Tirman

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Gebruikersavatar
Tirman
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 feb 2021 19:36

Tirman

Bericht door Tirman »

Hallo allemaal,

omdat ik hier anoniem toch al een tijdje aan het neuzen ben, vandaag mezelf toch maar aangemeld.
Ik ben een beginnend pijproker, laten we daar maar mee beginnen.
Al geruime tijd rook ik sigaren, maar ben wel een echte gelegenheidsroker. ik kan gerust een paar maanden niet roken, om vervolgens 5 dagen in de week wat weg te paffen. qua sigaren heb ik daarom altijd wat alledaagse klaar liggen zoals goudenoogst bolknakjes.. voor de betere rookmomenten haal ik meestal losse sigaren, van diverse merken, maar wel de wat dikkere. Net zo dun als een sigaret vind ik ze meestal te scherp.
het pijproken trekt me ook al een tijdje, maar eerlijk gezegd heeft de prijs van een pijp me altijd tegengehouden. Blijkbaar had ik niet goed genoeg gezocht, want net voor de kerst kwam ik online een starters set tegen voor een paar tientjes.. nou zal dat misschien niet de kwaliteit en rookervaring geven van een wat duurdere pijp(geen idee, nog niet geprobeerd) maar ik kon het niet laten het setje te bestellen. vanwege mijn ongeduld heb ik tabak gehaald bij het tankstation(amphora) wat voor mij niet meteen een onaardige indruk gaf. Niet top, maar voldoende om te beseffen dat, omdat er veel pijptabaksoorten zijn, er echt wel een smaakvolle voor mij te vinden zou moeten zijn. Na hier diverse topics te hebben gelezen heb ik een blik Davidoff Danish mixture gekocht, en die vind ik echt wel erg fijn. Man man wat een verschil.
Nou nog leren om de pijp goed te stoppen, zodat hij minder vaak uitgaat. En op zoek naar een mooie pijp. Ook goed om te lezen hier dat het niet perse een nieuwe hoeft te zijn, maar wel beter om niet meteen dan maar marktplaats leeg te kopen.

Groeten,
Tirman

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Tirman is nieuw hier

Bericht door Beginneling »

Welkom!

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Tirman is nieuw hier

Bericht door Rob »

Welkom Tirman!
Veel plezier op je ontdekkingstocht, en laten we hopen dat die nooit eindigt zodat je altijd geboeid blijft.
Als je een goede tweedehands pijp zoekt, hoef je je niet te beperken tot marktplaats. Onze Annie69 (Dré) heeft ook prachtige pijpen op puffaway.eu. Prima pijpen voor een schappelijke prijs.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tirman is nieuw hier

Bericht door Sidekickelvis »

Welkom.

De prijs van een pijp heeft niet echt veel te maken met de kwaliteit van roken. Het is niet als met sigaren. Zolang je geen Chinese brol koopt van onder een tientje zit je meestal wel goed.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Tirman is nieuw hier

Bericht door George Bertram »

Van harte welkom.
Fumo et Emergo ;p

Johan86
Berichten: 425
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:05
Locatie: Nijkerk

Re: Tirman is nieuw hier

Bericht door Johan86 »

Van harte welkom, dat langer je pijp aanhouden komt vanzelf. Vooral lekker genieten van de smaak. Soms is een goedkope pijp nog beter als een hele duren. Mijn eerste pijp rookt eigenlijk nog steeds het fijnste en was het goedkoopste

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Tirman is nieuw hier

Bericht door Lonny »

Welkom!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Tirman is nieuw hier

Bericht door Chris »

Welkom!

Theo
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 sep 2017 08:29
Locatie: Putten Gld.

