Ligt het aan mij of....

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Ligt het aan mij of....

Bericht door Ametist »

Een paar maanden weer aan de pijp en er komen steeds meer zaken naar voren. Een van de zaken is dat toen ik begon ik 2 pijpen had waar ik van alles en nog wat in rookte. Toen krijg ik via via een behoorlijk gevarieerd pakket aan verschillende tabakken en heb wat meer pijpen aangeschaft. Wat mij de laatste weken opvalt is dat wanneer je 1 soort tabak neemt deze tabak in een bepaalde pijp veel lekkerder rookt / smaakt dan in een ander soort pijp. Een voorbeeld... Mac Baren Original smaakt mij veel beter uit een kleine buldog dan uit een grote savinelli ketel. Ligt dat aan mij of ervaren meer rokers dit?
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2754
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Ligt het aan mij of....

Bericht door oehoe »

Welkom tot de club. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Ligt het aan mij of....

Bericht door BAARD »

Ik heb weleens in een boekje bijgehouden welke tabak ik het lekkerst vond in welke pijp. Op een gegeven moment weet je zoiets wel uit je hoofd. Automatisme zeg maar.. toch merk ik dat ik mezelf nog weleens positief verras met een afwisseling.

Al moet ik daar wel bij zeggen dat ik voornamelijk dezelfde tabakken rook. Ik heb momenteel 5 tabakken in de roulatie.
Binnenkort wat samples van andere soorten tabak waar ik mij hopelijk positief in kan laten verwonderen.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Online
Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 555
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Ligt het aan mij of....

Bericht door Jozef »

Misschien heb je hier iets aan.
Dit is jaren geleden eens bedacht door een Engelsman die tabak en ketel in de juiste verhouding wou brengen.
Je hoeft je je er niet aan te houden, het is geen wet van meden en perzen hoor.
Groet
Jozef
Afbeelding
Non, Je Ne Regrette Rien

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Ligt het aan mij of....

Bericht door Ametist »

Bedankt voor het plaatje. Kan meteen zeggen dat dit wel zo'n beetje overeenkomt met mijn eigen ervaring. De laatste vorm heb ik nog niet mogen ervaren maar zal in de toekomst ongetwijfeld volgen. Probleem met de laatste vorm is dat ik niet wist dat die bestond. Nu wel :D
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Online
Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 555
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Ligt het aan mij of....

Bericht door Jozef »

Graag gedaan :D
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Ligt het aan mij of....

Bericht door Ribbon »

Jozef schreef: 12 nov 2023 20:27 Misschien heb je hier iets aan.
Dit is jaren geleden eens bedacht door een Engelsman die tabak en ketel in de juiste verhouding wou brengen.
Je hoeft je je er niet aan te houden, het is geen wet van meden en perzen hoor.
Groet
Jozef
Afbeelding
De 'Engelsman' van het plaatje is eigenlijk een Amerikaan; Neill Archer Roan, de man achter 'A Passion for Pipes' en wat mij betreft een van de meest bedreven bloggers uit het pijprokerswereldje, die zeer jammerlijk, toen hij stopte, al zijn blogs om onbegrijpelijke redenen offline heeft gehaald...

Maar dit terzijde.

Mede o.b.v. bovenstaand plaatje (en de blog waarin hij verscheen) heb ik dit een tijdje als leidraad gehouden. Inderdaad geen wet van meden en perzen, maar zeker bruikbaar.
Inmiddels ben ik erachter dat Virginia's (i.t.t. wat het plaatje suggereert) echter ook prima smaken in 'square chambers'. Gelukkig maar, want anders zou mijn huidige favoriete pijp (een Upshall prince) voorbehouden zijn aan Engelse mixen en andere latakiablends, die de laatste tijd steeds minder mijn voorkeur hebben.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie