Fotoparafernalia

Voor zij die graag iets extra maken.
Massis
Administrator
Contacteer:

Fotoparafernalia

Berichtdoor Massis » 23 jan 2015 21:14

Het stoorde me al een hele tijd dat ik zoveel moeite had met het maken van degelijke foto's van pijpen en andere creaties.
Ik heb geen spiegelreflexcamera of 5000$ aan materiaal, maar 1 ding stond al lang op het lijstje om hier verandering in te brengen: een lichttent!

Vandaag eindelijk eens werk van gemaakt.
Boodschappenlijstje:
- 2x 100x70cm maquettekarton (5mm)
- doosje an 500 "bureauspelden"
- enkele stukken traceerpapier (dun katoen kan ook)
- 2 stekkers
- 5 m kabel
- 2 E27 fittingen
- wat restjes hout
- een stuk mat wit behangpapier
- 2 9.5W 860 lumen led lampen

Wat stukken op maat snijden, vensters in de zijwanden maken en voorzien van traceerpapier, en dan het geheel in elkaar prikken met de bureauspeldjes. Dat laatste werkt namelijk een stuk sneller en gemakkelijker als plakband, bovendien kan ik het nog makkelijk uit elkaar halen als dat nodig is.

Resultaat: een Doe-het-zelf lichttent!

Afbeelding

En uiteraard eens getest of dat nu eigenlijk ook doet wat ik gehoopt had. Het antwoord:

(Iphone 4S, onbewerkt)
Afbeelding

(Canon S5 IS, nabewerkt)
Afbeelding

Conclusie tot nu toe: nog wat spelen met instellingen & bewerken achteraf, en de hele tent nog 15cm smaller maken. Hij is nu 60x45x35, maar 45x45x35 gaat geschikter zijn qua lichtverdeling. Eventueel moet ik daarna ook nog een lamp (en "venster") vanboven voorzien voor nog meer licht.
Aanstaande maandag krijg ik ook een nieuwe smartphone van het werk, ben benieuwd naar de resultaten van de camera die daarin zit.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Smokomang

Re: Fotoparafernalia

Berichtdoor Smokomang » 23 jan 2015 21:29

The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

Immler

Re: Fototechniek

Berichtdoor Immler » 23 jan 2015 21:33

Ik heb een kant en klaar lichttentje staan.
Redelijk tevreden maar ik vond de opnames altijd een beetje vlak.
Bij jouw foto's zie ik dat ook een beetje terug. :oops:
Ik heb een fotograaf om advies gevraagd en het blijkt dat de highlights ontbraken. Dit omdat een tent
met diffuus licht werkt.
In dit artikel staat het summier uitgelegd dat een harde directe lichtbron noodzakelijk is voor een
minder vlakke foto.
http://www.morningroad.nl/blog/waarom-een-licht-tent-niet-altijd-een-goed-idee-is-voor-productfotografie/
Op Amerikaanse sites is meer te vinden.
Afbeelding

Winslow Collector

Berichtdoor Winslow Collector » 23 jan 2015 22:15

Mee eens, Immler.

Bovendien heeft het fotograferen met een smartphone beperkingen, bijvoorbeeld spelen met scherpte-diepte. Een lensje van enkele millimeters doorsnede is prima om leuke "kiekjes" mee te maken, maar wanneer je de moeite neemt om een lichttent te bouwen, creëer je de mogelijkheden om betere foto's te maken en is een camera met wat grotere lenzen een basis om je verder "uit te leven".

Massis, knap wat je in elkaar gezet hebt. Dat gaat zeker zijn werk wel doen. Mocht je de mogelijkheden hebben om de tent ook van onderaf en van achteren te belichten, dan ga je echt foto's maken alsof het object geheel schaduwloos in de ruimte zweeft.
Ik werk zelf met dit set:

Afbeelding

en een voorbeeldje hierop is:

Afbeelding

Waarbij ik ook wat gespeeld heb met scherpte-diepte. (oude foto's voor de website van een schoonzusje van me).

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 24 jan 2015 09:16

Fraai werk Massis, daar ga je een hoop lol van hebben!

Arno
Contacteer:

Berichtdoor Arno » 24 jan 2015 12:16

Leuk! Heb echt net zo'n draagbare fotostudio gekocht van 40x40x40cm. Ben eens benieuwd!
Afbeelding

lindbergh-nl

Berichtdoor lindbergh-nl » 24 jan 2015 13:37

Heel wat anders dan in mijn vorige pijprookperiode. Foto's voor eBay werden gemaakt door de pijp op een scanner te leggen en een schoenendoos er overheen.

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 25 jan 2015 14:27

@Immler, dat effect had ik inderdaad zelf ook al gemerkt, al had ik niet direct bedacht wat een oplossing kon zijn. Bedankt voor de tip dus :-)

@Paul: beetje overkill zo'n setje voor mij. Erg cool, dat wel, maar zonder degelijke camera en pijpen van €500+ om te verkopen lijkt het mij niet direct aan de orde :-D

Vandaag heb ik - had toch karton zat - even een nieuw tentje gemaakt van 35x35x35cm ipv 60x40x35cm (het vorige). Daarna even de camera op een statiefje gezet, een bureaulamp als extra spotje langs voren toegevoegd, en wat foto's gemaakt van onze jaarpijp van BigBen.

