CHURCHWARDEN / LEESPIJP ALGEMEEN

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door janneman »

Hier in elk geval zo iemand die hardleers is.
(oude kraakstem:) 35 jaar aan de pijp Meneer, 35 jaar! En nog bijt het ding terug als ik te hard rook!

Als ik een tabak heb, die ik nooit eerder heb gehad heb kost het me wel een pakje voor ik een beetje de juiste pijpen heb gevonden, en de juiste manier van stoppen, en de manier van roken. Ja dus, je blijft leren...

Leespijpen zijn op zich prima, maar net als bijna alle andere pijpen van afwijkende materialen of vormen zijn het pijpen die misschien niet het handigst zijn om mee te beginnen. Ik heb er 4, en elke week rook ik er wel één van, dus ze zijn wat mij betreft in vol gebruik. Maar een leespijp heeft zo zijn eigenaardigheden. De koele rook is prettig, maar omdat de rook zo koel is merk ik bij mezelf in elk geval de neiging om iets te snel te roken, waardoor een tabak toch weer scherper gaat smaken. Door jaren ervaring kan ik me nu meestal wel inhouden, maar nog gaat het af en toe mis... Sommige van de wat betere leespijpen komen overigens met zowel ene lange als een korte steel, en dat is dan wel weer een goed idee (navragen voor je iets koopt!). Met die twee stelen leer je de verschillen kennen, en kun je dezelfde kop dus ook kort roken. Hieronder geen twee pijpen, maar één op op twee verschillende stelen...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janneman op 09 apr 2013 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Winslow Collector

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Winslow Collector »

Ook hier zo'n eigenwijze die met regelmaat één van de leespijpen of één van de LOTR-pijpen aansteekt. Heerlijk relaxed met een boek of een leuke DVD/BlueRay in de speler. Dus niet tijdens computeren of andere werkzaamheden.

Wanneer je het trucje een beetje onder de knie hebt om een gewone pijp redelijk koel te roken, niet al te vaak bij moet vlammen, de tabak tijdens het stoppen al in kan schatten qua "stop-vastheid" en weinig aanvlammen, is het roken van een churchwarden echt een koel genot.

Begin je de eerste schreden met zo'n lange, koel rokende pijp, zul je veel langer moeite moeten doen de gewone pijp goed te leren roken. Puur omdat de lange pijp veel vergevingsgezinder is qua rooktemperatuur.

Succes Lestat (en ook welkom trouwens :lol: ).

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Toon »

Als alle anderen hiervoor ben ik ook ooit gevallen voor een lange pijp.

Inderdaad is de neiging te hard te trekken heel herkenbaar en soms moet je daar heel bewust op letten.
Ikzelf vind het, in tegenstelling tot de meesten vrees ik, ook een fijne wandelpijp.
De kop kan dan rusten in de hand en ik hoef de pijp slechts weinig op te heffen als ik een trek wil nemen.
Ik vind dit zeer comfortabel en relaxed roken.

Het is niet een pijp die ik veel rook, maar ik ben wel blij dat ik er een heb voor als ik er zin in heb.
Mocht je er een tegenkomen voor een schappelijke prijs, zou ik zeker niet aarzelen en hem aanschaffen.

Ook pijpen die je niet dagelijks of wekelijks rook hebben hun waarde binnen je collectie. Juist voor díe momenten dat je er echt zin in hebt.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door lestat »

en wat is een schappelijke prijs? Ik heb geen flauw idee hoeveel dit type zou kosten
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Nekker »

Op www.puffaway.nl staat een opgeknapte leespijp van Annie69, het is niet meteen het meest courante model en ook niet echt het type waar ik voor zou gaan. Maar voor die zachte prijs kan je al wel ervaren hoe het rookt.

Een standaard leespijp kost gemiddeld tussen de +/- 90 - 120 euro. Waarschijnlijk kan je ook goedkoper vinden en veel duurder zal ook geen probleem zijn. Het zal ervan afhangen wat jij zoekt, probeer ook eens op ebay te kijken. Daar kan je ook vaak koopjes doen.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Bananabox-Ninja »

Even dit draadje een beetje naar boven graven.

Is de naam churchwarden universeel voor een pijp met een lange steel?

