Het grote 'latakia' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
joe
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 sep 2010 04:49
Locatie: Belgié--Maldegem

Bericht door joe »

Net even peterson's old dublin bekeken op tobacco reviews.Ziet er idd niet slecht uit hopelijk bevalt hij je uitstekend!Laat mij gerust weten wat je er van vind!
Groet

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Mooie omschrijving,

Mijn eerste Latakia ervaring moet ook nog komen... ben ook wel benieuwd.

Rookte de tabak goed droog op, of was er sprake van wat nattigheid onderin de pijp? En uit welke pijp heb je de tabak gerookt?
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Over het algemeen heb ik de indruk dat latakia droger rookt...
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

joe
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 sep 2010 04:49
Locatie: Belgié--Maldegem

Bericht door joe »

De tabak rookte relatief droog.Al moet ik zeggen dat de pijp niet perfect gestopt was!ik Heb de tabak gerookt uit een licht gebogen stanwell b1.70 mm h 40mm l14 cm.Ik kreeg de pijp niet helemaal leeg gerookt als dit aan de latakia lag of aan het niet perfect stoppen wie zal het zeggen?of aan het te vlug roken?who knows?

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

De vocht van de tabak zelf gaat in de ketel zitten. Gewoon minder erin stoppen. Normaal word het zo'n nat balletje tabak wat je eruit krabt als je klaar bent met roken... Iig als je veel gram erin hebt gedaan
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik herken het niet helemaal leegroken van tabakken met latakia. Bij mij blijven er bij de meeste Latakia tabakken naast gewone as ook altijd een soort van harde zwarte korrels over, tabak die zo te zien succesvol de overstap naar houtskool heeft gemaakt of zo..
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Veel pijprokers waarderen pijptabak met latakia.
Vind het eigenlijk het lekkerst dat er is om te roken en verrassend zoet en zacht bovendien! Bijkomend voordeel is dat mijn vrouw het liefst heeft dat ik iets met latakia rook.

Belangrijkste verschil ten opzichte van vroeger is dat ik het nu voornamenlijk in de herfst, winter en vroege voorjaar rook en dan alleen 's avonds.
Ik heb geleerd variatie aan te brengen in je leven, dan blijft het een feest.
(heeft niet alles te maken met het hebben van veel of weinig geld)

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

robvoorburg schreef:Bijkomend voordeel is dat mijn vrouw het liefst heeft dat ik iets met latakia rook.
Dat is een zeldzaamheid. Rookt ze zelf toevallig ook? Mijn ervaring is dat (sigaretten dan wel sigarenrokers) de geur van latakia wel aardig kunnen waarderen, omdat ze nou eenmaal van tabakslucht houden en latakia daar wel het summum van is, en dat niet rokers het liefst iets ruiken met veel aroma dat de tabaksgeur maskeert.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Nu we het toch over Latakia hebben...

Ik zou graag begin deze herfst een Latakia-tabak willen proberen, gezien de positieve berichten omtrent Latakia-tabakken op dit gezellige forum, alsook op bekende sites.

Maar wat is nu een goede Latakia-tabak voor de kennismaker? Voor diegene die Latakia wilt ervaren, zonder ermee overdonderd te worden? Is het Squadron Leader of toch een Peterson Blend, zoals Old Dublin.... :oops:
boyenne Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Old Dublin is wel aardig mild en toegankelijk. Volgens mij niet heel veel latakia en een zooitje cavendish erin. Mijn enige andere latakia ervaring is met Solani 779, die naar mijn idee een stuk intenser is. Maar ook wel lekkerder. Maar de Old Dublin is waarschijnlijk een aardige beginner.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Oke, maar ik zou wel graag een tabak willen proberen waarbij ik ook daadwerkelijk de Latakia ervaar! Dus niet de Latakia-ervaring op de achtergrond ervaring, maar toch echt op de voorgrond. Uiteraard ook weer niet overdonderd worden, maar enfin..
boyenne Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Oh, de Latakia is duidelijk genoeg hoor. Je komt er met Old Dublin prima achter wat het is, is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Als je old dublin rookt weet je gelijk wat latakia is.
Het is een goede tabak om mee te beginnen,heb zelf eens de 3 p's geprobeerd maar die is veel sterker vindt ik.
Ben er eerlijk in latakia is niet mijn ding.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5376
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Bij squadron leader proef je de latakia ook, hoor...
verschil met Old Dublin is dat er bij de SL geen cavendish in zit.

Voor een eerste kennigmaking zou ik eerder naar de SL gaan, die komt net wat lichter uit in mijn gevoel. Skiff Mixture, ook van Samuel Gawith kan mss ook, is vergelijkbaar met SL maar nog wat milder op de Latakia.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