Re: Tirman is nieuw hier

Bericht door Theo »

Een warm welkom toegewenst.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tirman is nieuw hier

Bericht door Bommel »

En weer een welkom.
Afbeelding

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Tirman is nieuw hier

Bericht door NoneNicer »

Welkom! En wat SideKickElvis en Rob zeggen; tenzij je de topkopieerders uit het verre oosten die Deense meesters namaken er op nahoudt, houd het lekker dichtbij qua aanschaffen van pijpen. Het liefste bij je lokale tabakshandelaar, mits deze de pijpen niet continue in de zon heeft staan.
Let daar aub op, een geelgroengrijze steel zal vaker geen trendkleur mondstuk zijn maar juist een moeilijk tot onherstelbaar product zijn. Dat geldt dus ook voor marktplaats pijpen, de geoxideerde zwavel uitslag is heel vies van smaak en moeilijk te verwijderen. Een pijpenstelen hoort ravenzwart en glanzend te zijn wanneer deze van eboniet is gemaakt.
Nu we het over Denen en smaak hebben, de zoetere tabakken worden daar graag geconsumeerd. Er is echter nog een heleboel aan variëteit, dus heel veel plezier gewenst hier!

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Tirman is nieuw hier

Bericht door Wowbagger »

Een warm welkom!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Tirman

Bericht door Eliminator »

Welkom
Afbeelding

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Tirman

Bericht door junksculp »

Welkom, ik heb 2 goedkope jeantet pijpen en deze roken echt heel fijn, ik rook ze heel regelmatig. Ze zien er ook nog een heel erg mooi uit. Veel plezier hier en met het pijproken.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Tirman

Bericht door oehoe »

'n Warm en hartelijk welkom mijnerzijds ook. 'n Goede pijp hoeft niet duur te zijn overigens. Mijn eerste poging als kind was 'n uitgeholde kastanje met daarin 'n metalen lege balpenvulling gestoken. De tabak jatte ik van mijn ouwe heer. 't Was zeker geen succes te noemen toen maar de aanhouder wint. :D

Waar 't tabak betreft blijf ik enigszins aan de losbandige kant. Ik probeer alles wat ik tegenkom. Soms 'n dikke duim omhoog maar ook de nodige duimen omlaag. Ge het 't gekocht dus ook maar oproken is mijn devies indeze.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Tirman

Bericht door George Bertram »

oehoe schreef: 05 feb 2021 14:40 Ge het 't gekocht dus ook maar oproken is mijn devies indeze.
Ik moet zeggen dat ik een blikje Nightcap heb liggen waar ik niet doorheen kom. Welgeteld 1 pijpje uit gerookt en het ligt nu weer al maanden terug in de kast (voor degenen met grote voorraden: the cellar).
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Tirman

Bericht door oehoe »

George Bertram schreef: 05 feb 2021 17:38
oehoe schreef: 05 feb 2021 14:40 Ge het 't gekocht dus ook maar oproken is mijn devies indeze.
Ik moet zeggen dat ik een blikje Nightcap heb liggen waar ik niet doorheen kom. Welgeteld 1 pijpje uit gerookt en het ligt nu weer al maanden terug in de kast (voor degenen met grote voorraden: the cellar).
Mijn voorraad ligt in zo'n plasic box met afsluitbare deksel. 'n Feest om deze te openen met alleen maar de geuren. Aan 't hamsteren geweest de afgelopen maanden. Ik ga wel zien wat ik tegenkom. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Tirman

Bericht door Robbie-san »

Welkom op dit mooie forum!!!!
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Wil van suske
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 nov 2017 19:04

Re: Tirman

Bericht door Wil van suske »

Hartelijk welkom

Gebruikersavatar
Tirman
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 feb 2021 19:36

Re: Tirman

Bericht door Tirman »

goh, allemaal bedankt voor dit enorm warm welkom..
Mooi om te zien dat, waar andere forums/fora echt gestorven zijn(met dank aan oa facebook), hier nog volop leven is.
oude topics vinden en doorlezen is echt leerzaam.

Ondertussen 2 prachtige pijpen gekocht bij puffaway.. en zo begint het.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Tirman

Bericht door Carlito »

Welkom op deze leuke reis!
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Tirman
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 feb 2021 19:36

Re: Tirman

Bericht door Tirman »

goh.. het loopt uit de hand.. man man ik had veel eerder met pijproken moet beginnen, sigaren zijn lekker, maar een pijp.. dat is veel relaxter.. en de alle tabakken die ik tot nog toe probeer zijn fijn..

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Tirman

Bericht door Meester W »

Hartelijk welkom. Ik lees dat je bij onze Dré pijpen hebt gekocht. Altijd goed. Indien de mondstukken van eboniet zijn adviseer ik je de pijpen uit de felle zon te houden teneinde verkleuring en bittere smaak te voorkomen.

