Sigaren

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Gebruikersavatar
Fossiel
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37

Re: Sigaren

Bericht door Fossiel »

culann schreef:Zelf ben ik in het verleden wel eens uitgelachen in de kroeg omdat ik een tuitknakje met de stompe kant in m'n mond stak...
De stompe kant ís het mondstuk, toch? Weten veel mensen dat niet? Toen ik in Windels te Mechelen voor het eerst Mechelse tuitknaks kocht, wees de verkoper me daar uitdrukkelijk op.
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Sigaren

Bericht door Eliminator »

Is ook zo Fossiel, juist daarom te belachelijk voor woorden als je daardoor door een onwetende uitgelachen wordt :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Sigaren

Bericht door Luys »

Eliminator schreef:Is ook zo Fossiel, juist daarom te belachelijk voor woorden als je daardoor door een onwetende uitgelachen wordt :wink:
Hangt er natuurlijk van af wat je met stompe kant bedoelt. Bij een tuitknak is de dikste (stompe?) kant de kant die tussen de lippen gaat. Bij normale sigaren zit er meestal aan een kant een taps toelopend einde (dat tussen de lippen gaat) en de andere kant (die je aansteekt) is gewoon recht afgesneden. En om het nog lastiger te maken: Longfillers worden vaak ongeknipt geleverd. Het dekblad omvat dan de hele sigaar, en zal je met een knippertje een stukje af moeten knippen (of met een punch er een gat in maken).

Dit plaatje maakt het handig door de sigarenbandjes...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Sigaren

Bericht door multiballs »

een echte zoete aanrader,is de moods met filter,
is een zeer fijne,heb deze zelf altijd in gebruik voor korte stukjes in de auto/in de stad


Afbeelding
WINSLOW Waarom niet ?

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Sigaren

Bericht door Luys »

multiballs schreef:een echte zoete aanrader,is de moods met filter,
is een zeer fijne,heb deze zelf altijd in gebruik voor korte stukjes in de auto/in de stad


Afbeelding
Moods heb ik ook een tijdje gerookt (zonder filter, als ik op een tampon wil kauwen dan, eh, laat maar :shock: :oops: ), maar op een gegeven moment is dat zoete vanille gebeuren me tegen gaan staan...
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Sigaren

Bericht door multiballs »

zelf vind ik met filter fijner,
die zoete smaak vind ik heerlijk 8)
Luys schreef:
multiballs schreef:een echte zoete aanrader,is de moods met filter,
is een zeer fijne,heb deze zelf altijd in gebruik voor korte stukjes in de auto/in de stad


Afbeelding
Moods heb ik ook een tijdje gerookt (zonder filter, als ik op een tampon wil kauwen dan, eh, laat maar :shock: :oops: ), maar op een gegeven moment is dat zoete vanille gebeuren me tegen gaan staan...
WINSLOW Waarom niet ?

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Sigaren

Bericht door robvoorburg »

Afgelopen week waren Martin en ondergetekende onder
andere bij Van Renssen langsgegaan.
Na enige tijd rook ik een sterke vanillegeur, bleek van een
sigaartje te komen dat mevrouw Van Renssen sr. opgestoken
had.

Natuurlijk rook het erg lekker, echter voor een sigaar?

Ik kom hierop omdat ik net een blikje Robert Mc Connell open-
maakte. Deze Pure Cuban pijptabak is dus gewoon tabak waar
normaliter sigaren van gemaakt worden.
Over de rookeigenschappen kan ik nog geen oordeel geven.

Ik ga ook eens kijken wat hierover op TR wordt geschreven.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Sigaren

Bericht door Luys »

Vandaag iets geks gedaan (alleen vandaag?):

Ik had laatst een kistje cigarillos gekocht bij De Oude Leeuw. Even narekenen leerde dat zo'n kistje van 50 stuks toch wel wat euro/euro's/euri scheelt met blikjes of doosjes van 20 stuks. Dus ben ik vanmorgen bij de plaatselijke afdeling van de hoogvliet geweest en daar een kistje cigarillos gekocht op de gok. Helaas hadden ze aan kistjes maar 1 merk: Ruba.

