Het heeft even geduurd...

Pijpmakers allerhande, verenigt u!
Eric A. Arborea

Het heeft even geduurd...

Berichtdoor Eric A. Arborea » 06 nov 2017 18:53

Het heeft even geduurd maar ik had jullie vorig jaar juni gezegd dat ik zou laten weten hoe het verder zou gaan met mijn eerste eigen pijp bouw project en zo gezegd, zo dan nu eindelijk gedaan...

Het begon toen met dit mooie stukje hout dat 27 jaar lang had liggen drogen in Griekenland voordat ik langs kwam op ebay en de nieuwe eigenaar werd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een hoop zagen met de hand, vijlen met de hand en schuren met machine tot korreltje 80 was dit het resultaat:

Afbeelding

Tussentijds had ik besloten dat dit Butz Choquin mondstuk het zou worden.

Afbeelding

Tot zo ver had ik toen gemeld...

Hier, maanden later en vele stukjes schuurpapier van 120 tot 2500 verder, nu dan eindelijk wat foto's van het resultaat tot nu toe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het mondstuk is achteraf gezien nog steeds goed qua vorm maar het nep houten randje stoort me nu wel een beetje omdat de tekening niet overeenkomt met de kop.

Voorlopig nog wat "werk in uitvoering" met het zoveelste laagje zeer dun aangemaakte schellak dat gaat volgen en dan weer korreltje 2500 maar ik ben niet ontevreden over mijn eerste stap op het pad van hobby-pijpenmaker tot nog toe.
Laatst gewijzigd door Eric A. Arborea op 10 nov 2017 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

robvoorburg

Re: Het heeft even geduurd...

Berichtdoor robvoorburg » 06 nov 2017 20:13

Daar heb je een mooi stukje hout van gemaakt!

Elmer

Berichtdoor Elmer » 06 nov 2017 20:42

Dat is mooi geworden!
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Janno
Contacteer:

Berichtdoor Janno » 06 nov 2017 20:56

Mooi gedaan. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en laat vooral ook weten hoe deze pijp rookt.
De wereld gaat aan vlijt ten onder

Kees Flake

Berichtdoor Kees Flake » 06 nov 2017 21:00

mooi pijpje geworden hoop dat hij net zo goed rookt als hij eruit ziet. =D>
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

PPMP

Berichtdoor PPMP » 06 nov 2017 21:04

Potverdikkie... Die is goed gelukt en wat een mooie tekening in het hout!

Pascal
"Fear can hold you prisoner, Hope can set you free."

Eric A. Arborea

Berichtdoor Eric A. Arborea » 06 nov 2017 21:47

Dank jullie wel! Ik ga de lak eerst nog een tijdje goed laten uitdrogen na de laatste laagjes de komende dagen en zal hem rond de kerst/jaarwisseling denk ik voor het eerst gaan opsteken. Hij ligt "goed aan de lip" in ieder geval, ligt prettig in de hand en de luchtstroom lijkt ook prima.
Het gat is 18mm breed en 5cm diep en het laatste restje van 3 mm onderin 1 cm breed tot het kleine gaatje naar het mondstuk. Er kan aardig wat tabak in.
Dat boren was wat minder fraai gegaan zo uit de hand op schoot met die 18mm houtfrees en 10mm ijzerboor... maar uiteindelijk goed genoeg en vanaf het mondstuk inwaarts ging prima hoewel ik dus wat diep uitkwam. Het mondstuk is strak sluitend (op de foto's net niet genoeg aangedrukt) na heel veel schuren op de mm met korrel 1500 en 100% luchtdicht. Ik ga tzt laten weten hoe hij rookt.

@Pascal, Ik heb vanaf het begin geprobeerd om met deze vorm het maximale uit die "straight grain" tekening te halen. Kijken wat het stukje hout brengt...
Toen ik daar al een eindje mee op weg was en hier terecht kwam voor info over pijpen maken zei Massis dat je eigenlijk eerst hoort te boren en dan gaat vormen. Maar dat gaat denk ik niet als je de tekening in het hout in eerste instantie als hoofdzaak ziet. Dan is boren achteraf wellicht goed. Maar goed, hoe deze pijpenkop gemaakt is... als echte pijpenmakers dat zo zouden doen dan waren ze binnen een week al failliet.

