Het doorbranden van de pijp

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
wimengels

Het doorbranden van de pijp

Bericht door wimengels »

Volgens mij gaat de kwaliteit van de gemaakte pijpen achteruit. Ik rook al meer dan 20 jaar pijp. De Big Ben pijpen die ik de laatste jaren koop, branden allemaal van binnenuit door. Hebben meerdere rokers last van dit probleem?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Niet echt gebruikelijk, als je vaker een pijp doorbrand heeft dat misschien toch met iets te heftig roken van doen, of op de fiets of in de wind roken. Er zijn hier heel wat Big Ben rokers, maar de kwaal wordt niet echt vaak genoemd, en ik hoor er ook geen plotselinge stijging van.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Welkom Wim, zou je alsjeblieft jezelf willen voorstellen in het daarvoor bedoelde topicje, leuk voor ons allen een beetje te weten met wie we babbelen,... overigens, het doorbranden heb ik nog nooit gehad, maar rook dan ook nog lang geen 20 jaar, dus wat niet is, kan nog komen.
Afbeelding

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Ik rook pijp vanaf 1977. Big Ben behoort tot mijn favoriete merken. Ik heb echter nog nooit een doorgebrande Big Ben gehad. Wel eens een nieuwe Chacom die na enkele weken de geest gaf. En een Peterson die hetzelfde lot beschoren was. In beide gevallen kreeg ik zonder probleem een nieuwe pijp onder garantie.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Ik heb meerdere Big Ben pijpen en ik rookt deze door de dag heen. Nergens last van tot dusver... Misschien een keertje overstappen naar een ander merk???...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

De enige pijp waar ik ooit zo'n probleem mee heb gehad was uitgerekend een Dunhill.

ceasaium
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jun 2011 00:02

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door ceasaium »

tot nu is een pijp geweest die doorgebrand was, ik rook eigenlijk wel veel, als het even kan doe ik het, meestal achter de comp of tijdens dvd kijken. Sommige vrienden roken zelf en kan ik daar roken, mensen die niet willen dat ik rook in hun huis etc ontwijk ik zoveel mogelijk.

Gebruikersavatar
Forza1961
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 mar 2011 13:07
Locatie: Vroomshoop

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door Forza1961 »

Hoe moet ik dit zien? Het doorbranden van een pijp? Ik heb wel bij 2 pijpen dat ik de tabak niet meer goed proef. Lijkt net alsof de steel (niet juiste benaming, ik weet het) smaak afgeeft. Is dit hetzelfde als doorbranden?
Succes hebben is één keer vaker opstaan dan het aantal keren dat je valt......

frakke

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door frakke »

ceasaium schreef: mensen die niet willen dat ik rook in hun huis etc ontwijk ik zoveel mogelijk.
:shock:

Winslow Collector

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door Winslow Collector »

Het kan WEL EENS gebeuren, maar mag geen trend worden... bij geen enkel merk.

Ik ben betrokken bij enkele pijprookwedstrijden. Ik meld dit even, omdat ik hiermee de ervaring heb dat ik enkele honderden nieuwe pijpen per jaar voor de eerste maal gerookt zie worden, omdat er per wedstrijd tussen de 80 en 120 deelnemers zijn en er dus evenzo vele pijpen in gebruik genomen worden van (per wedstrijd) hetzelfde merk. Als ik dan terugdenk dat er de laatste 5 jaren misschien 2 of 3 pijpen zijn doorgebrand, te wijten aan foutief materiaal, spreek ik dus over gemiddeld 2-3 op de 1000 pijpen. (2 wedstrijden per jaar, gemiddeld 100 deelnemers per wedstrijd, 5 jaar lang).
En hier spreek ik over merken pijpen van het alledaagse niveau, zoals Butz Choquin. Dus geen mandjespijpen, maar ook geen topkwaliteit.

Mijn eigen ervaringen? Een dure Winsløw kapot gerookt. Maar niet wegens materiaalfouten in het hout. Nee, het was zo'n lekker rokende pijp, dat ik die gewoon bleef roken als ik met de hond ging wandelen (toen we nog een hond hadden). En ik woon in Zeeland. En daar waait het nagenoeg altijd. Conclusie: kapot gerookt door mijn eigen stomme schuld.

Algemeen: het kan altijd een keer gebeuren. Een pijpenmaker kan niet verder kijken dan tegen het materiaal. Een ernstige fout in het hout, die toevallig net midden in de materiaaldikte zit, is voor een pijpenmaker niet te ontdekken. En daar heb je, als roker, doorgaans gewoon een heel nette garantie op. Mits niet aangetoond kan worden, dat je die pijp hebt mishandeld.



@Ceasaium: ik ook. Of ik ga demonstratief vroeger naar huis. Omdat ik gewoon zin heb om een pijp te roken.
Meestal zijn het toch al de zeikerds, waar je niet mag roken, dus daar ging ik toch al niet op visite.
Veel mensen vinden dit asociaal en begrijpen het niet.

