Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Inroken bodem

Bericht door capricorn »

helemaal leeg roken
wat zou er anders moeten?

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Inroken bodem

Bericht door Bommel »

De enige tip die ik vind werken is de pijp te stoppen met een klein plukje tabak, iets minder dan 1/4 van de ketel.
Stop niet te licht maar zeker niet te stevig.
Het is wel belangrijk zeer rustig te roken om het vocht de kans te geven te verdampen.
Herhaal deze methode tot dat je het gewenste resultaat hebt.
Maar pas op dat de cake in de kop wel zoveel mogelijk gelijk blijft.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Re: Inroken bodem

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

Zachtjes zonder teveel tampen. Niet mee inzitten om de pijp te laten uitgaan en terug aan te steken. Het is geen wedstrijd.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Inroken bodem

Bericht door Ribbon »

Ik heb tot nu toe de beste ervaring met 'loose cut' virginia's of baai. Flakes (als je ze niet uitwrijft) of blends met meer 'chunky' stukken erin hebben bij mij de neiging om minder goed tot de bodem te roken. Als de pijp is ingerookt is dit natuurlijk een minder groot probleem.
Verwacht niet dat de koollaag op de bodem net zo dit wordt als verder bovenin de ketel. Een klein laagje is vaak al voldoende.

Verder: niet te hard tampen. Breng het brandende gedeelte in contact met de tabak daaronder, maar stamp de tabak niet aan. Misschien is dit een tip ten overvloede, maar het heeft mij geholpen de tabak tot op de bodem leeg te roken.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door robvoorburg »

Zo heb ik een Winsløw, die ik een paar jaar geleden onzorgvuldig heb in gerookt,
hetgeen betekent dat ik de pijp niet leeg gerookt krijg.
Vanmorgen heb ik de ketel tot op het hout schoongemaakt. Vanmiddag maar
weer van voren af aan begonnen, hetgeen ik met lange tanden doe.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Bommel »

robvoorburg schreef:Zo heb ik een Winsløw, die ik een paar jaar geleden onzorgvuldig heb in gerookt,
hetgeen betekent dat ik de pijp niet leeg gerookt krijg.
Vanmorgen heb ik de ketel tot op het hout schoongemaakt. Vanmiddag maar
weer van voren af aan begonnen, hetgeen ik met lange tanden doe.
En wat was het resultaat?
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door robvoorburg »

Een pijp in roken vind ik niet prettig, dus wat ik heb ondernomen
laat zich raden.
Ik heb me voorgenomen 4/5 maal de sessie met slechts een klein
plukje tabak te herhalen, in de hoop dat ik vervolgens kan
genieten van een volledige pijp.
De pijp is overigens meer dan de moeite waard, vandaar.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Bommel »

Succes Rob en laat ons weten hoe het verloopt.
Mijn eigen ervaring met pijpen die niet goed leeg roken is vaak dat de cake onderin niet goed is.
Ik ruim de pijp niet maar vul deze enkele malen met een klein plukje om de cake te "repareren".
Vaak helpt dit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Luys »

Wat een prutser die Winslow; een beetje een pijp maken die niet goed leeg te roken is tenzij deze goed is ingerookt ;)

Ben zelf ook niet zo'n geweldige inroker; heb liever een volle ketel en er voorlopig geen omkijken naar dan een paar minuten 'genot' (dat valt tijdens inroken soms ook tegen). Pijpen voorzien van inrookpasta worden dan ook zelden volgens de gangbare methode(n) ingerookt.
Pijproker des forums

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Paul Tummers »

Ik schuur de rotzooi er dan ook meteen uit met fijn schuurpapier en doe dan iets dat mij altijd goed geholpen heeft ; ik smeer de kop van binen heel dun in met honing en begin met een kwart pijp vol.
De honing caramelliseert en haalt het scherpe van de eerst keren roken weg en de as hecht er goed aan.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 416
Lid geworden op: 11 okt 2011 23:35

Re: Inroken bodem

Bericht door Charlie »

Inroken tot de bodem is allemaal bullshit van inrook-bodem-fetisjisten.


Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Inroken bodem

Bericht door Ribbon »

Ik geloof dat je hem niet helemaal goed hebt begrepen Charlie. Hij heeft het volgens mij over het leegroken tot de bodem nadat de pijp is ingerookt.

