Pruimtabak Info en Anekdotes gevraagd

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Plaats reactie
pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Pruimtabak Info en Anekdotes gevraagd

Bericht door pruimer »

Hallo,

omdat ik zelf zoals mijn gebruikersnaam hier aangeeft, pruimtabak gebruiker ben, en altijd een passie voor tabak en -historie heb, zoek ik het volgende:

- anekdotes over het gebruik van Pruimtabak (da's natuurlijk het leukst)
- afbeeldingen van pakjes pruimtabak uit het verleden
- allicht via hen die werkzaam zijn of waren in de tabaksindustie: recepten en samenstelling van verschillende soorten pruimtabak
- (historische) methoden om pruimtabak te maken

ik denk erover om een advertentie met de strekking hierboven te plaatsen in een landelijke krant (reformatorisch dagblad kent nog de meeste tabaksgebruikers mijns inziens waaronder enkele pruimers).

Om namelijk een stichting of zo op te richten die zich hierop concentreert. Voor snuiftabak bestaat dat al in Rotterdam, De Kralingse Snuif- en Specerijen Compagnie die de twee snuifmolens in Kralingen in stand houd en historische recepten nieuw leven inblaast.
Ik denk over iets soortgelijks voor pruimtabak, maar dan moet ik wel wat input hebben.

Dus: vraag je oude opoe's eens naar het gebruik van pruimtabak. Zij die het nog kennen zijn nu de tachtig al gepasseerd, dus we moeten snel zijn.
Pruimtabak was in vroeger eeuwen en tot zegge halverwege de jaren '70 in gebruik in Nederland, en volgens mij moet je met al die informatie op een educatieve manier omgaan. Laten zien aan leken en het nageslacht. En als het lukt een oud recept opnieuw maken is mijn diepe wens.......

Heb je bruikbare of leuke info, schroom dan niet om me een PB te sturen of het hier neer te zetten!

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Pruimtabak Info en Anekdotes gevraagd

Bericht door dinck »

Leuk idee! Helaas kan ik je hier niet verder mee helpen, voor zover ik weet heeft niemand in mijn familie noch in mijn kennissenkring ooit gepruimd.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
oldgreenfield
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 jun 2014 22:34
Locatie: Ten Boer (gr)

Re: Pruimtabak Info en Anekdotes gevraagd

Bericht door oldgreenfield »

Leuk initiatief. Hebben helaas geen pruimers in de familie maar en aantal dingen waar je misschien wat aan hebt.
  • J.A. Huiser & Zn had een pruimtabakfabriek aan het winschoterdiep in groningen
    DE Joure maakte pruimtabak
    Gruno later Niemeyer maakte het en die hebben nog een museum hier in groningen en een historische afdeling.
    Van Nelle Rotterdam idem.
    Vroeger kon je losse tabak halen maar dat schijnt na het begin van de jaren twintig in de vorige eeuw niet meer te kunnen. Voor die tijd kon je gewoon een puntzak halen als of het drop was.
    Op sommige plaatsen mocht je niet roken en dus werd er gepruimd, bijvoorbeeld in de turf en bij de boeren in het hooi en stro.
    De scheepsartsen schreven het zelfs voor als medicijn tegen scheurbuik.
    Hier wordt niet veel meer gepruimd, maar in Azie en het midden oosten nog wel. Misschien eens informeren bij een indonesische gemeenschap.
    Volgens mij pa (85 jaar) hingen er vroeger in openbare gebouwen bordjes dat niet mocht spugen. en in de kroeg stonden porceleinen potten om in te spugen.
succes met het uitwerken van je idee. Misschien moet je gewoon eens langs tabaksmusea gaan om foto`s te maken van de verpakkingen.
Problemen zijn zo opgelost, wonderen duren wat langer.

Godfrey59

Re: Pruimtabak Info en Anekdotes gevraagd

Bericht door Godfrey59 »

In de USA wordt nog heel veel chewing tobacco gebruikt . Bestellen is makkelijk .
Onderstaande merken zijn er verkrijgbaar .
Appalachian
Apple Jack
Beech Nut
Big Mountain
Brown’s Mule
Blood Hound Plug
Bowie
Bull of the Woods
Camel
Cannonball Plug
Chattanooga Chew
Conaty-Pezzullo brothers
Copenhagen
Cotton Boll
Cougar
Days O’ Work
Durango
Gold River
Grizzly
Husky
Kodiak
Kayak
King B Twist
Lancaster
Levi Garrett
Longhorn
Mail Pouch
Morgans
Mammoth Cave
Oliver Twist
Peachy
Red Man
Red Seal
Redwood
Rooster
Silver Creek
Skoal
Southern Pride
Springfield
Starr
Stokers
Taylor’s Pride
WB Extra Long
Work Hor

Godfrey

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Pruimtabak Info en Anekdotes gevraagd

Bericht door Bananabox-Ninja »

Ik zag bij de Primera in Hoogvliet Kentucky Pruimtabak liggen.

In mijn familie werdt er alleen sigaret gerookt en door mijn opa pijp.
Dankzij hem zit ik nu hier :mrgreen:
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Pruimtabak Info en Anekdotes gevraagd

Bericht door pruimer »

Ja in de USA gebruiken veel van die plattelandscowboy's nog "Chew" of "Dip". Ik heb het ooit eens op en nog wat van liggen. Maar de Chew is mierezoet, en heeft chemische toevoegingen. De Dip is wel lekker en die neem ik soms nog wel. Dipping tobacco (leuke naam) bevat veel zouten om meer nicotine te kunnen absorberen zodat ze minder tabak in het blikje hoeven te doen.
Vooral sinds de smoking bans zijn er vooral in het Zuiden van de USA veel Dippers. Ook kinderen van een jaar of 10, al dan niet zonen en dochters van tabaksboeren, zitten op school in de klas met proppen tabak in de mond. Heel gewoon daar.
Nadeel als je het in amerika besteld is dat de blikjes 14 dagen onderweg zijn en dat is niet bevorderlijk voor de versheid. Dipping tobacco heeft een korte houdbaarheidsdatum.

Maar ik lees dat ik naar Groningen moet voor Pruimhistorie? Ja daar werd het nog lang gebruikt door veenboeren en turfstekers omdat die geen vuur mochten maken. Ook in Limburg in de mijnstreek werd veel gepruimd.

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Pruimtabak Info en Anekdotes gevraagd

Bericht door Freark »

In de Haagse trams hing vroeger een bordje "verboden te spuwen". Vond ik fascinerend, Kan zijn dat er nog "en te ro(o)ken" achterstond, maar het ging mij om het spuwen. Nooit iemand zien doen trouwens, op de tram of elders.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Pruimtabak Info en Anekdotes gevraagd

Bericht door meindert »

Als jonge knaap van 18 jaar leerde ik het monteursvak van een Buldozermonteur , ik rookte toen net pijp,
hij pruimde , als hij op pad moest met zijn maat voor een reparatie , stond de kwispeldoos naast de lange versnellinspook
in de cabine van de oude GMC-vrachtwagen, ze pruimden beide om het leven en mikten dan het kwakje precies in de kwispeldoos!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

QuintusNSachs
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2017 11:48

Re: Pruimtabak Info en Anekdotes gevraagd

Bericht door QuintusNSachs »

Moi Meindert,

Ooit gehoord van Billy Briggs? Ik heb een Rockabilly verzamel-CD met Chew Tobacco Rag nr 1 en 2. Ik vond hem ook op YT:

Nr. 2;

En Cletus T. Judd; met zijn Slkoal Dip Song;

vrgr. Quintus

Plaats reactie