Een goed begin ...

Door Jan Kusters

Moderator: janneman

janneman
Contacteer:

Een goed begin ...

Berichtdoor janneman » 06 feb 2009 20:49

EEN GOED BEGIN

Het leven is niet eenvoudig voor de beginnende pijproker. De eerste blik in een lokale tabakszaak levert een angstaanjagende keuze aan tabak en pijpen op. Waar te beginnen, wat te kopen? En goedkoop benne die krengen ook al niet ...

Vermoedelijk ben ik te laat met mijn raadgevingen tegen de tijd dat U dit leest. U heeft immers al een pijp gekocht, daarom heeft U immers gezocht naar informatie over pijproken. Voor die enkele aspirant pijproker die hier nog zonder pijp is aangeland, en voor die mensen die net hun eerste pijp hebben aangeschaft zou ik toch wat adviezen willen geven over het begin van de loopbaan als pijproker. Let op; de navolgende raadgevingen zijn gebaseerd op mijn eigen smaak en ervaring, en zijn geen in steen gehouwen wetten. Wat heeft U nodig voor uw eerste schreden ?

Een pijp

Tabak

Een pijpenstopper (driepotertje)

Genoeg pijpenragers

Een gasaansteker of een hoop doosjes lucifers

Een flinke asbak

De pijp

Koop als eerste pijp geen absoluut topstuk, maar probeer ook niet te goedkoop te beginnen. Een pijp gaat lang mee, levenslang, als U een beetje met zorg te werk gaat. Het loont dan ook echt de moeite om als eerste pijp iets te kopen waar U uw hele leven uit wilt roken. Er zijn nogal wat zaken die de kwaliteit van een pijp bepalen, en er is wel het een en ander dat verkeerd gedaan kan worden bij het maken van pijpen. De allergoedkoopste pijpen zijn doorgaans gemaakt van slecht gedroogd hout, slordig geboord en afgewerkt met een laag vernis of verf die de pijp "smoort". Het gevolg is dat zo'n pijp nooit goed zal gaan smaken ?

Als eerste pijp zou ik een houten exemplaar aanbevelen, en niet te sterk gebogen. In grote lijnen zou ik vooral willen adviseren om een zo gemiddeld mogelijke pijp te kopen: kies een pijp die geen extreem grote of kleine kop heeft, of extreem lange of korte steel. Een gemiddelde pijp is ongeveer 14 cm lang, heeft een kop die van buiten ongeveer 4,5 cm hoog is en ongeveer 4 cm dik. Het tabaksgat, de ketel- is ongeveer 2 cm breed en ongeveer 3,5 cm diep. Deze getallen zijn natuurlijk heel algemeen, maar het geeft tenminste een idee.

Er zijn een paar merken waar ik op grond van eigen ervaring met een gerust hart naar durf te wijzen: Big Ben uit Nederland en Stanwell uit Denemarken. Beide merken produceren machinaal gemaakte pijpen die goed zijn; ik heb er nog nooit een echt slechte pijp van gekocht. Als U voor uw eerste pijp tussen de 65 en 90 euro uitgeeft heeft U een fatsoenlijke pijp die in elk geval goed te roken is. Die pijp is dan wel geen uniek exemplaar, en zal ongetwijfeld vullingen bevatten die later niet zo fraai zichtbaar worden, maar met de smaak en het rookgenot zelf zal niets mis zijn.

Een test die U nog voor aankoop al in de winkel kunt uitvoeren is de zogenaamde pijpenrager-test. Koop als eerste een pakje pijpenragers. En kijk of bij uw pijp naar keuze de pijpenrager zonder veel problemen via het mondstuk naar binnen gestoken kan worden, totdat het uiteinde van de pijp in de kop zichtbaar wordt. Dit gaat het beste bij rechte pijpen zonder enig filter. Het is niet noodzakelijk dat dit kan, maar ik denk dat U er veel plezier van zult hebben als dit wel kan. Als de pijp van uw keuze in plaats van een filter een metalen frutseltje in het mondstuk heeft zitten, dan kunt U dat eruit trekken of draaien, en met een grote boog weggooien of bijzetten in uw verzameling nutteloze voorwerpen; het dient namelijk nergens voor. Over de andere filters kunt U meer vinden in de betreffende paragraaf, maar voor een eerste pijp zou ik eigenlijk geen filterpijp aanraden.

