Pluisjes na het ragen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Smaksor
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 jun 2011 15:34
Locatie: Leuven, België

Pluisjes na het ragen

Bericht door Smaksor »

Als ik na het roken een paar pijpenragers gebruik om het rookkanaal schoon te maken dan blijft er steeds een 'residu' achter.

Onderaan de ketel, aan de ingang van het rookkanaal, blijft steeds een propje van bruin pluis achter. Ik haal het meestal voorzichtig uit me een pincet maar het blijft een slordig werkje.

Hebben jullie hetzelfde probleem? Kan het te maken hebben met het type pijpenragers?
"I am not the law, but I represent justice so far as my feeble powers go." - Sherlock Holmes

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: Pluisjes na het ragen

Bericht door Kapitein Haddock »

Je kan voor gebruik de rager eens door je vingers trekken om losse pluisjes te verwijderen.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Pluisjes na het ragen

Bericht door Kynikos »

Waarom niet gewoon eens flink door het mondstuk heen blazen? Doe ik altijd na 't schoonmaken. Van tevoren een paar keer de rager tussen duim en wijsvinger doorhalen verwijdert overigens de ergste pluis.

Gebruikersavatar
belgianpipesmoker
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 okt 2010 10:31
Locatie: Belgie Vlaams brabant

Re: Pluisjes na het ragen

Bericht door belgianpipesmoker »

persoonlijk vind ik dat de ragers van Vauen het minste last hebben van pluisjes.

maar je moet altijd voor je je rager gebruikt eens met je vingers over de rager gaan zodat de pluisjes die los zijn weggaan.

ik denk dat dit wel zal helpen.
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794


Afbeelding

Gebruikersavatar
belgianpipesmoker
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 okt 2010 10:31
Locatie: Belgie Vlaams brabant

Re: Pluisjes na het ragen

Bericht door belgianpipesmoker »

hehe we zijn met z'n 3en tegelijkertijd aan het antwoorden :lol:
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794


Afbeelding

Smaksor
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 jun 2011 15:34
Locatie: Leuven, België

Re: Pluisjes na het ragen

Bericht door Smaksor »

Bedankt voor de antwoorden.

Op voorhand eens door duim en wijsvinger halen doe ik al. Zal eens verschillende soorten ragers proberen.
"I am not the law, but I represent justice so far as my feeble powers go." - Sherlock Holmes

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Pluisjes na het ragen

Bericht door Nekker »

Tips voor ragers die eigenlijk zo goed als niks van pluisjes achter laten:

- Big Ben ragers
- Stanwell ragers
- Vauen ragers

De goedkopere, witte merken, moet je altijd even tussen de vingers halen...
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2842
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Pluisjes na het ragen

Bericht door Luys »

Nekker schreef:Tips voor ragers die eigenlijk zo goed als niks van pluisjes achter laten:

- Big Ben ragers
- Stanwell ragers
- Vauen ragers

De goedkopere, witte merken, moet je altijd even tussen de vingers halen...
Hmm, ik vind de Big Ben ragers (ken alleen wite) ok behoorlijk pluizen... Latst bij Rudi een pakje ragers in verschillende kleuren meegekregen, weet niet welk merk, maar die pluizen veel minder.

Verder sluit ik me aan bij bovenstaande: door de vinges halen, en na het schoonmaken even krachtig de pijp schoonlazen...
Pijproker des forums

Winslow Collector

Re: Pluisjes na het ragen

Bericht door Winslow Collector »

Smaksor, heb je het bij al jouw pijpen? Dan zijn het zeker de ragers. Tips hierboven al gegeven, of een ander merk zoeken.
Ik haal de ragers standaard even door mijn vingers om de pluizen eraf te halen. Ik gebruik ragers van Ermuri en Peter Heinrichs (volgens mij zijn die van Vauen).

Echter, tussen mijn collectietje pijpen heb ik bij één pijp van Stanwell en eentje van Chacom hetzelfde probleempje. Verder heb ik dat bij geen enkele van mijn pijpen, alleen bij die 2. Bij mij ligt het dus niet aan de ragers, maar aan een "hapertje" in die 2 pijpen. Dus wat Kynikos al stelde: na reinigen even door de pijp blazen.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Pluisjes na het ragen

Bericht door St Patrick »

Ik had er voorheen ook last van. Nu gebruik ik ragers van Vauen, en heb ik geen last meer.
Tevens mezelf aangewend om de rager eerst door de vinger te halen, voordat deze de pijp in gaat... :mrgreen:
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Pluisjes na het ragen

Bericht door Nekker »

Luys schreef:
Nekker schreef:Tips voor ragers die eigenlijk zo goed als niks van pluisjes achter laten:

- Big Ben ragers
- Stanwell ragers
- Vauen ragers

De goedkopere, witte merken, moet je altijd even tussen de vingers halen...
Hmm, ik vind de Big Ben ragers (ken alleen wite) ok behoorlijk pluizen... Latst bij Rudi een pakje ragers in verschillende kleuren meegekregen, weet niet welk merk, maar die pluizen veel minder.

Verder sluit ik me aan bij bovenstaande: door de vinges halen, en na het schoonmaken even krachtig de pijp schoonlazen...
Toegegeven dat ik die Big Ben ragers momenteel voor het eerst nog maar 2 keer heb geprobeerd. Tot hier toe geen pluisjes... Het zijn er ook wel uit een oude voorraad, misschien dat het daarmee te maken heeft? Hoe dan ook die van Stanwell zijn me altijd prima bevallen. Zijn wel iets duurder!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Pluisjes na het ragen

Bericht door janneman »

ik kan me alleen maar aansluiten bij alles wat hier al gezegd is;
rager tussen vingers door halen,
eens ferm in de pijp blazen na afloop,
sommige pijpen hebben er meer last van,
en uit eigen ervaring weet ik dat echt oude ragers (20 jaar in een schoenendoos) ook nogal pluizende ragers oplevert.

Ik heb in de loop der jaren weinig echt kwaliteitsverschil gemerkt tussen merken, bij elk merk ben ik wel eens ene pakje tegengekomen dat wat minder gelukt was blijkbaar. Sommige merken zijn wat langer of wat dikker dan anderen, dat is eigenlijk het voornaamste verschil. Ik vind de Compaenen ragers die ik nu heb wat dun, maar de Big Ben ragers zijn weer net te lang voor mijn ragerlaatje in de pijpenkast (passen er gelukkig wel diagonaal in).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie