Reversed calabash - rookcirculatie

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Heerenpijp
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 aug 2019 10:08

Reversed calabash - rookcirculatie

Bericht door Heerenpijp »

Aangestoken door Heukelum,
Ben ik me eens gaan verdiepen in:
"Waarom rookt een pijp goed- of niet goed"
Van de Winslow hoor ik "grotere boring, meer trek",
En natuurlijk rookt een billiard makkelijk. En is de plek van condens, al of niet versterkt door de soort tabak, bij de één erger dan de ander.
Nu moet ik zeggen dat ik condensvorming altijd vervelend vind, maar redelijk door heb, welke pijp, welke tabak, welke weeromstandigheden en welke rooktechniek dit beïnvloeden. En dan zijn er gewoon pijpen die ik vaak rook omdat ze lekker roken (en lekker in de hand liggen)...maar waarom?
Op zich lig ik hier niet wakker van, maar nu de nosewarmer voorbijkwam tijdens Heukelum, begeef ik mij op internet....
En wil ik van te voren weten, of de pijp in mijn smaak gaat vallen.
Per slot heb ik al genoeg geld uitgegeven aan middelmatige pijpjes (70% van mijn arsenaal valt daaronder)
Nu ben ik in het segment "reversed calabash" aan het zoeken.
Niet dat grote Turkse calabash meerschuimpijpen mij aantrekt, maar bij de reversed calabash denk ik dan aan een omgekeerd model....maar schijnbaar zit het niet in het model maar in de luchtcirculatie en condens. Terwijl ik probeer te begrijpen hoe dit nu zit, kom ik een vreemde tekst tegen, ik zie de logica er niet in..
Daarom steek ik hier mijn licht eens op

Tekst:
"Reverse Calabash. Due to the physical turbulence in the air chamber, the smoke loses heat and releases moisture. If a 9 mm filter is used, the effect increases again.

This trendy cooling system gives pipe designers the ability to design contemporary and compact pipes."
:arrow: Een keus kan maar één kant uit :arrow:
"Einleas"

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1397
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Reversed calabash - rookcirculatie

Bericht door George Bertram »

Ik heb een paar pijpen met het 'RC-systeem'. Ze roken inderdaad heel prettig.
Bij mijn weten is de uitleg inderdaad juist. De rook komt via een relatief klein kanaal (de normale boring) in een kamer, waardoor de rook gaat circuleren. Met het circuleren komt de rook in contact met het relatief groot oppervlak van de calabash-kamer, waarbij vocht uit de rook op de wand 'condenseert' en de rook afkoelt. Vervolgens komt de rook via de uitstroomopening en het mondstuk in je mond. Bij het schoonmaken van de RC-kamer na het roken is het met name vocht (met een tissue) dat je schoonmaakt dat als 'druppels' in de kamer achterbleef. Toch nog even een rager door het mondstuk en het rookkanaal tussen ketel en kamer.
De Al Pascia/Big Ben curvy-serie werkt met dit principe en is redelijk betaalbaar voor een eerste proef met RC-pijpen.
Overigens zijn er idd nog RC-pijpen die óók nog een 9mm filter kunnen hebben.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Heerenpijp
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 aug 2019 10:08

Re: Reversed calabash - rookcirculatie

Bericht door Heerenpijp »

Dat verklaard de grote ruimte tussen kop en mondstuk, waar schijnbaar geen filter in past. Maar dan blijft de benaming "reversed", wat is er dan reversed tov de calebash
:arrow: Een keus kan maar één kant uit :arrow:
"Einleas"

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Reversed calabash - rookcirculatie

Bericht door Sidekickelvis »

Heerenpijp schreef: 25 okt 2023 23:11 Dat verklaard de grote ruimte tussen kop en mondstuk, waar schijnbaar geen filter in past. Maar dan blijft de benaming "reversed", wat is er dan reversed tov de calebash
Een "normale" Calabash heeft de tweede luchtkamer direct onder de meerschuim inzet waar de tabak in gaat. Daarna gaat de rook via Tige door het mondstuk. Reverse Calabash komt de rook via de Tige (paar mm meestal) in de tweede luchtkamer en dan door het mondstuk. Dat lijkt mij het verschil.

Big Ben verkoopt voor 15 euries mondstukken met 9mm filtermogelijkheid voor al de AL Pascia/Curvy modellen. Als je zo'n Curvy aanschaft dus altijd opletten of je wel of niet gefilterd besteld maar mocht je dat fout doen of na verloop van tijd willen veranderen dan kan dat dus.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Reversed calabash - rookcirculatie

Bericht door Massis »

Jup, het "reversed" stukje slaat op het feit dat de 2e ruimte aan de andere kant van de pijp zit tov een "gewone" kalebaspijp, dus niet aan de kant van de tabakskamer, maar aan de kant van het mondstuk.

De eerste die dit systeem bedacht is geloof ik Micha Revyagin uit Rusland, met prachtige ontwerpen als deze:http://mrpipes.ru/catalog/index.php?alb ... E4884.jpeg

En uiteraard ook deze:
Afbeelding
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Reversed calabash - rookcirculatie

Bericht door GR69 »

Afbeelding
Hmmm🫣😬 vast mooi werk...
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Reversed calabash - rookcirculatie

Bericht door Sidekickelvis »

GR69 schreef: 26 okt 2023 17:31 Afbeelding
Hmmm🫣😬 vast mooi werk...
Ik krijg een Malware waarschuwing.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Plaats reactie