Welke Baai?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

:lol: :lol: :lol:
Ja ja, van je tabakkenist moet je het hebben tegenwoordig...
:shock:

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ik denk dat ze eerder het 'sigaren' type is, want het is zeker een speciaalzaak, sigaretten vind je er niet, tenzij het zo'n exclusief type is
heil Donar god van de donder!

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Helaas zijn het over het algemeen vooral sigarentypes. Zit nou eenmaal ook meer geld in natuurlijk.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Sigaren? Loten, tijdschriften, daar moeten heel veel tabakszaken tegenwoordig van overleven (de winst op al die zaken die onder tabaksaccijns vallen ligt vast en is helemaal niet zo groot).

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Mortimer
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 okt 2009 07:33
Locatie: Ede

Bericht door Mortimer »

Hanske schreef:
dr. Watson schreef:Gisteren vierherenbaai gekocht en ga hem vandaag proberen.
wordt vierherenbaai nog gemaakt? zie hem nergens meer...
Bij Poorters in Nunspeet heb ik ook vierheerenbaai nog gezien. Ik gebruik eigenlijk alleen baai tabak om in te roken dat werkt erg goed ik heb zelf de paarse friesche heerenbaai. Het rookt lekker snel dan kan ik gelijk erna een lekkere aroma aanstichten. Niet in dezelfde pijp natuurlijk. :!:
There are two kind of people in this world my friend, those who smoke pipe and those who doesn´t.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

janneman schreef:Sigaren? Loten, tijdschriften, daar moeten heel veel tabakszaken tegenwoordig van overleven (de winst op al die zaken die onder tabaksaccijns vallen ligt vast en is helemaal niet zo groot).

Groet, Janneman
Ja en ansichtkaarten etc. Maar ik vind het op zich wel handig, een pakje tabak en een nieuwe donald duck!
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

het was geen 'sigarettenkot' hoor
de zaak bestaat uit een toonbank met allerhande tabakken, humidors en een enkel pijpenrekje
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

stoffel schreef:het was geen 'sigarettenkot' hoor
de zaak bestaat uit een toonbank met allerhande tabakken, humidors en een enkel pijpenrekje
Helaas hebben die ook vaak minder verstand van pijptabak. Ik vroeg in een hele mooie keurige sigarenzaak enige tijd terug of ze ook Flaketabak hadden. De goede man begon een voor een alle ronde blikjes op de plank achter de toonbank te bestuderen (nou is er natuurlijk ook flake in ronde blikjes, maar de man had blijkbaar geen idee wat hij eigenlijk verkocht) tot ik hem vroeg naar de rechthoekige blikjes die een plank lager stonden.
Laatst gewijzigd door AlbertE op 22 okt 2009 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

de mevrouw laat me meestal gewoon naast de toonbank zelf eens rondneuzen :roll:
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Heb dezelfde ervaring.

Vroeg afgelopen zaterdag bij de tabakszaak in Geleen of ze baaitabak hadden. Het was erg druk in de winkel. Kreeg te horen dat de man er meer verstand van had, dus moest andere keer maar terugkomen. Want hij was er niet.

En dat noemt men een tabakszaak? :idea:

Binnenkort ga ik tot de aanschaf van Vier Heerenbaai of echte friesche baai over. Weet nog even niet welke. Ik heb zo'n tabak nog niet geprobeerd!

Groet.
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik heb goede ervaringen met Friesche Heerenbaai. Er zit trouwens ook maar 40 gram in, en is dus 1,50 goedkoper.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik zocht net naar meer informatie over baai en kwam bij de volgende site uit:

http://home.planet.nl/~bakk4502/wwheden/tabak/tabak.htm

Is het stuk over tabakken op die site niet rechtstreeks van Janneman overgenomen? Of heb ik het nu mis?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik moet zeggen, ik zat ook even te kijken, het komt me verbijsterend bekend voor, maar in mijn huidige pagina staat het allemaal toch iets anders verwoord. Misschien komt dit van mijn oude pagina, die tekst heb ik niet meer, maar het lijkt me vooral een kwestie van vergelijkbare informatie en ervaring. Degene die dat schreef heeft vermoedelijk dezelfde boeken en websites geraadpleegt als ik, en dan gaan verhalen al snel op elkaar lijken. Meest opvallende verschil is dat ik de 'Engelse mengsels' als eerste en uitgebreider beschrijf omdat ik die nu eenmaal erg lekker vind, en omdat ik die als de basis voor elke andere pijptabak zie.

Overigens beschrijf ik wle iets heel anders als het over toevoegingen aan tabak gaat...

Groet, Janneman

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Toch leken bepaalde zinsconstructies en verwoordingen dermate op jouw tekst dat het me als plagiaat aandeed. Maar goed, als het verder geen gevoelig onderwerp is maakt het natuurlijk niet uit. Ik vond 't hoogst verdacht, in ieder geval.

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

boyenne schreef:Heb dezelfde ervaring.

Vroeg afgelopen zaterdag bij de tabakszaak in Geleen of ze baaitabak hadden. Het was erg druk in de winkel. Kreeg te horen dat de man er meer verstand van had, dus moest andere keer maar terugkomen. Want hij was er niet.

En dat noemt men een tabakszaak? :idea:

Binnenkort ga ik tot de aanschaf van Vier Heerenbaai of echte friesche baai over. Weet nog even niet welke. Ik heb zo'n tabak nog niet geprobeerd!

