Dunhill - Ye Olde Signe

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
inisfail
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 feb 2016 19:48
Locatie: Belgie

Dunhill - Ye Olde Signe

Bericht door inisfail »

Deze gisteren cadeau gekregen, nog niet aan begonnen, kent iemand deze tabak?
warme groet
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Massis op 09 jan 2017 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: topictitel gelijk gemaakt aan merk tabak volgens formaat recensies
non sum qualis eram

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: ré uitgave van Dunhill

Bericht door junksculp »

Zit alleen virginia in toch? Ik had hem laatste in mij handen, schneiderwind heeft hem afgeraden omdat ik de royal yaght van dunhill ook niet zo lekker vond, ook puur virginia.

Gebruikersavatar
inisfail
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 feb 2016 19:48
Locatie: Belgie

Re: ré uitgave van Dunhill

Bericht door inisfail »

junksculp schreef:Zit alleen virginia in toch? Ik had hem laatste in mij handen, schneiderwind heeft hem afgeraden omdat ik de royal yaght van dunhill ook niet zo lekker vond, ook puur virginia.

klopt, het is allen Virginia, ik kan hem wel waarderen, alleen niet voor de gehele dag, zo af en toe.
non sum qualis eram

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: ré uitgave van Dunhill

Bericht door Ribbon »

Royal Yacht is trouwens wel een 'gesausde' tabak, heel anders dan de wat meer naturel smakende Va.'s
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Dunhill - Ye Olde Signe

Bericht door Claude »

Wil deze graag proberen

Gebruikersavatar
Flachpfeife
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2012 08:46
Locatie: Berlijn

Re: Dunhill - Ye Olde Signe

Bericht door Flachpfeife »

Hier heb ik een recensie geschreven:

https://www.pijprokersforum.nl/viewtopi ... 30#p339291

Is Dunhill eigenlijk ook gestopt met deze blends? Ik heb onlangs nog een blik gekocht.

Whitesnake

Re: Dunhill - Ye Olde Signe

Bericht door Whitesnake »

Verkrijgbaar in Belgie?

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Dunhill - Ye Olde Signe

Bericht door roocker »

Als je geluk hebt misschien... oude voorraad … Dunhill zelf maakt nieks nie mir ! :cry:

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Dunhill - Ye Olde Signe

Bericht door Rudolus »

Beste,

Staat nog steeds aangeduid "En Stock" bij La Tete d'Or te Brussel. Heb er vroeger een voorraad Dunhill's gekocht.
Als je belt naar de eignaar weet je antwoord en normaal stuurt hij tabak op per post.

http://www.latetedor.com/shop/pipes/tab ... signe.html

Groeten,
Rudolus
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Dunhill - Ye Olde Signe

Bericht door Rudolus »

Nu deze tabak die in zijn heruitgebrachte dunhillversie komt te verdwijnen, toch nog mijn notities erover.

1. EXACTE GEGEVENS;
- Ye Olde Signe is a richly fermented, straight Virginia in a fine ribbon cut. The process used to produce the tobacco creates a
natural tea-like tin aroma and results in a natural-tasting tobacco that has a mellow sweetness and subtle aroma. In spite of
the gentle flavor, this is a very robust blend best enjoyed after a meal. See for yourself why so many longtime Dunhill fans
consider this one of their very finest.
- Brand Dunhill/ Blend Type Straight Virginia/Contents Virginia/ Flavoring None/ Cut Ribbon/ Packaging 50 grams tin
Country UK/ Production Re-release <http://www.tobaccoreviews.com/blend/108 ... re-release>

2. VOOR HET ROKEN;
- Uitzicht; voor pijptabak opvallend fijne snede, zeer shagachtig met hier en daar langer sliertje tabak en wat dikkere splinters
die niet zo gemakkelijk zouden passen in een vloeitje. Dus wel in de pijp.
- Geur; eerste indruk is vrij neutrale indruk richting virginia, een tweede indruk en er kwam een diepe aardse toon opzetten,
sommigen zouden zeggen "aards", maar ik vind het ruiken naar gezonde "paardemest" met een licht zuurtje in de verte. Nu
die mestgeur gedetecteerd werd door mijn hersencellen is dit wel het meest opvallend en wordt de rest wellicht gemaskeerd.
- Vochtigheid; kwam niet zo heel vochtig uit het blik, anderzijds was de tabak wel heel soepel en zeker niet te droog. Zonder
enig probleem direct te roken.
- Stoppen; mag wel redelijk stevig gestopt worden met die kleine snede, dit zal het rookgedrag en smaak in positieve zin
verbeteren

3. TIJDENS HET ROKEN;
Hoe te roken?
- Goed te roken tot grijze as door de fijne snede van de tabak. Kan wel vlug roken en daardoor heet. Is wel beheersbaar om
traag en redelijk koel te roken door ritme zo traag mogelijk te houden.

