Standaard Gouwenaar en/of Leespijp/Curchwarden

Voor zij die graag iets extra maken.
Eliminator
Moderator

Standaard Gouwenaar en/of Leespijp/Curchwarden

Berichtdoor Eliminator » 05 mei 2014 23:37

Een vraag aan de heren DHZ'ers, ik heb me sinds kort een prominente plek in de vitrine/apothekerskast in de woonkamer van Eli toegeeigend, geen 'hoekje met pijpen' meer, maar de gehele collectie netjes uitgestald, zoals de dames verdienen :wink:
Al mijn pijpen staan in dergelijke standaards:

Afbeelding

Nu heb ik nog één plank over, gereserveerd voor mijn Gouwenaar (en toekomstige leespijp) maar kan geen nette, strakke, standaard voor deze pijpen vinden.
Alles is hout (en dat wil ik niet, de kast is van teak, wil de inrichting een beetje strak houden) wat de klok slaat.

Nou kan ik me voorstellen dat het 'doe het zelfen' met perspex wat te veel gevraagd is, maar wie heeft een leuk idee en/of kan iets voor mij fabriceren (tegen betaling uiteraard) wat er strak uitziet, liefst niet van hout, waar ik twee lange pijpen in kan tentoonstellen.

Liefst kruislings van elkaar.

De Gouwenaar:

Afbeelding
Afbeelding

Kees Flake

Re: Standaard Gouwenaar en/of Leespijp/Curchwarden

Berichtdoor Kees Flake » 06 mei 2014 09:55

Eliminator er zijn verschillende goedkope oplossingen.
Omdat het mondstuk rond is kun je een bezemsteel op lengte maken gaatje inboren en achter in de hoek van de kast met montagekit bevestigen.
Je kunt ook een plankje onder 45 graden in de hoek monteren of vlak achterin en daar onder 45 graden gaten in boren.
Eigenlijk het zelfde systeem als ik met een pvc pijpje heb gedaan maar omdat bij jouw het mondstuk rond is hoeven er geen gleufjes in maar gaten.
Volgens mij een simpele oplossing maar misschien zijn er nog andere met een mooiere of betere oplossing.
Succes en mocht je hulp nodig hebben dan laat maar horen.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Deadl0ck

Berichtdoor Deadl0ck » 05 jun 2014 18:43

Plexiglas an sich is prima mee te werken, had ik een werkplaats en een lang stukkie perspex had ik het vrij snel voor je kunnen fixen. Kwestie van lage toeren, langzaam werken, en koelen met water of afwasmiddel. Het enige is dat je om te buigen een gloeidraad of iets dergelijks nodig hebt. Prima zelf te maken met wat koperdraad en een oud soldeer pistool trouwens, alhoewel het op temperatuur krijgen dan wel wat langer duurt.

Heb het ontwerp zelfs al in mijn hoofd, in diverse uitvoeringen, waarvan de basis uitgaat van een T ondersteboven, de koppen rusten op de korte delen, en de stelen ongeveer halverwege rusten op het hoge deel, en daar dus kruisen. 3x buigen, 2 gleuven voor stems en 2 gaten voor koppen, of met opstaand randje voor de koppen: 5x buigen, 2 gleuven voor stems en dan 2 of 4 gaten voor koppen.
Groet, Mark

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 25 jul 2014 00:41

En bij deze de PRF-Corncob-Churchwarden die de andere plek in zou moeten gaan nemen.

Ik weet dat Martin al aan het brainstormen is geweest, geen haast kerel, meer om te laten zien wat de toekomstige vulling zal worden, take your time !

Afbeelding
Afbeelding

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 04 aug 2014 22:53

Ik kan niet helpen helaas, bij mij is alles hout :-D Ik ben wel benieuwd wat er uit komt. Martin zou idd wel iets moois kunnen maken denk ik.

Martin Romijn
Contacteer:

Berichtdoor Martin Romijn » 05 aug 2014 19:24

Het idee is er alleen door allerlei omstandigheden nog niet aan toe gekomen. Maar na mijn vakantie komt 't goed
Was ik maar een vulkaan.... Dan kon ik de hele dag op mijn rug liggen roken en iedereen zou zeggen : hij is actief !!

Afbeelding

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 05 aug 2014 21:23

Geen haast bij Martin

Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Parafernalia maken”