Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door DKatinas »

Peterson De Luxe Navy Rolls is een van mijn weinige tabakken die ik heb staan en mijn tweede roll cake tabak. In eerste instantie sprak de geur mijn niet zo aan bij het openen van het blik omdat ik op dat moment meer de focus had op mijn aroma's. Toch, nu ik deze tabak wat vaker ruik, naast mijn MB Dark Twist, heb ik toch waardering gevonden in de geur.

De geur van Perique doet me net als het rijpingsproces denken aan olie. Als zo'n vat Perique open gaat zie dat zwarte vloeistof. Perique is voor mij van dat bladmateriaal wat in de aardkorst zich aan het ontwikkelen is tot olie, maar dan veel korter, alsof er slechts een beginnetje gemaakt is. Toch kan ik een beetje die geur ontdekken van wat ik me voorstel hoe olie moet ruiken.

Verder, in combinatie met de Virginia's, lijkt de geur op een natte hooi, maar dan hooi van rogge. De geur en smaak tijdens het roken doet me dan ook denken aan roggebrood, wat vroeger net als de pijp waarschijnlijk veel voldoening gaf, met een zoute haring en wat boter erop. Dit eet ik af en toe zelf ook, wel of niet met een lekker biertje erbij. Het is net als eten zoals tamme kastanjes, het heeft een geschiedenis. Als je dan gehoor geeft aan die geschiedenis en wat van die kastanjes zoekt en poft, een paar weken terug heb ik dat weer gedaan, dan valt de smaak toch een beetje tegen in vergelijking met het eten van vandaag, zoals het patatje kapsalon wat ik vandaag maak. Toch, je kunt je iets voorstellen bij de waardering van tamme kastanjes, roggebrood en ook pijptabak. Vroeger, in de kou, veel buiten, op het water of op het land. Dan zijn deze versnaperingen tussendoor of achteraf heerlijk. In die context snap ik het en ik mag me graag inleven daarin omdat mijn eigen leven nog best veel lijkt op deze levensstijl. Lekker een dagje de natuur in dus, in de kou en regen. Ik vond deze tabak dan ook genieten met het verleden en heden in gedachte.

Zoals alle tabak in Nederland is het (te) duur en de verkrijgbaarheid niet goed, ik heb dan ook een kleine pijp gestopt. Eerst een plak losgeplukt en lostjes in de pijp gedaan. Toen had ik nog een kern van een plakje over, daar heb ik de pijp mee afgesloten/gestopt, ik heb de plak intact gelaten. Het zag er mooi uit zo'n dichte plak in de pijp. Vervolgens wat losse stukjes nog erop gedaan. Toen het bovenste losse tabak goed aan stond, heb ik dit in het plak gedrukt. Toen de plak eenmaal ging, was het erg fijn roken en hoefde ik weinig moeite te doen.

Ik hoop nog eens een blikje tegen te komen.
Aju, ik ga aan de kapsalon.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door DKatinas »

De afgelopen week dit tabak nog een aantal keren gerookt. Het begint langzaam aan mijn momentele favoriet te worden samen met MB Dark Twist, die iets meer ruikt naar door rook gerijpte tabak ruikt, maar tegelijkertijd wat meer bijt. De Luxe Navy Rolls heeft dit eigenlijk niet en is daarmee erg mild om te roken. De vorige keer moest ik bij het roken hiervan aan roggebrood denken. Ik heb dit nog steeds wel, maar in combinatie met zuurdesem en citrusgeuren. Ik vind het meer citrus dan appelazijn, wat ik beide vaak gebruik in de keuken. De Perique, die ik de vorige keer omschreef als bladmateriaal wat in het proces is geweest om tot olie te verteren, heeft naast die hele milde vage oliegeur, wat anderen misschien de geur van fermentatie noemen, nog wat meer een kruidige geur gekregen en de geur van eikenhout, maar ook weer met die volle geur van zuurdesem die duidelijk daar nog boven zit. Ik stook vaak met eikenhout en daar zit een specifiek geurtje aan die ik hier ook ergens in ruik. :sherlock:

Online
dave22
Berichten: 113
Lid geworden op: 21 jul 2023 01:08

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door dave22 »

Wat bedoel je met dat je met eikenhout stookt?

