eigen pijpenrek

Door Jan Kusters

Moderator: janneman

janneman
Contacteer:

eigen pijpenrek

Berichtdoor janneman » 16 okt 2009 16:11

Hieronder een tamelijk simpele schets voor het zelf maken van een pijpenrek. Het is niet moeilijk om te maken, al is enige ervaring met zagen, boren, lijmen en schroeven wel handig. En vergeet nooit de gulden timmermans regel: 3 keer meten en 1 keer zagen...

De basis is een bovenplank met inhammen voor de stelen, en een onderplank met gaten waarin de pijpenkoppen rusten. Als deze op de juiste afstand boven elkaar zitten dan blijven de meeste pijpen goed staan. Ik adviseer doorgaans om eerst een klein rekje te maken, bijvoorbeeld voor 3 of 5 pijpen, voor op tafel. Tijdens het maken daarvan ontdek je zaken waarop gelet moet worden, en dan kan een groter project aangepakt worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn eigen pijpenrek is op het bovenstaande ontwerp gebaseerd. Het is overigens ook het 7e pijpenrek dat ik gemaakt heb; je leert toch elke keer wat bij (en de verzameling pijpen bleef ondertussen ook maar groeien). Dit was ooit rekje nummer 2:
Afbeelding

Het is een rekje voor 5 pijpen, met een spijkertje voor mijn pijpestampeschoppeplukkertje, en met een rij gaten waarin ik ook pijpenragers kwijt kon.

En dit is mijn huidige pijpenkabinet:
Afbeelding

Het rek is 14 pijpen breed (ongeveer 78 cm) en heeft 4 verdiepingen (de bovenste verdieping is hoger voor lange leespijpen). Onder de pijpen-verdiepingen is nog een plank waar ik tabak op leg, en daaronder een plank met bakjes waarin ik losse parafernalia kwijt kan. Alle planken zijn aan de voorkant met profiellatjes afgewerkt die kant en klaar verkrijgbaar zijn. Het geheel is gemaakt van vurenhout, met een triplex achterwand en afgewerkt met mahonie-beits.

Terug naar “Pijprokerskennis”