Welke Baai?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Welke Baai?

Bericht door Hanske »

Heren,

welke Baai tabak roken jullie?
ikzelf rook Coopvaert...

gr
Hans

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Geen enkele. Volgens mij is baai erg smakeloos en kun je dan net zo goed shag in je pijp stoppen.

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

dr. Watson schreef:Geen enkele. Volgens mij is baai erg smakeloos en kun je dan net zo goed shag in je pijp stoppen.
idem dr watson,idem

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

De baai Vier Heeren Baai is gearomatiseerd (zoet). Maar zelf rook ik graag de baai tabak van Echte Friesche Heerenbaai; een beetje saai, moet ik toegeven.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Werner
Berichten: 111
Lid geworden op: 03 mei 2009 15:51
Locatie: Breda

Bericht door Werner »

Voortrekker hier...

Wilde laatste even snel hier in de stad een pakje Vier Heeren Baai kopen, maar dat was niet meer in het assortiment, ongelooflijk :evil: En dat is dan nota bene de zaak met de grootste keuze...

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

dr. Watson schreef:Geen enkele. Volgens mij is baai erg smakeloos en kun je dan net zo goed shag in je pijp stoppen.
ik heb in een grijs verleden shag gerookt, kan je zeggen dat er zeker een verschil is tussen shag tabak en baai pijptabak...

baai is naturel tabak vaak virginia en burley melanges zonder saus...
je moet dus van tabak op zichzelf houden anders is baai niets voor je...

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Ik heb laatst 2 baaitabakken geprobeerd. Echte Friesche Heren baai en de Rode Ster. De eerste vond ik tamelijk smakelooos en de tweede vond ik redelijk goed. Ik vond het pakje er trouwens ook leuk uitzien vanwege de eenvoud en klassieke uitstraling.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

dr. Watson schreef:Ik heb laatst 2 baaitabakken geprobeerd. Echte Friesche Heren baai en de Rode Ster. De eerste vond ik tamelijk smakelooos en de tweede vond ik redelijk goed. Ik vond het pakje er trouwens ook leuk uitzien vanwege de eenvoud en klassieke uitstraling.
*bezig met de vonken op mijn toetsenbord uit te slaan*

Whoeha, Rode Ster bevalt? Geen wonder dat je de meeste andere baai smaakloos vond! Ik moet eerlijk bekennen dat ik al een jaar of 5 geen Rode Ster meer geprobeerd heb, misschien is hij veranderd (gebeurd vaker met tabak). De eenvoud van Rode Ster is overigens ware nostalgie: mijn opa rookte in de jaren '30 van de vorige eeuw al Rode Ster uit dat witte pak (toen wel nog van papier)... Ik heb hem geregeld geprobeerd, maar vond hem altijd iets te pittig voor mij (lees: de gaten vielen in mijn tong, mijn neushaar verdween in één schroeiende blaas en het duurde drie dagen voor ik weer sambal proefde).

In alle ernst, ik ga ook weer eens een pakje Rode Ster scoren. Ik zou het leuk vinden om dezelfde tabak als mijn opa te roken. En als hij niet veranderd is, dan laat Watson-Janneman weer eens zien hoezeer het van belang is om vooral dingen voor jezelf te proberen. Smaken verschillen, en dat is maar goed ook.

En mijn eigen favoriete baai? Drie stuks die voor mijn gevoel fors verschillen. Vier Heren Baai (al jaren niet meer gehad, ik kan hem in mijn eigen omgeving nergens vinden), Troostbaai en Friese Herenbaai (paars). Op grond van hier gemakkelijk te krijgen rook ik ook wel vaker Voorttrekken.


