Werkplaats 2.0

Voor zij die graag iets extra maken.
gewoon ik

Re: Werkplaats 2.0

Berichtdoor gewoon ik » 23 apr 2017 09:53

Voor je regenafvoer, is een soort van beekloop aanleggen ook niet goed? Als overloop?

Kan je later altijd eenvoudig omvormen naar een vijver (oid) als je klein mannen iets groter zijn.
Mijn vader had dat in de tuin. Stond 80% van de tijd even droog als de rest van de tuin, bij regen zag je het erin lopen als de regenput vol was en als het lang aan het regenen was (of vochtig) werkte dat ook goed als vorm van drainage om zo de rest van de tuin te drogen.

Geen idee of dat kan in je tuin, mijn vader had een natuurlijke afloop zitten weg van het huis. Mocht die naar je huis lopen, zou ik het niet doen. De vorige bewoners van mijn huis hebben zo hun terras naar het huis doen aflopen, slecht plan, een dorpel van 5cm en een kleine goot is bij hevige regenval echt niet voldoende :roll: Gelukkig bijbouw, dus sloopklaar

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 23 apr 2017 10:41

Grappig dat je dat zegt. We waren onlangs in de Efteling waar in het land van Laaf allemaal beekjes zijn met wat vijvers, toen kreeg ik al het idee om zoiets ook in onze tuin te doen, gewoon een rustig kabbelend beekje.

Mevr Massis vond dat verbazingwekkend genoeg nog een ok idee, maar we hebben afgesproken daarmee te wachten tot Lars oud genoeg is om daar niet in te verdrinken.

Onze tuin ligt ook een halve meter lager dan het huis en verder vrij vlak, dus voor het huis is het geen probleem...

Nu, ondertussen heb ik gezien dat onze buren aan hun tuinhuis (vergelijkbaar dakoppervlak) gewoon een 210L watertonnetje hebben staan met een overloop die ter plekke de tuin in loopt, en dat gaat kennelijk al jaren goed, dus ik maak me al een stuk minder zorgen...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 25 apr 2017 21:12

Tijd voor de volgende update. Na de vorige sessie stonden alle muren en kon ik aan het dak beginnen.
Daarvoor moest ik eerst de beide hoofdbalken tegen de muur monteren op ongeveer 250cm boven de grond. Best lastig gezien de balken bijna 6m lang zijn (en 65x180mm doorsnee) en ook op precies de juiste hoogte en onder precies de juiste hoek moesten komen.

Ik ben maar alleen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet de hulp kan inroepen van enkele stukjes resthout. Vastmaken op de juiste plek en als steunpunt gebruiken, en dan met de rest van de balk de ladder op kruipen en het geheel vastzetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna is het een kwestie van op de juiste plaatsen balkdragers monteren, en dakbalkjes erin leggen.
Rekenfout nummer 1 van het project: ik wist dat ik voor een maat korter kon gaan qua dakbalken, en ontwierp het tuinhuis zodat ik éxact 3m65 tussen de wanden had voor mijn dakbalken. Dat zijn echter brutomaten, en ik was de dikte van de hoofdbalken vergeten. Kortom: van elke dakbalk moest ongeveer 4cm afgezaagd worden. Had ik toch beter het tuinhuis op 4m gehouden ipv 3m95... Nuja, liever zo dan dat elke balk 4cm te kort is natuurlijk :-D

Eerst de middelste, om de wanden naar recht te trekken en in positie te houden, en omdat deze perfect in het midden moet komen gezien er nog een tussenmuur onder komt.
Afbeelding

Daarna invullen van aan de zijkant.
Afbeelding

Bij "Spax, Die Schaube!" moet ik altijd denken aan "Indiana Jones, The Ride!" in Disneyland :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beplaten van het dak gaat lekker snel. Maar dan plots ligt je dak dicht, en je moet er wel nog bovenop voor de afwerking. De dakrand is 2m80 en met mijn ladder kom ik toch echt ruim een meter te kort. Dan maar van het tuinhuis een ladder maken.
Afbeelding

Dan de isolatie erbij halen en PIR platen op het dak leggen (met een PE vochtscherm eronder). Dat ging allemaal lekker vlot, tot het plots bijna donker was en begon te regenen. In 7 haasten heb ik toen het EPDM uitgevouwen, om de isolatie droog te houden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het dak volgden op een droge dag de wanden. 9cm IsoverSonepanel isolatie tussen de studs, en vervolgens Tyvek Climafolie erond langs buiten. Heerlijk stevig spul dat Tyvek! En uiteraard dan ook maar ineens de tengellatten ertegen.
Afbeelding

