffelen en roken.
Graag! Krijg er steeds meer zin an.... Denk dat er daar een wereld voor me opengaat ........
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Winslow Collector

Re: Flake tabak

Bericht door Winslow Collector »

Sidekickelvis schreef:
Winslow Collector schreef:
Sidekickelvis schreef:Heb (met teleurstellend resultaat) twee keer een Troost Slice gerookt. Dit is dus een Flake tabak? Ik vond de tabak nogal zwaar.... En heb toch ruim 25 jaar gerookt waarvan het merendeel Zware Van Nelle.... Ik zal in Wuustwezel iemand een flake afhandig maken en de knip methode eens proberen.... Wellicht dat dat beter gaat.
Als je wilt kan ik wel een wat zoetere flake meenemen: Stanwell Rose & Crown, de flake van Planta Black Vanilla of de flake van de Mac Baren Vanilla Cream. Of een niet zoete Samuel Gawith Best Brown Flake. Laat maar even weten. Of ik neem ze gewoon allemaal mee. Kun je in Wuustwezel even snuffelen en roken.
Graag! Krijg er steeds meer zin an.... Denk dat er daar een wereld voor me opengaat ........
Komt in orde. Ik heb voor zulke meetings altijd een notitie-"blokje" in mijn slimme telefoon. Dat voor Wuuswezel wordt langer en langer. :mrgreen:

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Flake tabak

Bericht door culann »

Afgelopen woensdag de knip methode uigeprobeerd. Maar ik ben nog geen fan. Qua smaak pakt het positief uit, dat zeker. heb het idee dat de tabak meer smaak prijsgeeft. Echter de trek is wel erg licht. Geen enkele weerstand als je een trekje neemt, alsof je aan een lege pijp aan het roken bent. Ook had ik moeite de pijp aan de gang te houden. Wellicht doe ik wat fout, maar voorlopig houd ik het gewoon op de vouw en geef er een flinke draai aan methode. Die bevalt me prima.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Flake tabak

Bericht door Eliminator »

culann schreef:..........gewoon op de vouw en geef er een flinke draai aan methode. Die bevalt me prima.
+ 1 en onder het mom van "never change a winnig team" hou ik het ook lekker zo !
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Flake tabak

Bericht door robvoorburg »

Op die wijze behandel ik flakes ook, zijn er geknipt voor.
Laatst gewijzigd door robvoorburg op 02 feb 2013 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Flake tabak

Bericht door Martin Romijn »

zo heb ik ook mijn draai gevonden met flake....
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Flake tabak

Bericht door Bommel »

Ik geef de flake een valse vouw.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Flake tabak

Bericht door Wallace »

robvoorburg schreef:Op die wijze behandel ik flakes ook, zijn er geknipt voor.
Sorry Rob, deze is echt te flauw......... :mrgreen:
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
Molten
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 feb 2013 17:02

Re: Flake tabak

Bericht door Molten »

absoluut wel iets wat ik in mijn assortiment wil hebben...waarschijnlijk zoiets als Petersons University Flake en een Mac Baren Navy Flake. Lekker iets om makkelijk buiten te roken aangezien het winderige buiten roken gecompenseerd word door het langzame en koele karakter van de flakes zal het branden ook goed gaan. En natuurlijk voor de tijdige 'quickie' afentoe :mrgreen:

en zie hier en youtube filmpje van de Cube Cut methode

Laatst gewijzigd door Molten op 17 feb 2013 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Flake tabak

Bericht door teunis »

Ik heb het filmpje eens aandachtig bekeken en nagegaan wat ik precies met mijn dagelijkse flakes doe.

Een flake wordt in de lengte een aantal keren doorgescheurd, zoals in het filmpje het in de lengte doorknippen. Dan leg ik die strookjes op elkaar en scheur ik er overdwars stukjes af. Groffer dan de knipmethode, ik houd meer een soort stokjes van ongeveer 1 cm lang en 0,3 cm breed aan over. Daar vul ik de pijp mee, en niet eens altijd één met een smalle, hoge kop. Door de stokjes is het onmogelijk om te vast te stoppen. In feite is er niet zo'n groot verschil.

Het druist tegen alle adviezen in, maar ik denk dat juist een flake, geknipt of gescheurd, voor een beginnende pijproker geschikt is. Het rookt droog en koel, blijft zonder veel tampen goed branden waardoor niet snel gerookt hoeft te worden en ook die neiging niet ontstaat en zelfs als dat wel gebeurd, wordt het niet meteen afgestraft met een blarentong.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Molten
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 feb 2013 17:02

Re: Flake tabak

Bericht door Molten »

Hier overigens de andere manieren van een flake pijp stoppen naast de rubbing out method die me zo vanzelf sprekend deed overkomen dat ik daar geen filmpje van heb gepost : :roll:




en natuurlijk de filmpjes van DubintheDam
https://www.youtube.com/watch?v=733OzTBYYwA

en deze..



raar...de youtube links geven me wat problemen om te posten, maar de links kloppen in iedergeval wel :?:

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2428
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Flake tabak

Bericht door meindert »

Ik rook sinds kort Navy flake van Mac Baren in mijn Peterson (deerstalker) met
grote ketel , vol stoppen met Flake , 1x aansteken ( blijft branden tot de ketel leeggerookt
is) ik rook deze pijp vaak tijdens mijn wandelingen , ook merk ik dat deze tabak minder vonkt
bij harde wind!
Ik ben een liefhebber van zoete tabak , vraagje aan dit forum , welke flake tabakken zijn
zoeter dan Navy Flake?

Groet,Meindert
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Flake tabak

Bericht door Eliminator »

Afbeelding

Winslow Collector

Re: Flake tabak

Bericht door Winslow Collector »

Plus:

Planta's Black Vanilla Flake

Indigo Flake

Beide niet in Nederland verkrijgbaar (maar dat zij Rose&Crown en MB Vanilla flake ook (nog) niet), maar in Duitsland gewoon te bestellen.

Plaats reactie