Welke Baai?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Baaitabak

Bericht door Bert van Hell »

Ik heb vroeger altijd Sail Regular gerookt met af en toe een andere mixture. Zo'n 10 jaar geleden ben ik baaitabak gaan waarderen. In Luxemburg kocht ik regelmatig een voorraad Schippers en Amsterdamer. De laatste jaren kocht ik regelmatig tussendoor Stad Ootmarsum extra krul. Nu wil ik niet anders meer. Een heerlijke baai. Ik rook zo'n 10 pakjes van 40 gram per maand. Ik moet het wel bestellen in de winkel, want het merk is vrijwel onbekend, constateer ik.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Baaitabak

Bericht door Rob »

Bert van Hell schreef:Ik heb vroeger altijd Sail Regular gerookt met af en toe een andere mixture. Zo'n 10 jaar geleden ben ik baaitabak gaan waarderen. In Luxemburg kocht ik regelmatig een voorraad Schippers en Amsterdamer. De laatste jaren kocht ik regelmatig tussendoor Stad Ootmarsum extra krul. Nu wil ik niet anders meer. Een heerlijke baai. Ik rook zo'n 10 pakjes van 40 gram per maand. Ik moet het wel bestellen in de winkel, want het merk is vrijwel onbekend, constateer ik.
Hallo Bert, welkom op het forum!
Om eerlijk te zijn heb ik nog niet eerder van deze merken gehoord. Dat maakt nieuwsgierig! Heb je nog andere ervaringen te delen?

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Welkom!

10 pakjes van 50 gram? :wink:
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Bert, en welkom!
400 gram tabak per maand, dat staat voor een ferme doorroker (al schiet dat met baai natuurlijk altijd wel wat beter op).

Als ik alleen maar pijp rook kom ik ook op zoiets uit, maar ik rook van alles, dat maakt het bijhouden doorgaans wat lastiger.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik zit op 25-50 gram per week... Daarmee heb je 2 tot 3 pijpjes per dag.

Maar idd, toen ik baai rookte merkte ik dat ik sneller naar de tabakszaak moest.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Stad Ootmarsum extra krul is een baaitabak die ik ook wel in de tabakszaak heb zien liggen (voor Janneman: in de tabakszaak op de markt in Sittard is deze verkrijgbaar)

Kan je wellicht wat meer vertellen over deze tabak genaamd Stad Ootmarsum (extra krul)? Ik houd van baaitabak dus ik kan wat verdere info wel waarderen ..... ;) Dank!
boyenne Afbeelding

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Vroeger was er De Witte Os van Douwe Egberts. Ik kocht die een enkele keer wel eens. Daarmee is Stad Ootmarsum extra krul een beetje te vergelijken. Ik heb al een week of zes een pakje Coopvaert liggen, maar dat schiet niet op. Ik ben gewoon verslingerd aan m'n eigen merk. Van die zoete mixtures krijg ik ook meer last van hoestbuien. Zal misschien aan de saus liggen die erdoor zit.
Stad Oosmarsum is er ook in de gewone variant, maar die smaakt me iets minder.

Bert

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Interessant.

Hoe is de smaak te definiëren; kruidig, natuurlijk of zacht/mild?
boyenne Afbeelding

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

De smaak van Stad Ootmarsum is voor een baai pittig te noemen. Ik vind Coopvaert althans een stuk zachter. Je zou het zelf eens moeten ervaren. Ik heb een stuk of 12 pijpen in het rek staan die ik vrijwel allemaal in gebruik heb. Het fijnste vind ik tegenwoordig pijpen van het merk Big Ben met een recht roer. Ik ben wat dat betreft wel wat veranderd in mijn smaak. Vroeger mixture tabak in meestal pijpen met gebogen roer. Zou het door m'n leeftijd komen? Ik ben 53 en al ruim 33 jaar pijproker.
En ooit eens een blauwe maandag lid geweest van het pijprokersgilde in Leiden, maar de afstand was me wat te groot. Jammer dat er niet zoiets in de omgeving Utrecht is.

Groeten,
Bert

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Klinkt als een lekkere tabak. Ik ben erachter gekomen dat ik echt een liefhebber ben van Baai-tabak, dus wanneer ik de volgende keer een tabakszaak binnen loop, hoop ik dat ze deze baai hebben.

