Humidor

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Humidor

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Als je er een koopt, zou ik een neit al te dure kopen.(hoewel, hoe duurder, hoe beter.) De meeste reptielspeciaalzaken hebben goeie hygrometers voor weinig.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: Humidor

Bericht door Master-Fan »

St Patrick schreef:Ik zie dat mijn opmerking over de westerlingen wel heel erg direct wordt opgevat... :oops: De mensen die mij een beetje kennen weten dat ik niet iedere westerling bedoel :oops: , maar degene die bij mij in Hilversum hebben gewoond.
No offence richting een ieder die zich aangesproken voelt, ik zal in de toekomst proberen mijn mening anders te formuleren... 8)
:B
aldus een lompe boer uit Lemelerveld ! ;) *

* zegt een geboren Zwollenaar die nu in het westen woont ;) :P
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Winslow Collector

Re: Humidor

Bericht door Winslow Collector »

Nekker schreef:Dat weet ik Robin, maar toch had ik graag een hygrometer gekocht...
Heb al jaren lang in mijn 2 humidors deze hygrometers:
http://www.pipehouse.de/epages/es104765 ... AY_61_7002

Prima dingen, batterijen gingen ruim 3 jaar mee, niet duur. Deze zijn veel beter dan die ronde metertjes van minder dan 2 tientjes. Die zijn namelijk slecht geijkt (kun je wel zelf ijken) en geven nogal eens afwijkingen.

"Meten is weten", dus even met de hand voelen is een slechte graadmeter. Je weet dan niet of de sigaar 55% of 80% vochtig is. Tussen de vingers kun je wel "te droog" en "zeiknat" waarnemen, maar een goede meter is zekerder. Mijn advies: houd de sigaren tussen de 65% en 72% vochtigheid. Ideaal voor mij is 68%-70%. En niet té warm én te vochtig. (tabakskevertjes)

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Humidor

Bericht door Nekker »

Thanks Wc, dat is een verhelderende uitleg waar ik wat mee kan...
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
hagar666
Berichten: 1225
Lid geworden op: 13 okt 2010 22:00

Re: Humidor

Bericht door hagar666 »

pijpliefhebberrobin schreef:
Nekker schreef:Ik heb via Henk er ééntje kunnen regelen, in ruil voor wat pijptabak. Een mooie ruil, bedankt Henk! Ik moet alleen nog een hygrometer aanschaffen. Iemand suggesties?
Nekker, hygrometer is er alleen om de vochtigheidgraad op peil tehouden in de gaten houden. DE beste manier om te wete of graad goed is is door te voelen.
Hmmm... nu kan ik uiteraard een hele dubbelzinnige schuine opmerking maken......over vochtigheid en voelen.....maar dat doe ik dus lekker niet.... :lol: :lol: :lol:
*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: Humidor

Bericht door Master-Fan »

hagar666 schreef:
pijpliefhebberrobin schreef:
Nekker schreef:Ik heb via Henk er ééntje kunnen regelen, in ruil voor wat pijptabak. Een mooie ruil, bedankt Henk! Ik moet alleen nog een hygrometer aanschaffen. Iemand suggesties?
Nekker, hygrometer is er alleen om de vochtigheidgraad op peil tehouden in de gaten houden. DE beste manier om te wete of graad goed is is door te voelen.
Hmmm... nu kan ik uiteraard een hele dubbelzinnige schuine opmerking maken......over vochtigheid en voelen.....maar dat doe ik dus lekker niet.... :lol: :lol: :lol:
maar ondertussen het toch even gezegd hebbende ;) :P

Ik voel nattigheid ;)
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Re: Humidor

Bericht door superpelic »

Aanschaffen van humidor is een beetje zoals een pijp.
Een goede humirdor hoeft niet echt superduur te zijn.
Het belangrijkste is dat hij goed gebouwd is, dus als het ware goed sluit.
Meestal voel je dat aan het deksel...als hij dichtkletst...niet goed...hij moet zachtjes dichschuiven zodat er niet teveel lucht kan ontsnappen.
Mijn tweede humidor heb ik 135 euro betaald...een degelijke.

Idd gebruik een digitale hygrometer...die analoge zijn eigenlijk niet betrouwbaar.
qua bevochtiging kan ik eigenlijk humidity beads aanraden...veel beter dan die gelkristallen die men meestal bij de sigarenboer aanraad.
Beads hebben het voordeel dat ze de vochtigheid op 70 % houden bij te veel nemen ze het vocht terug op.
Het werkt perfect en dus veel veiliger tegen bacterien en schimmel.
Je kan ze hier online bestellen http://heartfeltindustries.com/
“If you are going through hell, keep going.”

