Eka_NL's Tampers en houtwerken

Voor zij die graag iets extra maken.
eka_nl

Re: ook ik ben tampers aan het maken :-)

Berichtdoor eka_nl » 29 mei 2014 17:37

voor het eerst een zakmes(je) onder hande genomen :-) ben er wel tevreden over als eerste prototype.

1.jpg

3.jpg

7.jpg

9.jpg

11.jpg

19.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 29 mei 2014 17:42

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

Ik heb het gemaakt met palissander, berken, padoek, walnoten, zebrano en rio palissander hout fineer. Afgewerkt met Osmo hardwax olie. Ik heb de originele sleutelring vervangen voor een karabijnhaakje.

MilleLuci
Contacteer:

Berichtdoor MilleLuci » 29 mei 2014 18:56

Prachtig geworden!!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Martin Romijn
Contacteer:

Berichtdoor Martin Romijn » 29 mei 2014 19:25

=D> fraai !
Was ik maar een vulkaan.... Dan kon ik de hele dag op mijn rug liggen roken en iedereen zou zeggen : hij is actief !!

Afbeelding

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 29 mei 2014 19:42

bedankt!

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 01 jun 2014 22:14

Ik heb nu eindelijk maar eens geïnvesteerd in een slijpsysteem voor mijn messen. Ik dacht aldoor van dat komt wel, dat komt wel want het is niet goedkoop maar ik merkte dat iedere keer nieuwe mesjes kopen eigenlijk gekkenwerk was en veel duurder :-D Ik heb nog nooit een mes geslepen en dacht dat het niet zo makkelijk was daarom stelde ik het ook uit. Nu toch maar naar de Baptist gegaan voor tekst en uitleg. Uiteindelijk bijna 60 euro uitgegeven aan deze twee dingen. Een diamant slijpsteen van DMT met een korrel 600 en een flexcut gold wetpastakrijt en dat is ongeveer tussen de korrel 6000 en 8000. Man man wat krijg ik mijn messen scherp! is bijna eng :-D Ik wou dat ik het eerder had gekocht maar goed..... Ik krijg ze scherper en ook gladder dan dat je ze nieuw in de winkel koopt. Voorlopig geen nieuwe mesjes nodig :-)

flexcut dmt.jpg

Ik heb voor de flexcut krijt een stuk karton op een blok hout gelijmd. Op dat karton krijt ik dan de pasta en haal daar mijn messen over. Werkt perfect. alleen snij je af en toe in het karton :-D

flexcut.jpg
Laatst gewijzigd door eka_nl op 01 jun 2014 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 01 jun 2014 22:20

Mijn tante heeft een huisje in zuid Frankrijk met een olijfboomgaard. Nu is ze net met mijn moeder daar heen geweest en hebben ze voor mij een olijf tak meegenomen :-) had nog nooit olijfhout gehad maar wat is dat mooi zeg. heel compact, zwaar hout met een mooie nerf. Ik ben er nu eerst een tamper van aan het snijden. Wat ik met de grotere stukken ga doen weet ik nog niet. Nu hoop ik dat ze iedere keer zo'n tak mee neemt :-D

2.jpg

4.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 04 jun 2014 15:36

Ik ben klaar met snijden van de 4 tampers die naar Neal Yarm gaan. Ik had er nog 1 gevonden die ik nooit heb afgemaakt. Ben ik nu aan het snijden en misschien gaat die ook nog naar de andere kant van de grote plas :-) Ik moet eerlijk zeggen Eliminator dat je me toch hebt geïnspireerd om wat strakkere vormen te snijden. Niet helemaal wat jij bedoelde maar wel geïnspireerd op :-D Nu schuren en schuren en schuren en..... To be continued.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

leonardo

Berichtdoor leonardo » 18 jun 2014 21:51

kogel hulzen van een AK 47 zijn erg klein al zou je het niet verwachten maar helaas ook van een M16 zijn die niet erg groter vroeger wel maar tegenwoordig niet veel schade moeten ze maken maar weinig doden........Ik woon in Italie officieel en daar gelden andere regels voor schietbanen dan hier in Nederland ,ik heb er nog denk ik een paar maar dan zou ik in alle dozen moeten zoeken in de opslag want ik had ze de laatste keer meegenomen voor die jongen van mij en heb er ook nog een paar van een M1 ww2 geweer....... ik maak ook tampers zal een fotootje er bij doen wie wil mag een bod doen .....de foto`s komen na moet ze even verkleinen hihihii
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

