Vauen Oxford Blend.

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Kiske

Vauen Oxford Blend.

Bericht door Kiske »

Dit is de voormalige Vauen Earl Grey.

Na mij op diverse fora ingelezen te hebben, deze vol verwachting gekocht bij Cigarworld. Na het openen van het blik kwam me een chemisch aandoende geur tegemoet. Deze kwam het dichtst in de buurt van de bitter-scherpe geur die je krijgt als je een sinaasappelschil uitknijpt.

De tabak bestaat uit donkere en lichte virginia's en volgens mij ook black cavendish. Redelijk fijn, met hier en daar wat grotere stukjes waarin je de nerf van het blad kunt herkennen. De tabak lijkt de juiste vochtigheid te hebben en het stoppen van de pijp gaat gemakkelijk. Ook het aansteken gaat redelijk. Iets meer vuur dan ik normaal nodig heb, maar niets extreems.

De smaak van deze eerste pijp vond ik ronduit smerig. Bitter, chemisch, de eerste kwart van de ketel ook zuur en de smaak van de tabak zelf was bijna niet te herkennen. Ik heb deze pijp tot 2/3 ketel opgerookt en toen opzijgelegd. Wat een bocht.

Toen ik de dag erop het blik opnieuw opende, bleek dat de lucht die eruit kwam, een stuk minder sterk was. De explosie van chemisch aandoende citrusgeur was een stuk minder. Dit deed me beslissen om een flinke pluk tabak uit het blik te pakken en deze eens een paar uur te laten drogen. Na deze tijd was de tabak een stuk droger en de geur veel aangenamer. Nog steeds zat er wat chemisch aan, maar het deed me ook denken aan kleine rolletjes druivensuikersnoepjes die ik vroeger wel eens kreeg en dan vooral die met sinaasappel en citroensmaak. De echte bergamot en Earl Grey geur kan ik er niet in ontdekken, iets citrusachtigs duidelijk wel.

Ik besloot een pijp met een conische ketel te stoppen en de tabak nog een kans te geven. Ondanks dat hij eigenlijk wat aan de droge kant leek, was de tabak goed te stoppen en aanvuren ging wat makkelijker.

De smaak was aanzienlijk beter. Het bittere bleef achterwege en de pijp rookte vrij koel. Heel licht op de achtergrond ontwaarde ik wel eens wat citrusachtigs, maar vooral proefde ik een lichte tabak. Niet gecompliceerd, geen enkele tonguebite, eigenlijk vond ik 'm wat saai. Omdat de tabak zo koel brande leek het soms alsof de pijp aan het uitgaan was en heb ik onbewust te vaak de tamper gebruikt wat resulteerde in een te vast gestopt geheel. De pijp ging uit en met geweld opnieuw aanvuren was de enige manier om de pijp weer op gang te krijgen. Hierdoor brande de tabak te heet en waren eventuele nuances niet meer te herkennen. Dus ook deze pijp heb ik opzij moeten leggen.

Ik heb toen direct opnieuw een pijp met een conische ketel gestopt en deze gestopt en wel in mijn pijpenkast teruggezet. Dat doe ik wel vaker als een nieuwe tabak wat moet drogen en ik weinig proef aan een tabak. Ik laat zo'n pijp dan een paar dagen zo staan zodat de smaak goed in de ketel komt. Na een paar dagen is het bovenste laagje van de ketel welliswaar wat te droog, maar steekt deze makkelijk aan.

De dag erop heb ik opnieuw een forse pluk tabak laten drogen en hiermee opnieuw een pijp met conische ketel gestopt. Deze pijp heb ik wat bewuster gerookt zodat ik mezelf niet opnieuw trakteerde op een te vast aangetampte pijp. De smaak kwam overeen met de 2e pijp alsook de verdere beleving. De tabak brandt redelijk goed door en tot het laatste kwart van de ketel was enkel het gebruik van de tamper voldoende om hem brandend te houden. In het laatste kwart vroeg de tabak nog enkele keren om wat vuur. Zo goed als alle tabak, op wat korreltjes na was verbrand en resulteerde in een mooie grijze as.