Het resultaat rechtstreeks uit de camera:
Afbeelding

en na licht nabewerken:
Afbeelding

Bijlange niet perfect, maar in elk geval wel voldoende voor het doel dat ik wil bereiken. Je kan nu op zijn minst alle details zien van een pijp, met kleuren die in de buurt van de werkelijkheid komen.

Arclaud

Berichtdoor Arclaud » 26 jan 2015 00:44

Deze foto's springen er echt wel uit!
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Geoff

Berichtdoor Geoff » 26 jan 2015 07:08

=D> Knap werk!
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

dinck

Berichtdoor dinck » 26 jan 2015 09:14

Goede tip! Ooit ga ik mijn hele collectie fotograferen, en dan zal ik ook zo'n lichtkastje maken.

Immler

Berichtdoor Immler » 26 jan 2015 10:01

Beter, maar de kop van de pijp is onscherp.
Ik heb een 'sharpen' filter toegepast (2x) en je ziet het verschil.
Afbeelding
Afbeelding

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 26 jan 2015 10:21

ik heb inderdaad nog behoorlijk wat problemen met scherp krijgen van de foto's. Filters had ik nog niet gebruikt, weeral een goede tip :-) (al kun je natuurlijk maar beperkte dinngen doen met een onscherpe foto...)

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 26 jan 2015 13:35

lindbergh-nl schreef:Heel wat anders dan in mijn vorige pijprookperiode. Foto's voor eBay werden gemaakt door de pijp op een scanner te leggen en een schoenendoos er overheen.

Ha, zo ben ik ook ook begonnen, werkte nog verrassend goed!

En Massis, als je de camera op een statief je hebt staan mag je wat langer belichten, dus kun je het diafragma wat verder dicht draaien (naar 5,6 of 8 of 11). De sluiterijd wordt dan wel wat langer, en alsde camera niet goed stiltaat levert dat weer bewegingsonscherpte op. Maar het het diafragma wat verder dicht krijg je wat meer scherptediepte (meer is scherp van voor tot achter). Dat help als je kort bij je onderwerp bent (zeg minder dan een meter).

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 26 jan 2015 13:53

janneman schreef:
lindbergh-nl schreef:Heel wat anders dan in mijn vorige pijprookperiode. Foto's voor eBay werden gemaakt door de pijp op een scanner te leggen en een schoenendoos er overheen.

Ha, zo ben ik ook ook begonnen, werkte nog verrassend goed!

En Massis, als je de camera op een statief je hebt staan mag je wat langer belichten, dus kun je het diafragma wat verder dicht draaien (naar 5,6 of 8 of 11). De sluiterijd wordt dan wel wat langer, en alsde camera niet goed stiltaat levert dat weer bewegingsonscherpte op. Maar het het diafragma wat verder dicht krijg je wat meer scherptediepte (meer is scherp van voor tot achter). Dat help als je kort bij je onderwerp bent (zeg minder dan een meter).

De theorie is mij enigszinds bekend en ik heb er behoorlijk wat meer mee gevarieerd, maar nu moet ik wel zeggen dat ik dacht dat het omgekeerd was. Ik dacht altijd dat een laag diafragma (3.2 is het laagste dat mijn camera gaat geloof ik) meer opening en meer diepte betekende, en een hoog cijfer een gesloten diafragma en dus een veel beperktere diepte. Het is dus andersom. Ik leer weer bij!

Verklaart dus een groot stuk van mijn probleem :-D

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 26 jan 2015 14:05

Massis schreef:De theorie is mij bekend en ik heb er behoorlijk wat meer mee gevarieerd, maar nu moet ik wel zeggen dat ik dacht dat het omgekeerd was. Ik dacht altijd dat een laag diafragma (3.2 is het laagste dat mijn camera gaat geloof ik) meer opening en meer diepte betekende, en een hoog cijfer een gesloten diafragma en dus een veel beperktere diepte.

Inderdaad, verkeerdom gedacht ;) Hoe lager de diafragmawaarde, hoe wijder die is, hoe beperkter je scherptediepte is.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 26 jan 2015 14:08

The_Undertaker schreef:
Massis schreef:De theorie is mij bekend en ik heb er behoorlijk wat meer mee gevarieerd, maar nu moet ik wel zeggen dat ik dacht dat het omgekeerd was. Ik dacht altijd dat een laag diafragma (3.2 is het laagste dat mijn camera gaat geloof ik) meer opening en meer diepte betekende, en een hoog cijfer een gesloten diafragma en dus een veel beperktere diepte.

Inderdaad, verkeerdom gedacht ;) Hoe lager de diafragmawaarde, hoe wijder die is, hoe beperkter je scherptediepte is.

Eigenlijk logisch, want je geeft minder tijd aan het licht om je sensor te bereiken, dus heb je minder info om te gebruiken....

Terug naar “Parafernalia maken”