En bij mij thuis rook ik, ongeacht wie er komt. Iemand die niet tegen roken kan, moet dan maar niet binnenkomen. Ik ben daar heel stellig in: ik mag buiten de deur al bijna nergens meer roken, dus in mijn huis rook ik gewoon. In andermans eigendom moet ik mij schikken naar andermans regels, in mijn huis is er niemand die mij beperkingen op kan leggen. Punt.
Zo heb ik een heel leuke en lieve buurvrouw, die dus nooit bij ons op visitie komt, omdat zij wegens haar luchtwegen niet tegen rook kan. Heb een heel goede band met haar, zij begrijpt (als ex-rookster) mijn argumenten en doet daar ook niet moeilijk over. Bij haar thuis rook ik niet, zitten we in de tuin, dan natuurlijk wel.

drfretboard

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door drfretboard »

frakke schreef:
ceasaium schreef: mensen die niet willen dat ik rook in hun huis etc ontwijk ik zoveel mogelijk.
:shock:

Begrijpelijk toch? :mrgreen:
:B

Winslow Collector

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door Winslow Collector »

Forza1961 schreef:Hoe moet ik dit zien? Het doorbranden van een pijp? Ik heb wel bij 2 pijpen dat ik de tabak niet meer goed proef. Lijkt net alsof de steel (niet juiste benaming, ik weet het) smaak afgeeft. Is dit hetzelfde als doorbranden?
Een gat in de ketel roken.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door robvoorburg »

Aan de buitenzijde van je pijp zie je na gebruik wel eens stopjes ontstaan in het hout. Deze doen niets af aan je rookgenot.
Deze plekjes kunnen ook aan de binnenzijde van je pijp zitten en dan wordt het verhaal anders. Wanneer je je pijp rookt moet je de kop als een soort fornuis zien. Hete boel.
Aangezien er een "cake" ontstaat aan de binnenzijde van de kop zou je geluk kunnen hebben en dat deze als het ware als een soort buffer dient tussen de wand en de brandende tabak.

Eenmaal, met die Dunhill dus, heb ik het meegemaakt. Tijdens het roken ruikt je dat er iets meebrandt hetgeen voldoende moet zijn om de alarmbel te doen rinkelen.
Voordat je een gat of barst ziet ontstaan in de kop zal je meestal de nodige jaren roken verder zijn.
De vraag is wat doe je. Destijds heb ik ervoor gekozen de pijp bij De Graaf terug te brengen. Zonder problemen mocht ik een ander exemplaar uitzoeken.
Een Dunhill moet clean zijn was hun stelling.

Komt dus zelden of nooit voor.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door Kynikos »

Mag ik uit jullie ervaringen concluderen dat Wimengels ofwel verschrikkelijke pech heeft of misschien toch wat te grof met zijn pijpen omgaat? :P

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door multiballs »

ik heb geen idee eigenlijk,
lijkt me sterk op echte pech hebben...
want je kunt toch bijna niet iets zo verkeerd doen,
dat je meerdere door branden laat....
WINSLOW Waarom niet ?

drfretboard

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door drfretboard »

Of monsterlijk roken :wink:

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door Bert van Hell »

Ik vind juist dat de kwaliteit van Big Ben de laatste jaren een stuk vooruit gegaan is. Dit heb ik ook gezegd tegen Elbert Gubbels op de pijprookdag in Antwerpen. Hij gaf dit ook toe en had er een goede verklaring voor. Welke verklaring dat was wet ik niet meer. 't Zal de leeftijd wel wezen. :lol:

Gebruikersavatar
Forza1961
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 mar 2011 13:07
Locatie: Vroomshoop

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door Forza1961 »

Bert, roken helpt toch je hersens actief te houden? :lol:
Succes hebben is één keer vaker opstaan dan het aantal keren dat je valt......

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door Bert van Hell »

Forza1961 schreef:Bert, roken helpt toch je hersens actief te houden? :lol:
Volgens mij is dat tot je 55e levensjaar.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door robvoorburg »

Ik heb ook wel eens zoiets gehoord Bert, maar hoe dat nu echt zit ben ik even kwijt.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5207
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door Massis »

Kynikos schreef:Mag ik uit jullie ervaringen concluderen dat Wimengels ofwel verschrikkelijke pech heeft of misschien toch wat te grof met zijn pijpen omgaat? :P

of dat hij Big Ben een slechte naam wil geven... Gezien er op al die tijd geen enkel ander bericht van wim geplaatst is op ons forum...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door multiballs »

geeft inderdaad wel wat te denken,
maar dan zou hij van de concurrent moeten zijn,
anders schiet je er weinig mee op lijkt mij...
en wat zijn dan zijn voordelen ervan?


massis schreef:
Kynikos schreef:Mag ik uit jullie ervaringen concluderen dat Wimengels ofwel verschrikkelijke pech heeft of misschien toch wat te grof met zijn pijpen omgaat? :P

of dat hij Big Ben een slechte naam wil geven... Gezien er op al die tijd geen enkel ander bericht van wim geplaatst is op ons forum...
WINSLOW Waarom niet ?

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5207
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door Massis »

kan evenzeer een kwade ex-werknemer zijn of een persoonlijke vijand van de heer Gubbels?

Kwade mensen doen de gekste dingen...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door Kynikos »

Niet al te paranoïde worden, heren. We hebben wel meer eendagsvliegen op het forum gehad volgens mij. :P

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door multiballs »

gewoon eendagsvliegen na bepaalde tijd deleten 8)
WINSLOW Waarom niet ?

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Het doorbranden van de pijp

Bericht door Kynikos »

Hehe, lijkt me ook te ver gaan. Ze willen af en toe nog wel eens terugkomen volgens mij. Er dan achter komen dat je eraf getrapt bent kan die intentie wel eens dwarsbomen.

Plaats reactie