Afbeelding

Tegen de voorwand ontbreken nog wat tengellatten omdat ik daar iets meer puzzelwerk heb ivm deuren en ramen om alles uit te doen komen. Ook heb ik de bovenste rij boeidelen al bevestigd, zodat ik het EPDM straks vlotter kan verlijmen. Tot die tijd heb ik het EPDM gewoon aan de buitenrand vastgeschroefd, zodat het niet wegwaait.
Afbeelding

Omdat ik wat weinig tijd had de voorbije dagen ben ik verder gegaan met het leggen van de stroomleidingen. Dat viel behoorlijk tegen, het is namelijk een 5G6 kabel en dus enorm stijf, de controledraad in de wachtbuis was losgeschoten aan 1 zijde, op 2 plaatsen vermoedelijk wat platgedrukt door de betonmixer en ergens bij het einde zit ook nog een koppelstuk gezien 1 wachtbuis niet lang genoeg was. Bovendien zijn beide uiteindes ook nog eens 90° bochten.
Uiteindelijk zat er niets anders op dan op 3 plaatsen de wachtbuis blootleggen, opensnijden en in stukken de hele leiding erdoor te halen. 5 uur later lag er eindelijk een stroomkabel - die overigens een klein fortuin kostte, €160 BTW excl voor 50m 5g6 kabel...
Afbeelding

gewoon ik

Berichtdoor gewoon ik » 28 apr 2017 09:20

Dat plezier van stroomkabel ken ik. Lachen gierem brullen.

TommyLF

Berichtdoor TommyLF » 29 apr 2017 20:02

Hey Massis,

Staken de arbeiders of ben jezelf in staking??? Ik mis updates van dit project... ghe ghe ghe
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 29 apr 2017 20:28

TommyLF schreef:Hey Massis,

Staken de arbeiders of ben jezelf in staking??? Ik mis updates van dit project... ghe ghe ghe

De vorige update is net 4 dagen oud man! Bovendien sta ik op dit eigenste moment op het dak ;-)

Mij kwaad te maken over't feit dat de daktrim die geleverd werd in de foute maat is, en ik daar dus niet mee door kan...

Jekke

Berichtdoor Jekke » 29 apr 2017 20:57

En dat met een verlengd weekend en je de tijd hebt om door te werken....da's klote man....
Don't judge a book by its cover....or a man by his pipe.... :-?

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 29 apr 2017 21:27

Jekke schreef:En dat met een verlengd weekend en je de tijd hebt om door te werken....da's klote man....

Ik heb geen verlengd weekend :-) Donderdag was voor mij geen feestdag en mijn 1mei maandag heb ik laar dinsdag moeten verplaatsen wegens priveomstandigheden...

TommyLF

Berichtdoor TommyLF » 30 apr 2017 11:45

We wachten wel weer rustig af... Just busting your balls a bit ;-) lol...
Iig wel een stevig projectje hoor!
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 16 jun 2017 12:16

Ik heb de laatste weken niet stilgezeten, al is het wel al even geleden dat ik dit topic bijgewerkt heb. Tijd om jullie even up to speed te brengen.

Na het waterdicht maken van de buitenzijde (met Tyvek folie) en het uitleggen van het EPDM, had ik zoals jullie in een vorige update zagen ook al een stroomkabel getrokken tot aan het tuinhuis.
Met 1 380V 5-aderige kabel ben je weinig, dus heb ik wat tijd gestoken in het optrekken van de tussenmuur om de zekeringkast te monteren.
Afbeelding

Afbeelding

Toen het vervolgens eindelijk weer mooi weer werd, heb ik van de kans gebruik gemaakt om het EPDM eindelijk op z'n plek te lijmen. Klinkt gemakkelijker dan het is, want worstelen met zo'n 40kg fietsband terwijl je op een dak staat valt best nog wel tegen, maar al bij al een aanvaardbaar resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Toevallig spotte ik toen dat HBM een goede actie had op 1 van hun grotere compressoren. Ik had al een tijdje enkele bestellingen openstaan voor gezandstraalde pijpen, maar mijn contactpersoon met zandstraalcabine liet het afweten. Dus de knoop doorgehakt en een nieuwe 5.5PK compressor met 270L tank aangeschaft, samen met wat toebehoren, een stofafzuiging en een zandstraalcabine. Altijd weer leuk als de kerstman langs komt (ofja, de pakjesdienst...)