Groet, Janneman

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Ik heb alleen Vier Heerenbaai. Vind het beetje saaie tabak. Ik geef zelf de voorkeur aan een lekker aromatabakje of een lekker mixture.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

janneman schreef:
dr. Watson schreef:Ik heb laatst 2 baaitabakken geprobeerd. Echte Friesche Heren baai en de Rode Ster. De eerste vond ik tamelijk smakelooos en de tweede vond ik redelijk goed. Ik vond het pakje er trouwens ook leuk uitzien vanwege de eenvoud en klassieke uitstraling.
*bezig met de vonken op mijn toetsenbord uit te slaan*

Whoeha, Rode Ster bevalt? Geen wonder dat je de meeste andere baai smaakloos vond! Ik moet eerlijk bekennen dat ik al een jaar of 5 geen Rode Ster meer geprobeerd heb, misschien is hij veranderd (gebeurd vaker met tabak). De eenvoud van Rode Ster is overigens ware nostalgie: mijn opa rookte in de jaren '30 van de vorige eeuw al Rode Ster uit dat witte pak (toen wel nog van papier)... Ik heb hem geregeld geprobeerd, maar vond hem altijd iets te pittig voor mij (lees: de gaten vielen in mijn tong, mijn neushaar verdween in één schroeiende blaas en het duurde drie dagen voor ik weer sambal proefde).

Ik heb het pakje Rode Ster in een Primera gekocht met de originele prijs van € 4 (hierop nog 10% korting). Gezien de lage prijs was de tabak wel al enkele jaren oud. Misschien was hij daarom ook niet zo scherp als beschreven door Janneman. Hierbij moet ik echter vermelden dat onze smaak in de afgelopen jaren ook veranderd is en wij scherper eten zijn gaan leren door de komst van allerlei buitlenlandse gerechten op Nederlandse bodem.

Janneman ik wens je veel genoegen toe met je hernieuwde kennismaking met De Rode Ster!!! Voortrekker ken ik overigens ook....zeer saaie tabak.

Groet Watson

jurgen
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 mei 2009 04:03
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door jurgen »

zojuist een voortrekker naturel gerookt, nu rook ik al een aantal maanden pijp maar baai had ik nog niet geprobeert en vond dat ik mijn kennis moest uitbreiden,

pakje geopend, verrek het ruikt naar tabak, trok wat tabak los om in de pijp te stoppen en dacht zo makkelijk heb ik nog niet eerder een pijp gestopt.
ik stak de pijp aan met een ordinaire gasaansteker nam een trekje ... stampte de opgekrulde tabak en en ... uit! povverdikkies dat gebeurt me anders nooit !?!!
nogmaals aangestoken en deze keer wel brandende weten te houden maar het ging wat moeizaam .... na een aantal trekjes echter geen enkel probleem meer, weet niet precies wat er eerst foutging maar ik vermoed dat ik nog geen gevoel had voor de tabak, gelukkig leer ik snel :lol:

eerste gedeelte dacht ik hier toch wel een erg saaie tabak te hebben aangeschaft maar halverwege bedacht ik me dat deze zachte tabak beter tot z'n recht zou komen in een pijp met een ruime kop, natuurlijk heb ik vanmiddag zo'n pijp bij de lokale tabaksboer zien hangen dus wellicht binnenkort een pijp rijker ....

ja dat uitproberen heeft interessante bijwerkingen, ik zie mezelf al zitten over een tijdje met die pijp, een blauwe nog wel, voortrekker erin en een glaasje 15 jaar oude single malt Glenn Garioch, die mijn vrienden me voor mijn verjaardag hebben gegeven .... het leven kan zo mooi zijn.


Jurgen.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik heb vandaag blanke baai gekocht van Rotterdams merk. Best lekker, maar zoals met veel baai, een beetje saai! (dat rijmt!) 8)

Inderdaad, gaat goed samen met Irish whiskey. :)
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

heb inmiddels ook de echte friesche heerenbaai (paars) geprobeerd en moet zeggen dat ik hem lekker vind, de smaak blijft redelijk stabiel tov coopvaert die richting het einde van smaak veranderd en wat bitter wordt...

groet
Hans

drfretboard

Bericht door drfretboard »

janneman schreef: Whoeha, Rode Ster bevalt? Geen wonder dat je de meeste andere baai smaakloos vond! Ik moet eerlijk bekennen dat ik al een jaar of 5 geen Rode Ster meer geprobeerd heb, misschien is hij veranderd (gebeurd vaker met tabak). De eenvoud van Rode Ster is overigens ware nostalgie: mijn opa rookte in de jaren '30 van de vorige eeuw al Rode Ster uit dat witte pak (toen wel nog van papier)... Ik heb hem geregeld geprobeerd, maar vond hem altijd iets te pittig voor mij (lees: de gaten vielen in mijn tong, mijn neushaar verdween in één schroeiende blaas en het duurde drie dagen voor ik weer sambal proefde).
Ha, dat klinkt mij interessant genoeg om er eens notie van te nemen!

