CHURCHWARDEN / LEESPIJP ALGEMEEN

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Het pijpje heeft inmiddels een nieuwe eigenaar gevonden. Forumlid Michiel schreef op het forum dat hij op zoek was naar een churchwarden en wilde hem graag van me kopen.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Veel plezier er mee Michiel!
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Robbie

Welke winkel verkoopt churchwarden?

Bericht door Robbie »

Goedendag iedereen,

Aangezien dit mijn eerste post is, lijkt het mij niet meer dan normaal dat ik mij kort voorstel.
Mijn naam is Robbie, ben woonachtig in Zuid Holland. Ben een zeer beginnende pijproker. Ik ben vorig jaar begonnen met een kleien pijp en Danske Blue Sky tabbak. Nu ik mij meer wil verdiepen heb ik wat hulp nodig. Zal hier wat posten over mijn toekomstige pijp en voor de tabak fora heb ik ook wel wat vraagjes :wink:

Ok, ik zal het maar toegeven, ik ben verliefd geworden op churchwarden modellen. Eigenlijk is dat niet zo fijn, want ik kom er achter dat deze modellen moeilijk te krijgen zijn in de winkel. Vandaar heb ik jullie hulp nodig. Ik ben op zoek naar bijvoorbeeld een Peterson churchwarden briar D6, prince of dublin.


Andere merken zijn wat mij betreft ook een mogelijkheid, maar voordat jullie tips gaan geven moet is misschien het 'e'en en ander toelichten. Naast pijproken heb ik ook een grote aantrekkingskracht naar de middeleeuwen en fantasy. Hoe meer een pijp een middeleeuws karakter heeft, hoe groter de kans is dat ik hem leuk vind.

In het weekend van 18 en 19 september zou ik hem al graag willen gebruiken. Vandaar heeft een winkel in Nederland de voorkeur. importeren uit Engeland is een optie, maar de kans dat ik hem dat weekend dan binnen heb is niet zo groot.

Alle hulp is welkom!
Bedankt,

Robbie

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Welkom Robbie,

Grapig dat je de churchwardens zo mooi vind het zijn inderdaad best lastige pijpen om te kopen gewoon bij een tabakszaak vaak moet het dan besteld worden teminste bij mij in de buurt dan. Misschien is dit iets voor je http://www.tecon-gmbh.de/index.php?cPath=208_546 Is een duitse winkel met alleen nog maar goede dingen die ik er over heb gehoort.

Gebruikersavatar
Wilbie
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 apr 2010 17:45
Locatie: Haarlem

Bericht door Wilbie »

Peterson Churchwarden Dublin smooth vind ik super mooi, helaas nog nooit kunnen vinden in een winkel, dank voor de link en succes Robbie!

Robbie

Bericht door Robbie »

Het is een optie voor als ik het echt heel graag voor dat bewuste weekend wil hebben. Maar de prijzen zijn in vergelijk met Engeland wel wat aan de hogere kant.
Daar betaal je 55 - 70 euro incl verzendkosten. Ik hoopte ongeveerd op het zelfde bedrag (of ietsje meer) uit te komen hier in Nederland.

Maar eerlijk gezegd, dat lijkt valse hoop.....

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Mag ik vragen via welke site jij zoekt dan ?:O want Engeland heel wel de pond en die is natuurlijk meer waard dan de euro. Je zou kunnen bellen na bijvoorbeeld Amsterdam het rokin is dat volgens mij misschien dat zei zoiets hebben liggen.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

De meeste winkels hebben hier niet zoveel keuze in dus is bestellen in engeland de beste optie bv http://myworld.ebay.co.uk/lightuphere/

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Mijn ervaring met tabakszaken is dat ze vaak geen churchwardens hebben en in het geval dat dat wel zo is hebben ze maar een beperkte selectie. Ik wil zelf ook ooit een churchwarden kopen, maar ik denk dat ik in dat geval online ga kijken. Zowel qua aanbod als qua prijs een stuk interessanter. Online een pijp kopen is altijd een gok omdat je hem niet in je hand heb gehad, maar in dit geval in mijn ogen de moeite waard.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Welkom Robbie! Ik vrees dat ik me moet aansluiten bij de anderen; moeilijk te vinden. En je loopt ook nog eens de kans dat er hier gewoon meer voor gevraagd wordt...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Robbie

Bericht door Robbie »

Ik vreesde inderdaad al dat het erg lastig zou worden.
Ik heb zojuist een Peterson prince smooth besteld.
Afbeelding
Prijs 66 euro incl verzendkosten.