Verder vind ik het nogal een wijsneus die andersgezinden wijsneuzerigheid verwijt.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Winslow Collector

Re: Inroken bodem

Bericht door Winslow Collector »

Charlie schreef:Inroken tot de bodem is allemaal bullshit van inrook-bodem-fetisjisten.

Vrij nietszeggend filmpje, waar hij een aantal dingen door elkaar haalt. Het gaat niet om de inrook-bodem-fetisjisten, maar om het verschil tussen mensen die de laatste prop tabak niet roken of zij die dit wél willen oproken.

Als je graag je pijp geheel leeg wilt roken, is een koollaag tot onderin zeker prettiger dan geen koollaag. De tabak smaakt dan simpelweg beter en je hebt minder "geknetter" van vocht dat op het einde van de pijp heet wordt. Maar dat kan iedereenzelf aan den lijve ondervinden door het uit te proberen.

Of je nu de inrook-fetisjisten wilt volgen of de prop-weggooiers, is van minder belang. Kies je eigen manier van roken en dan bepaal je zelf waar je het meest van geniet. En een filmpje of boek/handleiding volgen is een goede start, maar je eigen weg vinden door eigen ervaring is veel belangrijker. Omdat "iemand" iets zegt, hoeft dat niet voor iedereen te gelden.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Inroken bodem

Bericht door Dukdalf »

Robb schreef:Ik geloof dat je hem niet helemaal goed hebt begrepen Charlie. Hij heeft het volgens mij over het leegroken tot de bodem nadat de pijp is ingerookt.

Verder vind ik het nogal een wijsneus die andersgezinden wijsneuzerigheid verwijt.
In dat laatste heb je helemaal gelijk, Robb. Daarentegen denk ik dat Charlie hem wel begrepen heeft: hij bestrijdt de 'mythe' dat het nodig is om een koollaag op je bodem te hebben, hetgeen je volgens dezelfde mythe zou moeten bereiken door elke ketel helemaal leeg te roken. Zoals ik het begreep vindt deze meneer dat je helemaal geen koollaag nodig hebt op de bodem, dat het daarnaast bijna ondoenlijk is om die te kweken en dat je dientengevolge dus ook niet elke ketel leeg hoeft te roken.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Inroken bodem

Bericht door Ribbon »

Dukdalf schreef:
Robb schreef:Ik geloof dat je hem niet helemaal goed hebt begrepen Charlie. Hij heeft het volgens mij over het leegroken tot de bodem nadat de pijp is ingerookt.

Verder vind ik het nogal een wijsneus die andersgezinden wijsneuzerigheid verwijt.
In dat laatste heb je helemaal gelijk, Robb. Daarentegen denk ik dat Charlie hem wel begrepen heeft: hij bestrijdt de 'mythe' dat het nodig is om een koollaag op je bodem te hebben, hetgeen je volgens dezelfde mythe zou moeten bereiken door elke ketel helemaal leeg te roken. Zoals ik het begreep vindt deze meneer dat je helemaal geen koollaag nodig hebt op de bodem, dat het daarnaast bijna ondoenlijk is om die te kweken en dat je dientengevolge dus ook niet elke ketel leeg hoeft te roken.
Ok, zo had ik hem dan weer niet begrepen. Ik ga hem later nog een keer kijken, zit nu op m'n werk.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Inroken bodem

Bericht door Mikali »

Ik bedoelde eigenlijk dus echt het vormen van een koollaag onderaan de bodem ... Maar ook het volledig leegroken tot op de bodem zal hierbij horen :)
In elk geval, het lukt me met heeel veeel moeite, en ik ben het "prop-weggooiende-type" dus zoooo erg zal het wel niet zijn :mrgreen:
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Inroken bodem

Bericht door dinck »

Ik houd soms, gek genoeg, een droge prop over die misschien wel tot het einde toe zou kunnen opbranden maar die beslist niet meer smaakt. Het gaat dan om zwartgeblakerde tabakssliertendie heel stug zijn geworden en alle veerkracht hebben verloren.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Winslow Collector

