Speling mondstuk en kop

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
CeeHaaKaa

Speling mondstuk en kop

Bericht door CeeHaaKaa »

ik heb een paar maanden geleden een pijp gekocht (basismodel, want beginneling). Heerlijk! Ik geniet er echt van. Door het vele schoonmaken van het pijpstuk, is er speling ontstaan tussen het mondstuk en de kop. Wat kan ik daaraan doen om de 2 stukken weer wat steviger op elkaar te laten zitten? Of is het einde pijp en moet ik een nieuwe kopen?

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Eliminator »

Wat bijenwas zou wonderen kunnen doen, maar ik moet zeggen dat het wel snel is dat e.e.a. los komt te zitten, laat je de pijp wel voldoende afkoelen alvorens hem uit elkaar te halen ?
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Winslow Collector »

Wat bij mij al jaren goed werkt:

Mondstuk uit de steel nemen.
VOORZICHTIG het deel van het mondstuk, dat in de pijpsteel gestoken wordt, met een aansteker verwarmen. PAS HIER MEE OP, want als je te lang op 1 plek verwarmt, of de vlam te dicht bij het mondstuk houdt, gaat het borrelen en vulcaniseren en smerig stinken. Dus een beetje afstand tussen vlam en mondstuk en ronddraaiend verwarmen.
Na een seconde of 20 verwarmen, het mondstuk recht op een vlakke ondergrond (tafel) zetten en lichtjes aandrukken.
Zo zal het verwarmde deel iets korter worden en tevens iets uitzetten naar buiten toe. En dat is precies wat je wilt: een grotere diameter die weer in de pijpsteel kan klemmen.

Doe dit echter allemaal voorzichtig en ook niet in 1 keer keihard op tafel drukken. Beter deze behandeling een paar keer herhalen, dan in 1 keer teveel verwarmen of helemaal aan prut drukken.

Succes.

En verder (al verschillen de meningen hierover, op dit forum): een pijp altijd draaiend open maken en altijd dezelfde kant op draaien. Dus niet heen-en-weer wrikken en zeker niet recht uit elkaar trekken. Hier zal wel commentaar op komen, maar voor mij werkt dit al ruim 25 jaar.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Eliminator »

Nog even een vraagje CeeHaaKaa, ik zie dat je je nog niet hebt voorgesteld in het daarvoor bedoelde topicje, zou je dat nog even willen doen alsjeblieft, altijd leuk dat we een beetje weten met wie we babbelen (vrijblijvend maar wel gewaardeerd).
http://www.pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=6
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Bart Iron »


Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door janneman »

Ik sluit me aan bij de bovenstande Heeren.
1: Pijp goed laten afkoelen (halve dag) alvorens ze uit elkaar te halen.
2: wat bijenwas rond het insteek gedeelte op het mondstuk smeren, en dan een keer de pijp roken. De bijenwas wil dan nog wel eens wat in het hout trekken, waardoor dat wat opzewelt en de pasvorm weer beter wordt.
2: Het mondstuk 'stuiken' zoals Winslow Collector beschrijft. Realiseer je wel dat dit een ' dood of gladiolen' truc is; als het mis gaat eindig je doorgaans met een mondstuk dat helemaal niet meer past. En als het je niet voorzichtig genoeg bent met verhitten einig je met een mondstuk dat zwaar naar verbrande rubber of plastic smaakt...

Als min of meer tijdelijke oplossing: ik rook al jaren een pijp met een papiertje tussen mondstuk en kop (daar zat bij die pijp een kurk-voering, en die hebben doorgaans ook niet het eeuwige leven).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Bommel »

Dit euvel heb ik ook weleens gehad bij een, nu inmiddels overleden, pijp.
Ik heb dit toen opgelost door er een stukje garen omheen te winden.
Wel moet ik er bij vertellen dat ik die pijp al heel lang in mijn bezit had en dat het dus geen nieuwe was.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door robvoorburg »

Een loszittende steel heb ik wel eens meegemaakt wanneer ik een pijp lang niet gerookt had. Meestal verdween het probleem na enige rookbeurten.
Bij jou zie ik het omgekeerde gebeuren, raar.
Zou het een toevallig een hele slechte mandjespijp kunnen zijn?

Het kan gebeuren (soms door gebrek aan kennis en ervaring van de winkelier) dat je een pijp tussen de mandjespijpen treft, die daar eigenlijk niet tussen had moeten liggen, dan zou je een koopje hebben.
Dus bij iedere tabakswinkel even door de mand struinen.