Op deoudeleeuw.nl staat het volgende beschreven over Stad Ootmarsum:

Stad Ootmarsum Baai is een echte Oud-Hollandse naturel pijptabak. De melange is samengesteld uit nauwkeurig geselecteerde lichte rijpe tabakken. Stad Ootmarsum is een waar rookgenot voor de echte kenner.
boyenne Afbeelding

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Op de website van Compaenen staat de volgende omschrijving:
Helaas is er op de Nederlandse markt geen echte portorico meer te koop. Porto Rico was ooit een dikke tabaksoort die vooral werd gebruikt voor pruimtabak en vanwege de snedebreedte ook voor pijprokers.
Later werd de naam porto rico steeds meer een aanduiding voor de snedebreedte en werden er ook andere tabaksoorten port rico genoemd. De tabak die het dichtst bij de oude porto rico komt is:
Stad Ootmarsum en dan de Krul snedebreedte.

Bij de meeste winkels moet het speciaal besteld worden, want er is weinig vraag naar.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Interessant.

Er schijnen twee soorten te zijn: de "gewone" baai en de extra krul. De gewone baai zal al fijn gesneden zijn, ik vraag me af hoe de extra krul eruit ziet, te stoppen is en wat dan het grote verschil in het roken is. ;)

Ik ken verder geen baaitabakken die "extra krul" zijn.
boyenne Afbeelding

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Ik vind de smaak van de gewone Stad Ootmarsum te vlak. De extra krul is wat pittiger. Die bevalt mij beter. De extra krul is wat grover gesneden. Die stopt wel lekker in de pijp. De Witte Os van Douwe Egberts was ook porto rico tabak. Jammer dat die er niet meer is, maar Stad Ootmarsum is een waardige vervanger.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Als ik het goed heb is De Witte Os ook één van de weinige aanbieders van Pruimtabak. Dit heb ik echter nog nooit geprobeerd. Schijnt ook niet zo goed voor de mond te zijn (hoge kans op infecties en zelfs kanker in de mond, veel meer kans dan door roken alleen zo werd mij verteld).
boyenne Afbeelding

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Ik kwam bij de Primera in Houten het laatste pakje Rode Ster uit de voorraad tegen. Het pakje had daar al heel lang liggen wachten, want de tabak was kurkdroog. Prijs € 5,25 voor 50 gram. Een met water vochtig gemaakte papieren zakdoek er in en de tabak voelt weer goed aan. Het roken viel me niet tegen. Best aardige tabak, maar ik zou denk ik niet snel nog een pakje kopen. Tot mijn eigen verbazing begin ik Coopvaert weer te waarderen. Nu heb ik sinds kort twee nieuwe Big Bens die fijn roken. Daarin smaakt de Coopvaert heel goed.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Damn, heb ik net gisteren de foute gekocht.. Ik heb de gewone Stad Ootmarsum aangeschaft omdat ik een keer iets van echte tabak wilde ipv. gearomatiseerde. Ik kan er helaas nog niets echts over zeggen want ik gebruik hem om mijn nieuwe pijp in te roken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Maar wellicht kun je wel iets zeggen over deze tabak, ondanks dat je haar alleen hebt gebruikt om de pijp in te roken.

Is het een scherpe tabak of juist zacht?
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ik moet eerlijk zeggen, het is mijn eerste baai tabak, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.. Ook is de smaak niet optimaal omdat ik aan het inroken ben. Maar echt scherp is de tabak niet. Ik ben een beginnende pijproker, heb onlangs de filter uit mijn pijp gehaald en ik kan hem met gemak roken. De tabak is idd in zoverre ik kan beoordelen redelijk vlakjes maar misschien dat dit later als de pijp is ingerookt beter wordt.
Afbeelding

Arjen
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jul 2010 08:07
Locatie: Haarlem

Bericht door Arjen »

Ik kan baai wel waarderen, waarschijnlijk omdat ik normaal gesproken shag rook.
Ik heb op het moment liggen: Echte Friesche Heerenbaai, Voortrekker, Rode Ster, Schippers pijptabak en Vier Heeren Baai.
Er is nog niet echt een voorkeur ontstaan en ik vermoed dat die er ook niet zal komen .
Ik vind de variatie in tabak namelijk erg fijn bij het pijproken.