Ik kende het niet, dus maar zo'n kistje meegenomen om te proberen. Het goede nieuws: het kost geen drol (8.90 voor 50 stuks wilde cigarillos?!), het ziet er uit als cigarillos en het brand.

Helaas is daarmee ook alles gezecht: d'r zit noemenswaardig geen smaak aan :( Ik weet niet wat ze met 'Class A tobacco' bedoelen, maar ik vermoed dat hun schaalverdeling andersom loopt t.o.v. wat gangbaar is (oftewel: Class A is de slechtse kwaliteit).

Zoals vaak blijkt: goedkoop is duurkoop en als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat waarschijnlijk ook!

Voortaan maar weer een kistje halen bij een echte tabakswinkel, hebben we tenminste keus uit fatsoenlijke merken...
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Sigaren

Bericht door Mikali »

Ik ben ook recent begonnen met de sigaren en moet zeggen dat ook die mij enorm bevallen :)
Tot nog toe enkel Romeo y Juliet gerookt maar heb gisteren een humidor besteld in het verre Duitsland en kunnen we wat meer gaan hamsteren :D 8)
Onder andere de (over roepen?) Cohiba staat op het lijstje uiteraard.
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Sigaren

Bericht door Nekker »

Die Cohiba heb ik nog niet zo lang geleden gerookt. Ik ken nog veel te weinig van sigaren om daar een goed oordeel over te vellen, maar ik vond het best wel een goede sigaar. Ze rookt lekker, maar man... Een nicotine shot tot in mijn tenen. :mrgreen:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Sigaren

Bericht door dr. Watson »

Luys schreef:Vandaag iets geks gedaan (alleen vandaag?):

Ik had laatst een kistje cigarillos gekocht bij De Oude Leeuw. Even narekenen leerde dat zo'n kistje van 50 stuks toch wel wat euro/euro's/euri scheelt met blikjes of doosjes van 20 stuks. Dus ben ik vanmorgen bij de plaatselijke afdeling van de hoogvliet geweest en daar een kistje cigarillos gekocht op de gok. Helaas hadden ze aan kistjes maar 1 merk: Ruba.

Ik kende het niet, dus maar zo'n kistje meegenomen om te proberen. Het goede nieuws: het kost geen drol (8.90 voor 50 stuks wilde cigarillos?!), het ziet er uit als cigarillos en het brand.

Helaas is daarmee ook alles gezecht: d'r zit noemenswaardig geen smaak aan :( Ik weet niet wat ze met 'Class A tobacco' bedoelen, maar ik vermoed dat hun schaalverdeling andersom loopt t.o.v. wat gangbaar is (oftewel: Class A is de slechtse kwaliteit).

Zoals vaak blijkt: goedkoop is duurkoop en als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat waarschijnlijk ook!

Voortaan maar weer een kistje halen bij een echte tabakswinkel, hebben we tenminste keus uit fatsoenlijke merken...
Medan van de Aldi is wel te roken en net zo duur. Ruba is gewoon troep!!
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Sigaren

Bericht door Luys »

dr. Watson schreef:
Luys schreef:Vandaag iets geks gedaan (alleen vandaag?):

Ik had laatst een kistje cigarillos gekocht bij De Oude Leeuw. Even narekenen leerde dat zo'n kistje van 50 stuks toch wel wat euro/euro's/euri scheelt met blikjes of doosjes van 20 stuks. Dus ben ik vanmorgen bij de plaatselijke afdeling van de hoogvliet geweest en daar een kistje cigarillos gekocht op de gok. Helaas hadden ze aan kistjes maar 1 merk: Ruba.

Ik kende het niet, dus maar zo'n kistje meegenomen om te proberen. Het goede nieuws: het kost geen drol (8.90 voor 50 stuks wilde cigarillos?!), het ziet er uit als cigarillos en het brand.