Winslow Collector

Re: Humidor

Bericht door Winslow Collector »

superpelic schreef:Qua bevochtiging kan ik eigenlijk humidity beads aanraden...veel beter dan die gelkristallen die men meestal bij de sigarenboer aanraad.
Beads hebben het voordeel dat ze de vochtigheid op 70 % houden bij te veel nemen ze het vocht terug op.
Het werkt perfect en dus veel veiliger tegen bacterien en schimmel.
Je kan ze hier online bestellen http://heartfeltindustries.com/
Bedankt voor de tip, Superpelic.
Heb net 2 van die beads besteld voor mijn humidors. Heb al verschillende dingen geprobeerd, van gel-gevulde humidifiers tot die groene "Oase-"blokken als inhoud van de humidifiers.
Leuke site en veel sigaren-accessoires. Eens kijken hoe de levering verloopt met deze firma.

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Re: Humidor

Bericht door superpelic »

Vorig jaar besteld zonder enige problemen.
De beads werken perfect...als zakje om ze in het humidor te leggen gebruik ik een stuk van een panty... ik heb ze namelijk los gekocht.
“If you are going through hell, keep going.”

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 jul 2012 14:01
Locatie: Velp

Re: Humidor

Bericht door Maarten »

Ik heb een mooie middelgrote humidor van het Spaanse merk Humidif. Gemaakt van Spaans cederhout en de bevochtiger is van geperst katoen. Ik heb nooit mijn humidor dagelijks open om te luchten, dat is echt niet nodig, al kan het per humidor verschillen wellicht. Misschien dat goedkopere humidors met van die 'oase'bevochtigers dat nodig hebben.
Twee rotkoppen met een steel ertussen!

Winslow Collector

Re: Humidor

Bericht door Winslow Collector »

superpelic schreef:Vorig jaar besteld zonder enige problemen.
De beads werken perfect...als zakje om ze in het humidor te leggen gebruik ik een stuk van een panty... ik heb ze namelijk los gekocht.
Helemaal vergeten een terugkoppeling te geven. Had de beads binnen een week binnen en ze werken al weken voortreffelijk, Superpelic. Nogmaals dank voor de goede tip.

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Re: Humidor

Bericht door superpelic »

Leuk om te horen...hoe doe je bevochtiging..Daar zoek ik nog naar een goede methode..
“If you are going through hell, keep going.”

Winslow Collector

Re: Humidor

Bericht door Winslow Collector »

superpelic schreef:Leuk om te horen...hoe doe je bevochtiging..Daar zoek ik nog naar een goede methode..
Met demi-water en met behulp van de bijgeleverde spuitjes. Je moet met die spuitjes net even door het gaas steken.
Gaat prima. Om de paar weken wat water bijgeven en ze houden mijn humidors mooi op 68-70%.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Humidor

Bericht door jarnogab »

Ik stootte vandaag op deze site:

http://www.humidordiscount.be

Nou ben ik van plan om terug wat vaker een sigaar op te steken en binnen afzienbare tijd (kan wel een paar maanden duren hoor) dan ook een humidor aan te schaffen. Kwestie van kwaliteitssigaren dan ook gepast te bewaren;

Iemand die me kan helpen met een betaalbaar maar toch kwaliteitsvolle humidor? En dan bedoel ik, kan je me helpen met zaken waarop ik moet letten (ik lees al iets over het soort hout), waar ik die best kan aanschaffen, enz.

Ik ken er eigenlijk niet zoveel van, dus alle hulp is welkom.

O ja, de bedoeling zou zijn om gemiddeld een 20-tal sigaren in voorraad te houden. Dus hele grote humidors, dat is niet waar ik naar op zoek ben.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Humidor

Bericht door Robert »

jarnogab schreef:Ik stootte vandaag op deze site:

http://www.humidordiscount.be

Nou ben ik van plan om terug wat vaker een sigaar op te steken en binnen afzienbare tijd (kan wel een paar maanden duren hoor) dan ook een humidor aan te schaffen. Kwestie van kwaliteitssigaren dan ook gepast te bewaren;

Iemand die me kan helpen met een betaalbaar maar toch kwaliteitsvolle humidor? En dan bedoel ik, kan je me helpen met zaken waarop ik moet letten (ik lees al iets over het soort hout), waar ik die best kan aanschaffen, enz.

Ik ken er eigenlijk niet zoveel van, dus alle hulp is welkom.

O ja, de bedoeling zou zijn om gemiddeld een 20-tal sigaren in voorraad te houden. Dus hele grote humidors, dat is niet waar ik naar op zoek ben.
Ik zou er vooral op letten dat de randen perfect op elkaar aansluiten, ze moeten elkaar overlappen.
In feite zijn de houtsoorten die aangeboden worden allemaal wel geschikt, ikzelf heb er één van notenhout.
Verder zou ik er een digitale hygrometer bij kopen en een goede bevochtiger.

