Poor mans humidor

Voor zij die graag iets extra maken.
rivulus

Poor mans humidor

Berichtdoor rivulus » 28 jun 2014 19:39

Na te zijn begonnen met pijproken had ik al snel meerdere soorten tabak in huis. Om nu per zakje/blikje muntjes te gaan gebruiken (en te controleren) leek me ook wel een gedoe, dus begon ik eens te zoeken naar een goedkope humidor. Die bleken al snel ofwel klein te zijn, ofwel stervensduur.

Dus begon ik maar met alles in een grote koelkast doos te doen met een paar muntjes er in. Waar ik wel achter kwam was dat veel van de goedkopere EUR100-150 humidors voor 50-70 sigaren meestal dezelfde hygrometer en bevochtigings patroon gebruikten. En dat die uit china komen en los op e-bay een paar euro kosten. Dus besteld, een setje van een analoge hygrometer + bevochtiger, en nog een digitale inbouw hygrometer.

Toen bleek dat in een plastic doos de vochtigheid al snel oploopt tot 80-90%, zowel met alleen muntjes als met de humidor patroon. Na wat lezen tot de conclusie gekomen dat een humidor vaak van ceder is en dat het cederhoud zelf als een soort vochtreservoir/buffer fungeert. Op zoek naar een grote cerderhouten doos. Kon ik ook niet vinden.

Maar wat je nu wel hebt zijn plankjes cerderhout die bedoeld zijn om op de barbeque te leggen. Snel een paar gebietst bij een BBQ minded vriend. Voordeel: gegarandeerd niet geimpregneerd met iets giftigs. Je hebt ook cederhout voor gevels, maar de meeste bouwmarkten doen niet echt aan voedselveilig hout.

En voila, na een dag stabiliseerd e.e.a. zich rond 70% vochtigheid.

Als er nog meer tabak bijkomt heb ik alleen een grotere plastic kist nodig, en die heb je overal. Ik laat nog wel wete hoe dit zich op de langere termijn houdt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Rob

Re: Poor mans humidor

Berichtdoor Rob » 28 jun 2014 20:09

Briljant!
Ik ben benieuwd hoe het zich gaat houden.

Geloof

Berichtdoor Geloof » 28 jun 2014 21:10

Niet goed ben ik bang voor.
Pijptabak op 70% lijkt me erg hoog.
Omgeopende blikken kun je zonder humidor bewaren.
Geopende blikken kun je opnieuw vacuum zuigen, en de methode heb ik al eerder in een ander topic uitgelegd.
Pouches kun je gesloten een tijdje goed houden. Wanneer deze tabak uit gedroogd is, over doen in een leeg blik, op vocht brengen met een muntje, en vervolgens weer vacumeren.

Voor sigaren is een humidor onmisbaar, voor pijptabak totaal overbodig.

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 28 jun 2014 21:20

Eens.

rivulus

Berichtdoor rivulus » 28 jun 2014 21:23

Ah well, goed dat ik geen geld in een echte heb gestoken. Die 4 euro aan onderdelen overleef ik wel :-)
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Geoff

Berichtdoor Geoff » 30 jun 2014 15:21

Deze methode doet het wel goed voor sigaren: een collega van mij heeft op deze manier een koelbox (want die sluiten ook heel goed af als je er één neemt met hendelafsluiting) of 5 staan!

Het is onnodig te zeggen, denk ik, dat hij sigarenliefhebber is. :mrgreen:
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Arclaud

Berichtdoor Arclaud » 25 jan 2015 13:13

Ik heb gemerkt dat de tabak in mijn geopende blikjes flakes volledig is uitgedroogd, ondanks het toevoegen van een vochtmuntje. Ik heb al een paar keren een vochtig stukje koffiefilter bij in het blikje gelegd, doch zonder succes. Het vocht lijkt uit het blikje te gaan in plaats van in de tabak.

Gezien ik nog een tafelhumidor heb staan die ik voor goedkope bundelsigeren gebruik, heb ik besloten om de sigaren naar de grote humidor te verhuizen en de tafelhumidor te gebruiken voor mijn open blikjes flaketabak. Hopelijk komen en blijven ze nu op vocht.

Volgende keer maar eerst een blikje leegroken voor ik er zes andere open... 8)
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Deadl0ck

Berichtdoor Deadl0ck » 25 jan 2015 13:40

Dat zijn vast vierkante of rechthoekige flake blikjes. Die sluiten niet lekker meer af nadat je ze open maakt. Heb ik ook altijd een drama gevonden, net als de sg blikken.

Mijn tijdelijke oplossing daarvoor is een gripzakje / samplezakje waar het blik ruim in past, zonder deksel dicht maken, vervolgens deksel er overheen, of een stuk plastic over het blikje, daarover de deksel, met evt een elastiekje. In mijn ervaring de beste oplossing is de flakes in een goed afsluitend rond blik te doen.
Groet, Mark

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 25 jan 2015 13:54

Deadl0ck schreef:Dat zijn vast vierkante of rechthoekige flake blikjes. Die sluiten niet lekker meer af nadat je ze open maakt. Heb ik ook altijd een drama gevonden, net als de sg blikken.