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal dat beestje op z'n plek stond, was het tijd om verder te gaan met de buitenafwerking, hier was de eerste wand eindelijk helemaal klaar (op verven na, dat is voor het najaar)
Afbeelding

Ook vond ik eindelijk de tijd om de PUR-trick op de 2de deur uit te proberen. Ondertussen zitten beide deuren erin en werken netjes, al draait het slot wel wat stroever dan ik zou willen.
Afbeelding

Toen ik het dak verlijmd had wilde ik ook meteen de daktrim plaatsen, echter bleek de foute maat geleverd te zijn. Erg nette service van budgetdak.nl , 3 dagen later had ik het correcte materiaal gratis thuis geleverd, de oude daktrim heb ik gewoon mogen houden.

Afbeelding

De rest van de voorbije weken heb ik vooral gespendeerd aan het afwerken van de buitenwanden. Ondertussen mis ik enkel nog de laatste plankjes voor de voorzijde, en dan is de buitenkant eindelijk klaar...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb de IBC regenton op z'n plek gezet en aangesloten. Vooralsnog lijkt dat prima te werken, al heeft het nog niet echt bijzonder veel geregend sindsdien :-D

Afbeelding

Afbeelding

De komende tijd moet ik de tussenmuur binnen nog verder afwerken, wat rekken monteren en extra stopcontacten en verlichting plaatsen. Eens mijn ecocheques (dankuwel belgische overheid) er zijn, ga ik ook beide ruimtes nog voorzien van een goedkope quickstep vloer. Dat bevalt na een jaar of 5 in mijn huidige werkplaats prima, en een goedkopere oplossing heb ik vooralsnog niet gevonden. De quickstep die erin ligt is er namelijk eentje van slechts €13/m², maar wel een echte Quickstep met 20 jaar garantie...

Asmodeus

Berichtdoor Asmodeus » 16 jun 2017 12:36

Dat is een prachtige hobbyhut aan het worden

The Fonz

Berichtdoor The Fonz » 16 jun 2017 13:44

=D>
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Stoker
Contacteer:

Berichtdoor Stoker » 16 jun 2017 15:17

word al mooi hoor

:-?
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=48&t=9841

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 18 jun 2017 11:28

Dat is geen schuurtje meer, dat wordt inderdaad een serieuze werkplaats! Heel fraai!

gewoon ik

Berichtdoor gewoon ik » 21 jun 2017 14:34

mooi werk

Niet te warm binnenin? Vragen naar de waterdichtheid heeft geen zin zeker? :wink:
jaloers op je 400V

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 21 jun 2017 15:00

gewoon ik schreef:mooi werk

Niet te warm binnenin? Vragen naar de waterdichtheid heeft geen zin zeker? :wink:
jaloers op je 400V

Toen het hout er nog niet rond zat was het erg warm binnen. Logisch ook, de zon scheen toen recht op de isolatie, de lucht daarin verwarmt en 't wordt warm binnen. Nu de afwerking errond zit langs buiten, blijft de warmte in het hout zitten, en de geventileerde spouw erachter zorgt dat de isolatie niet te hard opwarmt. Gevolg: binnen is het lekker aangenaam, zelfs beter dan binnenshuis.

Waterdichtheid is eenvoudig: het EPDM dak is 1 grote fietsband bij wijze van spreke, dus dat zit wel goed. Enige risicopunt daar is de afvoer die ik heb moeten maken, en vervolgens terug dichtzetten met een flap EPDM. Maar so far so good.
De wanden zijn allemaal volledig bedekt met Tyvekfolie, die is waterdicht (en ademend) en daarbuiten zit nog op 2cm afstand de houten afwerking, daar maak ik me ook geen zorgen om.

Alle bodemplanken liggen op een strook epdm, ruim boven het maaiveld, dus die blijven ook wel droog.
Enige risicopunten in de wanden zijn dus de randen rond ramen & deuren, maar die zijn afgeschermd door houten afwerkingsranden straks, en afgekit, dus daar maak ik me ook niet echt zorgen om. Het heeft nog niet écht geregend om te kunnen testen, maar de eerste indrukken waren toch prima.

gewoon ik

Berichtdoor gewoon ik » 25 jun 2017 11:58

Deftig.

Terug naar “Parafernalia maken”