Humidor

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Humidor

Bericht door Nekker »

Zoals zovelen is mijn avontuur van het pijproken eigenlijk begonnen bij een voorliefde voor de sigaar. Die liefde is nooit echt uitgestorven, al is mijn ongetwijfelde nummer 1 nog steeds de pijp. Onlangs een cadeau van mijn buurman gekregen, meer bepaald meerdere Cohiba's... Dit heeft me op het idee gezet om misschien toch maar eens een humidor aan te schaffen. Ik heb van die dagen dat ik net iets meer zin heb in een goede sigaar dan een pijp op te steken. Maar nu ik goed en wel heb mogen proeven van de kwaliteitssigaar wil ik die uiteraard ook correct voor langere tijd kunnen bewaren.

Mijn vraag is simpel: Ik zou graag een humidor kopen. Wat raden de kenners aan (het hoeft echt maar een kleintje te zijn)? Waar mag ik in budget termen ongeveer aan denken? En vooral waar koop ik hem het beste?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Humidor

Bericht door Eliminator »

Vanaf 'een paar tientjes' kun je al een leuke humidor kopen, zie bijv. http://www.sigarenwinkelarnouts.nl/voor ... 3godtGS68w oplopend tot vele honderden euro's.
Let er wel op dat 'een kist met een vochtmuntje en een vochtigheismetertje' nog geen humidor is, het soort hout heeft invloed op de smaak van de sigaar, dus ik raad je aan niet té goedkoop te gaan !
Afbeelding

Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Re: Humidor

Bericht door Henk de Jong »

Ik heb een nog een (eenvoudige) humidor in de kast liggen. Nieuw en ongebruikt. Voor verzendkosten wil ik hem wel opsturen.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Humidor

Bericht door Nekker »

Oh, wow! Henk, PB!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Humidor

Bericht door Eliminator »

En wederom een reden om trots te zijn op de gebruikers van dit forum =D>
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Humidor

Bericht door Nekker »

Ondertussen heb ik dus met Henk een humidor kunnen regelen. Het ontroert me vaak hoe onzelfzuchtig mensen op dit forum zijn. Ik ben wat onder de indruk van zulke vrijgevigheid.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Humidor

Bericht door pijpliefhebberrobin »

De humidor moet je ook elke dag een half uur laten luchten, zodat er geen schimmel in kan komen of muf gaat ruiken. Ga niet af op de hygrometer van de humidor maar voel of ze de juiste vochtigheid hebben. Dat doe je met minstens zes vinger. Rol hem door je vingers en kijk of de sigaar geen beschadigingen heeft. Dan kijk je of de sigaar vochtig genoeg is door de veerkracht te testen. Leg de sigaar dan tussen je duim en middel en wijs vinger. Is ie zacht maar toch stevig, dan is het goed. Ik geef je een tip, koop het boek: de kunst van het sigaren roken (ik heb het hier thuis liggen) van Mart Seijbel. Daar staat alle in wat je moet weten over het goed en genietend sigaren roken. Ook over de humidor en de vochtigheidsgraden van long fillers en shortfillers.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Humidor

Bericht door jarnogab »

Eliminator schreef:En wederom een reden om trots te zijn op de gebruikers van dit forum =D>
Nekker schreef:Ondertussen heb ik dus met Henk een humidor kunnen regelen. Het ontroert me vaak hoe onzelfzuchtig mensen op dit forum zijn. Ik ben wat onder de indruk van zulke vrijgevigheid.
Ik kan dit alleen maar volmondig beamen en toejuichen.
Kan dit misschien te maken hebben met het feit dat wij een hobby hebben die eerder geassocieerd wordt met het verleden? Een verleden waar mensen meer open stonden voor mekaar? Waar verzuring minder een kans kreeg?
Of zie ik hier een verband waar er misschien geen is?
Groeten,
jarnogab

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Humidor

Bericht door robvoorburg »

Ik ben bang dat je gelijk hebt.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Humidor

Bericht door St Patrick »

Ik weet het eigenlijk wel zeker. Ik woon nog in een klein dorpje in het oosten van Nederland, maar qua menselijke omgang een wereld van verschil als met de randstad... pppfffttt. Die mensen daar hebben echt een oogkleppen mentaliteit. Nee, onder geen beding ga ik terug naar het westen (ondanks dat al mijn vrienden en familie er wonen)
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Humidor

Bericht door Eliminator »

St Patrick schreef:Die mensen daar hebben echt een oogkleppen mentaliteit
:?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Humidor

Bericht door Luys »