Helaas is daarmee ook alles gezecht: d'r zit noemenswaardig geen smaak aan :( Ik weet niet wat ze met 'Class A tobacco' bedoelen, maar ik vermoed dat hun schaalverdeling andersom loopt t.o.v. wat gangbaar is (oftewel: Class A is de slechtse kwaliteit).

Zoals vaak blijkt: goedkoop is duurkoop en als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat waarschijnlijk ook!

Voortaan maar weer een kistje halen bij een echte tabakswinkel, hebben we tenminste keus uit fatsoenlijke merken...
Medan van de Aldi is wel te roken en net zo duur. Ruba is gewoon troep!!
Mooie tip dank Dr Watson!
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Sigaren

Bericht door Mikali »

Ik ken ook nog niks van de sigaren maar wil het ook leren dus proberen en proeven is de boodschap.
Had ook al gehoord dat ik "Crema" moet proberen. Blijkbaar een goedkope, doch handgerolde cubaanse sigaar.
De sigaar voor de werkmens zeg maar. zou op een euro/stuk komen als je een kistje koopt.
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: Sigaren

Bericht door Master-Fan »

Mikali schreef:Ik ken ook nog niks van de sigaren maar wil het ook leren dus proberen en proeven is de boodschap.
Had ook al gehoord dat ik "Crema" moet proberen. Blijkbaar een goedkope, doch handgerolde cubaanse sigaar.
De sigaar voor de werkmens zeg maar. zou op een euro/stuk komen als je een kistje koopt.
goedkoop, doch lekker genoeg en cubaans : Jose L Piedra. Best ok om te roken :D

Afbeelding
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Sigaren

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Klein vraagje aan jullie.

Ik liep zaterdag met mijn vader door de stad om hem te helpen met wat diy spullen voor deplanten te kopen. Tijdens die struin tocht zijn we ook langs lensen gekomen en daar hebben we even in de etalage staan kijken. Daar zag ik verschillende doosjes/blikjes van het merk olifant. Eentje(blikje) had vijf wat kleinere sigaren als inhoud(dikte hele dunne cigarillo). Een andere had dezelfde hoogte als de vorig beschreven verpakking maar zijn kwa lengte iets kleiner(4 cm in plaats van 5cm) en de twee laatste doosjes waren maar 1mm(!!) hoog. De eerste had er tien in de breedte erin zitten en de andere had volgens mij twee lagen van tien. Deze gegevens zijn schatting omdat ik het kort heb kunnen zien en de kijkhoeken niet optimaal waren. Prijzen liggen tussen de 6 en ik geloof 8 piek. Wie weet welke benamingen deze sigaren hebben?
The eagle flies alone!

Winslow Collector

Re: Sigaren

Bericht door Winslow Collector »

pijpliefhebberrobin schreef:Klein vraagje aan jullie.

Ik liep zaterdag met mijn vader door de stad om hem te helpen met wat diy spullen voor deplanten te kopen. Tijdens die struin tocht zijn we ook langs lensen gekomen en daar hebben we even in de etalage staan kijken. Daar zag ik verschillende doosjes/blikjes van het merk olifant. Eentje(blikje) had vijf wat kleinere sigaren als inhoud(dikte hele dunne cigarillo). Een andere had dezelfde hoogte als de vorig beschreven verpakking maar zijn kwa lengte iets kleiner(4 cm in plaats van 5cm) en de twee laatste doosjes waren maar 1mm(!!) hoog. De eerste had er tien in de breedte erin zitten en de andere had volgens mij twee lagen van tien. Deze gegevens zijn schatting omdat ik het kort heb kunnen zien en de kijkhoeken niet optimaal waren. Prijzen liggen tussen de 6 en ik geloof 8 piek. Wie weet welke benamingen deze sigaren hebben?
Deze?:
http://deoudeleeuw.nl/?p=producten&md=det&prod=1781

Deze sigaartjes zijn 8 mm doorsnede. Doosjes van 1 mm hoog, zoals jij schrijft??? Moet dat geen 1 CM zijn???
Ik denk dan eerder een kartonnetje voor reclame te maken. Want wat past er in een doosje van 1 mm dik? Een vloeitje?