:o Ik heb nooit gemerkt dat er cavendish in Old Dublin zit.... Squadron Leader is mij tegen gevallen. De beste latakiatabak komt naar mijn smaak nog altijd van Dunhilll en goede tweede is Ashton. Zie hierover mijn besprekingen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Cavendish is eigenlijk vooral een soort van productiemethode (een soort van her-fermentatie onder druk, als ik goed herinner)
In feite is bijvoorbeeld elke flake een cavendish (die maar gedeeltelijk gesneden is). De cavendish methode wordt vooral vaak gebruikt om smaken aan tabak toe te voegen. Daarom kom je de term cavendish dus heel vaak tegen bij tabakssoorten waar bij termen als 'truffel', 'druif' of 'chocolade' en dergelijke in de beschrijving voorkomen (de 'gesausde of aromatische tabakken).
Maar in feite wordt de cavendish methode ook gebruikt als je twee serieus verschillende tabakssoorten mengt (Latakia met Virinia bijvoorbeeld).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5376
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Zo komt mij de cavendish in Old Dublin ook over: als een soort bindmiddel tussen de verschillende tabakssoorten.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

janneman schreef:Cavendish is eigenlijk vooral een soort van productiemethode (een soort van her-fermentatie onder druk, als ik goed herinner)
In feite is bijvoorbeeld elke flake een cavendish (die maar gedeeltelijk gesneden is). De cavendish methode wordt vooral vaak gebruikt om smaken aan tabak toe te voegen. Daarom kom je de term cavendish dus heel vaak tegen bij tabakssoorten waar bij termen als 'truffel', 'druif' of 'chocolade' en dergelijke in de beschrijving voorkomen (de 'gesausde of aromatische tabakken).
Maar in feite wordt de cavendish methode ook gebruikt als je twee serieus verschillende tabakssoorten mengt (Latakia met Virinia bijvoorbeeld).
Met het risico off-topic te gaan: Cavendish is inderdaad een productieproces. De naam komt, volgens de legende, van een Britse militaire zeeman (kapitein Britse marine of zo ergens in de 17e-18e eeuw) met dezelfde naam, die zijn droge tabak aan boord wat bevochtigde met rum om hem weer rookbaar te krijgen. Dit "zoeten" van de tabak maakte de tabak meteen donkerder..

Tabak wordt gefermenteerd. Een normale (enkele) fermentatie zorgt voor een goede vermenging van smaken en aroma's door de gehele tabak. Temperatuur normale fermentatie ligt (als ik mij goed herinner) tussen de 35 en 40 °C.
Door tabak dubbel te fermenteren of door te fermenteren op hoge temperatuur (tot ergens in de 60 °C), komen er meer suikers uit de tabaksbladeren. Gevolg moge duidelijk zijn: zoetere tabak en donkerdere tabak.

Voorbeeld de Mac Baren 7 Seas Regular (witte pakje). Is alleen Virginia en Burley, maar de Burley is flink gefermenteerd. Omdat Burley van zichzelf al wat chocolade-aroma's heeft, komt dit met de sterke fermentatie nog beter naar voren. Resultaat is een zwarte mixture met duidelijk chocolade erin.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Dank voor de duidelijke verhalen Janneman en Winslow.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Latakia flake

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Bestaat er überhaupt flake tabak waar latakia of perique in verwerkt is ?
Ik ben hem nog niet tegengekomen, maar misschien kijk niet goed.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Aha, dank daarvoor.
Schitterend blik trouwens...
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Peterson's Old Dublin :)
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

boyenne schreef:Peterson's Old Dublin :)
Sinds wanneer is het een flake? :wink:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

:o :oops:
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Samuel Gawith heeft ook een paar flakes.

Balkan Flake en Navy Flake zijn met Latakia.
St James Flake met Perique is erg lekker!
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Nog nooit latakia flake gerookt, laat eens weten hoe je dat ervaart?

Gebruikersavatar
maitre_Cremer
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 aug 2010 15:17
Locatie: Almere

sir william

Bericht door maitre_Cremer »

Heb bij hartman op de Leidse straat een blikje sir william old english mixture gehaald< bij de Oude Tijd in utrecht heb ik een zwart vierkant plat blik pure latakia gekocht. De restjespot smaakt nu ineens heerlijk. doe ongeveer 20 % erbij en mix.

Heerlijk. Het rode blikje van Sir William bevat een mix van virginia, burley en latakia en is ook erg lekker.

heb een nieuwe liefde ontdekt! :D

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Hier ook, een nieuwe liefde ;)
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Wellauer Latakia

Bericht door smoorder »

Paasei schreef:
smoorder schreef:ei : vlg zaterdag 13 Peterson Lover Day bij Verloo ; 'k was er vanmiddag ... troef ! !
Kweetet, en ik zal me moeten inhouden.

Wat heb je gescoord, trouwens?
Afbeelding

Wellauer Latakia

Zoals van Latakia te verwachten valt is de kleur donkerbruin, maar de geur van de tabak is niet overweldigend. Losse tabak, 2,4 mm snede, en vrij droog, een beetje lastig om te stoppen.
Rookervaring : hevig ! De rook schuurt langs je keel en longpijp.
De smaak is is vergelijkbaar met een stevig gerookte Semois.
Ik heb hem in een Falcon gerookt, dan is de smaak het zuiverst.
't Is zoals steeds moelijk om snel een oordeel te vellen, maar het is geen tabak die ik zou aanraden, lees : nog eens kopen. Misschien smaakt hij anders in een andere pijp.
Maar, ondanks het feit dat dit puur Latakia is, komt de smaak niet tot zijn recht als je hem zuiver rookt. Eerder te gebruiken als peper-en-zout om een fletsere tabak bij te kruiden.
Balkanflake behoudt de leiderstrui als Latakia.

S

Plaats reactie