Succes en groet,

Robert.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
kvangemert
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 nov 2014 18:28
Locatie: Westmeerbeek

Re: Humidor

Bericht door kvangemert »

Even mijn 2 centjes geven. Alvast op voorhand mijn excuses als ik te technisch en langdradig word.

Er zijn namelijk 2 belangrijke zaken aan een goede humidor. Het eerste is dat deze aan de binnenzijde bekleed is met Spaans cederhout. Waarom nu net Spaanse ceder, wel, dit hout bezit de eigenschap vochtregulerend te werken (zoals elk hout eigenlijk) op 70% relatieve vochtigheid.
De tweede eigenschap van een goede humidor is dat deze goed afsluit. Dit hoeft niet hermetisch te zijn maar zeker ook geen open schuurdeur. Dit kan je herkennen aan de opstaande kantjes in de kist of het deksel van de humidor. Een goede test die je kan doen, als je je humidor persoonlijk gaat kopen, is de whoosh-test. Je opent dus de humidor een tiental centimeter en laat het deksel vallen. Bij een goed sluitende humidor hoor je dan een kleine whoosh, een mindere klapt gewoon dicht.
Al de andere eigenschappen van een humidor zijn meer persoonlijk, nl. grootte en uitzicht. 1 goede raad die ik kan geven qua grootte is dat je er best een koopt die dubbel zo groot is dan je denkt nodig te zullen hebben.

Als bevochtiging wordt meestal aangeraden een acryl-polymeer bevochtiger te gebruiken, daar deze vocht kan afgeven en opnemen, tevens hoeft dit soort bevochtiger enkel met demi-water bijgevuld worden. Een op een spons gebaseerde bevochtiger vereist een mengsel van propyleen-glycol en demi water, hetgeen het alleen maar ingewikkelder maakt. Verder zijn er nog elektronische bevochtigers die eigenlijk meer bedoeld zijn voor grotere humidors.

Om je vochtigheid te meten kan je twee kanten uit, nl. Analoog en digitaal. Als je een analoge meter wil kan je best uitkijken naar een haar-hygrometer, deze zijn gevoeliger en calibreerbaar maar ook iets duurder. In de digitale meters kan je weinig verkeerd doen, hangt er gewoon een beetje van af hoeveel je wil uitgeven en hoeveel toeters en bellen je wil. Wat wel best doet voor je je hygrometer gaat gebruiken is even een zout-test uitvoeren om te zien hoe juist je meter is en eventueel bijstellen.

Een laatste puntje, voordat je je humidor gaat vullen met delicatessen is het best dat je je humidor even oplaad met vocht, anders bestaat de kans dat het hout van de humidor vocht gaat onttrekken van de sigaren met mogelijk nadelige gevolgen voor de sigaren.
Een humidor opladen is een eenvoudige handeling maar tijdrovend. Je dient namelijk het hout aan de binnenkant lichtjes te bevochtigen met demi-water en dan je humidor gedurende 1 tot 3 dagen gesloten te houden met alleen een kommetje demi-water erin. Na deze tijd zul je zien dat de vochtigheid in je humidor rond de 70% zit en is hij klaar om sigaren te ontvangen.

Persoonlijk bezit ik 2 humidors, een kleine passatore voor 35 sigaren met penbevochtiger en xikar hygrometer. De tweede is een Venezia grande van adorini voor een 150 sigaren, grote acryl bevochtiger, haarhygrometer en digitale kleine xikar hygrometer. De kleine was vrij goedkoop (denk 50,-) en is degelijk van afwerking, de grote is wel wat duurder (260,-) maar is dan ook tot de puntjes perfect in orde. Beide tesamen zijn ze bijna te klein aan het worden, hetgeen er op wijst dat deze hobby een beetje uit de hand aan het lopen is, maar ja.

Bij deze bedankt om het tot hier uit te houden met mijn uitleg,
Veel rook- en verzamelplezier,
Happy hunting
Koen
clear skies and happy hunting
oftewel droge pijpen en voldoende tabak

Frans de Pijp
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 okt 2014 22:29
Locatie: Dieren

Re: Humidor

Bericht door Frans de Pijp »

Weer wat opgestoken vandaag, bedankt Koen
“Life is 10% what happens to me and 90% of how I react to it.”

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Humidor

Bericht door robvoorburg »

Koen, ik ben geen sigarenroker, maar jouw verhaal heb ik met aandacht
gelezen.
Zo mocht ik dat zijn, dan zou ik mij hier voluit op storten, want het
verhoogt de lol en het genot van de betere sigaren tot een optimaal
rookgenot, zo neem ik aan.

Alles wat met tabak te maken heeft lees ik graag.

