Zelf tabak kweken

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2753
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

JC (Djiesus Kraist) , wat 'n werk. We blijven 't allemaal in spanning volgen. Prachtig project!
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Kiske

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Kiske »

Ik heb een vraag. Op geen enkele manier bedoeld als kritiek.

Zou het kunnen dat het minder goed droogt omdat de ruimte niet voldoende ventileert?

Dit omdat op foto's van de drogerijen je vaak ziet dat de wanden rondom vaak vrij open zijn. Soms zelfs enkel een dak. De doorstroom van lucht is dan groter lijkt mij.

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2753
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Daar heb je waarschijnlijk gelijk Kiske maar hier zijn de nachten (ondanks de vrij hoge temperaturen nu) aan de koele kant met de nodige dauw en vocht. De lucht stroomt vrij om mijn vehikel hier op de parkeerplaats maar is kletsnat in de ochtend.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Denk dat Oehoe gelijk heeft. Ben zo langzamerhand vergeten waar ik dit gelezen heb(bergen info over tabak op het internet) , maar heb ergens een afbeelding gezien waarbij overdag de schuur openstond voor ventilatie en 's nachts afgesloten om het vocht buiten te houden. Desnoods zet ik een ventilator onder de overkapping en sla de tabak op zoals veel russen doen. Platleggen, compleet laten uitdrogen en dan stapeltjes bladeren in krantenpapier opslaan in bananendozen op zolder.
Overigens wel grappig dat er al een verschil ruikbaar is tussen de Burley en de Orient, terwijl ze beide dezelfde behandeling hebben ondergaan en ik verwachtte dat de rooklucht nu nog overheersend zou zijn.

Karel

Kiske

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Kiske »

Tja, er zullen allicht meerdere wegen zijn die naar Rome leiden natuurlijk. Waarschijnlijk ook erg afhankelijk van het klimaat waar men verblijft.
Ik googelde zojuist op "tabaksdrogerij" en zag compleet open constructies in de Semois regio, maar ook gemetselde exemplaren voorzien van vensters in alle 4 de richtingen in Nederland. Daarmee kan dan de luchtstroom bij een hoge luchtvochtigheid ook weer (tijdelijk) worden afgesloten.
Andere voorbeelden waren in de warmere streken, Turkije in dit geval, waar de bladeren gewoon op een soort waslijnen in de buitenlucht worden gedroogd.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Rob »

Wat een leuk project om te volgen!

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

De "broedstoof" in gebruik genomen. Oude legerkist van ongeveer 1m x 40cm x 40 cm. Met 1 lamp van 75W zat hij na 3 uur op 31,2 graden. Dus maar even nog een lamp bijgeschakeld van 60W. Benieuwd wat morgenvroeg de temperatuur is. ik heb ingesteld tussen 45 en 52 graden. Gaat hij dat niet redden dan moet de kist maar geisoleerd worden (Met PIR platen, die schijnen tot 120 graden te kunnen hebben). Of natuurlijk een warmtelamp laten komen, bij deze gloeilampen gaat natuurlijk een deel naar lichtopbrengst en een deel naar warmte.
Oh ja, eerst maar de Virginia/"perique" pers in de kist gelegd.

Karel

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Afbeelding De kist bleek de volgende morgen op 41,2 graden te staan, dus vanmorgen maar wat isolatieplaten gehaald en nu blijft ie mooi tussen de 45 en 52,5. Van alle soorten 1 (appelmoes)pot van 720g en 1 HAKpotje in de kist kunnen plaatsen. Als er nog fermentatie kan optreden na het warmroken, dan wil ik dat graag zien en kijken wat het resultaat is. De potten zijn in ieder geval schimmelloos gevuld onder toevoeging van ca. 6 x spuiten met de plantensproeier met een mengsel van water, honing en rum. 2 schepjes honing, 1 borrelglas rum aangevuld met water tot 0,5 liter.

Over 2 weken de virginia flake maar eens onthullen, die zal nu ook wel sneller gaan dan in de buitenlucht.

Wordt vervolgd,
Karel

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2753
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Dit was, is en blijft 'n fascinerend draadje. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door GR69 »

oehoe schreef: 05 okt 2023 14:05 Dit was, is en blijft 'n fascinerend draadje. :D
Eens. Ik lees dit feuilleton met plezier en aandacht!😊
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Vanmorgen even gekeken hoe de fermentatie gaat. Geen schimmelontwikkeling! Van elke soort even een pot opengemaakt en geroken, er begint wat zoetigheid te ontstaan. De tijd die voor fermentatie staat op deze manier is ongeveer 3-6 dagen volgens https://farm.desigusxpro.com/nl/posadka ... tsiyu.html. Volgende week donderdag heb ik weer tijd, dat lijkt me genoeg om te komen tot een eindresultaat voor de eerste oogst. Daarna zal het "koel en droog" bewaren worden gevolgd door wat experimenten met blenden volgens dit https://www.bettercodger.com/images/Ble ... n_FREE.pdf boekje.
en natuurlijk moet de rest van de tabak van de volgende 3 oogsten ook nog verwerkt worden.