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Sigaren

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Het blikje lijkt exact hetzelfde te zijn.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Sigaren

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Ik heb de nieuwste sigaren van panter in mijn kluis liggen. Panter vanilla. 20 voor 5 of 5 voor 2 euro. Is een hele sigaar.
The eagle flies alone!

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Sigaren

Bericht door Ribbon »

Na een tegenvallende ervaring met een Cohiba sigaar (zie herbevochtigen...) bleef ik toch nieuwsgierig. Daarom vandaag maar even langsgegaan bij van Dalen waar ik overigens uitstekend geholpen werd door een (voor mij) nieuwe medewerker.

Cohiba's zijn niet goedkoop kwam ik achter. Er lagen verschillende maten en ik heb de maat genomen die het dichtst in de buurt komt van mijn vorige uitgedroogde sigaar. 16,10 is een berg geld voor een enkele rooksessie, maar ik wil hem in ieder geval de kans geven zichzelf waar je maken :) .

Afbeelding

Nu ben ik echt een bijna n00b op sigarengebied, dus ik wilde bij deze even aan de kenners vragen hoe ik hem nou op moet steken. Met lucifers denk ik, maar moet de dichte kant er eerst af geknipt worden, en zo ja waarmee? Ik heb namelijk geen sigarenknipper. De kant waar het bandje zit is de kant waar je mond hoort toch? :P
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Sigaren

Bericht door Luys »

Robb schreef:Na een tegenvallende ervaring met een Cohiba sigaar (zie herbevochtigen...) bleef ik toch nieuwsgierig. Daarom vandaag maar even langsgegaan bij van Dalen waar ik overigens uitstekend geholpen werd door een (voor mij) nieuwe medewerker.

Cohiba's zijn niet goedkoop kwam ik achter. Er lagen verschillende maten en ik heb de maat genomen die het dichtst in de buurt komt van mijn vorige uitgedroogde sigaar. 16,10 is een berg geld voor een enkele rooksessie, maar ik wil hem in ieder geval de kans geven zichzelf waar je maken :) .

Afbeelding

Nu ben ik echt een bijna n00b op sigarengebied, dus ik wilde bij deze even aan de kenners vragen hoe ik hem nou op moet steken. Met lucifers denk ik, maar moet de dichte kant er eerst af geknipt worden, en zo ja waarmee? Ik heb namelijk geen sigarenknipper. De kant waar het bandje zit is de kant waar je mond hoort toch? :P
Je verhaal klopt aardig :)

De kant waar die op staat (op de foto) is de kant die je aansteekt. De kant die dicht is moet dus inderdaad open gemaakt worden om de rook er door te kunnen zuigen. Wat je dus niet moet doen is als Hannibal van the A-Team er 'gewoon' een stuk afbijten; da's barbaars (en rookt ellendig, want je kan dan constant stukjes tabak uit je mond halen).

Beste methode is een speciale sigarenknipper ookwel guillotine genoemd, of een punch. De knipper knipt en de punch puncht zullen we maar zeggen. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer: je haalt een kapje van het toppie af, zodat je een rookkanaal hebt. Belangrijk is dat het kapje wat je weghaalt een kleinere doorsnede heeft dan de sigaar; het uiteinde moet dus nog een beetje ronding overhouden (dus niet zoals de kant die je aansteekt, die is recht).

Er zijn goedkope kunstof knippers die weinig kosten en prima werken. Als enige 'huismiddel' bij gebrek aan het juiste gereedschap zou ik denken aan een scherp hobbymesje, en dan voorzichtig rondom snijden. Maar eigenlijk raad ik dat ook al af, je wilt geen rafels aan je omblad, want dat rookt niet lekker! En een goede sigaar verdient beter...