Jordybrinkmann
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:47
Locatie: Amsterdam

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Jordybrinkmann »

ik heb het zelf ook bij een oude duitse pijp, en die is door de vorige gebruiker "gefixt" met een stukkie ducttape, hoe maak ik dit schoon? alvast bedankt, groetjes jordy brinkmann
Salt water licks my face, And wind fills the sails, We head for wars on distant shores!

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Bommel »

Jordybrinkmann schreef:ik heb het zelf ook bij een oude duitse pijp, en die is door de vorige gebruiker "gefixt" met een stukkie ducttape, hoe maak ik dit schoon? alvast bedankt, groetjes jordy brinkmann
Lijm resten op gevoelige voorwerpen maak ik altijd schoon met alcohol.
In jou geval zal ik een niet pluizende doek nemen en flink wat alcohol, of spiritus.
Dan voorzichtig poetsen en enkele malen herhalen tot dat het weg is.
Daarna goed na wrijven met een andere doek dat rijkelijk gedrenkt is in lauw water.
Let op echt "lauw water" want te heet water kan de steel doen vervormen.

PS.
Stel je je nog even voor in de voorstel topic?
Dan weten we wat meer over je.
Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Kynikos »

Bij de titel van deze topic dacht ik een fractie van een seconde: "Die kerel heeft spelling verkeerd gespeld."

Wanneer de meer geavanceerde tactieken falen wil een simpel stukje papier ook nog wel eens helpen trouwens.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Gypscoprotheres »

Wat ik wel eens heb gedaan lijkt op de tip van Winslow Collector, alleen heb ik heet water gebruikt I.P.V. vuur:

-Beker water in de magnetron (1/2 min).
-Het stuk dat in het hout schuift in het net niet meer kokende water houden.
-Ditzelfde stuk recht op de tafel drukken en daarna laten afkoelen.
-Net zolang blijven herhalen totdat hij goed klemt (maar niet té vast)

Deze methode duurt waarschijnlijk een stuk langer, maar de kans dat je het het mondstuk sloopt is kleiner.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Pieter »

Pas op met het doen koken van een beker water in de magnetron. Superverhitting van het water (waarbij het water meer dan 100 graden is, maar niet kookt, echter spontaan verdampt als het vervolgens in beweging komt) is een reële mogelijkheid, en erg gevaarlijk vanwege spetteren.

Gebruik liever gewoon de waterkoker!
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Jordybrinkmann
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:47
Locatie: Amsterdam

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Jordybrinkmann »

het schoonmaken is wel goed verlopen, maar de speling is een blijvende factor, dat bijenwas, gaat dat niet smelten en vervolgens branden?
Salt water licks my face, And wind fills the sails, We head for wars on distant shores!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Eliminator »

Het is de bedoeling dat de bijenwas in het hout trekt en daardoor het hout een fractie uit laat zetten, en dus het mondstuk weer vaster doet zitten.
Overigens een tip van anderen hier die al eerder voorbij is gekomen, zelf heb ik er geen ervaring mee.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Pieter »

Een methode die ik in het verleden succesvol heb gebruikt was met secondelijm:

Smeer een beetje secondelijm op de tap van je mondstuk, steek het, continu draaiend in de kop, blijf draaien, stop vooral niet met draaien, en houd dit een minuutje vol totdat de lijm is uitgehard.

Vooral zorgen dat je niet te veel lijm gebruikt, en deze alleen op de tap doet. Als de lijm uiteindelijk tussen de tap en het gat uit komt heb je kans dat deze gaat verbranden of een bijsmaak geeft.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Master-Fan »

ik heb eerder het probleem andersom, bij een van mijn pijpen zit de kop te vast aan de steel, hoe krijg ik dit opgelost ?
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Eliminator »

Ik geloof het een tip van Janneman was, maar doe wat grafietpoeder (potlood) op de flok van het mondstuk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Werkt het grafiet ook bij een pijp waarvan het deel dat in de kop steekt van ijzer is?
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door Eliminator »

Ik denk dat dat prima zou kunnen werken, sowieso zie ik geen reden waarom het kwaad zou kunnen, dus gewoon proberen zou ik zeggen (en bij ernstige twijfel of bij een zeer waardevolle pijp o.i.d. zou je even een reactie van Janneman af kunnen wachten, just in case !)
Afbeelding

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Die van mij is dierbaar ja.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door janneman »

Grafiet voor te vast zittende koppen lijkt me eerlijk gezegd altijd wel veilig, ik zou niet goed kunnen bedenken wat daar de problemen bij zijn.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Speling mondstuk en kop

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Ik had het al geprobeerd en het werkt zelfs met metaal.
The eagle flies alone!

Plaats reactie