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2753
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

We blijven 't met plezier en spanning volgen.................. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Zie post viewtopic.php?p=412662#p412662 Ook de Virginia en Havanna van de ovenfermentatie kan ik weggooien. :evil:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Rob »

Dat is toch jammer.

Online
PietGeniet
Berichten: 722
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door PietGeniet »

Jammer. Enig idee wat er fout gegaan is?
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Kiske

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Kiske »

Ik kan het niet goed zien op de foto, maar het lijkt erg op het uitslaan van de suikers zoals ik dat bij sommige tabakken zie. In dat geval is het dus geen schimmel.

(Hoop, duimduimduim, etc)

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Even de neus erboven heeft me er wel van overtuigd :cry:

Kiske

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Kiske »

Jammer......

En ja, die lucht is onmiskenbaar!

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8798
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door The_Undertaker »

Wellicht enige vorm van verontreiniging in de pot?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Lijkt me stug, ik heb 3 soorten in 3 potten gedaan. Alledrie 2 uur op 90 graden geweest, dan zou schimmel toch wel om zeep moeten zijn. Dit blijft een raadsel.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door DKatinas »

lindbergh-nl schreef: 09 okt 2023 21:42 Lijkt me stug, ik heb 3 soorten in 3 potten gedaan. Alledrie 2 uur op 90 graden geweest, dan zou schimmel toch wel om zeep moeten zijn. Dit blijft een raadsel.
Zo, dit is na mijn introductie met 2e reactie. Ik hoop niet als een wijsneus over te komen door direct hier mee te komen praten. Toch wil ik mijn aandeel leveren in de hoop een verklaring te vinden voor de schimmeluitbraak.

Steriliseren van grond en vervolgens inoculeren met goede schimmels en bacterien is een beetje mijn ding, zegmaar.
Ik lees hier graag studies over en experimenteel wat. Dit is een beproefde en veel toegepaste methode in de tuin- en landbouw om planten gezond te houden. De vergelijking (Pot)grond en gefermenteerde tabak kan goed, want beide zijn goede substraten uit plantmateriaal voor bacteriën en schimmels, als andere factoren, zoals PH en temperatuur, dit toelaten.

Waar ik op wil wijzen is een studie: https://www.researchgate.net/publicatio ... al_Studies
waarbij er gekeken is wat een goede methode is om grond te steriliseren zonder chemie. Er zijn 4 methodes gebruikt: Stomen met autoclaaf, oven, UV licht en Waterstofperoxide.

Resultaat: "It was found that autoclaving and hot air oven sterilisation was 100% effective while U.V sterilisation and Hydrogen peroxide sterilisation was not much effective".
Hierbij was de temperatuur in de autoclaaf 128 graden Celsius bij een druk van 1-3 bar (15-44 psi) gedurende een uur.
De temperatuur in de oven was 180 graden Celsius gedurende 4 uur.

Dit betekent niet dat we dit met tabak fermentatie perse hoeven te doen, maar het laat alleen zien hoe we tabak volledig kunnen steriliseren, wat het ook weer gevoeliger maakt voor slechte schimmels en bacteriën, er is immers geen concurrentie. Dit is denk ik ook het geval geweest met de tabak in deze situatie.

Door te verhitten tot 90-100 graden Celsius is zo goed als alles doodgegaan. Hoewel je niet weet wat de temperatuurverloop in de potten zelf is geweest. Laten we er vanuit gaan dat de potten na het verhitten compleet steriel uit de oven zijn gekomen. Dan heb ik de volgende vraag en opmerking.
- Waren de potten vacuum getrokken? Zo niet, dan is er geen volledig steriele situatie na afkoelen.
- Je hebt de potten geopend. Aangezien de potten erg heet zijn geworden, kan het goed zijn dat er geen leven in zat en dat er geen daadwerkelijke bacteriele (concurrerende) fermentatie was (ik weet niet of dit bij tabak nodig of gebruikelijk is). Bij het openen van de pot is het goed mogelijk dat er een schimmel uit de lucht zich in de pot heeft gevestigd die zonder enkele concurrentie aan de slag kon in een pot die niet (meer) vaccuum stond. De tabak was blijkbaar van een hoedanige PH waarde, vochtigheid, temperatuur, etc dat schimmel er goed in kon gedijen.

Ik heb een vergelijkbare ervaring met potgrond in een kweekruimte binnen. Ik had de aarde gesteriliseerd en vervolgens, nog stomende, in een kweekkamer geplaatst waarbij de inkomende lucht naar binnen geblazen werd via een Hepa 13 / 14, hierdoor krijgen bacteriën en schimmels bijna geen kans. Alle kieren in de kamer waren zoveel mogelijk gedacht met kit en andere afdichtingen en de kamer stond op flinke overdruk. Er kon dus via overblijvende kieren geen vuile lucht naar binnen. Bij het binnentreden van de kamer deed ik de ventilator op maximaal waardoor er geen vuile lucht via de deuropening mee kon komen, of in ieder geval minimaal, het is een sterke ventilator. Echter, wat ik over het hoofd had gezien was dat er zwarte schimmel zich ontwikkelde op een kozijn in die kamer, hierdoor kreeg de aarde in die kamer ook zwarte schimmel, er zat immers geen enkele andere bacterie of schimmel om te concurreren.

