Wie wat bewaart...

Pijpmakers allerhande, verenigt u!
Plaats reactie
Eric A. Arborea

Wie wat bewaart...

Bericht door Eric A. Arborea » 23 nov 2017 20:32

Wie wat bewaart die heeft soms mogelijk 28 jaar lang een appelboomstam meegesjouwd tijdens 8 verhuizingen en al die tijd droog opgeslagen omdat deze zo keurig recht was dat het vast en zeker ooit eens een mooie biljartkeu zou gaan worden....

Afbeelding

Ik heb recent wat mooi gebogen draad aangekocht om wat pijpenstandaards te maken.

Afbeelding

Plaatjes appelbomenhout leken mij opeens een prima idee dus ik ga wat plaatjes op 1, 2 en 3 cm dik laten afzagen om werk te besparen en ze dan strak glad maken, lakken en dan zo'n beugeltje er in.
Van boven en onderaf met houtworm gaatjes intussen, tot een cm of 15 de stam in, die ik misschien niet eens storend vind voor een voetstukje, maar dan heb ik dus zonder dat nog een ruime meter, 28 jaar gedroogd, appelboom hout staan waar geen keu van gaat worden gemaakt.
Mijn vraag is: Is dit soort hout geschikt om pijpen van te maken?
En wat is de "Janka" waarde van appelhout (kan ik niet zo vinden) en hoe is deze na 28 jaar drogen? (Of maakt dat niks uit?)

Kiske

Re: Wie wat bewaart...

Bericht door Kiske » 23 nov 2017 21:05

De Jankawaarde kan ik je zo niet vertellen. Wel weet ik dat goed gewaterd en nadien gedroogd appelhout juist bekend staat om zijn hardheid. Dus die zal ruim bovengemiddeld zijn.

Het hout staat er verder om bekend dat het altijd erg blijft werken. Dus na vele jaren blijft het jaar ook op kleine verschillen in luchtvochtigheid reageren. De duurzaamheidsklasse is 4. Algemeen hebben bijna alle fruitbomen een fraaie nerf. Dat is met de huidige laagstamsoorten overigens wel voorbij.

Behalve bij kruisdraad is appel vrij gemakkelijk te verwerken en bijna spiegelglad te krijgen door steeds fijner te schuren. Afwerken is vooral gebruikelijk om de tekening van het hout nog beternaar boven te halen.

Of appel geschikt is om pijpenkoppen van te maken weet ik niet. Ook weet ik niet of het hout giftige stoffen bevat, maar over het algemeen valt dat bij vruchtdragende bomen erg mee. Sommige soorten notenbomen kunnen trouwens, ondanks dat ze eetbare noten voortbrengen, wel giftige of irriterende stoffen in het hout hebben.

Je hebt dus waarschijnlijk een fraai stuk hout in je bezit. Complimenten!

Edit:
Perenhout wordt wel eens gebruikt voor het maken van pijpenkoppen. Maar ik weet niet of het appelen met peren vergelijken hier wel of juist niet opgaat.

Edit2:
Hardheid volgens Janka
Kops 980
Langs 780
Do no harm, but take no shit.

Eric A. Arborea

Bericht door Eric A. Arborea » 23 nov 2017 21:29

Dank voor je info Kiske. Ik ga morgen bij de houthandel langs om die plaatjes te laten zagen. Wel hopen dat hij me niet de deur uitgooit als hij de houtworm gaatjes ziet.... ik zal de stam eerst maar in de auto laten liggen en hem ernaar laten kijken.

Dat mogelijk giftige van het hout is inderdaad ook iets waar ik benieuwd naar ben. En als ik het dermate gedroogde hout behandel met wat lak dan zal dat werken toch niet veel meer zijn na zo'n tijd?

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis » 23 nov 2017 22:10

Appelhout is net zoals perenhout, kersenhout en veel andere fruitsoorten prima geschikt om pijpen uit te maken, dus zeker de moeite om een keer te proberen!
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Kiske

Bericht door Kiske » 23 nov 2017 22:28

Als je hout lakt of verft sluit je het af van de invloeden van buitenaf. (Wel geheel rondom aanbrengen dus) Zolang deze afsluiting ook geheel dicht is, blijft het hout stabiel.