Ik heb er nu een aantal namelijk en ik merk dat ik het meest comfortabel rook uit een Churwarden waarbij de kop naar boven staat zoals bij mijn Vauen Nobile N193
Afbeelding

In tegenstelling tot mijn Peterson Churchwarden.
Afbeelding

Ze roken allebei geweldig alleen de Vauen wat meer omdat als je zit of aan een tafel zit je de pijp wat dieper kan laten hangen en geen tabak op de tafel of je kleding verspreidt.
Als de naamgeving universeel is dan moet ik namelijk mijn eisen voor de aanschaf van toekomstige pijpen wat bijschroeven.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door gezel »

Mooi leespijpen Ninja.
Zoiets ben ik nog naar op zoek.

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Bananabox-Ninja »

@Gezel: Thanks, Ik ben voor de Vauen naar mijn lokale tabaksboer gegaan en die heeft hem bij Vauen besteld. Die Petterson komt bij Robb vandaan.

Gezien 2 Juni in het verschiet ligt ga ik iig bij Schimmel ook eens neuzen.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door gezel »

Ik kijk het nog even aan.
Heb een Hilson boy leespijpje.
Is eigenlijk een damespijpje.
Zo klein dat het zich alleen maar loont om er flakes in te roken.

Ben benieuwd naar de recensies over de Mr. Brog leespijpen.
Als die goed roken en een ruimere kop hebben, denk ik er daar een van te bestellen.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Wowbagger »

Zoals je weet heb ik de Vauen ook, maar dan in een andere kleur BBN, en hij bevalt mij tot nu toe ook uitstekend. Ik ben hem nog immer aan het inroken met Voortrekker, ben nu toe aan de eerste volledige vulling. Een karweitje dat ik met de korte steel gedaan heb om de temperatuur goed in de gaten te kunnen houden. En als de tekenen mij niet bedriegen wordt dit een hele fijne pijp voor de puurdere virginia-flakes ivm de ketelvorm.

Ik verheug me nu al op die mooie windstille avond met aangename temperatuur. Die avond waarop ik, gezeten op het stationsbankje in mijn achtertuin al luisterend naar de merels, de lange pijp tevoorschijn haal. Zorgvuldig een flake Capstan erin positioneren, mok thee klaarzetten en daarna de voorzichtige vlam van een lucifer de edele tabak laten toucheren. Kalm doch bekwaam de boel zeer licht aantampen en voor de 2e maal bevuren. Langzaam achterover leunen en wegdromen bij fantasiën over een bankje in de voortuin van een huisje in de Gouw.

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Bananabox-Ninja »

Ja, mijn inrookperiode was dit weekend voorbij en gister tijdens een potje Munchkin bleek dat die echt een hele goeie pijp voor aan de speeltafel is.


Maar euh, nog geen antwoord op mijn vraag :wink: :P
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Wowbagger »

Bananabox-Ninja schreef:Ja, mijn inrookperiode was dit weekend voorbij en gister tijdens een potje Munchkin bleek dat die echt een hele goeie pijp voor aan de speeltafel is.


Maar euh, nog geen antwoord op mijn vraag :wink: :P
Naar mijn bescheiden mening is in het buitenland churchwarden een gangbare benaming. Hier in nederland hebben de meeste oude knarren het over een leespijp.

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Bananabox-Ninja »

Dus in jouw bescheiden mening is een pijp met een lange steel ongeacht de kop een Leespijp/Churchwarden? :mrgreen:

In mijn bescheiden mening ook namelijk. 8p
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Dukdalf »

Dat laatste is inmiddels wel het spraakgebruik geworden. In de klassieke leer is BBN's Peterson de enige zuivere churchwarden, mocht je daar waarde aan hechten.

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Bananabox-Ninja »

Dukdalf schreef:Dat laatste is inmiddels wel het spraakgebruik geworden. In de klassieke leer is BBN's Peterson de enige zuivere churchwarden, mocht je daar waarde aan hechten.
Nou best wel en niet alleen omdat ik je zo'n aardige vent vindt :mrgreen:
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Dukdalf »

Ik vind jou ook lief, hoor :roll: . Mooie pijp, trouwens, die Peterson.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Wowbagger »

Bananabox-Ninja schreef:Dus in jouw bescheiden mening is een pijp met een lange steel ongeacht de kop een Leespijp/Churchwarden? :mrgreen:

In mijn bescheiden mening ook namelijk. 8p
Oh, je bedoelde de vraag op díe manier! Gelukkig zijn er ook heldere geesten op dit forum aanwezig...