The_Undertaker
Administrator

Re: Eka_NL's Tampers en houtwerken

Berichtdoor The_Undertaker » 18 jun 2014 23:25

Topicnaam even verduidelijkt.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Marco big-ben

Berichtdoor Marco big-ben » 19 jun 2014 07:41

Ik heb voor de flexcut krijt een stuk karton op een blok hout gelijmd. Op dat karton krijt ik dan de pasta en haal daar mijn messen over. Werkt perfect. alleen snij je af en toe in het karton :-D

Hallo Eka,

Probeer eens wat krijt gemengd met wat blanke schoensmeer op een stukje leer, weet ik zeker dat je nooit meer iets anders wil,...

Wil je echte krijt moet je deze aanschaffen "Chromium Oxide=Ultrafine Blade Honing Compound (groene kleeurstof) bestellen kost een drol!!deze meng ik door de blanke schoensmeer en hoon mijn messen, gutsen en beitels er mee!

daarna over een stukje schoon leer dit heet"strappen"net als een scheermes van vroeger!
Een goede riem van rundleer werkt perfect en is goedkoper dan een echte strap

Zeer mooie stampers, getuigd van vakmanschap!!

Overigens geweldig die soorten hout van je, heb mijn schuur ook vol met stukken hout in alle soorten en pluimages,
Net weer een stuk goudenregen van plus minus 25 cm dik en een meter lang gescoord, loop alle gemeenten werven af naar mooie stukken hout!

Gr
Marco
Groet
Marco

'Nunc Aut Nunquam'

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 19 jun 2014 14:38

Marco big-ben schreef:Ik heb voor de flexcut krijt een stuk karton op een blok hout gelijmd. Op dat karton krijt ik dan de pasta en haal daar mijn messen over. Werkt perfect. alleen snij je af en toe in het karton :-D

Hallo Eka,

Probeer eens wat krijt gemengd met wat blanke schoensmeer op een stukje leer, weet ik zeker dat je nooit meer iets anders wil,...

Wil je echte krijt moet je deze aanschaffen "Chromium Oxide=Ultrafine Blade Honing Compound (groene kleeurstof) bestellen kost een drol!!deze meng ik door de blanke schoensmeer en hoon mijn messen, gutsen en beitels er mee!

daarna over een stukje schoon leer dit heet"strappen"net als een scheermes van vroeger!
Een goede riem van rundleer werkt perfect en is goedkoper dan een echte strap

Zeer mooie stampers, getuigd van vakmanschap!!

Overigens geweldig die soorten hout van je, heb mijn schuur ook vol met stukken hout in alle soorten en pluimages,
Net weer een stuk goudenregen van plus minus 25 cm dik en een meter lang gescoord, loop alle gemeenten werven af naar mooie stukken hout!

Gr
Marco

Ja dank je voor de tips! en compliment :-) Ik was eerlijk gezegd al op zoek naar een geschikt stuk leer :-) Ik had er al van alles over gelezen.
Ja ik ben bijna een hout junkie :mrgreen: Heb vorige week allemaal stukken wenge gehaald en een stuk amerikaans noten. Dit wel gewoon in de houthandel. is voor een cd rek die ik voor iemand moet maken. Gouden regen is prachtig! nog nooit mee gewerkt maar wel dingen gezien die er van gemaakt zijn. Zo loop ik ook nog op een stuk sumac te azen, is ook prachtig!

