Mondstuk opfrissen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Heerenpijp
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 aug 2019 10:08

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Heerenpijp »

Ik heb massis op heukelum een pijp met precies dit probleem meegegeven.
Deze heeft jaren bij van delden in joure gelegen.
Poetsen hielp amper, en eerlijk gezegd ben ik ook niet weg van ebonite. Andere pijpjes met ebo krijg ik met polijsten wel weer goed. Wat mij betreft komt er een nieuw mondstuk, dat voegt meer toe aan het uiterlijk.
Ebonite hoort zwart voor mij, En zolang het wat glad is vind ik het plezierig in de mond.
Maar wie weet, ik houd jullie op de hoogte.
Liebaart schreef: 30 okt 2023 17:16
Ametist schreef: 30 okt 2023 15:22 Afbeelding
Klassiek. Dit is waarschijnlijk een oudere pijp die lang in de lade is blijven liggen alvorens ze verkocht werd. Het eboniet (ja, dat is duidelijk dit materiaal) reageert dan fel op het eerste vocht waarmee het in aanraking komt. Vandaar dat je zo duidelijk kan zien tot waar je lippen kwamen. Uitdaging: ga naar je gootsteen en laat even wat heet water lopen. Hou daar de steel eens in. Je krijgt dan in luttele seconden een prachtig kopergroen-gele steel!

Dat lijkt wat lacherig als ik dit zo zeg, maar de steel zal je dankbaar zijn. Het is zwavel dat naar boven komt en de verkleuring veroorzaakt, en vandaar ook de slechte smaak die ermee gepaard gaat. Daarna kan je gaan schuren. De micromesh padjes zijn al genoemd. Zelf gebruik ik tegenwoordig schuurpapier. Start met 800, dan 1000, 1200, 1500, 2000, 3000 en tenslotte 5000. Vooral die eerste neemt alle zwavel weg. De volgende zijn dan om te polijsten. En ik doe dat in water.

Daarna heb je weer een mooie pikzwarte steel.
:arrow: Een keus kan maar één kant uit :arrow:
"Einleas"

Plaats reactie