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door DKatinas »

dave22 schreef: 15 nov 2023 21:13 Wat bedoel je met dat je met eikenhout stookt?
Nou, eigenlijk het hele verhaal van de boom zagen, splitten, bewaren en dan aansteken in de houtkachel. Tijdens dat hele gebeuren ruik ik het hout op verschillende momenten, er is een bepaalde geur die ik herken in deze tabak.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Ribbon »

Dat vind ik niet eens zo vreemd omschreven eigenlijk.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door BAARD »

Gezien je verhaal elders over een ietwat minder brandende houtkachel zou ik toch eerder voor iets anders kiezen dan eikenhout. :wink:

Desalniettemin bedankt voor het delen van je ervaringen. Ik had dit vorige week denk ik even gemist.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door DKatinas »

Ribbon schreef: 15 nov 2023 21:54 Dat vind ik niet eens zo vreemd omschreven eigenlijk.
Dank Ribbon, goed om te weten dat mijn reuk zich de juist kant op ontwikkelt.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door DKatinas »

BAARD schreef: 15 nov 2023 22:22 Gezien je verhaal elders over een ietwat minder brandende houtkachel zou ik toch eerder voor iets anders kiezen dan eikenhout. :wink:

Desalniettemin bedankt voor het delen van je ervaringen. Ik had dit vorige week denk ik even gemist.
Haha, dat was destijds ook wel een harde les. We begrepen maar niet waarom dat eiken zo moeilijk fikte, tot dat iemand kwam kijken naar de schoorsteen en die vernauwing zag. Nu stoken we de kachel eerst knetterheet met spar en berk en daarna gaat er pas een blokje eiken in, wat dan wel op brand zonder al te veel problemen.

Graag gedaan en ook bedankt.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door DKatinas »

Hmmm, mijn buurman vind deze niet zo lekker, hij staat demonstratief te hoesten in zijn tuin, dat doet hij wel vaker als de rook zijn kant op komt, wat hemelsbreed toch wel zo'n 15 a 20 meter verder is. Naja, misschien draait hij ooit bij, ik blijf volhouden. =D>

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2753
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door oehoe »

Misschien iets voor Meester Reed in de "Rijdende Rechter".
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door BAARD »

oehoe schreef: 17 nov 2023 17:41 Misschien iets voor Meester Reed in de "Rijdende Rechter".
:mrgreen: :mrgreen:
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door DKatinas »

Nou, dat levert vaak vermakelijke televisie op. Daarnaast zou ik mijn buurman dan de vredespijp kunnen aanbieden. Bovendien kan ik dan gepassioneerd praten over het roken van pijpen en het forum promoten. :wink:

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2753
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door oehoe »

Gaat de NPO nooit toestaan. Promoten van tabak. 'n Pijp met wiet gevuld wordt daar waarschijnlijk wel gedoogd echter.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door DKatinas »

Dat klinkt precies als NPO gedachtengoed ja.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2753
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door oehoe »

Naar Zware Kost dit topic! :wink:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door DKatinas »

Haha, goede, laat ik maar on topic blijven.
Laatst gewijzigd door DKatinas op 18 nov 2023 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door DKatinas »

Nee, ik ga liever nog een heerlijke pijp roken. :sherlock:
Iets minder druk maken, iets meer van dit:

Afbeelding

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door DKatinas »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dopt lekker af zo’n plakje. Deze pijp neemt 1 plakje per keer. Helemaal mooi.

PietGeniet
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door PietGeniet »

Heb je met deze manier van vullen, zo laag op laag, een goede trek?
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Ducheyne
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Ducheyne »

PietGeniet schreef: 20 nov 2023 09:24 Heb je met deze manier van vullen, zo laag op laag, een goede trek?
Had net hetzelfde bedenking !! :o :? :roll:
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door DKatinas »

De afgelopen dagen zo gerookt en ik moet zeggen, gaat uitstekend.

Zodra de slice ergens aan staat en het gloeit, dan is het tabak daar tot as verheven en heb je gewoon een opening. Het rookt eigenlijk zoals normaal.

Ik zal ook nog proberen met een extra slice in het midden van de pijp.

Het is ook wat voor de leuk natuurlijk, maar het werkt prima. Het dopt lekker af, er valt geen tabak uit de pijp en dus handig om mee te nemen, ziet er netjes en mooi uit.

Ach ja, je probeert wat.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door DKatinas »

Ter verduidelijking, er zit in de pijp gewoon losse tabak zoals normaal, alleen een plakje bovenop.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Peterson - De Luxe Navy Rolls

Bericht door DKatinas »

Mijn lokale tabaksboer had nog 2 blikjes liggen, tegen de al weer ouderwetse prijs van 17,90 per blikje. Maar meegenomen voor het geval dit ook weer uit de handel gaat hier. Lekker gevoel zo’n voorraadje.
Afbeelding

Plaats reactie