Eka_NL's Tampers en houtwerken

Voor zij die graag iets extra maken.
eka_nl

Eka_NL's Tampers en houtwerken

Berichtdoor eka_nl » 19 aug 2013 23:46

Ik wilde het al een tijdje maar was er nog niet van gekomen. Nu vond ik een paar mooie takken terug die goed gedroogd zijn van een conifeer die hier in de tuin stond en ben een beetje aan het snijden gegaan. Het is pas een beginnetje maar begint al ergens op te lijken. Ben over sommige dingen nog niet uit zoals een metalen onderkant en wat voor lak/beits afwerking. Maar eerst nog ff door snijden :-)

Ik ben er 1 al kwijt aan een goede kennis ondanks dat ze nog niet klaar zijn :lol:

eigen tampers 1.jpg

eigen tampers 2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bart Iron
Moderator

Re: ook ik ben tampers aan het maken :-)

Berichtdoor Bart Iron » 20 aug 2013 00:56

Dat is een mooi begin!
Die bovenste op foto 2 heeft een karakteristieke vorm.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Geloof

Berichtdoor Geloof » 20 aug 2013 01:20

Eindresultaat?
Is dit zo niet af dan?

Dolledokus

Berichtdoor Dolledokus » 20 aug 2013 09:54

Mij lijkt van niet. Ik kan nog een bericht van Maboc herinneren die dat ook zo deed, maar zijn tamper werd wonderlijk genoeg steeds kleiner hahaha!
Gaat daar nog iets van een kapje op of tegen Eka? Of laat je ze echt zo?
Blijft ene feit dat handgemaakt altijd fraai en apart blijft!
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 20 aug 2013 11:38

Ik ben al iets verder. Nee zijn voorlopig nog niet klaar eigenlijk. Wil idd wel een kapje onderop, het is niet zulk heel hard hout. Zat eerst aan een eurocent te denken maar die zijn net iets te groot. Ben er nog niet uit wat ik onderop wil doen, nog ff neuzen of ik iets leuks kan vinden.
Iemand kwam met het idee om een patroon erop te maken met een soldeerbout. Twijfel ik ook nog over maar is wel een leuk idee.
eigen tampers 3.jpg

Martin Romijn
Contacteer:

Berichtdoor Martin Romijn » 20 aug 2013 11:48

Creatief !
Was ik maar een vulkaan.... Dan kon ik de hele dag op mijn rug liggen roken en iedereen zou zeggen : hij is actief !!

Afbeelding

Dolledokus

Berichtdoor Dolledokus » 20 aug 2013 17:14

Pyrografie bedoel je. Daar heb je aparte setjes voor en kan je hele leuke dingen mee hoor. Maar daar moet je geen soldeerbout voor nemen, kan wel, maar je hebt dan maar de beschikking over 1 vorm. Met zo`n set wel tot een stuk of 10.
Groet Dries,

Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

kiske

Berichtdoor kiske » 20 aug 2013 22:03

Fraai Eka!

Bart Iron
Moderator

Berichtdoor Bart Iron » 21 aug 2013 15:06

Als bescherming kan je ook einddopjes nemen voor de waterleiding.
Afbeelding

Deze zijn in verschillende maten te verkrijgen bij de bouwmarkten.

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Berichtdoor Bananabox-Ninja » 21 aug 2013 15:23

Bart Iron schreef:Als bescherming kan je ook einddopjes nemen voor de waterleiding.
Afbeelding

Deze zijn in verschillende maten te verkrijgen bij de bouwmarkten.

Let alleen wel dat die voor de 12mm het best passen in alle pijpen. (eigen ervaring)
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Bart Iron
Moderator

Berichtdoor Bart Iron » 21 aug 2013 17:09

Inderdaad. Dat wilde ik ook zeggen, maar ben dit vergeten.
Dank daarvoor.

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Berichtdoor Bananabox-Ninja » 21 aug 2013 17:09

Bart Iron schreef:Inderdaad. Dat wilde ik ook zeggen, maar ben dit vergeten.
Dank daarvoor.

Graag gedaan ;p
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 21 aug 2013 18:46

Dank voor het meedenken :-) en ik weet het, ik werk zelf bij de Praxis :-D Ik zit alleen te kijken of er nog andere oplossing zijn. de 12 mm is 12mm binnenmaat en als ik mijn gekochte tamper opmeet is hij 11 mm doorsnede. Vind ik eigenlijk een iets mooiere maat. Ja ik weet het, ik ben eigenwies :-) Ik wil nog ff de Baptis (ijzerwaren handel) door snuffelen of er nog andere oplossingen voor te bedenken zijn. Ik zie ze in Amerika vaak kogelhulzen gebruiken, maar goed waar haal je in Nederland een kogelhuls vandaan??

