Over de auteur van het 'pijprokersboekje'

Door Jan Kusters

Moderator: janneman

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 14 feb 2009 22:20

Ik ben een vrijgezel. En dan wel letterlijk; vrij en gezellig. Ik woon alleen, heb geen ‘vriendin’ -en om alle misverstanden maar meteen even uit de weg te ruimen: ook geen ‘vriend’- en wil dat graag zo houden. Ik heb bergen goede vrienden en vriendinnen, en dat is meer dan genoeg voor mij. Ik heb vaak genoeg aan mijzelf en een pijp. En als ik op zondagavond moed wil verzamelen om de komende werkweek weer te bestormen, dan is er altijd wel een goede vriend die met mij het weekend wil uitzuipen. Niets mis met het vrijgezelle leven dus.
Het vrijgezelle leven heeft vele voordelen en één nadeel. Ik zal hier verder niet ingaan op die vele voordelen, alle getrouwde mannen die hier aanlanden hebben het al zwaar genoeg zonder dat ik dat nog eens extra inpeper. Het nadeel van vrijgezellendom is dat aan het eind van een zware werkdag in de eerder genoemde werkweek thuis niemand op me zit te wachten. Geen liefhebbende echtgenote die met sloffen, huisjasje en een warme maaltijd klaar staat als Janneman thuis komt (op de een of andere manier krijg ik wel eens de indruk dat dit bij al die getrouwde mannen ook nogal eens wil tegenvallen). Als ik bij thuiskomst een warm onthaal wens, dan zal ik dat toch echt zelf moeten klaarzetten voordat ik vertrek. Dus zet ik ‘s morgens mijn welkom voor de avond klaar. Een lekker flesje met de een of andere single malt of goed bier, een blik stevige tabak, een tafelrekje gevuld met mijn geliefde pijpen. En zo wordt mijn lege koude huis toch elke dag weer een thuis.

Ik ben met pijproken begonnen toen ik 17 was. Ik had twee broers die beiden pijp rookten, ik had mijn goede vader wel eens met een pijp in de weer gezien, en ook bij “opa van Beeg” hing het klassieke pijprek aan de muur. Van mijn broers leerde ik de eerste beginselen (“Duim op de kop als de pijp bijna uit gaat” en “een pijpestampeschoppeplukkertje veeg je af aan de sokken”). Diverse boeken hielpen me verder. Ik was een fanatiek en hartstochtelijk pijproker, totdat ik tijdens de lerarenopleiding ontdekte dat pijproken niet samen ging met de rigueur van het moderne leven; pauzes waren te kort om op je gemak een pijp te roken. De sigaret kwam mijn leven binnen, samen met de hectiek van het echte leven. Pijproken werd meer iets voor rustige avonduren. In de loop van mijn arbeidzame leven heb ik een aantal malen geprobeerd om de pijp een plaats in mijn werk te geven, maar telkens weer werd dit verlangen gefrustreerd door regels en werkdruk. Het zegt naar mijn idee wel iets over onze samenleving…
Een van de betere zaken die al die drukte en hectiek ons overigens heeft opgeleverd is het internet. Toen ik in de loop van de jaren ’90 van de vorige eeuw mijn eerste wankele schreden in dit nieuwe medium zette, bleek daar een ware schat aan informatie voorhanden te zijn. In plaats van de uitstervende kring aan pijprokers, een enkele niet al te geïnteresseerde tabakshandelaar en wat oude boeken was er ineens de ervaring van duizenden pijprokers voorhanden, aangevuld met enkele tabaksmengers en pijpenmakers die geen bezwaar hadden in het delen van hun kennis. In maanden leerde ik meer dan in evenzoveel voorgaande jaren. En hoewel ik vrees dat de edele kunst uiteindelijk verloren zal gaan, wordt dit dankzij dat internet wel een glorieus einde. Kleinschalig werkende kunstenaars kunnen langs deze weg hun schitterende pijpen aan de man brengen. Wereldwijd wordt kennis over tabak en pijproken gedeeld. En ook U, waarde lezer, bent via internet aan dit werk gekomen…

En hier de link naar de nieuwe site van Jan, beter, mooier, uitgebreider en met meer foto's... http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm

Terug naar “Pijprokerskennis”