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis » 23 nov 2017 23:21

Ik heb een appelhouten pijp gehad en verkocht aan een forumlid. Niets aan de hand anders dan een wat zoetige smaak bij het inroken.
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

Eric A. Arborea

Bericht door Eric A. Arborea » 24 nov 2017 12:39

Dank voor jullie info!
Ik had nu mooi gezaagde plaatjes hout willen hebben maar helaas blijkt de houtzagerij al drie jaar failliet en is er zo snel geen andere in de buurt. Dan maar zelf gaan zagen....
Dat werkt dus niet. Hartstikke scheef halverwege en er is geen doorkomen aan. Wat is dat hout droog en hard.
Ik heb nu aan iemand in de buurt gevraagd die goed is met de kettingzaag om de klus te klaren. Hij wist iemand die een grote cirkelzaag heeft maar of die groot genoeg hoor ik later vandaag en als dat niet het geval is dan gaat hij het met de kettingzaag doen. Had hij al eens gedaan voor een ander en dat zag er prima recht uit zei hij.

Nu ik weet dat het hout ook geschikt is voor pijpen maken mag hij meteen ook een stukje van de stam in mooie blokken zagen daarvoor!

Kiske

Bericht door Kiske » 24 nov 2017 13:43

Ik vraag me nu af wat de diameter van de stam is. Een stuk voor een pijp zal uit het kernhout moeten komen en zo mogelijk zonder het hart of eventuele knoesten lijkt me.

Een houtzagerij zul je minder snel vinden dan bijvoorbeeld een timmerfabriek of een meubelmakerij. Wellicht dat je zo sneller iets vind want met een kettingzaag vind ik wat aan de lompe kant. Waar vertoef je? Wellicht dat ik iemand in de buurt weet.

Eric A. Arborea

Bericht door Eric A. Arborea » 24 nov 2017 14:31

Hij heeft een diameter van 12cm bovenaan en 15cm onderaan. De kettingzaag is niet fraai maar als dat het doet vind ik het goed. Zijn ketting wordt nu geslepen en als hij die hem terug heeft wil hij het wel doen. Het levert mij alleen een hoop extra schuurwerk op.
Dat van die meubelmakerij is een goed idee, ik heb er net een gebeld hier in Lelystad maar die gaat tot 7cm max en wil geen boomstam op zijn tafel...
Ik bedenk me net dat ik nog iemand ken die bij een gereedschap verhuurbedrijf werkt. Misschien weet hij wat of hebben ze een cirkelzaag die dit aankan.

Elmer

Bericht door Elmer » 24 nov 2017 15:19

koop een jef-zaag (timmermans zaag) met widea tanden, 30 seconden en je heb 3 plakjes...max 15cm diameter...kom op, poesie, gewoon zagen met de hand :) :twisted:
The bitter comes out better on a stolen guitar...

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder » 27 nov 2017 15:03

Inderdaad, wat eelt op de handen stoort niet;
kweek daarna nog wat eelt op de tong en je bent op weg om een prima pijproker te worden..
Kersenhout : google Ropp pipes, en er gaat een wereld van eenvoudige goed-rokende pijpen open;
( 'k heb er zelf twee )
Uiteindelijk branden ze door, ooit. Maar zeker niet morgen.

Pas op met houtworm: zaag of splijt alle aangetaste stukken weg en verbrand ze of doe er iets anders nuttig mee.
Die beesten leven van hout, ze wonen dus letterlijk in hun "eten", en ze verdwijnen nooit vanzelf.
Zeker niet met vernis ofzo aan de slag gaan of je pijp stikt letterlijk.
S.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis » 27 nov 2017 15:19

Kiske schreef:Ik vraag me nu af wat de diameter van de stam is. Een stuk voor een pijp zal uit het kernhout moeten komen en zo mogelijk zonder het hart of eventuele knoesten lijkt me.

Een houtzagerij zul je minder snel vinden dan bijvoorbeeld een timmerfabriek of een meubelmakerij. Wellicht dat je zo sneller iets vind want met een kettingzaag vind ik wat aan de lompe kant. Waar vertoef je? Wellicht dat ik iemand in de buurt weet.
Dat valt wel mee, kern en spinthout scheelt bij veel fruitsoorten weinig of niets, en kan gewoon door elkaar gebruikt worden.