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 21 aug 2013 18:49

Dolledokus schreef:Pyrografie bedoel je. Daar heb je aparte setjes voor en kan je hele leuke dingen mee hoor. Maar daar moet je geen soldeerbout voor nemen, kan wel, maar je hebt dan maar de beschikking over 1 vorm. Met zo`n set wel tot een stuk of 10.

Ja is wel mooi, maar dan moet ik weer van alles aanschaffen. Zat te denken om gewoon met de soldeerbout met een dunne punt een tekeningetje van een pijp of zo te branden, alsof je aan het tekenen bent. Weet niet of het lukt maar dat ga ik wel uitproberen.

Bart Iron
Moderator

Berichtdoor Bart Iron » 21 aug 2013 20:23

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 21 aug 2013 20:46

eka_nl schreef:Dank voor het meedenken :-) en ik weet het, ik werk zelf bij de Praxis :-D Ik zit alleen te kijken of er nog andere oplossing zijn. de 12 mm is 12mm binnenmaat en als ik mijn gekochte tamper opmeet is hij 11 mm doorsnede. Vind ik eigenlijk een iets mooiere maat. Ja ik weet het, ik ben eigenwies :-) Ik wil nog ff de Baptis (ijzerwaren handel) door snuffelen of er nog andere oplossingen voor te bedenken zijn. Ik zie ze in Amerika vaak kogelhulzen gebruiken, maar goed waar haal je in Nederland een kogelhuls vandaan??

Kunnen ze bij hes van zweeden je niet aan een huls helpen misschien? Misschien een poging waard.

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 21 aug 2013 20:51

Wowbagger schreef:Kunnen ze bij hes van zweeden je niet aan een huls helpen misschien? Misschien een poging waard.

Ja dat zei een collega ook al. zal eens vragen en anders idd mischien marktplaats. had ik nog niet eens aan gedacht. Nou ik er over nadenk heb je volgens mij ook een schietclub in Arnhem.

Robert
Contacteer:

Berichtdoor Robert » 22 aug 2013 00:54

eka_nl schreef:
Wowbagger schreef:Kunnen ze bij hes van zweeden je niet aan een huls helpen misschien? Misschien een poging waard.

Ja dat zei een collega ook al. zal eens vragen en anders idd mischien marktplaats. had ik nog niet eens aan gedacht. Nou ik er over nadenk heb je volgens mij ook een schietclub in Arnhem.

Of eens rondneuzen op de schietbaan van de politie.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Dolledokus

Berichtdoor Dolledokus » 22 aug 2013 08:22

Of anders zeker weten op een militaria beurs ergens. Heb ik ze ook vandaan gehaald.
Wel even opletten daar. Ik ben een Leek in dat soort dingen en heb me dus kogels laten verkopen waarvan ze zeiden dat het AK47 was. Maar ik heb god weet wat in de handen, neef weet er meer van en die dacht heel wat anders.
Of een hobbyisten site ergens misschien, gewoon een mailtje aan wagen hoor. Succes en we zien em wel verschijnen! ;p
Groet Dries,

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 22 aug 2013 21:19

Ik ga volgende week eerst eens bij Hes van Zweeden vragen en dan hoor ik wel hoe of wat denk ik. Ik heb de linker op de laatste foto iets bijgesneden en een eerste schuurbeurt gegeven. Hij begint er behoorlijk op te lijken. Moet alleen ff nieuw schuurpapier halen in een aantal korrels. Die rechter ligt nu in de la om misschien ooit nog iets mee te doen want hij wil niet erg. krijg niet de vorm die ik wil en het hout werkt ook niet mee, als ik iets snij komen er hele repen los ipv het stuk dat ik weg wil hebben. iets te dunne tak voor gepakt denk ik. Wordt vervolgd....

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 23 aug 2013 01:08

Probeer ook nog een standaard te snijden voor de tamper van een stuk hout van een vijg die ik nog had liggen. Best lastig, hoop dat het lukt. Moet eerst een metalen voetje hebben voor de tamper want dan veranderd de balans en het gewicht nog. Kan allemaal dus nog behoorlijk veranderen....

eigen tamper 4.jpg

Dolledokus

Berichtdoor Dolledokus » 23 aug 2013 09:55

Doe je dat allemaal met dit mesje Eka?
Probeer anders eens het "rozenmes". Weet even niet welk nummer dat heeft. Baptist moet die ook hebben.
Die repen dat ken ik ja. Draai em eens om anders. Snij je met enige kans toevallig met de nerf mee? Dan trek je een hoop los soms. Maar goed, die wist je vast al ;)
Wel leuk, een houder voor je tamper. Had ik niet eerder aan gedacht. (T)
Groet Dries,

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 23 aug 2013 10:53

Ja met dit mesje en mijn Leatherman zakmes. Zo'n rozenmes heb ik de vorige keer al naar staan kijken bij de Baptist :-) Lijkt me idd wel makkelijk.