Gebruikersavatar
Geert
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jan 2015 23:17

Re: Humidor

Bericht door Geert »

Ik ben van plan om ook een humidor te kopen, maar er zijn zoveel modellen. Zie ook mooie aanbiedingen bij http://www.oldjohn.nl, http://humidorgigant.nl, etc. Kan iemand mij concreet iets aanbevelen qua merk, model? Ik zoek iets voor ongeveer 30-50 sigaren, rond de 100 euro.

Groetjes
Geert

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Humidor

Bericht door Sidekickelvis »

Geert schreef:Ik ben van plan om ook een humidor te kopen, maar er zijn zoveel modellen. Zie ook mooie aanbiedingen bij http://www.oldjohn.nl, http://humidorgigant.nl, etc. Kan iemand mij concreet iets aanbevelen qua merk, model? Ik zoek iets voor ongeveer 30-50 sigaren, rond de 100 euro.

Groetjes
Geert
Ik heb een set te koop voor iets minder dan dat bedrag. Mits niet te groot(de sigaren dan) krijg je daar wel 30 sigaren in. Tafelmodel met knipper, boor en asbak. Staat ergens bij het sigaren gedeelte op dit forum. Doet het goed maar ik rook geen sigaren meer.

Edit: het is de Greenwich starterset van Humidorgigant.nl met een Xikar knipper en Laguiole boor.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

pniewenweg
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:09
Contacteer:

Re: Humidor

Bericht door pniewenweg »

Mijn tip is: koop beter een grotere humidor, de echte liefhebber groeit altijd uit zijn of haar humidor! Wij krijgen in onze winkel in Turnhout veel klanten te zien welke kiezen voor een betaalbare, kleine humidor voor rond de 50 a 60 Euro welke erna altijd terug komen. Een leuke set is al verkrijgbaar voor iets over de 80 Euro. Echte sigarenwinkels weten welke humidors geschikt zijn om te verkopen en zijn daarmee geschikt om al die genotsmiddelen juist te bewaren.

http://www.humidorkoning.be met de Adorini humidors en voor de luxe sigarenroker http://www.humidorkoning.be/liebherr-zkes-453-humidor (ook .nl varianten)

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 722
Lid geworden op: 05 apr 2016 22:57
Locatie: Playa Almeria
Contacteer:

Re: Humidor

Bericht door TommyLF »

pniewenweg schreef:Mijn tip is: koop beter een grotere humidor, de echte liefhebber groeit altijd uit zijn of haar humidor! Wij krijgen in onze winkel in Turnhout veel klanten te zien welke kiezen voor een betaalbare, kleine humidor voor rond de 50 a 60 Euro welke erna altijd terug komen. Een leuke set is al verkrijgbaar voor iets over de 80 Euro. Echte sigarenwinkels weten welke humidors geschikt zijn om te verkopen en zijn daarmee geschikt om al die genotsmiddelen juist te bewaren.

http://www.humidorkoning.be met de Adorini humidors en voor de luxe sigarenroker http://www.humidorkoning.be/liebherr-zkes-453-humidor (ook .nl varianten)
Maakt geen reet uit imho, elke humidor zal te klein zijn voor de sigarenhobby, want er is stevast een spelregel, elke humidor moet vol! ;-)

Grtz Tommy
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Re: Humidor

Bericht door cookiemonster »

Tijdens de eindejaarsfeesten kreeg ik een cohiba sigaar van iemand geschenkt.
Omdat ik in de regel geen sigaarroker ben en in de winter al helemaal niet rook ligt deze sigaar nu al vier maand in een grote blikken doos in de lade van mijn buro.
Hij ruikt nog steeds even lekker en smakelijk maar krijg ik die nog vochtig genoeg om te roken want nu is de tijd en het weer wel uitermate ideaal.
Ik heb maar één sigaar en bezit dus geen humidor iemand een tip wat ik nog kan doen?
Bedankt!

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Humidor

Bericht door Arclaud »

Longfillers zoals Cohiba's worden best op een constante luchtvochtigheid bewaard vanwege de kwetsbaarheid van het dekblad. Schommelingen verhogen het risico op scheuren en verlies van smaak. Als je geen humidor hebt leg je ze best op een vochtigere plaats in het huis, zoals de badkamer. Je kan ook makkelijk zelf een humidor in elkaar flansen dmv een luchtdichte tupperwaredoos en een koffiefilter met enkele druppels water. Hou in de gaten dat de luchtvochtigheid niet te hoog wordt, want dat verhoogt dan weer het risico op schimmelvorming.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Re: Humidor

Bericht door cookiemonster »

Bedankt voor de raad en de tip met de tupperware.
Het dekblad is nog volledig in orde alleen is de sigaar wat droog geworden.
Ik heb de sigaar in een tupperware geplaatst vochtige koffiefilter erbij en twee keer goed erover gedamp met damp van mijn stoomstrijkijzer.
Morgen of overmorgen wordt de sigaar gerookt, het komt goed ik voel het!

Plaats reactie