Nu maar hopen dat hij snel binnen is :wink:

Iedereen bedankt voor alle hulp en advies!

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Besteld via esterval's ? Zo ja ben benieuwt hoe het bevalt :)

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Welke winkel verkoopt churchwarden?

Bericht door Rob »

Robbie schreef:Naast pijproken heb ik ook een grote aantrekkingskracht naar de middeleeuwen en fantasy. Hoe meer een pijp een middeleeuws karakter heeft, hoe groter de kans is dat ik hem leuk vind.
Hoi Robbie, welkom op het forum en kijk ook eens op de volgende link:
http://pijprokersforum.forum2go.nl/macq ... -t537.html .

Lord of the pipes: http://www.zemanpipes.com/pipeslist.php?pipecat_id=6 zal je dan ook wel leuk vinden.

Ikzelf moet absoluut nog eens een keer een Bilbo pijp hebben:
http://www.vauen.de/photo/detail/en/Bil ... .4.10.html

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Mooie pijp, Robbie. Goeie prijs ook volgens mij.

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Service via Esterval's is mij prima bevallen! Mooi is ook dat ik bij een churchwarden die ik laats via hun aanschafte lange harde VAUEN ragers kreeg, erg fijn :P!

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Ik heb een paar weken geleden een Peterson System 313 besteld bij Esterval's, samen met een tamper en een paar filteradapters.
Kreeg ook wat extra's daarbij: een zak Vauen ragers, een sample Chieftain's tabak alsmede een zakje snoep.
Goeie service dus.

Persoonlijk nadeel is dat ze met DHL versturen.
Ik werkte toen overdags, en dan ben je dus nooit thuis als het spul wordt afgeleverd.
Uiteindelijk moest ik dus een kilometer of 8 fietsen naar het dichtstbijzijnde DHL-kantoor.
Nou viel die fietstocht nogal mee, met een nieuwe Peterson pijp in het vooruitzicht... :D
I'm thinking, Lewis...

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Vroeger had tobbacoshop.nl ook een paar pijpen van Stanwell (dacht ik) uit de serie Hans Christian Andersen. Ik zie ze nu niet meer op de site staan.
Dat waren pijpen met 2 uitwisselbare mondstukken; een kort en een lang mondstuk. Met die laatste werd de normale pijp een churchwarden model.

Je zou er een mailtje aan kunnen wagen, of hij die nog heeft liggen.

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Die Andersen-pijp is nog steeds te krijgen:

http://www.pfeifenkonsulat.at/shop/index.php?k=471

En volgens mij heb ik haar op meer sites gezien.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Maar die Peterson zou wel mijn voorkeur hebben. :wink:
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Ronnie de Ponnie schreef:Ik heb een paar weken geleden een Peterson System 313 besteld bij Esterval's, samen met een tamper en een paar filteradapters.
Kreeg ook wat extra's daarbij: een zak Vauen ragers, een sample Chieftain's tabak alsmede een zakje snoep.
Goeie service dus.

Persoonlijk nadeel is dat ze met DHL versturen.
Ik werkte toen overdags, en dan ben je dus nooit thuis als het spul wordt afgeleverd.
Uiteindelijk moest ik dus een kilometer of 8 fietsen naar het dichtstbijzijnde DHL-kantoor.
Nou viel die fietstocht nogal mee, met een nieuwe Peterson pijp in het vooruitzicht... :D
Met dhl kan je toch altijd vragen dat ze op je werkadres afleveren? Tenminste, als je op een 'vaste plaats' werkt en je baas ermee akkoord is...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Hetgeen in mijn geval niet het geval is.
Maar je kunt inderdaad aangeven waar en wanneer je het bezorgd wilt hebben. M.u.v. het weekend.
Hoe dan ook zou je er een dag voor vrij moeten nemen.

TPG levert nog wel eens bij de buren af (moet je ook maar net willen trouwens!) en anders belandt het uiteindelijk bij een agentschap in het dichtstbijzijnde winkelcentrum.
I'm thinking, Lewis...

Robbie

Bericht door Robbie »

Hallo iedereen,

Gisteren is hij binnengekomen. Prettige verrassing was een bosje pijpragertjes en het feit dat de pijp al een binnen coating heeft.