Eliminator schreef:
St Patrick schreef:Die mensen daar hebben echt een oogkleppen mentaliteit
:?
Inderdaad! Vriendelijke mensen hoor die pijprokers uit kleine dorpjes... Bekrompen zijn ze, alle westerlingen over een kam scheren! :evil:

Ik weet wie het zegt, dat scheelt gelukkig al een hoop ;)
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Humidor

Bericht door Ribbon »

St Patrick schreef:Ik weet het eigenlijk wel zeker. Ik woon nog in een klein dorpje in het oosten van Nederland, maar qua menselijke omgang een wereld van verschil als met de randstad... pppfffttt. Die mensen daar hebben echt een oogkleppen mentaliteit. Nee, onder geen beding ga ik terug naar het westen (ondanks dat al mijn vrienden en familie er wonen)
:B
Deze post zegt meer over jezelf dan over de mensen waarover je praat. Bij gebrek aan emoticons ga ik er van uit dat je meent wat je schrijft.

Mocht het grap zijn om mensen uit de tent te lokken dan hoor ik het graag (en ik neem aan dat ik niet de enige ben). Ik ken je niet goed genoeg om net als Luys te zeggen dat ik weet wie het zegt. Ik ben dus benieuwd naar je verklaring.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Humidor

Bericht door Eliminator »

Robb schreef:Ik ken je niet goed genoeg om net als Luys te zeggen dat ik weet wie het zegt
Ik wel,... na 10 stokslagen is het hem vergeven :mrgreen: :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Humidor

Bericht door Luys »

Eliminator schreef:
Robb schreef:Ik ken je niet goed genoeg om net als Luys te zeggen dat ik weet wie het zegt
Ik wel,... na 10 stokslagen is het hem vergeven :mrgreen: :wink:
Hmm, je bent wel een stuk milder geworden he, in de jaren? Ik dacht zelf aan 50 :P :roll:
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Humidor

Bericht door St Patrick »

Ik zie dat mijn opmerking over de westerlingen wel heel erg direct wordt opgevat... :oops: De mensen die mij een beetje kennen weten dat ik niet iedere westerling bedoel :oops: , maar degene die bij mij in Hilversum hebben gewoond.
No offence richting een ieder die zich aangesproken voelt, ik zal in de toekomst proberen mijn mening anders te formuleren... 8)
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Humidor

Bericht door Ribbon »

St Patrick schreef:Ik zie dat mijn opmerking over de westerlingen wel heel erg direct wordt opgevat... :oops: De mensen die mij een beetje kennen weten dat ik niet iedere westerling bedoel :oops: , maar degene die bij mij in Hilversum hebben gewoond.
No offence richting een ieder die zich aangesproken voelt, ik zal in de toekomst proberen mijn mening anders te formuleren... 8)
:B
Goed om te horen. Bedankt voor je (nadere) verklaring St P. :)

Enfin, het ging over humidors... :wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Humidor

Bericht door Luys »

St Patrick schreef:Ik zie dat mijn opmerking over de westerlingen wel heel erg direct wordt opgevat... :oops: De mensen die mij een beetje kennen weten dat ik niet iedere westerling bedoel :oops: , maar degene die bij mij in Hilversum hebben gewoond.
No offence richting een ieder die zich aangesproken voelt, ik zal in de toekomst proberen mijn mening anders te formuleren... 8)
:B
...En vervolgens krijgt 'ie alle mensen die in Hilversum wonen of gewoond hebben over zich heen ;) Ik denk dat we die stokslagen maar laten zitten :P
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Humidor

Bericht door Eliminator »

:mrgreen: LOL
Afbeelding

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Humidor

Bericht door jarnogab »

Toch fijn om te lezen hoe een onenigheid hier klaar en eerlijk wordt uitgepraat of een verwarrende opmerking wordt verduidelijkt. In andere fora ontaardt dit wel eens in een flamewar (of hoe heet zoiets) - hier niet.
En zo zijn we terug bij mijn opmerking van een paar posts geleden;

En terug on-topic: succes Nekker met de humidor!
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Humidor

Bericht door Luys »

jarnogab schreef:Toch fijn om te lezen hoe een onenigheid hier klaar en eerlijk wordt uitgepraat of een verwarrende opmerking wordt verduidelijkt. In andere fora ontaardt dit wel eens in een flamewar (of hoe heet zoiets) - hier niet.
En zo zijn we terug bij mijn opmerking van een paar posts geleden;

En terug on-topic: succes Nekker met de humidor!
Klopt inderdaad Jarno, dat word een 'flamewar' genoemd. Of in goed nederlands: modder gooien :mrgreen:

Gelukkig zijn pijprokers beschaafde, vergevensgezinde mensen en komen we er samen (over het algemeen dan toch) wel uit!
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Humidor

Bericht door Ribbon »

Luys schreef:
jarnogab schreef:Toch fijn om te lezen hoe een onenigheid hier klaar en eerlijk wordt uitgepraat of een verwarrende opmerking wordt verduidelijkt. In andere fora ontaardt dit wel eens in een flamewar (of hoe heet zoiets) - hier niet.
En zo zijn we terug bij mijn opmerking van een paar posts geleden;

En terug on-topic: succes Nekker met de humidor!
Klopt inderdaad Jarno, dat word een 'flamewar' genoemd. Of in goed nederlands: modder gooien :mrgreen:

Gelukkig zijn pijprokers beschaafde, vergevensgezinde mensen en komen we er samen (over het algemeen dan toch) wel uit!
Klopt Luys.

En nu weer on topic of ik steek je banden lek. :twisted:


:wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Humidor

Bericht door Luys »

Robb schreef:
Luys schreef:
jarnogab schreef:Toch fijn om te lezen hoe een onenigheid hier klaar en eerlijk wordt uitgepraat of een verwarrende opmerking wordt verduidelijkt. In andere fora ontaardt dit wel eens in een flamewar (of hoe heet zoiets) - hier niet.
En zo zijn we terug bij mijn opmerking van een paar posts geleden;

En terug on-topic: succes Nekker met de humidor!
Klopt inderdaad Jarno, dat word een 'flamewar' genoemd. Of in goed nederlands: modder gooien :mrgreen:

Gelukkig zijn pijprokers beschaafde, vergevensgezinde mensen en komen we er samen (over het algemeen dan toch) wel uit!
Klopt Luys.

En nu weer on topic of ik steek je banden lek. :twisted:
:wink:
Lul niet gast! Eerst moderator status verkrijgen, anders gewoon je muil houwuh jonguh! ;)

Enne, met banden lek steken heb je me niet: 'k heb nog een set liggen... :roll:
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Humidor

Bericht door Nekker »

Kunnen we weer over gaan naar het onderwerp: "humidor", heren?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Humidor

Bericht door St Patrick »

Nou zeg nu je het zegt... Hoe staat het ermee??? Ik heb er hier eentje waar een sigaar of 50 (type corona of robusto) in gaan. Eens was deze vol en bleef hij vol, ondanks het vele roken. Nu zitten er nog maar een paar lekkere sigaren in die liggen te rijpen... Op een dag ga ik hem weer een keertje helemaal vullen met heerlijke longfillers...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Humidor

Bericht door Luys »

St Patrick schreef:Nou zeg nu je het zegt... Hoe staat het ermee??? Ik heb er hier eentje waar een sigaar of 50 (type corona of robusto) in gaan. Eens was deze vol en bleef hij vol, ondanks het vele roken. Nu zitten er nog maar een paar lekkere sigaren in die liggen te rijpen... Op een dag ga ik hem weer een keertje helemaal vullen met heerlijke longfillers...
:B
En dan organiseer je een PRF-meeting om hem weer leeg te roken? :)
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Humidor

Bericht door St Patrick »

Luys schreef:
St Patrick schreef:Nou zeg nu je het zegt... Hoe staat het ermee??? Ik heb er hier eentje waar een sigaar of 50 (type corona of robusto) in gaan. Eens was deze vol en bleef hij vol, ondanks het vele roken. Nu zitten er nog maar een paar lekkere sigaren in die liggen te rijpen... Op een dag ga ik hem weer een keertje helemaal vullen met heerlijke longfillers...
:B
En dan organiseer je een PRF-meeting om hem weer leeg te roken? :)
Leuk voorstel Luys.... :mrgreen: Ik zal er overnadenken... :|
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Humidor

Bericht door Nekker »

Ik heb via Henk er ééntje kunnen regelen, in ruil voor wat pijptabak. Een mooie ruil, bedankt Henk! Ik moet alleen nog een hygrometer aanschaffen. Iemand suggesties?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Humidor

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Nekker schreef:Ik heb via Henk er ééntje kunnen regelen, in ruil voor wat pijptabak. Een mooie ruil, bedankt Henk! Ik moet alleen nog een hygrometer aanschaffen. Iemand suggesties?
Nekker, hygrometer is er alleen om de vochtigheidgraad op peil tehouden in de gaten houden. DE beste manier om te wete of graad goed is is door te voelen.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Humidor

Bericht door Nekker »

Dat weet ik Robin, maar toch had ik graag een hygrometer gekocht...
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Plaats reactie