Smeer de mondstukken regelmatig in met LABELLO sunblock lippenstift verkrijgbaar bij de drogist. Het werkt perfect. Insmeren en inwrijven. Ik rook al ruin 50 jaar pijp maar heb deze tip van een lid gekregen,onze Mark uit Zutphen.

Acryl mondstukken behoeven in feite geen onderhoud

Succes!
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Tirman
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 feb 2021 19:36

Re: Tirman

Bericht door Tirman »

bedankt voor de tip.. hoe weet ik van welk materiaal het mondstuk is?

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Tirman

Bericht door Meester W »

- Eboniet,Vulkaniet,Pararubber. Drie benamingen voor het zelfde. Een product waar zwavel inzit. Komt dit,de steel,mondstuk,stem in aanraking met direct zonlicht of vocht ( speeksel) dan gaat het verkleuren naar wit,bruin,groen en smaakt bitter. Dus vies

De kwaliteit van het gebruikte eboniet is zeer bepalend voor de snelheid van verkleuring en verbittering. Om je een voorbeeld te geven : de kwaliteit ebonieten mondstukken van Dunhill pijpen is voor mij de best there is. De eboniet die Peterson gebruikt daarentegen een stuk minder. Andere met name Engelse merken even buiten beschouwing latend.

Ergo: een ebonieten mondstuk zal na een of meerdere “rookbeurten” lichte beige verkleuring geven mij het mondstuk waar je tanden/ lippen het eboniet hebben aangeraakt. Ik droog altijd na het roken van zo’n pijp het mondstuk goed droog met een stuk oud t-shirt en smeer het in met de befaamde LABELLO Je poetst dan de verkleuring weg

- Acryl mondstuk. Dit is een kunststof die wat plastic aanvoelt in tegenstelling tot de eboniet die wat zachter is

De pijpenmakers onder ons kunnen wellicht nog wat meer professionelere uitleg geven.

Maar zoals hierboven omschreven doe ik het reeds decennia. Vroeger had ik allerlei dure tubetjes en druppeltjes doch de goedkope LABELLO is voor mij een uitkomst gebleken.

Carry on the good work ! :D

Beste groet,

Willem

Geen verkleuring en in feite geen onderhoud
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Tirman

Bericht door Meester W »

De laatste regel hoort uiteraard bij Acryl

Ik ben niet zo handig met IPads maar kan wel leuk piano spelen :D
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Tirman

Bericht door junksculp »

Meester W schreef: 21 feb 2021 23:41 Hartelijk welkom. Ik lees dat je bij onze Dré pijpen hebt gekocht. Altijd goed. Indien de mondstukken van eboniet zijn adviseer ik je de pijpen uit de felle zon te houden teneinde verkleuring en bittere smaak te voorkomen.

Smeer de mondstukken regelmatig in met LABELLO sunblock lippenstift verkrijgbaar bij de drogist. Het werkt perfect. Insmeren en inwrijven. Ik rook al ruin 50 jaar pijp maar heb deze tip van een lid gekregen,onze Mark uit Zutphen.

Acryl mondstukken behoeven in feite geen onderhoud

Succes!
Hallo, mag dat de gewone blauwe labello zijn of moet het een speciale zijn? Omdat de sunblock bij staat? Misschien een foto? Gr Jelle

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Tirman

Bericht door Meester W »

Ik gebruik de gele stift waarop vermeld staat : “ LABELLO Sun Protect. Spf 30
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Tirman

Bericht door junksculp »

Meester W schreef: 23 feb 2021 15:45 Ik gebruik de gele stift waarop vermeld staat : “ LABELLO Sun Protect. Spf 30
Dank je, ga die meteen kopen.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tirman

Bericht door Sidekickelvis »

junksculp schreef: 23 feb 2021 18:49
Meester W schreef: 23 feb 2021 15:45 Ik gebruik de gele stift waarop vermeld staat : “ LABELLO Sun Protect. Spf 30
Dank je, ga die meteen kopen.
Het komt niet heel erg nauw hoor. Lippenvet is over het algemeen goed. En je pijpen niet in de zon op een vensterbank bewaren scheelt ook.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Plaats reactie