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Waarom zijn gearomatiseerde tabakken niet zo mooi fijn gesneden als baai tabak? :?:
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Gisteren VOORTREKKER geprobeerd.
Best wel OK. Misschien wat weeïg nu en dan? Puur tabak bevalt me wel.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

De manier waarop tabak gesneden is maakt erg veel uit voor de smaak. Pak eens een gearomatiseerde tabak en neem een scheermesje, en hak hem maar eens fijn... Overigens zijn ook vaak het de suikers uit de aroma's die die tabakken grover maken. Ga maar eens echt zitten peuteren, zo grof zijn de meeste gearomatiseerde tabakken helemaal niet, ze zijn alleen samengeklonterd.

Vriendelijke groet, Janneman

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Bedankt voor uw inzicht. :D
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Gisteren vierherenbaai gekocht en ga hem vandaag proberen.

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

dr. Watson schreef:Gisteren vierherenbaai gekocht en ga hem vandaag proberen.
wordt vierherenbaai nog gemaakt? zie hem nergens meer...

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Ik heb hem gekocht in Groningen. Vandaag gerookt en vond hem prima. Hij is qua smaak overeenkomstig met een gewone Nederlandse corona.
Hij wordt volgens mij nog wel goed verkocht in Nederland omdat hij een eigen vaste klantenkring heeft. Een nadeel bij baai is wel dat je de pijp in korte tijd leeg gerookt hebt.

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

als ik vrij ben van werk is baai vaak de eerste tabak die ik rook na het ontbijt
daarna een andere natural. dan aromatic en als afsluiting van de dag een goede engelse blend..heerlijk

baai zit in elk geval wel vast in mijn tabaksmenu
:D

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

dr. Watson schreef:Ik heb hem gekocht in Groningen. Vandaag gerookt en vond hem prima. Hij is qua smaak overeenkomstig met een gewone Nederlandse corona.
Hij wordt volgens mij nog wel goed verkocht in Nederland omdat hij een eigen vaste klantenkring heeft. Een nadeel bij baai is wel dat je de pijp in korte tijd leeg gerookt hebt.
klopt baai brand snel op.. daarom een grote pijp selecteren.. ook krult de tabak bij verbaranding ook meer dan andere tabakssoorten.. daarom is de pijp eerder leeg...

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Hanske schreef:als ik vrij ben van werk is baai vaak de eerste tabak die ik rook na het ontbijt
Leg es uit wat "werk" daarmee te maken heeft? :?:

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

drfretboard schreef:
Hanske schreef:als ik vrij ben van werk is baai vaak de eerste tabak die ik rook na het ontbijt
Leg es uit wat "werk" daarmee te maken heeft? :?:
nou als ik gehaast ben (ik ben forens) dan heb ik niet de rust om van een pijp te genieten... dus dan rook ik na het werk niet ervoor.. voor pijproken wil ik de rust hebben om er van te kunnen genieten...

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Ah, ditto! 8) :idea:

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Hanske schreef:wordt vierherenbaai nog gemaakt? zie hem nergens meer...
Hier heb ik 'm nog wel gezien: http://www.deoudeleeuw.nl/?p=producten&md=det&prod=488

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

drfretboard schreef:
Hanske schreef:wordt vierherenbaai nog gemaakt? zie hem nergens meer...
Hier heb ik 'm nog wel gezien: http://www.deoudeleeuw.nl/?p=producten&md=det&prod=488
aha thanks :D

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ik vroeg naar welke baai ze hadden in de tabakszaak

"hebben we niet" zei de verkooptser
"ik wil een aantal pijpen inroken" zei ik "heb je iets geschikts?"
"deze is neutraal en zou het moeten doen" antwoordde de vrouw, terwijl ze een pakje 'schippers tabak' tevoorschijn haalde.
eens thuisgekomen lees ik direkt onder de flap: De fijnste baai!
:lol:
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

haha ja. Ik heb een tabakszaak die nog nooit van flake tabak heeft gehoord; terwijl ze wel alle andere tabakken van Peterson hadden, geen university flake en geen irish flake :D
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Plaats reactie