Overigens: cigarworld heeft de nieuwe Vauens inmiddels met plaatje op de site http://www.cigarworld.de/shop/detail.ph ... g=auenland . Ik zeg, laat de kerst(man) maar komen!

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Bananabox-Ninja »

@Wowbagger: Sorry als ik onduidelijk was.

Hmmm in dezelfde prijs categorie als de rest van hun leespijpen.
Jaaaa, de kerstman krijgt een lang wenslijstje :mrgreen:
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Bart Iron »

lestat schreef:als ik het goed begrijp is het dus vooral om eens mee te experimenteren maar geen blijver.
Beetje late reactie, maar voor mij is het niet louter een experimenteer pijp.
Ik heb zelf een leespijpje met een kleine kopje en ik pak hem regelmatig voor de Old Dublin.
Ik heb voor het eerst OD gerookt uit dit pijpje en dat was zo'n indrukwekkend moment dat het een blijvert is gebleven.

Dat is de klik die je met een pijp krijgt of hebt.

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door lestat »

Lol.
Heb ondertussen een hans christian andersen van stanwell. En je kan gerust zeggen dat dat een blijver is.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

kiske

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door kiske »

Ik heb meerdere churchwardens en die bevallen, met uitzondering van de Goedewaagen allemaal uitstekend! De Goedewaagen heb ik meer uit nostalgische overwegingen gekocht. Al mijn pijpen worden bijna wekelijks gerookt, dus ook de churchwardens. Dit zijn voor mij vooral de pijpen die ik opsteek als ik er echt ongestoord voor kan gaan zitten.

Godfrey59

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Godfrey59 »

Een ouder topic , maar deze longpipe uit de nieuwe serie van Thomas Bazant vindt ik ook een echte longpipe ( beetje indiaans :D )

Godfre
Afbeelding

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door lestat »

Ze doet mij eerder denken aan de cavalier (dacht toch dat ze zo heten) modellen. In ieder geval een zeer speciale uitvoering :D
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Laafke

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Laafke »

Nee lestat, ditis overduidelijk geen cavalier.....heb er een plaattje gevoegd zodat je het verscchil kunt zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door lestat »

ik zie 2 keer een pijp met een lange rechte ronde steel met iets onder het midden de kop aan de zijkant. Enkel een wat andere uitvoering en ander kleurgebruik
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Laafke

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Laafke »

De bovenste pijp zou ik eerder karakteriseren als een boswachterspijp. Terwijl bij de onderste het rookkanaal volgens de principes van een traditionele Cavalier is geboord.

Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 452
Lid geworden op: 30 sep 2013 13:57
Locatie: Beuningen gld

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Timmy »

misschien rare vraag. Waarom worden er niet gewoon lange losse acryl mondstukken geleverd, zodat je van elke bent een churchwarden kunt maken?

Gebruikersavatar
VikingRedBeard
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 jul 2013 00:37
Locatie: Dordrecht

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door VikingRedBeard »

bij sommige merken en pijpen zie je dit inderdaad wel gebeuren timmy, dan krijg je een extra mondstuk mee geleverd, maar ik zie die helaas ook te weinig.
Beware of the Viking

Laafke

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Laafke »

Van o.a Stanwell weet ik dat ze dat doen. Zelf heb ik een BC maar daar past korte mondstukje niet (te los). En naar ik meen heeft Vauen nu een nieuwe serie, meerschuim gevoerd en dubbel mondstuk.
Afbeelding

Vauen
Laatst gewijzigd door Laafke op 01 mar 2014 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 452
Lid geworden op: 30 sep 2013 13:57
Locatie: Beuningen gld

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Timmy »

Yep gezien. Je kunt churchwardens kopen met 2 mondstukken. Maar ik bedoelde alvorens 100 uit te geven aan zo'n geval, zou ik liever m'n (bijvoorbeeld) Peterson of een andere bent voorzien van een lange steel om te proberen of zoiets me überhaupt bevalt. Misschien iets voor meindert?

Plaats reactie