Om redenen die ik elders uitleg, heeft een pijproker doorgaans meer dan één pijp nodig. Tenzij U geld over heeft, raad ik U niet aan om meteen een heel rek pijpen te kopen, er is namelijk een kans dat het hele pijproken uiteindelijk niet bevalt. Maar aangezien een pijp in feite maar één keer per dag gerookt kan worden, zal zich al snel de behoefte voordoen aan meer dan één pijp. Een goedkope tussenoplossing is eventueel één of twee maïskolfpijpen kopen. Ze zien er misschien wat vreemd uit; geel, en ze doen denken aan stip of tekenfilmfiguren (Popeye en Ollie B Bommel komen in gedachten). En ze hebben geen eeuwig leven. Maar als U ze ergens kunt vinden dan zijn ze niet duur, zonder verder inroken te gebruiken, en ze smaken uitstekend.

Tabak

Over de eerste tabak die iemand moet kopen kan ik erg weinig zeggen. Er zijn veel tabakken, en de meeste zijn goed. En de rest is een kwestie van smaak. Geheel op grond van eigen smaak en ervaring raad ik mensen vaak aan om met zoiets als Neptune of Sail Regular, of met een van de vele Mac Baren blends te beginnen; dit zijn 'technisch' goede tabakken. Met technisch goed bedoel ik dat ze over het algemeen goed branden, goed leegroken en geen al te extreme smaken hebben. Voor het inroken van een nieuwe pijp zou ik eigenlijk een baaitabak moeten aanraden, zoals Koopvaert of Voorttrekker, maar die tabakken hebben nogal de neiging om op de tong te branden, en veel mensen vinden ze, zeker in het begin, niet zo lekker smaken, dus misschien is dat toch niet de meest ideale tabak om mee te beginnen.

Uiteindelijk is het vinden van de ideale tabak een van de grote genoegens van het pijproken; ik ben er al een dikke 20 jaar mee bezig, en het einde is nog niet in zicht.

En de rest

De andere spullen zijn naar verhouding eenvoudig. De pijpenstopper kan zo eenvoudig zijn als U maar wilt, en daar zou ik ook zeker mee beginnen. Later is er in de eindeloze jacht naar rokersparafernalia nog tijd genoeg om hier een hele verzameling van aan te leggen. Omdat dit instrumentje zo onmisbaar is, kun je er uiteindelijk namelijk nooit teveel van hebben...

De pijpenragers zijn in elkaar gedraaide ijzerdraadjes met daartussen pluizig stof. Ze absorberen vocht en vegen een pijp schoon. Koop niet die ragers waar ook harde puntjes tussen het stof zitten, dat soort is vooral voor het echt schoonkrabben van een pijp, en dat is maar hoogst zelden nodig. De normale zachte pijpenragers gebruik ik daarintegen de hele tijd. Niet alleen na het roken, om ene pijp schoon te maken, maar ook tijdens het roken, om even in de pijp te steken en wat vocht uit het mondstuk te halen.

Een eenvoudige wegwerp gasaansteker voldoet. Lucifers zijn stijlvoller, maar zeker in de beginfase ook vaak frustrerend, omdat ze zo duidelijk doen voelen hoe vaak een pijp wel niet moet worden aangestoken. De duurdere speciale gasaanstekers voor pijprokers, waar het vlammetje meer of minder schuin uitkomt zijn, net als de luxe pijpenstoppers, meer iets voor latere aanvallen van verzamelwoede.

En tenslotte is er de asbak. Het voornaamste dat daarvan te zeggen valt is dat hij in elk geval niet te klein moet zijn. Er komt namelijk uiteindelijk een berg as in terecht, U moet met pijp en pijpenstopper boven die asbak kunnen manoeuvreren, er komen pijpenragers in te liggen, en als U begint met lucifers komen er ook nog eens bergen lucifers in terecht.

Terug naar “Pijprokerskennis”