Verder kan een stammetje van 15cm prima door mijn lintzaag, dat is vermoedelijk maar 10 minuutjes werk...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Kiske

Bericht door Kiske » 27 nov 2017 16:50

[quote="Massis

Dat valt wel mee, kern en spinthout scheelt bij veel fruitsoorten weinig of niets, en kan gewoon door elkaar gebruikt worden.

quote]

Is mij niet bekend. Dat betekend dat hout van fruitbomen wellicht anders is dan de meeste loofhoutsoorten. Ik zou het risico niet willen lopen omdat door de temperatuurverschillen de mogelijkheid bestaat dat kern- en spinthout anders gaan werken waardoor allerlei problemen kunnen optreden.

Voor buitenwerk en/of onbehandeld binnenwerk zou ik iedere leverancier die me loofhout met spint levert met zijn materiaal buiten zetten en op zoek gaan naar een ander. Wat betreft de eigenschappen voor het realiseren van een pijp zou het zo maar anders kunnen zijn, maar nogmaals, ik zou er geen pijp willen aanschaffen of (indien ik dat zou kunnen) maken van hout dat niet spintvrij is.

Eric A. Arborea

Bericht door Eric A. Arborea » 28 nov 2017 13:49

Het is niet omdat ik te lui ben dat ik niet een stuk af wat plakjes en blokken met de hand ga zagen met mijn mooie zaag van de Action maar ik heb een rechterhand en arm die niet helemaal zoals gewenst meer meedoen. Ik kan er nog een hoop mee maar niet langdurig, dan verstijft de boel. Linkshandig zagen gaat het niet worden.
Maar ik heb iemand gevonden en komende week heb ik de stukken hout die ik wil.
De uiteinden met houtworm gaatjes gaan de vriezer in. Een tijd laten liggen bij -20 minimaal en er zit geen levende houtworm meer in heb ik gelezen.
Ik ga er in ieder geval die voetstukken voor de pijpstandaards van maken en kan tzt wellicht kijken of een pijpenkop ook lukt.

Voor nu heb ik net twee mooie stukken bruyerehout binnengekregen

Afbeelding

voor nieuwe projecten waar ik me eerst maar eens mee bezig ga houden.

Elmer

Bericht door Elmer » 28 nov 2017 14:39

Ja idd links zagen wanneer je rechts bent is niet te doen. Wist het niet van je arm, anders had ik het grapje niet gemaakt...maar ik ben er zeker van dat je de gein er wel van in zag :mrgreen:
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Eric A. Arborea

Bericht door Eric A. Arborea » 28 nov 2017 14:48

Uiteraard :) en dat kon je ook niet weten.

Eric A. Arborea

Bericht door Eric A. Arborea » 31 dec 2017 12:57

De eerste pijpstandaards zijn af. Uiteindelijk toch die boomstam te lijf gegaan met een kettingzaag en dat geeft best een aardig effect eigenlijk:

Afbeelding

De zwarte is alleen gekleurd en gelakt. Het grove patroon van de kettingzaag komt wel leuk uit bij mijn bijna 70 jaar oude Parker Super Briar Bark.

cookiemonster

Bericht door cookiemonster » 31 dec 2017 15:43

=D>
Heel mooi!
Welke metaaldraad is daarvoor gebruikt?
Prachtig in vorm gebracht.
Gefeleciteerd

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder » 31 dec 2017 15:52

wie wat bewaart ... komt tot mooie resultaten !
S.

Eric A. Arborea

Bericht door Eric A. Arborea » 31 dec 2017 15:53

Eh... dank. Mijn eigen inbreng is slechts het stuk hout eronder :)
Dat draad heb ik zo op ebay gekocht bij Molina in Italië. 10 stuks voor 20,- euro. Goudkleurig. Die zilveren heb ik overgespoten. Met een beetje bijbuigen zijn ze prima op maat te maken voor elke pijp.

junksculp

Bericht door junksculp » 31 dec 2017 16:19

Eric A. Arborea schreef:De eerste pijpstandaards zijn af. Uiteindelijk toch die boomstam te lijf gegaan met een kettingzaag en dat geeft best een aardig effect eigenlijk:

Afbeelding

De zwarte is alleen gekleurd en gelakt. Het grove patroon van de kettingzaag komt wel leuk uit bij mijn bijna 70 jaar oude Parker Super Briar Bark.
Ziet er heel erg mooi uit!

roocker

Bericht door roocker » 31 dec 2017 16:55

Die geschuurde in blanke lak is echt mooi !

Plaats reactie