Het roken van de tabak heb ik (na drogen) nog herhaald in een pijp met een ruime ketel en in een pijp met een hoge ketel. Qua smaak kwam hij het beste tot zijn recht in de conische varianten. Ook de gestopte pijp die enkele dagen in de pijpenkast had gestaan leverde geen andere inzichten op.

Voor mij valt deze tabak onder de categorie saai en vlak. Hetgeen wordt gepretendeerd wordt in mijn ogen ruim onvoldoende gehaald. Voor mij is dit gewoon een aromaat, waar ik toch al niet zo fan van ben. Ikzelf zal deze dan ook niet meer kopen omdat ik voor hetzelfde geld veel lekkerder tabakken kan kopen.

Tegelijk echter, ben ik nederig genoeg om te zeggen dat dit mijn meningen en mijn persoonlijke ervaringen zijn. Over smaak valt niet te twisten en omdat deze tabak in reviews over het algemeen juist erg gewaardeerd wordt zou ik niemand afraden deze zelf eens te proberen.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Vauen Oxford Blend.

Bericht door BAARD »

Mooie en eerlijke review.
Over smaak valt inderdaad niet te twisten, maar dit is overduidelijk een tabak die tijd, aandacht en moeite vereist. Zo niet, meer dan een gemiddelde tabak.
Thanks!
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Vauen Oxford Blend.

Bericht door Sidekickelvis »

Ook deze recensie van een Bergamot tabak komt mij bekend voor. In de zin dat ik een dergelijke ervaring met met bergamot gesausde/op smaak gebrachte tabak onderschrijf. Vlak, saai. niet hoogstaand is mijn ervarting ook met deze tabakken. Niet wat je hoopt te krijgen in ieder geval.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2758
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Vauen Oxford Blend.

Bericht door oehoe »

Fraaie review.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Ducheyne
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Vauen Oxford Blend.

Bericht door Ducheyne »

Na zo een review zou ik zeggen
“. Wat een pijproker lijden kan “
:mrgreen: :mrgreen:
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Kiske

Re: Vauen Oxford Blend.

Bericht door Kiske »

:D

Ja, ik geef een voor mij nieuwe tabak in diverse pijpen en op verschillende manieren een kans. Meestal levert dat op dat ook een voor mij mindere tabak op z'n minst enigszins genietbaar te roken is. Deze echter liet mij niet overwinnen.

Als na een pijp of 5 er geen reden overblijft om wederom een pijp met de nieuwe tabak te stoppen hou ik er mee op. Veel respect heb ik voor mensen die eerst een blik volledig oproken eer ze een oordeel vellen. Als ik het niets vind dan is een pijp of 5 - 6 voor mij persoonlijk voldoende.

Met deze tabak dacht ik er zelfs over na de 1e pijp ermee op te houden.

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2758
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Vauen Oxford Blend.

Bericht door oehoe »

Ik heb waarschijnlijk nog 'n schip, nee vloot van zure appelen te gaan hier. 't Moet op, zuinig als ik ben. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Kiske

Re: Vauen Oxford Blend.

Bericht door Kiske »

Zet ze te ruil als het er zoveel zijn. Wellicht is een ander juist groot liefhebber.

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2758
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Vauen Oxford Blend.

Bericht door oehoe »

Nee hoor, ik rook braaf alles op. Ik ben overigens geen kenner of fijnproever van tabak. Ooit eerder aangegeven dat ik slechts drie kwalificaties hanteer. Smaakt goed, moah kan er mee door en klut.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Vauen Oxford Blend.

Bericht door BAARD »

Zijn er nog meer kwalificaties dan? 😅
Voor mij “de spijker op z’n kop!”
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Plaats reactie