Zelf tabak kweken

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Kiske

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Kiske »

Valse bescheidenheid? Dacht het niet.

Als je jezelf in de jaren door bijna alle topics hier op het forum heen hebt gelezen en ook nog weet welke sites je moet bezoeken voor info, lijkt het alsof je veel weet. Ik weet enkel de weg waar ik info kan vinden.

Ook wat betreft het pijproken zelf. Van de 10 pijpen worden er minstens 2, nadat ze voor max 1/3 van de ketel zijn opgerookt, licht gefrustreerd leeggeklopt omdat ik ze niet goed gestopt heb, ik de tabak niet genoeg heb laten drogen, de tabak teveel heb laten drogen, veel te snel gerookt heb, totaal de verkeerde pijp voor een bepaalde tabak heb gebruikt of anderszins iets verkeerd heb gedaan.

Ik vergis me ondanks de vele tabakken die ik reeds gerookt heb nog steeds lelijk bij de aanschaf van een andere tabak, lees de review over de DTM Green Gold en binnenkort mijn review over de Vauen Oxford maar, enzovoorts.

Er is nog genoeg te leren, te verbeteren en te ontdekken.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

We blijven altijd leren en wie niet wil leren moet voelen. Ik kijk uit naar je review van de Auenland Oxford overigens. :)
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

De eerste fermentatie methode in de oven heeft geleid tot schimmel. Ik kon het potje Burley dus weggooien. Ik had toch verwacht dat na 2 uur op 90 graden de schimmel wel om zeep was geweest. Kan zijn dat er nog sporen op het deksel gezeten hebben. De volgende batch heb ik volgens dit filmpje https://youtu.be/uthaIa0v17U?si=KLA0-bJvOX2VTgs4 gedaan, zeg maar het wecken van tabak. Zo zit alles, blik, deksel en tabak 4 uur op 90 graden.
Vandaag dacht ik voor de laatste keer te oogsten, maar dat zal volgende week worden. Ook moet ik nog zaad winnen van de Virginia en de Havanna. Inmiddels heb ik een oude droogmolen opgezet onder de overkapping om alle bladeren te kunnen drogen. Zal vanmiddag weer even een foto van de oogst tot nu toe plaatsen.

Karel

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Interessante video waarvoor dank. Geduld is 'n schone zaak naar men zegt maar ik hunker nu al naar je volgende bericht betreffende de vorderingen met je eigen tabak. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Zoals beloofd mijn drooggelegenheid.

Er is vast wel een wetenschappelijke methode om suikergehalte van verschillende soorten tabak te bepalen. Een goede indicatie is in ieder geval de tijd die het je kost om je handen kleefvrij te krijgen. :(
tabak Image 2023-09-15 at 17.27.53.jpeg
tabak Image 2023-09-15 at 17.27.53 (2).jpeg
tabak Image 2023-09-15 at 17.27.53 (1).jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Fraai dit alles! :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Tabak Image 2023-09-16 at 12.26.14.jpeg
De laatste restjes zitten nog aan de planten. Kijken wat het aan droge tabak dit jaar heeft opgeleverd, maar ik schat in dat er volgend jaar minder plantjes komen.

Karel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Samwisegamgee
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mar 2023 19:13

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Samwisegamgee »

Wat een eer om dit te mogen aanschouwen :D

Kiske

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Kiske »

Bijzonder fraai draadje dit inderdaad. Ik volg het ook met grote interesse!

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

De eerste oogst heeft er 5 weken opzitten, is mooi opgebruind, dus ik wilde as. donderdag eens met de verdere verwerking beginnen. Plan de campagne:
- Tennessee Burley. Schijnt geen fermentatie nodig te hebben, maar de gekochte Burley van vorig jaar gaf een hele lekkere pijp na koudroken (zoals je ook met vlees doet), dus dat doen we maar weer.
-Samsoun Orient. Schijnt ook niet te hoeven fermenteren, maar ik wilde eens kijken of deze met koudroken qua smaak richting latakia te krijgen is.
-Virginia Gold. Ik heb nog Burley van vorig jaar die onder vacuum en druk iets zo langzamerhand al moeten opleveren wat lijkt op Perique. Samen met de Virginia wil ik proberen daar een flake van te maken (90% Virginia, 10% Perique??)
-Havana Corojo. Eigenlijk geen idee wat ik daarmee wil, maar moet schijnbaar wel gefermenteerd worden. Later als extra ingredient bij blend experimenten?