Dolledokus

Berichtdoor Dolledokus » 23 aug 2013 19:45

Ik doe er bijna alles mee met dat mes.
Je kan er mooi de grote stukken mee doen, maar de punt leent zich ook weer net voor detailwerk.
Als je bij Baptist bent, voor die centen hoef je em niet te laten liggen toch? Anders even kijken bij Opitec, die verkopen er ook. En merk zegt geen kont, Kirschen Pfeil,Frost, Zwilling allemaal prima messen. Er is bijna geen enkele zaak meer die kolder verkoopt op dat gebied. Of je ziet het zelf al meteen ;)
Ik vind het fijne mesjes. Ik heb die van jou dan weer niet, maar wel het vossenmes. (moet ik ernstig aan gaan slijpen, ik brak de punt eraf uiteraard!). EN ik heb nog zo`n ding, aar welk nummer of welke naam, geen idee. Het snijd, lol. En wil je jezelf echt verwennen, neem dan een set van Flexcut. Machtig scherp! (yes, been there and done that) Dus pas op!
Groet Dries,

lestat

Berichtdoor lestat » 23 aug 2013 23:05

Zelf zeer tevreden over Pfeil. De andere merken kan ik niets over zeggen. Weet wel dat het een plezier is om met goed materiaal te werken, nadat ik het eerst met een simpel keukenmesje en gutsen van een euro deed
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 24 aug 2013 07:34

had je ook zo'n ding moeten gebruiken dolle :-D

http://www.baptist.nl/uploads/images/pr ... 1_8143.jpg

Maar dat zijn mooie setjes!
Ook die Pfeil messen zijn mooi.
Ik koop gewoon zo nu en dan eens een mesje denk ik. Eerst maar eens zo'n rozenmes en ik wil een klein gutsje hebben eigenlijk. Lijkt me ook wel handig.

Dolledokus

Berichtdoor Dolledokus » 24 aug 2013 08:40

lestat schreef:Zelf zeer tevreden over Pfeil. De andere merken kan ik niets over zeggen. Weet wel dat het een plezier is om met goed materiaal te werken, nadat ik het eerst met een simpel keukenmesje en gutsen van een euro deed

hahaha, ja das verschil hè. Kan je zien wat goed materiaal doet. Pfeil is echt niet verkeerd, maar een ramp om scherp te krijgen. (Zeggen ze. En ik ben nog geen mes tegen gekomen dat ik niet scherp kreeg. Een goeie set stenen doet ook wonderen)

eka_nl schreef:had je ook zo'n ding moeten gebruiken dolle :-D

http://www.baptist.nl/uploads/images/pr ... 1_8143.jpg

Maar dat zijn mooie setjes!
Ook die Pfeil messen zijn mooi.
Ik koop gewoon zo nu en dan eens een mesje denk ik. Eerst maar eens zo'n rozenmes en ik wil een klein gutsje hebben eigenlijk. Lijkt me ook wel handig.

Eka, die heb ik!! Betere zelfs. Zelfgemaakte van leer van lashandschoenen. Alleen is dat Flexcut wel zó scherp! Dat ik beter die staalhandschoen had kunnen hebben. ;)
Kijk ik draag dit :

Afbeelding
Groet Dries,

Dolledokus

Berichtdoor Dolledokus » 24 aug 2013 08:44

Ow ja, gutsensetje, héél handig!!
Heb ik pasgeleden een set (nou ja pas, goed jaar terug) van te pakken gekregen. Gebruikte set, niet goedkoop, maar toch een klein setje.
Moet ik nog steeds opknappen eigenlijk. Maar niet verkeerd die set. Ik meen een stuk of tien in totaal en allerlei vormen en maten, maar zo ongeveer de helft van wat de normale maat is. Klein en fijn dus.
Merk nog niet gezien, misschien onder de roest. En als dat opgeknapt is en allemaal weer mooi blinkt, dan heb je een leuk setje toch.
Ook zo doen hoor, scheelt je soms behoorlijk aan knaken.
Groet Dries,

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 25 aug 2013 21:58

Ik zag in de etalage van de Baptist een vierdelig setje staan van flexcut voor 70 euro. 3 soorten messen en 1 soort gutsje. Wel geweldig mooi spul zeg! die handvatten lijken me heel prettig, volgens mij kun je veel kracht zetten met de palm van je hand terwijl je wel precies blijft werken door te kunnen sturen. als je snapt wat ik bedoel :-D

Een collega kwam met dit idee voor een kapje, ook een koperen eindkapje maar andere vorm:

tamper kapje.jpg

Vind het wel mooi eigenlijk.
Ik kwam ook dit tegen. Is niets voor deze tamper maar misschien de volgende. Een steunhuls, kan misschien mooi om de tamper heen geschoven worden.

tamper huls.jpg

eka_nl

Berichtdoor eka_nl » 25 aug 2013 23:06

en ik heb wat nieuwe snij houtjes :-)

tampers part 2.jpg

Terug naar “Parafernalia maken”