Marco big-ben

Berichtdoor Marco big-ben » 19 jun 2014 20:44

Hallo junk,...
Ik was vergeten te vertellen, dat je de krijt of chromium oxide door de schoensmeer moet mengen voor een mooie homogene pasta, goed insmeren dan heb je lang plezier van je strap, gewoon een goede riem van een cm of vier breed dikte is niet belangrijk, wel een kant op honen,...

groet
marco

PS;klep slijp paste werkt ook uitstekend!! in iedere garage te koop voor een drol,..
Groet
Marco

'Nunc Aut Nunquam'

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 22 jun 2014 01:14

Omdat mijn tante zo lief is geweest om een olijf tak mee te nemen maak ik voor haar als bedankje van dat hout een wijn set. Een kurkentrekker en een mesje met een standaard. Nog niet klaar maar begint vorm te krijgen.

1.jpg

23.jpg

10402862_867239616624351_1647441200491103341_n.jpg

10499291_712381538808132_741481136_n.jpg

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 22 jun 2014 01:16

Had ook nog een ander mesje gemaakt. Hangt nu bij mijzelf aan de sleutelbos :-)

38.jpg

39.jpg

40.jpg

41.jpg

MilleLuci
Contacteer:

Berichtdoor MilleLuci » 22 jun 2014 06:49

Mooi hoor Eka dat olijf! Als zuidelijke een tik voor! Ik gebruik het ook om sieraden mee te maken!
Zonnige Groet,

Mille Luci
Afbeelding

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 22 jun 2014 12:45

MilleLuci schreef:Mooi hoor Eka dat olijf! Als zuidelijke een tik voor! Ik gebruik het ook om sieraden mee te maken!

Ja gaaf! Zit een prachtige nerf in. Ik had een paar stukken afgezaagd voor deze projecten die ik bewaard heb om ook idd een hanger of oorbel van te maken :-) Kon het niet weggooien zo mooi.
Heb je daar foto's van? ben wel benieuwd :wink:

gezel

Berichtdoor gezel » 22 jun 2014 17:49

Leuk mesje.
Gaaf gemaakt. :sherlock:

Mijn Herder messen ( voor keukengebruik ) die slijp ik op het ongeglazuurde randje aan de onderkant van een bord of kopje.

MilleLuci
Contacteer:

Berichtdoor MilleLuci » 23 jun 2014 18:20

eka_nl schreef:
MilleLuci schreef:Mooi hoor Eka dat olijf! Als zuidelijke een tik voor! Ik gebruik het ook om sieraden mee te maken!

Ja gaaf! Zit een prachtige nerf in. Ik had een paar stukken afgezaagd voor deze projecten die ik bewaard heb om ook idd een hanger of oorbel van te maken :-) Kon het niet weggooien zo mooi.
Heb je daar foto's van? ben wel benieuwd :wink:

Ring weggegeven en heb nu stukken liggen om schakels voor een armband te maken. Zeker wat moois maken met wat je nog hebt. Prachtig materiaal.
Zonnige Groet,

Mille Luci
Afbeelding

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 25 jun 2014 22:38

Ik heb de standaard van de wijnset zo gevijld dat ik zo veel mogelijk nerf bloot leg. Is nu 1 keer geschuurd met korrel 80. begint erg mooi te worden vind ik. Na meer schuren zie je nog meer nerf verschijnen. Dat olijfhout bevalt me erg goed. Mooi te bewerken en een prachtige tekening. ben heel benieuwd hoe het er dadelijk geolied uit ziet.

10375669_509184422516380_737520527_n.jpg

10467831_731366776921702_1229342329_n.jpg

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 25 jun 2014 22:49

Ben ook bezig van een opinel zakmesje nr4 zelf een mes te maken met een vast blad. Ben van plan om hem te maken met standaard. Een mooi object voor op bureau die je makkelijk kan pakken om een brief te openen, touwtje doorsnijden, doos openmaken, etc, etc. Ben nu eerst het mes aan het maken. Weet wel ongeveer wat ik met de standaard moet maar dat moet ik nog even goed uitwerken.