Ik heb begrepen dat je dan in princiepe je pijp niet meer hoeft in te roken. Echter ik wil toch geen risico nemen en volg netjes de tips op het internet. (wat was het ook alweer, voor gebruik invetten met benzine dacht ik?) :wink:

Uiteraard is hij gisteren ook aangegaan en het bevalt met prima. Helaas nog even met vrij standaard tabak vanwege het inroken. Vierherenbaai is mij net even iets te eenvoudig.

Iedereen bedankt voor hun reacties en bijdrage!

Robbie

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door lestat »

Om te beginnen weet ik niet of longpipe de juiste benaming is, maar ik bedoel dus zo'n lange smalle pijp. Ik heb deze pijpen altijd enorm mooi gevonden, maar vraag mij af hoe zo een pijp rookt en of er een speciale manier voor nodig is?

Ps als dit niet de beste plek is voor deze vraag ga dan gerust je gang met verplaatsen :)
Laatst gewijzigd door Bart Iron op 26 mei 2012 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: longpipe

Bericht door culann »

Je bedoeld neem ik aan een Churchwarden, ook wel Leespijp genoemd.
Zelf heb ik er een, zeker een prettige roker. Qua techniek niet echt verschillend dan een 'gewone' pijp. Echter niet het meest praktische model. Gezien de lengte moet je 'm vast blijven houden. Dus je hebt je handen niet vrij als je 'm rookt. Prima voor op de bank of luie stoel, met muziekje of filmpje. Zelf rook ik 'm niet vaak, maar af en toe vind ik het een heerlijke pijp.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: longpipe

Bericht door Nekker »

Hier hetzelfde als Culann, hoewel ik met pijproken ben begonnen omdat ik vooral op dat model verliefd was. Invloed van Tolkien en zijn boeken zoals bij de meeste zeker? Rook ik hem toch niet zo vaak als mijn meer gewonere pijpen. Maar af en toe heb ik er echt zin in. Ik zelf rook alleen Semois (of andere baai-tabak) erin. Dit omdat baai tabak de gewoonte heeft heel erg heet te roken, bij zo'n lange steel valt dat dus veel beter mee omdat de lucht een langere weg moet afleggen en dus bijgevolg koeler is.

Persoonlijk zou ik zeggen, maak jezelf eerst meester in het goed en correct roken van een pijp en ga dan pas voor een churchwarden (leespijp).
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: longpipe

Bericht door lestat »

dank je voor de raad.

Maar heb wel een domme vraag daarbij. Wanneer weet ik dat ik meester ben geworden in het pijp roken. Mijn ervaring tot nog toe zegt dat elke pijp en elke tabak anders is. Men zou dus enkel meester kunnen worden als men elke pijp en alle tabak gerookt heeft en dan nog in elke combinatie :)
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: longpipe

Bericht door Nekker »

Ik bedoel zeker niet dat je perfect moet kunnen roken. Vanaf de moment dat je de pijp goed kan aanhouden zonder al te veel te moeten bijvlammen met lucifer of andere hulpmiddelen.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: longpipe

Bericht door robvoorburg »

Het is opvallend, door alle jaren heen, hoeveel pijprokers bij de start een
voorkeur hebben voor zo'n lange pijp, ondergetekende niet uitgezonderd.

Ik deel de bovenstaande meningen, echter ze hebben wel het voordeel dat
de rook een langere weg af moet leggen om bij je mond te geraken, wat
voor de nodige afkoeling zorgt.

Uiteindelijk heb ik ze na enige probeersels nooit meer gerookt.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door Bart Iron »

De steel is ook wat moeilijker schoon te maken omdat je er langere pijpragers voor nodig hebt. En die zijn niet overal even makkelijk te verkrijgen.
lestat schreef:Wanneer weet ik dat ik meester ben geworden in het pijp roken
Ik denk dat er zelfs mensen zijn die al 20-30 jaar pijproken en nog steeds dingen leren. Volgens mij is elke pijp opnieuw weer een ontdekking.
Voor mijzelf gesproken: als dat niet meer zou zijn en het een gewoonte is geworden is het misschien wel tijd om er mee te stoppen.

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: longpipe ( churchwarden of leespijp )

Bericht door lestat »

als ik het goed begrijp is het dus vooral om eens mee te experimenteren maar geen blijver.
Ik denk dat er zelfs mensen zijn die al 20-30 jaar pijproken en nog steeds dingen leren. Volgens mij is elke pijp opnieuw weer een ontdekking.
Voor mijzelf gesproken: als dat niet meer zou zijn en het een gewoonte is geworden is het misschien wel tijd om er mee te stoppen.
Daar ben ik het volledig mee eens
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Plaats reactie