Ik moet me nog inlezen over het fermenteren van tabak, maar dit is voor nu mijn bijdrage.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Bedankt voor het delen van je kennis. Als eerste keer verbouwer en verwerker van tabak is alle info welkom. Ik probeer met logisch redeneren te doen wat de meeste kans op een goed resultaat geeft. Zoals je aangeeft is volledige sterilisatie niet echt gewenst omdat je ook de goede bacterien en schimmels dood. Ik ben dan ook benieuwd of de warmgerookte tabak nog wel fermenteerd (qua reuk tot nog toe wel) omdat ik misschien daardoor ook de bacterien die voor fermentatie nodig zijn heb gedood. En het punt van "alles doden geeft geen concurrentie meer voor slechte schimmels" baart me wat zorgen. Elke opening van de potten geeft dan kans op besmetting, want schimmel is in principe overal. Overigens wel grappig dat ik zondag bij de controle een paar keer een klik gehoord heb van de klikdeksels van de afkoelende potten. Er wordt dus wel vacuum getrokken.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Eliminator »

Geneer je nooit je kennis te delen,... tweede of tweeduizendste post, LB (of ook LEKKER BELANGRIJK)
Afbeelding

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Als schimmelbestrijding ben ik het gebruik van azijn en waterstofperoxide tegengekomen. Ben benieuwd naar jullie mening/advies hierover. Azijn zie ik zo niet veel bezwaren tegen, maar lees ook over weinig effectiviteit. Zijn er over beide stoffen ook gegevens bekend over giftigheid?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1120
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Chris »

In lage concentraties is azijn niet erg giftig (MSDS ofwel material safety data sheet is te downloaden; dat is dan waarschijnlijk wel van pure azijnzuur), ik denk alleen niet dat dat de way to go is om schimmels te bestrijden in tabaksproducten. Waterstofperoxide al helemaal niet.. dat is zo sterk oxiderend dat het de molecuulstructuren van de in tabaksbladeren aanwezige componenten kan veranderen.

Misschien is het mogelijk om de voedingsbodem zo ongunstig mogelijk voor schimmelvorming te maken. Het vochtgehalte tijdens drogen/curing sneller naar een dusdanig laag niveau brengen dat schimmelvorming niet kan?

https://www.smokingpipes.com/smokingpip ... ng-methods

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Ik lees in de link die je bijgesloten hebt dat smoke curing vergelijkbaar is met het barbecuen van de tabak. Nou ben ik niet echt aan het barbecuen geweest, maar er schijnt verschil te zijn in onze methoden, bij ons bbq-en is bij hun grillen en de temperatuur die ik bij warm roken gebruik is volgens mij in america een reguliere bbq temperatuur. Misschien zit ik met warm roken wel op het goede spoor. De tabak was in ieder geval droog voordat het de broedstoof inging en ik heb daarbij heel weinig vocht toegevoegd (de honing schijnt ook nog iets schimmelwerends toe te voegen). Hmm, misschien per ongeluk iets goed gedaan.

BTW, morgen zal het einde van fermenteren zijn, ben benieuwd. Denk zelfs de flake uit te pakken.

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2753
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1120
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Chris »

Dit is ook een interessant artikel mbt het bovenstaande, afkomstig van de university of Kentucky

https://burleytobaccoextension.ca.uky.e ... o_2-05.pdf

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Eerst maar wat sfeerfoto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De flake baarde wat zorgen met een vreemde vlek op de folie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Maar daar bleek niets aan de hand te zijn, wel was er een scheurtje in de folie en daar door is ie misschien wat droog geworden.
Afbeelding
De randjes heb ik afgesneden en verkruimeld, even in een potje met een vochtmuntje en dat zal ik vanavond even roken als test.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het grote blok in een vaccumbakje opgeslagen, ook met een vochtmunt.
Afbeelding
De gefermenteerde oogst tot nu toe. De losse tabak ruikt lekker, geen last van schimmel oid. Er wordt gezegd dat je eerst een soort van rozijnengeur ruikt. Dat klopt wel ongeveer, maar 4 soorten tabak geven wel 4 soorten rozijnengeur :D .
Afbeelding
Ik denk dat ik met dit voorraadje eerst eens wat ga experimenteren/mixen. De rest van de oogst zal versneden en warmgerookt worden en dan kurkdroog in opslag in zwarte afsluitbare emmers.

Afbeelding

Denk dat er nog wel een evaluerende post komt met gedachtes over wat mis ging/goed ging en hoe ik volgend jaar verwacht te werk te gaan. En natuurlijk de uitslag van de smaaktests!

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Chris schreef: 12 okt 2023 08:50 Dit is ook een interessant artikel mbt het bovenstaande, afkomstig van de university of Kentucky

https://burleytobaccoextension.ca.uky.e ... o_2-05.pdf
Bedankt! Ik denk dat ik daar wel wat kan uithalen m.b.t. ons schimmelige klimaat.

Plaats reactie