Groet.
de echte friesche heeren baai is erg goed...ik herken trouwens de behandeling die je soms krijgt in tabakszaken... ben wel eens in een zaak hier in den bosch geweest waar ze niet eens wisten wat pijptabak was :oops:

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

In een ver verleden ooit eens Voortrekker geprobeerd maar deze beviel niet.
Of het nu door enige saaiheid of smakeloosheid was, dat weet ik niet meer.
Daarna nooit meer aan de Baai begonnen.
Misschien moet ik deze tabak eens een nieuwe kans geven want de fabrikanten zijn slimme jongens die altijd goed op de hoogte zijn van de nukken van haar klanten.

Bij mij in de stad heb ik gelukkig geen last van tabaksboeren die maar wat aan modderen zo gauw de kennis verder moet reiken dan de peuken, shag, maand en weekbladen, krasloten, balpennen en wenskaarten.
Neen niets van oninteresse in de klant.
Als een van mijn vragen iets te hoog gegrepen blijkt dan wordt er gebeld of driftig gezocht naar informatie in de documentatie die voor handen is.
En heel eerlijk, bij geen bevrediging wordt vriendelijk verzocht nog even te wachten met de aanschaf tot dat de uitbater zeker van zijn of haar zaak is.
Klant vrienderlijker kan je het bijna niet hebben.
Mij zien ze in zo'n geval altijd terug en dat vele keren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Ik schreef eerder over Rode Ster baai (http://pijprokersforum.forum2go.nl/rode-ster-t503.html) en kan het ook in deze topic niet genoeg aanprijzen!

Bommel, over welke winkel in welke stad heb je het? :)
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

boyenne schreef:Ik schreef eerder over Rode Ster baai (http://pijprokersforum.forum2go.nl/rode-ster-t503.html) en kan het ook in deze topic niet genoeg aanprijzen!

Bommel, over welke winkel in welke stad heb je het? :)
Van Toor in Alphen aan den Rijn.

Kijk ook maar op hun website http://www.vantoor.com/
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Bij vantoor koop ik wel vaker; wel de webshop dan ;) Prima spullen. Plus ze hebben Troost Slices!
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik heb net Rode Ster gekocht en gerookt, uit de kleipijp om authentiek te zijn. Bevalt prima. Zachte naturel tabak. Brandt soms wat op de tong, maar dat kan ook aan de pijp liggen, of mijn gebrek aan ervaring met zowel de tabak als de pijp.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Kynikos schreef:Ik heb net Rode Ster gekocht en gerookt, uit de kleipijp om authentiek te zijn. Bevalt prima. Zachte naturel tabak. Brandt soms wat op de tong, maar dat kan ook aan de pijp liggen, of mijn gebrek aan ervaring met zowel de tabak als de pijp.
Wat ik merk bij rode ster is dat zonder 9 mm filter de tabak naar vuur smaakt en op de tong brand. Maar met filter smaakt hij kruidig en zacht...
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Zo zie je inderdaad maar weer wat voor een effect de filter heeft.

Vanmiddag heb ik Rode Ster gerookt zonder filter. De smaak is inderdaad vuriger en scherper. Met filter zacht, kruidig en mild (erg lekker).

Wist niet dat die filters zo'n invloed hadden. Positief in dit geval, dat wel!

:!:
boyenne Afbeelding

jurgen
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 mei 2009 04:03
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door jurgen »

nu rook ik nog niet zolang pijp en had na de zomer bedaht dat ik ook eens baai moest proberen, voortrekker was m'n keuze bij de lokale tabakszaak
beviel me wel en werd m'n 4 uur 's middags tabak, lekker met een bakje thee, tussen werk en koken in ....

nu was het pakje leeg en na even rondkijken bij dezelfde zaak als eerder viel m'n oog op coopvaert naturel, bevalt me nog beter dan voortrekker,

ah ja het leven word steeds mooier op deze manier :)

Jurgen.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Leuk,

Coopvaert is van oudsher Dauwe Egberts, zo vertelde een persoon in de tabakszaak in Maastricht mij enkele weken geleden.

Hoe smaakt Coopvaert en wat kenmerkt deze tabak?
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

boyenne schreef:Leuk,

Coopvaert is van oudsher Dauwe Egberts, zo vertelde een persoon in de tabakszaak in Maastricht mij enkele weken geleden.

Hoe smaakt Coopvaert en wat kenmerkt deze tabak?
Friesche Heerenbaai is ook van Dauwe Egberts. Nu is het een gedeponeerd merk.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Iemand ervaring met Troost Baai?
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

boyenne schreef:Iemand ervaring met Troost Baai?
das lang geleden dat ik die gerookt heb.. maar mij staat me bij dat hij aan de zoete kant is...

groet
Hanske

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Het is de baai die ik nu open heb (maar even niet kan roken alsvanwege Hatsjoe-gedoe). Ik vind hem altijd wat 'fleuriger' smaken en ruiken dan de meeste baai. Een soort van half-gesausde baai of zo, ergens tussen de normale zoete aromatics en echte baai in. Ik mag hem wel...

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

beterschap Janneman!

groet
Hanske

fekkes

Echte Friesche Heerenbaai

Bericht door fekkes »

Zoals met alles verschillen smaken. Pure tabak geeft subtiele smaken. Gearomatiseerde tabak wat meer uitgesproken "geen tabak"smaken. Zoals whiskey, wat in een glas hoort en vanille wat in ijs wel lekker kan zijn.

Maar goed, als je het in een pijp ook lekker vindt, moet je daar lekker van genieten.
En de scherpte van een baaitabak heeft alles te maken met de vochtigheid van de tabak en de wijze van roken. Een baaitabak kan niet snel gerookt worden. Dan brandt je inderdaad een gat in je tong.

En zoals met alles, overdaad schaadt en wisseling van spijs doet eten. Dus buiten de baai heb ik diverse andere tabakken. De beste heb ik overigens nog steeds niet gevonden.
Wie wel????

Plaats reactie