Andere sigarenrokers hebben ongetwijfeld nog goede ideeen...
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Sigaren

Bericht door Nekker »

Ik ben zelf ook niet de grote kenner van sigaren. Maar ik heb zelf ondertussen al een aantal Cohiba's achter de kiezen. Normaal pasten ze niet echt in mijn budget, maar dankzij mijn overbuur -die ik meer als een grootvader beschouw- kreeg ik deze nieuwjaar vijf stuks en nog wat andere kwaliteitssigaren. Eerste waarschuwing: indien gevoelig aan nicotine, pas op met deze... Want ik had er toch even een goede nicotineshot van. Dus niet te overhaast op roken!

Voor zover ik weet, kan je een sigaar ook eventueel met een schaar knippen. De kant van het bandje moet inderdaad geknipt worden. Je maakt het uiteinde nat met speeksel, mag redelijk vochtig zijn en dan knip je zo recht mogelijk af. Een sigaar dient voorverwarmd te worden, al heb ik onlangs gelezen dat dit niet meer echt word gedaan. Ik doe het nog wel, vraag me niet waarom. En dan is het voorzichtig aansteken en zien dat je de gehele sigaar gelijktijdig aansteekt. Maar over het aansteken kunnen de echte kenners je waarschijnlijk wel meer vertellen.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Sigaren

Bericht door Luys »

Nekker schreef: Voor zover ik weet, kan je een sigaar ook eventueel met een schaar knippen. De kant van het bandje moet inderdaad geknipt worden. Je maakt het uiteinde nat met speeksel, mag redelijk vochtig zijn en dan knip je zo recht mogelijk af. Een sigaar dient voorverwarmd te worden, al heb ik onlangs gelezen dat dit niet meer echt word gedaan. Ik doe het nog wel, vraag me niet waarom. En dan is het voorzichtig aansteken en zien dat je de gehele sigaar gelijktijdig aansteekt. Maar over het aansteken kunnen de echte kenners je waarschijnlijk wel meer vertellen.
Schaar? Kan, maar raad ik af. Een schaar is meestal niet erg scherp, dus wat je eigenlijk doet: je perst je sigaar doormidden. Mooi rond blijft 'ie vermoedelijk niet, en bijna zeker dat je rafels krijgt. Ik zou gewoon een simpele punch (ook wel sigarenboor, wat een foute naam is, je boort niet) of knipper aanschaffen. Die dingen rotten niet weg als je ze niet gebruikt, en als je dan ooit weer een mooie longfiller hebt kan je hem iig fatsoenlijk voorbereiden.

Voorverwarmen heb ik nooit gedaan. Hoort volgens mij een beetje bij de technieken als in whisky of cognac dopen. M.i. zonde voor drank en sigaar [-X
Maar een echte kenner kan hier wellicht de voor- en nadelen beter van verwoorden...

Aansteken: kan inderdaad gewoon met lucifers. Wie het wat meer een ritueel wil geven steekt eerst een strookje cederhout aan en gebruikt dat om rustig de sigaar aan te steken. Sigaar aansteken vergelijkbaar met de pijp aansteken: zuig de vlam naar de sigaar toe, houd niet de sigaar in de vlam!
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Sigaren

Bericht door maboc »

Aansteken met (lange) lucifers. Natuurlijk eerst even wachten zodat de "vieze" stofjes uit de kop van de lucifer weg zijn.
Aansteken met cederhout heb ik lang gedaan. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het meer een leuk ritueel was dan dat de kwaliteit/het genot van het roken verbeterde.
Zippo's etc. zou ik niet snel aan beginnen ivm. de extra dampen/luchtjes.

Als je geen sigaren knipper hebt, kan het ook wel met een scherp mes (stanleymes/breekmesje). Maar eigenlijk ga ik met het advies van Luys mee...sigaren knipper.
Wat ik vaak wel doe, is met wat speeksel de kop van de sigaar bevochten, dan verbrokkeld het mondstuk niet zo snel bij het knippen/punchen/snijden.