Groetjes,
Arjen

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Daarom hou ik ook van pijproken, variatie :)
Afbeelding

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Wij zijn net van vakantie terug uit Zuid Limburg. We zijn van daaruit even naar Luxemburg gereden. Gelijk maar even 10 pakjes Schippers baai gekocht. En toch waardeer ik die tabak niet meer zo, sinds ik Stad Ootmarsum extra krul rook. Schippers is wat gesausd en niet zo puur. Jammer dat ik deze niet meer zo vind smaken, anders had ik heel wat kunnen besparen als ik een grotere voorraad zou kopen. De prijs in Luxemburg is € 3,80 voor 50 gram. Omgerekend is dat een prijsvoordeel van € 2,95 voor 50 gram tabak. En het gaat hier nog duurder worden.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

ben op het moment bezig met pakje voortrekker,valt me niet tegen,
en zal het wel vaker gaan kopen....

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Ik zelf gebruik blanke baai voor een pijpje in te roken,voor de rest vindt ik er niet veel aan.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik merk dat ik een soort cyclisch rookgedrag heb. De laatste tijd heb ik veel aromatics gerookt, daarvoor virginia flakes en nu ben ik weer eens bij de baai beland. Ik was er eerst niet zo dol op, maar het blijft toch sympathieke tabak. Eerlijk, vooral.

Gebruikersavatar
maitre_Cremer
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 aug 2010 15:17
Locatie: Almere

wisselende ervaringen

Bericht door maitre_Cremer »

Toen ik een jaar geleden weer begon met pijproken heb ik ook weer baai aangeschaft. Vier heeren baai. Kennelijk was het een tijd niet verkocht. Hey was droog maar toen had ik dat euvel niet door heb het gerookt en vond het niks. Vlak en hooiig.
Recent heb ik in Luxemburg een pakje Amsterdamer (geen spelfout 1 m) gekocht. Heerlijk. Een volle aromatische tabak die weliswaar niet zo vol is dat je het met een goeie mixture kunt vergelijken maar een prettige ver(r)assing.
Ben nu een Voortrekker aan het roken en maar iets vlakker.
Zou wel willen weten waar de roode ster te halen is. Heeft mijn vader ook gehad. Nostalgie.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Kynikos schreef:Ik merk dat ik een soort cyclisch rookgedrag heb. De laatste tijd heb ik veel aromatics gerookt, daarvoor virginia flakes en nu ben ik weer eens bij de baai beland. Ik was er eerst niet zo dol op, maar het blijft toch sympathieke tabak. Eerlijk, vooral.
Ik herken dit.

In het begin van mijn pijprokerscarriere, rookte ik heel zoete tabakken (Black Luxury van Danske Club en Stanwell Vanilla). Daarna ontdekte ik de baai en heb ik maanden vrijwel niets anders gerookt dan Troost Baai en rode Ster. Vervolgens ging ik over tot de, laten we zeggen, volwassen tabakken als Flake Tabakken (troost) en Neptune / Havezaethe enz. Wat je zegt: eerlijke tabakken, je weet wat je aan ze hebt.

Wellicht heeft het roken van baaitabak ook wel met de gemoedstoestand te maken; weinig tijd en toch zin om even te ontspannen? Baai.
boyenne Afbeelding

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Baai tot nu toe was alleen Voortrekker wat ik heb getest.

Nu zojuist voor het eerst Friese Heerenbaai geproefd, met zeer veel genoegen. Zou het bijna 'romig' willen noemen.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Vroeger met een zekere regelmaat baaitabak gerookt. Het liefst de baai van Upper Ten,
Het prettigst om uit te roken (en het meest traditioneel) vond ik hiervoor de Goudse Lakpunt.

Jaarlijks werd in Gouda overigens het kampioenschap Goudsepijp roken gehouden. Een gezellige gebeurtenis zo'n zaal vol met rokende mannen.
De laatste keer dat ik deelnam in 1974 werd ik 4e.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

1974 :shock: ik was toen nog 4 jaar een erge voeibare vorm :? :twisted:

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Hou het maar in de gaten want tijd gaat als zand door je vingers.

Plaats reactie