Wat te smaken en te ruiken?
- Smaak; eerste indruk was ook vrij neutraal maar wel opvallend zacht, geen scherpte te ontdekken. Tweede indruk en in een
andere pijp en zoals bij de geur kwam er een diepte opzetten die de blend zijn complexiteit bezorgd. Dit ontvouwt zich niet
onmiddellijk, het is wat zoeken. Het is de pijproker die naar de verborgen toetsen moet op zoek gaan, dus een zeker parcour
afroken en wat geduld is noodzakelijk.
- Bij meer roken blijft de diepte van de blend wel sterk opvallen, een zware aardse tabaksmaak die niet zwaar op de hand
aanvoelt maar typisch is voor deze blend en die ik meer en meer weet te waarderen. De tabak heeft wel iets hooiigs over zich
maar dan vanaf de omgekeerde kant door aardse stal-, en paardemest heen. Het frisse hooi is afwezig of beter is door de
maag en het darmkanaal van het paard gegaan. Na meer roken ervaar ik ook meer een licht zoetje.
- Met Winslow Eliot pijp zeer goede rooksessie gehad. Pijp vrij vast gestopt en dan met veel aandacht uiterst
traag gerookt tot tegen de grens van de aardse smaak en vooral er voor gezorgd om niet over die smaak te gaan want dan
kan het penetrant worden en veel minder. Dit is de truc met deze tabak, dan wordt de virginia op zijn best met aangename
impressies en goede "body". Ook blijft wat geur hangen in de neus (niet echt in de rook) die inderdaad wat thee-achtig is.
- Neuservaring; Vrij bescheiden maar toch blijft wat hangen van de diepere smaak. Naast de rook, ietwat thee-achtig. De rook
prikkelt niet in de neus.
- Tongvriendelijkheid; behoorlijk vriendelijk - enkel lichte prikkeling zoals bij zoveel tabakken.
- Nicotinegehalte; medium maar toch niet licht, de vitamine N is zeker te voelen.
- Smokepairing; een tas klassieke thee lijkt me aangenaam.
- Roomnote; laat weinig geur achter, relatief tov veel andere tabakken en zeker tov aromaten zou je bijna kunnen stellen dat
er geen roomnote is.
- Nasmaak; Goed niet storend, talmt nog een eindje om dan ongemerkt te verdwijnen, dit is wel heel typisch en aangenaam.

4. NA HET ROKEN;
- De tabak brandt mooi tot grijze as met mogelijks nog een verkoold stukje.

5. BEDENKINGEN;
- Dit is toch wel tabak die zal winnen met het "agen", nu is hij te jong. De geur en smaak zal dan wellicht meer een geheel
vormen.
- Mix 50% SG Golden Glow + 50% Ye Olde Signe is zeer aangenaam zowat de combinatie van 2 boeiende werelden
(paardenvoer + paardenmest) waarbij toch Ye Olde Signe prominent blijft en Golden Glow naar de ondersteunende
achtergrond verdwijnt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Whitesnake

Re: Dunhill - Ye Olde Signe

Bericht door Whitesnake »

Dank voor jullie antwoord.

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Re: Dunhill - Ye Olde Signe

Bericht door Nysius »

Mooie recensie Rudolus.
Ik ontbeer nog de ervaring en het geoefende verhemelte om mijn tabakservaringen zo neer te schrijven.
De tip voor het mengen met Golden Glow en de ratio daarachter :) is nuttig. Alleen jammer dat deze tabak zo goed als onverkrijgbaar is geworden.
Herinneringen aan voorbije dagen, zullen we dan maar zeggen.
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Plaats reactie