Re: Inroken bodem

Bericht door Winslow Collector »

dinck schreef:Ik houd soms, gek genoeg, een droge prop over die misschien wel tot het einde toe zou kunnen opbranden maar die beslist niet meer smaakt. Het gaat dan om zwartgeblakerde tabakssliertendie heel stug zijn geworden en alle veerkracht hebben verloren.
Door de hele pijp daar alle warmte langs te hebben gezogen, zijn alle suikers gekarameliseerd in die onderste prop. En daarmee soms bikkelhard. Tevens is dit een verzamelpunt van alle andere stoffen, zoals teer en nicotine. Je hebt alles de gehele rooktijd langs die onderste prop zitten zuigen, vandaar dat dit bij een (groot) aantal tabakken niet echt meer de meest smakelijke tabak is onder in de pijp.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Inroken bodem

Bericht door Luys »

Winslow Collector schreef:
dinck schreef:Ik houd soms, gek genoeg, een droge prop over die misschien wel tot het einde toe zou kunnen opbranden maar die beslist niet meer smaakt. Het gaat dan om zwartgeblakerde tabakssliertendie heel stug zijn geworden en alle veerkracht hebben verloren.
Door de hele pijp daar alle warmte langs te hebben gezogen, zijn alle suikers gekarameliseerd in die onderste prop. En daarmee soms bikkelhard. Tevens is dit een verzamelpunt van alle andere stoffen, zoals teer en nicotine. Je hebt alles de gehele rooktijd langs die onderste prop zitten zuigen, vandaar dat dit bij een (groot) aantal tabakken niet echt meer de meest smakelijke tabak is onder in de pijp.
Heb iets vergelijkbaars bij sommige Latakia's: maar naar mijn gevoel (wat weet ik nou, ik kom net kijken ;) ) is het eerder dat dit een soort van verkoold is. Het verkruimeld tot zwart poeder (koolstof zeg maar :mrgreen:), en het is ook niet meer aan te krijgen... Denk soms doordat mijn tamper niet ver genoeg de kop in kan dat er nog voldoende brandbaar materiaal in de pijp zit, maar na herhaaldelijk aansteken en direct weer uitgaan, soms gepaard met een hete ketel, geeft dan (vaak tot mijn teleurstelling) toch het gevoel dat de pijp uit is en blijft...
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Inroken bodem

Bericht door dinck »

Ook bij mij hoofdzakelijk met latakia's, omdat het dan niet meer smaakt heb ik niet daadwerkelijk geprobeerd het tot de bodem leeg te roken, maar dat verbrokkelen heb ik ook. Als WC's theorie klopt roken we dus misschien te heet.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Inroken bodem

Bericht door robvoorburg »

WC's verhaal klopt en komt hier, voor zover ik weet, voor het eerst voorbij.
Daarom is het van belang een nieuwe pijp, wanneer je dat belangrijk vindt,
enige malen tot op de bodem leeg te roken opdat zich DAAR een koollaagje
vormt.
Dit laagje zorgt ervoor dat er allerlei stoffen in kunnen worden opgenomen,
die anders een "nat" bestaan zullen leiden.

Een pijp roken waarbij dat is gelukt, daar zal je van je tabak tot op de bodem
genieten. Nog twee zaken: rustig roken en de pijp haar rust gunnen.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Inroken bodem

Bericht door Luys »

robvoorburg schreef:WC's verhaal klopt en komt hier, voor zover ik weet, voor het eerst voorbij.
Daarom is het van belang een nieuwe pijp, wanneer je dat belangrijk vindt,
enige malen tot op de bodem leeg te roken opdat zich DAAR een koollaagje
vormt.
Dit laagje zorgt ervoor dat er allerlei stoffen in kunnen worden opgenomen,
die anders een "nat" bestaan zullen leiden.

Een pijp roken waarbij dat is gelukt, daar zal je van je tabak tot op de bodem
genieten. Nog twee zaken: rustig roken en de pijp haar rust gunnen.
Klopt helemaal Rob! Ik weet het ook allemaal wel, maar het gaat niet altijd zoals ik wil... Vaak nog te geforceerd proberen een minder goed gestopte pijp aan proberen te houden, niet de rust nemen om een pijp goed in te roken, stug proberen door te gaan met roken, terwijl het moment er niet goed voor is (te druk met andere dingen zeg maar).