10467802_595284880591141_629917158_n.jpg

10349751_1491689674378305_1729118263_n.jpg

10413166_660440640709471_869904437_n.jpg

1.jpg

2.jpg

3.jpg

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 25 jun 2014 22:57

5.jpg

Ook ben ik begonnen aan mijn eerste pijp prikker. Wil een set maken van olijf, een tamper en prikker met standaard. Ik gebruik een messing staaf voor de prikker.

9.jpg

11.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 06 jul 2014 15:51

Ik heb een aantal stukken eiken gekregen die van een oud wijnvat af komen. Erg mooi oud eiken met een verbrande kant en een kant waar de rode wijn ingetrokken is. Ik heb 1 stuk gepakt en ben hier nu een pijp asbak van aan het maken met een volledige pijp gereedschapsset van tamper, mesje en prikker op een standaard. Ik heb er ook ruimte op gemaakt voor een sigaar. Alles gemaakt van hetzelfde stuk eiken en messing. Ik ben nog lang niet klaar maar het is nu wel zover dat je goed kan zien wat het gaat worden :-)

1.jpg

3.jpg

7.jpg

14.jpg

20.jpg

33.jpg

Kees Flake

Berichtdoor Kees Flake » 06 jul 2014 21:18

Ziet er goed uit Eka ben benieuwd naar eindresultaat.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 06 jul 2014 22:19

Daar groeit weer wat fraais... Vanwaar de spiegel? (als dat tenminste een spiegeltje is in het bakjes gedeelte?)

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 07 jul 2014 01:09

bedankt!
Dat is een plaatje messing. wil dat erin lijmen om toch wat bescherming te hebben tegen brandende stukken. Zit nog folie op dus ziet er ook nog wat anders uit.

Marco big-ben

Berichtdoor Marco big-ben » 09 jul 2014 12:05

Mooi werk, over nagedacht,..te gek beleefd hout!
wijnvat wat een idee.

gr
marco
Groet
Marco

'Nunc Aut Nunquam'

Godfrey59

Berichtdoor Godfrey59 » 09 jul 2014 12:11

Eka . De asbak vindt ik erg goed gelukt . ik hou wel van natuurlijk materiaal , mooi =D> Zelf heb ik me een paar jaar terug de Carvin Jack aangeschaft om in de vakantie wat aan te klooien . Ik snij dan meestal een walking stick ermee , verder kom ik niet :lol:

Godfrey

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 10 jul 2014 19:27

Bedankt! is een mooi ding die carving jack! heb ik ook al eens naar staan kijken.

Heb nu een custom kaasschaaf gemaakt voor de zanger van de gore grind band Kaasschaaf.
Het doosjes is gemaakt van gerecycled vuren met versiering van hout fineer. Het fineer is walnoot, palissander, berken en rio palissander. Ik heb de binnenkant van het kistje bekleed met gerecycled leer. Het handvat van de kaasschaaf is gesneden van een stuk olijf hout uit Claviers, zuid Frankrijk. Ik heb bewust snij sporen en rasp sporen laten zitten en gemaakt. Het hout is "vies" gemaakt met houtskool van de buitenkant van een oud wijnvat en metaal slijpsel. Daarna heb ik het hout van de kaasschaaf en het kistje behandeld met Osmo hardwax olie. Het leer aan de binnenkant van het deksel heb ik vlekkerig gemaakt met Osmo. Het metaal van de kaasschaaf heb ik met verschillende groftes schuurpapier geschuurd om het metaal matter te maken en te krassen.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

MfOx

Berichtdoor MfOx » 11 jul 2014 10:23

Fraai kunstwerkje Eka.

Vooral de kaasschaaf op de deksel vind ik zeer geslaagd.

Terug naar “Parafernalia maken”