En verder ..... enjoy.
--
Cheers maboc

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Sigaren

Bericht door Ribbon »

Bedankt voor de tips luitjes. Morgen stap ik wel even op de fiets om een knipper te kopen. Zoals Luys al aangeeft, zo'n ding heeft geen houdbaarheidsdatum ofzo en de kans dat er ooit weer is een sigaar aangeschaft gaat worden is aanzienlijk. :D

De bedoeling is dat ie morgen na het eten in de hens gaat. Ik laat nog wel weten of ie in de smaak is gevallen. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Sigaren

Bericht door Nekker »

Zo ik heb ook weer een boel bij geleerd. Wat je daar zegt Luys is wel waar... Ik sukkel nu al een tijdje met van die kunststof brol sigarenknippers. Ik zal me er ook eens een deftig exemplaar aankopen. Zijn die een beetje betaalbaar?

Over die punctie heb ik ook al gehoord, persoonlijk lijkt me dit nog beter, dan krijg je mijn inziens geen stukjes tabak in je bek? Is dit een kostelijker apparaatje?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Sigaren

Bericht door maboc »

Nekker schreef:Zo ik heb ook weer een boel bij geleerd. Wat je daar zegt Luys is wel waar... Ik sukkel nu al een tijdje met van die kunststof brol sigarenknippers. Ik zal me er ook eens een deftig exemplaar aankopen. Zijn die een beetje betaalbaar?

Over die punctie heb ik ook al gehoord, persoonlijk lijkt me dit nog beter, dan krijg je mijn inziens geen stukjes tabak in je bek? Is dit een kostelijker apparaatje?
Die dingen komen natuurlijk, zoals alles, in divers prijsklassen.

Ik heb er eentje van 2 euro ofzo. Werkt prima. Maar je hebt ze ook van 200 euro...die werken overigens ook prima stel ik me zo voor.
--
Cheers maboc

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Sigaren

Bericht door Ribbon »

Nekker schreef: Over die punctie heb ik ook al gehoord, persoonlijk lijkt me dit nog beter, dan krijg je mijn inziens geen stukjes tabak in je bek? Is dit een kostelijker apparaatje?
Een zoektochtje op internet leert me dat je onder de 10 euro een vrij goeie punch kan aanschaffen. In onderstaande link een filmpje (met toevallig ook dezelfde Cohiba sigaar die ik heb aangeschaft :) ) hoe zo'n punch te gebruiken. Ik denk dat het voor mij een punch gaat worden vanwege de verminderde kans op tabakhappen.

Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Winslow Collector

Re: Sigaren

Bericht door Winslow Collector »

Een punch is zeer gemakkelijk als je maar 1 formaat gat wilt. Dus in de praktijk altijd hetzelfde type (diameter) sigaren rookt.
Het voordeel van een knipper is, dat je het kapje op de ronding van bijna elke sigaar op de gewenste rookkanaal-diameter kunt knippen.
En met een punch begin je niets bij sommige modellen torpedo's waar je een punt af moet knippen.

Ben zelf zeer tevreden over deze knipper: 3 messen die als een simpel fotodiafragma werken en de knipkracht gelijkmatig met 3 messen opp het dekblad uitoefent. En bloedscherp, die mesjes.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Sigaren

Bericht door Dukdalf »

In mijn jonge jaren bij elkaar gespaard, in een humidor gef*erd en vervolgens vijftien jaar niet naar omgekeken:

Afbeelding


Gister kreeg ik een Oud Kampen van een passerende schipper die me prima smaakte, dus ik ga ze maar eens aansteken. Nog eens vijftien jaar zal ze zeker geen goed doen en er zitten nu al niet meer te identificeren slachtoffers bij.

Winslow Collector

Re: Sigaren

Bericht door Winslow Collector »

Dukdalf schreef:Afbeelding
Dank voor de foto, Dukdalf. De derde sigaar van links is zo'n torpedo/piramide model die ik in mijn vorige commentaar bedoelde: daarmee begin je niets met een punchertje, daar kun je alleen met een knipper wat nuttigs doen.

Plaats reactie