Enige pijp/tabak combinatie die eigenlijk zeer vergevensgezind is: BB cadet met Old Dublin; helaas is na 20 minuten de pret wel op, er past echt niet meer in!
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Inroken bodem

Bericht door dinck »

Bij mij ligt het in ieder geval niet aan de pijp, ik heb er soms last van maar dat ook bij meerdere pijpen waarin ik meestal wel tot het einde kan leegroken. Volgens mij ligt het dan of aan het stoppen of aan het (te heet) roken. Ik denk dat ik de neiging heb iets te licht te stoppen.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Inroken bodem

Bericht door Ribbon »

Robb schreef:
Dukdalf schreef:
Robb schreef:Ik geloof dat je hem niet helemaal goed hebt begrepen Charlie. Hij heeft het volgens mij over het leegroken tot de bodem nadat de pijp is ingerookt.

Verder vind ik het nogal een wijsneus die andersgezinden wijsneuzerigheid verwijt.
In dat laatste heb je helemaal gelijk, Robb. Daarentegen denk ik dat Charlie hem wel begrepen heeft: hij bestrijdt de 'mythe' dat het nodig is om een koollaag op je bodem te hebben, hetgeen je volgens dezelfde mythe zou moeten bereiken door elke ketel helemaal leeg te roken. Zoals ik het begreep vindt deze meneer dat je helemaal geen koollaag nodig hebt op de bodem, dat het daarnaast bijna ondoenlijk is om die te kweken en dat je dientengevolge dus ook niet elke ketel leeg hoeft te roken.
Ok, zo had ik hem dan weer niet begrepen. Ik ga hem later nog een keer kijken, zit nu op m'n werk.
Als ik hem goed begrijp zegt hij: "...after the pipe is broken in normally." Wat hij daar precies mee bedoeld weet ik niet, maar ik ga er maar even van uit dat dit betekend de eerste paar rookbeurten toch wel helemaal tot op de bodem (proberen) te roken. Van een klein koollaagje (hoe minuscuul ook) blijft dan altijd wel sprake.

Wat Luys zegt over die BB en de Old Dublin is ook wel interessant t.o.v. WC's verhaal. Zou je kunnen zeggen dat kleinere ketels makkelijker tot op de bodem roken omdat er minder suikers etc. van de bovenliggende tabak in de onderste prop trekken?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Stanwell

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Stanwell »

En een kleine kop?
Zeg 3cm diep en 14,8mm diameter.
Zou dat beter eerst voor de helft ingerookt worden, helemaal niet, of toch derden of kwarten?

Winslow Collector

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Winslow Collector »

Vreemd Robvoorburg. Ik rook elke Winsløw de eerste keer half gevuld. De tweede sessie gaat hij bij mij meteen vol. Zit namelijk zeer goede inrookpasta in. Nooit problemen mee gehad, leegroken geen probleem en een prima opbouw van de koollaag door de tijd heen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door robvoorburg »

Inderdaad vreemd, het is de enige van Winsløw waarbij ik dit probleem heb,
ik zoek de oorzaak dan ook maar bij mezelf.

Winslow Collector

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Winslow Collector »

robvoorburg schreef:Inderdaad vreemd, het is de enige van Winsløw waarbij ik dit probleem heb,
ik zoek de oorzaak dan ook maar bij mezelf.
Toevallig een hogere ketel dan andere, waardoor je eerder een natte prop onderin hebt? Je bent een zeer rustige roker, dus daar kan het niet aan liggen lijkt me. Afijn, gewoon even doorbijten en volgens de regels der kunst inroken. Lijkt mij sterk dat je er geen prettig rokende pijp aan over gaat houden.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door robvoorburg »

Ik vermoed dat ik de eerste malen de pijp niet goed leeg gerookt heb
en dan lukt het erna niet zo goed meer leeg te roken, maar inmiddels
heb ik de pijp enige malen met slechts een pluk tabak gerookt en
inmiddels rookt deze weer net zo goed leeg als de andere Winsløws.

Winslow Collector

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Winslow Collector »

robvoorburg schreef:Ik vermoed dat ik de eerste malen de pijp niet goed leeg gerookt heb
en dan lukt het erna niet zo goed meer leeg te roken, maar inmiddels
heb ik de pijp enige malen met slechts een pluk tabak gerookt en
inmiddels rookt deze weer net zo goed leeg als de andere Winsløws.
Goed nieuws, Rob.

Plaats reactie