Beetje samengeraapt uit ervaring van vorig jaar met gekochte bladeren en wat ik denk wat een beetje bij mijn voorkeuren past. Overigens rook ik ook nog steeds zware shag, dus ook daar zal een deel van de Burley terechtkomen.

Nog tips/aanraders om te proberen met deze 4 soorten tabak?

Karel
PS. voor het koudroken gebruik ik beukenmot
PS2: Een kijktip: kies voor vertalen van nederlands naar russisch in je browser. Geef in wat je zoekt, bijvoorbeeld "tabak snijden". Knip en plak de russische vertaling in de zoekbalk van youtube en laat hem zoeken. Ik stond versteld van de laagtechnologische en creatieve oplossingen die russen gebruiken voor hun tabaksverwerking. Als je ondertiteling aanzet en laat vertalen kies ik meestal voor engels, het nederlands wat de ondertiteling geeft is wel erg kreupel.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Pieter »

Kiske schreef: 13 sep 2023 22:37 Valse bescheidenheid? Dacht het niet.

Als je jezelf in de jaren door bijna alle topics hier op het forum heen hebt gelezen en ook nog weet welke sites je moet bezoeken voor info, lijkt het alsof je veel weet. Ik weet enkel de weg waar ik info kan vinden.
Dit is ook de geheime techniek die ik toepas, Kiske. En niet alleen als het op tabak aankomt kan ik je verzekeren.

Weet je wat denk ik het echte geheim is? Bijna alle mensen die veel kennis in hun mars hebben doen het zo. Het menselijk brein is geen archief, maar een kapstok. De jassen die er aan hangen raken na verloop van tijd verstoft en worden aangevreten door de motten. Kennis is niet de jas, maar de haak waar je hem aan ophangt, en de borstel en naald en draad die je er eerst even een bij pakt voor je de jas weer een keer aantrekt.

Maar dat is weer genoeg filosofisch gemijmer.

Eigenlijk kwam ik in dit draadje net toevallig voor het eerst terecht en wou ik even laten weten dat ik heel erg geniet van het verhaal van lindbergh! We hebben hier op het forum wel wat vaker hobbytelers gehad, maar in mijn geheugen nog niemand die er zo'n mooi fotoverslag bij heeft gemaakt. Dat vind ik erg leuk om te zien.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door GR69 »

'Het menselijk brein is geen archief, maar een kapstok. De jassen die er aan hangen raken na verloop van tijd verstoft en worden aangevreten door de motten. Kennis is niet de jas, maar de haak waar je hem aan ophangt, en de borstel en naald en draad die je er eerst even een bij pakt voor je de jas weer een keer aantrekt.'
Deze ga ik van je pikken Pieter. Mooi geformuleerd!

Trouwens een superleuk draadje dit. Ik ben zelfs zover gegaan om toch wat zaadjes te bestellen voor een proefvlucht volgend jaar. Ruimte genoeg maar misschien niet genoeg zon. We zien wel. Het experiment an sich is al tof.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

In Drente moet gewoon lukken volgend jaar. Ik zit in Steenwijk. Had 52 plantjes gezet, waarvan er 46 me in de problemen hebben gebracht omdat ik niet genoeg droogruimte had.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door GR69 »

lindbergh-nl schreef: 27 sep 2023 10:58 In Drente moet gewoon lukken volgend jaar. Ik zit in Steenwijk. Had 52 plantjes gezet, waarvan er 46 me in de problemen hebben gebracht omdat ik niet genoeg droogruimte had.
😁👍
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

20230928_091126.jpg
20230928_091140.jpg
Maar eens beginnen met de verwerking. De burley en de orient maar in de rookoven, de virginia maar samen met de "Perique" verwerken tot Flake.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

20230928_113402.jpg
20230928_114046.jpg
20230928_120725.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Dat ziet er fantastisch uit. Met welke houtsoort worden de bladeren gerookt?
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Met beukenhout. Dat beviel me met de bladeren van vorig jaar goed.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door GR69 »

Gaaf dit! Bevalt het goed?
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Tja, afwachten. Dit is mijn eerste eigen oogst, dus ervaringen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst :D . Ik heb wel zoveel mogelijk ideeën van internet gehaald en gekeken wat voor mij mogelijk is. Dingetjes die ik nog aan het uitzoeken ben zijn o.a. hoe trek ik potten vacuum zonder gelijk aan het wecken te gaan en zou het mogelijk zijn om een eigen broedstoof te maken? ik merk wel dat half gaan werken in afwachting van pensioen over 2 jaar wel goed doet aan de creativiteit :lol:

Karel

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Creatief ben je zeker. We blijven dit draadje met spanning volgen hier. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

De flake is in de vorm geperst. Nu in alufolie gezet. De Amerikaan waarvan ik dit idee gepikt heb laat het zo 14 dagen in de zon hangen. Hij heeft het over 90F, dat is over de 30C. Ik denk dat ik maar 3 tot 4 weken neem om hem te laten fermenteren.

