Exotische tabakken

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Plaats reactie
pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Exotische tabakken

Bericht door pruimer »

naast wat pijprokers wel kennen als Cavendish, en het bijzondere Perique, zijn er nog meer soorten tabak. Enkele zijn de moeite zeer waard:

nicotiana rustica: aztekentabak of indianentabak. wordt gebruikt in de productie van pesticiden, maar ik heb het ook nog staan als snuiftabak. Voor de doorgewinterde tabaksgebruiker want het is in zijn pure vorm loeisterk. Onder snuivers is het gebruikelijk als mengtabak. Ik vind het puur wel eens lekker of gemengd met perique - en je bent in het paradijs ;p

Ook bekend bij de pijproker die rustica?

Dan is er nog nicotiana suaveolens. Australisch van oorsprong. Als je er op googled kom je vooral bij tuinierliefhebberij terecht. Maar naar het oog moet deze tabak ook erg "spannend" zijn voor consumptie.

En zo noemt wikipedia nog 67 soorten maar of die allemaal te consumeren zijn...... :mrgreen:

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: Exotische tabakken

Bericht door Readburd »

pruimer schreef:nicotiana rustica: aztekentabak of indianentabak. wordt gebruikt in de productie van pesticiden, maar ik heb het ook nog staan als snuiftabak. Voor de doorgewinterde tabaksgebruiker want het is in zijn pure vorm loeisterk. Onder snuivers is het gebruikelijk als mengtabak. Ik vind het puur wel eens lekker of gemengd met perique - en je bent in het paradijs ;p

Ook bekend bij de pijproker die rustica?
Bij deze pijproker wel, maar niet in de pijp.

Benieuwd zijnde naar de sterkte van de rustica, heb ik de pure rustica van Toque (snuif) geprobeerd, maar het effect viel mij tegen eerlijk gezegd en merkte er niet zoveel van en helemaal in vergelijking met bijv. de White Elephant van 41 Photo of een sterke Scotch (voor de niet snuivers, dit is een amerikaans type snuif, geen whisky). Misschien maar eens proberen na het opstaan.

Daarentegen als mengtabak in sommige van de Sir Walter Scott snuiven, ervaar ik ze wel als sterk (nog steeds niet hetzelfde niveau als White Elephant, maar na een paar keer snuiven in korte tijd voel ik wel de buzz). Heerlijk, die St. James Parish Blend :mrgreen:

Wat ik meen te begrijpen is dat rustica een ander wijze van nicotine toevoer geeft, meer als een langzaam aanzwellende grote golf, terwijl "gewone" sterke tabak, ineens de volle lading geeft. Wellicht dat bij mij de golf voortijdig gebroken wordt :wink:

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Exotische tabakken

Bericht door pruimer »

ja ik denk ik zal even extra waarschuwen dat het sterk is voordat mensen eraan beginnen. Toque zegt het ook op hun website.

Maar idd valt het mee. Ik vind de pure Rustica wel scherp in het opsnuiven. Daarna hoef ik urenlang geen tabak meer te consumeren, dat zal dan eraan liggen dat de N-toevoer gespreid is. Daarom neem ik het soms voor het slapen gaan maar ook bij het opstaan. Het heeft iets licht zoetigs en kruidigs, erg lekker.
Ik heb er in elk geval nu een weckpot voorraad van staan!

De St. James Parish blend is heel goed. Je kan duidelijk verschillende tabakken onderscheiden.

Enrique
Berichten: 103
Lid geworden op: 08 okt 2009 17:01
Locatie: Amstelveen

Re: Exotische tabakken

Bericht door Enrique »

Ha leuk dat je over exotische tabakken begint Pruimer!

Ik ben onlangs op vakantie geweest in het wonderschone Peru, ik heb daar overal gezocht en rondgevraagd naar lokaal gekweekte tabak. Ik had namelijk goede, positieve verhalen gehoord over Peruaanse sigaren. Het was in de Amazonestad Iquitos op de Belen market dat ik vond wat ik zocht, tussen de kraampjes met schildpad eieren en krokodillenpoten stonden een aantal tabakskramen.