Mijn tijdelijke oplossing daarvoor is een gripzakje / samplezakje waar het blik ruim in past, zonder deksel dicht maken, vervolgens deksel er overheen, of een stuk plastic over het blikje, daarover de deksel, met evt een elastiekje. In mijn ervaring de beste oplossing is de flakes in een goed afsluitend rond blik te doen.

Daar zeg je zoiets. Ik heb een dtm-flake die in een klein rond blikje met draaideksel zit. Ondanks dat die al lang open staat, ik denk ruim een jaar, is die nog prima van vochtigheid. HU gebruikt zulke blikjes ook voor zijn flakes.

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 25 jan 2015 15:05

Gewoon doorroken helpt ook erg goed. :mrgreen: Dat slome gedoe........

De blikken van de forumtabakken zijn ook goed om tabakken die je weinig rookt in op te slaan. De dubbele deksel helpt.
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

Gradje

Berichtdoor Gradje » 25 jan 2015 16:05

Hahahaaa, al ben ik dan zelf ook zo'n slome roker, hier kon ik toch wel om lachen :mrgreen:

rivulus

Berichtdoor rivulus » 26 jan 2015 09:44

In laboratoria gebruik je een strookje parafilm om bijvoorbeeld petri-schaaltjes luchtdicht af te sluiten
phpBB [video]
Robert W. Service

polleke

Berichtdoor polleke » 11 jan 2016 20:02

Kan iemand mij zeggen waarom er dan toch goede tabaksmerken zijn die toch voor vierkante blikken kiezen ? Vreemd toch en inderdaad , de ronde blikken sluiten prima!

Asmodeus

Berichtdoor Asmodeus » 11 jan 2016 20:08

polleke schreef:Kan iemand mij zeggen waarom er dan toch goede tabaksmerken zijn die toch voor vierkante blikken kiezen ? Vreemd toch en inderdaad , de ronde blikken sluiten prima!

Ik kan twee redenen bedenken. Bij het transport van vierkante blikjes heb je minder loze ruimte, vierkante blikjes zijn handiger om in je zak te steken voor onderweg

Robert
Contacteer:

Berichtdoor Robert » 11 jan 2016 22:10

Asmodeus schreef:
polleke schreef:Kan iemand mij zeggen waarom er dan toch goede tabaksmerken zijn die toch voor vierkante blikken kiezen ? Vreemd toch en inderdaad , de ronde blikken sluiten prima!

Ik kan twee redenen bedenken. Bij het transport van vierkante blikjes heb je minder loze ruimte, vierkante blikjes zijn handiger om in je zak te steken voor onderweg

Niet als je ronde zakken hebt. :P
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

smoorder
Dichter des Forum

Berichtdoor smoorder » 12 jan 2016 08:05

Goede merken die mooie flakes aanbieden zijn gebonden aan een rechthoekig blik.

En ik kan veel redenen bedenken :
een rond blik kan slechts "ontseald" worden door de schroefdraad te belasten; je wringt het blik open met een muntje, maar tegelijkertijd wring je ook op de schroefdraad ; een rechthoekig blik wordt gewoon opengeduwd - tot zover het ethisch argument :shock:

Wat mij betreft, rechthoekige blikken zijn gewoon aangenamer in gebruik;
- beter stapelbaar in een doos zonder al te veel plaatsverlies
- gemakkelijker in je zak : rust op een rechte kant in plaats van op een bolle kant en je zakken hangen niet door, plus, in verhouding tot de ingenomen plaats, meer tabak dan in een rond blik
- een rechthoekig blik gaat altijd open, een rond blik dat al enige tijd rust durft al eens stevig tegenwringen, zeker als er gesausde tabak inzit die de schroefdraad kleverig maakt.

Er zullen vanzelfsprekend wel valabele argumenten zijn voor ronde blikken, waaronder het efficiënter afsluiten,
maar ik heb toch de gewoonte om een dikke pluk over te laden in een rechthoekig blik en dàt in m'n zak te steken.

S.

Luys
Moderator

Berichtdoor Luys » 22 jan 2016 09:52

smoorder schreef:Er zullen vanzelfsprekend wel valabele argumenten zijn voor ronde blikken, waaronder het efficiënter afsluiten,
maar ik heb toch de gewoonte om een dikke pluk over te laden in een rechthoekig blik en dàt in m'n zak te steken.

S.

Dat zeg je mooi smoorder. Ronde blikken voor de voorraad (tabak blijft beter op de juiste vochtigheid), rechthoekige voor dagelijks gebruik (compacter om mee te nemen). Zeker voor kleinere hoeveelheden meenemen vind ik de blikjes van het Capstan formaat ideaal. Voor tabak op vocht houden zijn de blikken zoals voor de forumtabakken gebruikt wat mij betreft een van de betere soorten.
Pijproker des forums

Terug naar “Parafernalia maken”