HU Tobacco Green Gold

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Kiske

HU Tobacco Green Gold

Bericht door Kiske »

HU Green Gold

Na vele reviews gelezen te hebben over deze tabak en het feit dat Green Gold een topping met bergamot heeft wat ik al langer wilde ontdekken, heb ik vorige week vrijdag deze tabak gekocht.

Helaas bleek het voor mij deels een tegenvaller. Ik heb deze tabak nu 5x gerookt uit 5 verschillende pijpen en kan enkel concluderen dat ik hem te licht en flauw van smaak vind. De bergamot haal ik er enkel uit als een iets fris zurige ondertoon vanaf de helft van de ketel. Ook wanneer ik m'n neus in het blik steek herken ik de bergamot niet. Wel een duidelijke frisse zoete geur welke een beetje het midden houdt tussen vers hooi en zuurdesembrood. Deze tabak kan wellicht de echte fijnproevers wel bieden wat het belooft, maar mij ontgaat dit volledig.

Waarom toch slechts deels een tegenvaller:
De tabak, deels broken flake deels fine cut, is bijna op de juiste vochtigheidsgraad. Voor velen wellicht precies, maar ik houd van iets drogere tabak. Het stoppen van de pijp gaat gemakkelijk en ook het aanvuren gaat probleemloos. Vlam, tampen, vlam, tampen, vlam is gewoon prima. De tabak brandt niet erg heet en blijft redelijk goed branden. Enkel wat tampen tijdens de rooksessie is voldoende om de pijp op gang te houden. Dit is ook een tabak die je tot op de bodem oprookt met een mooie grijze as en slechts enkele korrels tabak als resultaat.

De smaak valt mij welliswaar tegen omdat deze zo licht is, echter als ik de tabak niet benader als een lichte bergamot aromaat, maar als een makkelijke tabak die ik zonder aandacht probleemloos en zonder kans op tonguebite kan roken, is het een topper. De roomnote is net zo licht en lijkt eerder op de geur van een pall mall sigaret.

Dit is mijns inziens een mooie beginnerstabak of een tabak die in de ochtendpijp zeker zal scoren. Ook als zomertabak zal deze het goed doen. Een echte "all day niet bij nadenken" tabak. Het klinkt misschien raar, maar regelmatig wil ik een pijp ook gewoon op die manier roken en daarvoor is deze prima.

Voor mij gaat deze tabak het beste samen met niet sterk smakende dranken en tijdens het kijken naar een goede film, lezen van een boek of tijdens een gesprek. Om er echt voor te gaan zitten en heerlijk een pijp te genieten komt ie tekort.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: HU Tobacco Green Gold

Bericht door GR69 »

Mooie review Kiske.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: HU Tobacco Green Gold

Bericht door Sidekickelvis »

Het is mij opgevallen dat de meeste Bergamot tabakken (Nou de meeste.... de twee die ik gerookt heb en me herinner dan) dit ook hadden. Bergamot is heerlijk in thee maar is niet zo geschikt voor tabak blijkbaar.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2753
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: HU Tobacco Green Gold

Bericht door oehoe »

Mooie review. Deze kan dus van mijn bucketlist waar het bergamot betreft. Nog tips voor 'n tabak die wel die bergamot smaak waar maakt?
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Kiske

Re: HU Tobacco Green Gold

Bericht door Kiske »

Vauen Oxford Blend heb ik ook gekocht om te proberen vanwege de bergamot topping. Review volgt als het blik aan de beurt komt.

PietGeniet
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: HU Tobacco Green Gold

Bericht door PietGeniet »

Jammer dat ie niet geheel aan je hoge verwachtingen voldoet. Geniet er des te meer van bij het zien naar een goede film of Krimi.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2753
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: HU Tobacco Green Gold

Bericht door oehoe »

"Harrie, hol doch mal den Bibo."
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Plaats reactie