Afbeelding
De mevrouw het meest links op de foto wijst met haar elleboog naar staven in palmblad
ingebonden tabak die ongeveer een kilo wegen. Ik heb daarvan een halve kunnen kopen.

Ondertussen twee pijpjes van deze tabak gerookt. De smaak is behoorlijk rauw en puur en ik kan de verhalen over de hoge nico gehaltes niet ontkennen, al heb ik geen rush ervaren. Ik heb Kiske een sample van deze tabak gestuurd als dank voor de aankoop van zijn Falcon pijpjes. Kiske suggereerde al dat de taninnegehaltes ook niet bepaald laag zouden zijn en dat verklaard de strafheid van deze tabak. Maar hoge taninnegehaltes suggereren volgens mij ook een groot rijpingspotentieel. En dat rijpingspotentieel ga ik zeker uitbuiten, baat het niet dan schaadt het niet (ik heb zonder afdingen 2 euro betaald voor die pond tabak :D ).

Al met al dus een behoorlijk straffe tabak met pure grondsmaken, en niet voor nicotinepussies 8)

Voor mij is er helaas weinig plezier te beleven aan het roken van deze tabak, dat komt vooral door de straffe smaak waar ik gewoonlijk al niet dol op ben.

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5303
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Exotische tabakken

Bericht door MilleLuci »

Enrique schreef:Ha leuk dat je over exotische tabakken begint Pruimer!

Ik ben onlangs op vakantie geweest in het wonderschone Peru, ik heb daar overal gezocht en rondgevraagd naar lokaal gekweekte tabak. Ik had namelijk goede, positieve verhalen gehoord over Peruaanse sigaren. Het was in de Amazonestad Iquitos op de Belen market dat ik vond wat ik zocht, tussen de kraampjes met schildpad eieren en krokodillenpoten stonden een aantal tabakskramen.

Afbeelding
De mevrouw het meest links op de foto wijst met haar elleboog naar staven in palmblad
ingebonden tabak die ongeveer een kilo wegen. Ik heb daarvan een halve kunnen kopen.

Ondertussen twee pijpjes van deze tabak gerookt. De smaak is behoorlijk rauw en puur en ik kan de verhalen over de hoge nico gehaltes niet ontkennen, al heb ik geen rush ervaren. Ik heb Kiske een sample van deze tabak gestuurd als dank voor de aankoop van zijn Falcon pijpjes. Kiske suggereerde al dat de taninnegehaltes ook niet bepaald laag zouden zijn en dat verklaard de strafheid van deze tabak. Maar hoge taninnegehaltes suggereren volgens mij ook een groot rijpingspotentieel. En dat rijpingspotentieel ga ik zeker uitbuiten, baat het niet dan schaadt het niet (ik heb zonder afdingen 2 euro betaald voor die pond tabak :D ).

Al met al dus een behoorlijk straffe tabak met pure grondsmaken, en niet voor nicotinepussies 8)

Voor mij is er helaas weinig plezier te beleven aan het roken van deze tabak, dat komt vooral door de straffe smaak waar ik gewoonlijk al niet dol op ben.
was nixs voor mij geweest......had al dat vermoeden en dus niet actief gezocht.
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Enrique
Berichten: 103
Lid geworden op: 08 okt 2009 17:01
Locatie: Amstelveen

Re: Exotische tabakken

Bericht door Enrique »

Zijn er hier mensen voor wie tabak niet sterk genoeg kan? Misschien vind je het leuk om eens wat Amazonetabak te proeven? Stuur mij even een PB, ik stuur graag wat op.

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Exotische tabakken

Bericht door pruimer »

denk dat ik maar eens wat zaden ga zoeken om die soorten zelf te planten. Heb totaal geen groene vingers dat heeft me altijd tegen gehouden.

Het kan heel interessant worden, http://www.kentucky.com/2014/08/09/3373 ... .html?rh=1 tabak als medicijn tegen ebola!

Plaats reactie