Karel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kiske

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Kiske »

Prachtig dit! Gaandeweg leer je steeds meer en pik je steeds meer handigheidjes op. Complimenten!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1120
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Chris »

Mooi en interessant project Lindbergh!
Zou je de te fermenteren vorm ook in tweeen kunnen delen en het andere deel 2x zo lang laten fermenteren? Om te kijken wat het tijdseffect is?

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Probeer ik volgende week. Dan is de tweede oogst aan de beurt om verwerkt te worden. Net even bij de Burley gekeken, de rookgenerator is ongeveer op de helft, dus het roken gaat vannacht nog wel door. Ook nog even bedenken hoe ik de Havanna verwerk, denk dat dat toch een soort van wecken wordt(4 uur 90 graden). Al heeft mijn zoon zo'n au bain-marie waar snackbars de gehaktballen in warm houden. Zal denk ik niet te duur worden om deze 2 weken op 55 graden te laten draaien. Lijkt me een wat natuurlijker fermentatie. Dan is er natuurlijk nog het broedstoof idee. Zie regelmatig op marktplaats een gratis koelkast staan, die natuurlijk al lekker geïsoleerd is. Zou de binnenkant 55 graden kunnen verwerken?

Karel

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door BAARD »

Een zeer interessant topic dit..
Hulde! :-?
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Eliminator »

Reageer wat minder dan voorheen, maar volg dit draadje met plezier
Afbeelding

Gebruikersavatar
Samwisegamgee
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mar 2023 19:13

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Samwisegamgee »

tof!

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Afbeelding
Vandaag heb ik de Burley en de Orient gesneden in de pastamachine. Het liggen voor het koudroken en steeds bevochtigen, het uitgaan van de rook en de vochtige nachten hebben hun gevolg gehad. Waar ik de nerven met elastiek aan elkaar verbonden had zat schimmel! Deze stukken dus maar niet verwerkt en vanwege de onzekerheid of er wel genoeg koudgerookt was en omdat er toch geen sprake van fermentatie bij deze tabakken zou hoeven besloten om beide soorten na het snijden nog 2 uur warm te roken (90-100 graden C). Mocht er nog een spoortje van schimmel ingezeten hebben dan is dat nu wel om zeep. Het vochtgehalte is wel te herstellen. Het moet echt bij het koudroken gebeurd zijn, bij de Virginia was donderdag bij het ontnerven geen spoortje schimmel te zien. Ergens neig ik ertoe om sowieso fermentatie te gaan doen met gesneden tabak, in ieder geval ontnerfde bladeren. De nerf blijkt toch een vochtverzamelplaats.
Dit weekend ook veel bij mijn zoon in de tuin aan het werk geweest. Hij heeft het huis van mijn 8 jaar geleden overleden schoonmoeder gekocht en had nog diverse gloeilampen van 100 en 75W liggen, die zij destijds nog gebruikte. Het leek ons wel mogelijk om deze als warmtebron voor een broedstoof te gebruiken. de laatste foto toont wat fittingen op een plankje en een thermostaatschakelaar. Dit zal los in/op een kist komen te staan want om nou het hele jaar een complete broedstoof klaar te hebben staan die misschien maar 2 maanden in het jaar gebruikt zal gaan worden...... Mochten de gloeilampen niet voldoen, dan haal ik een infrarood warmtelamp voor terraria. De thermostaat kan 1500W schakelen, dus ik heb iets marge.

Karel
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Nog even wat foto's van het tabakszaad, wat ik tot nu toe heb gewonnen. Van Burley en Orient zit het zaad in fotorolletjes houders(echt retro!), samen met silicagel in een weckflesje.
De Virginia en de Havanna moeten nog verder uitdrogen, voordat ik de bolletjes openmaak en het zaad eruit haal.
De overkapping is nu afgesloten, om het nachtvocht buiten te houden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen weer beginnen half te werken, wordt donderdag vervolgd.

Karel

Plaats reactie