Coenraad

Berichtdoor Coenraad » 06 nov 2017 22:52

Mijn beste,

Chapeau!!
Het is een begeerlijke creatie geworden!!
Knap hoor!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :wink:
Ik meen dat het roken van een pijp bijdraagt tot een ietwat kalm en objectief oordeel in alle menselijke aangelegenheden!! :wink:

Meester W

Berichtdoor Meester W » 07 nov 2017 00:07

Bravo !

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 07 nov 2017 11:25

Eric A. Arborea schreef:Toen ik daar al een eindje mee op weg was en hier terecht kwam voor info over pijpen maken zei Massis dat je eigenlijk eerst hoort te boren en dan gaat vormen. Maar dat gaat denk ik niet als je de tekening in het hout in eerste instantie als hoofdzaak ziet. Dan is boren achteraf wellicht goed. Maar goed, hoe deze pijpenkop gemaakt is... als echte pijpenmakers dat zo zouden doen dan waren ze binnen een week al failliet.

Heb ik dat gezegd? Dat lijkt me stug. De meeste beginners beginnen met de "drill first" methode, waarbij je eerst ketel, mortise en luchtkanaal boort, en dan pas begint met vormgeven, maar de meer ervaren pijpmakers werken over het algemeen vaak omgekeerd, door eerst vorm te geven en daarna freehand te boren met de draaibank.
Het doel daarvan is inderdaad maximaliseren van de nerf van het hout in de uiteindelijke pijp alsook het ontwijken van putjes in het hout.

Echter houdt die methode wel wat gevaren in mits niet goed uitgevoerd.

Als je echter gewoon met een boormachine uit de hand aan de slag gaat, kan je dat eender wanneer in het proces doen.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Eric A. Arborea

Berichtdoor Eric A. Arborea » 07 nov 2017 21:11

Hallo Massis,

Dit schreef je mij op 07 jun 2016 17:07 in een reactie op mijn "stel je even voor" bericht:

Betreft boren: dat doen de meesten vooraf, voor ze aan het vormgeven beginnen. Ook de mortise en afvlakken van de tige is vooraf gemakkelijker (vooral op de metaaldraaibank) omdat je dan nog een vlak blok hebt om in te spannen.
Met de hand boren kan ook hoor, of met de kolomboor.

Maar ik was toen, ten tijde van, in al mijn onwetendheid al ruimschoots met het vormgeven begonnen voordat ik hier terechtkwam op zoek naar info over pijpen maken.
Maar het resultaat is leuk geworden toch :)

meindert

Berichtdoor meindert » 07 nov 2017 23:36

Gefeliciteerd , je hebt er een mooi stukje werk van gemaakt , petje af!!! =D> =D>
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

smoorder
Dichter des Forum

Berichtdoor smoorder » 08 nov 2017 09:39

Inderdaad mooi gedaan.
Een bedenking, niet uit beterweterij : uit de losse hand met een houtfrees boren kan wel eens eindigen met in de hand boren; een houtfrees wil al eens kappen of bokken. En niet alle afgehakte ledematen groeien even spontaan terug bij of aan.
Waarom schellak ?
Er zijn er wel meer die dat doen - en het resultaat is dan ook briljant en blinkend - maar carnauba is op termijn gemakkelijker te onderhouden.
De nerf is super. De hele afwerking trouwens. De draad van de steelversiering loopt dwars, maar ik vind het niet echt storend; als je een draaibank hebt kan je het stuk erafdraaien en een nieuw stukje plus rand opzetten, maar ik zou eraf blijven.
S.

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 08 nov 2017 16:31

Ha, een ferm succes geworden zou ik zo zeggen.

Eric A. Arborea

Berichtdoor Eric A. Arborea » 08 nov 2017 20:17

Wederom dank jullie wel!

@Smoorder. Ik ken dat idee wel. Deze pijp wordt al met 1 en 3/4 hand gebouwd maar inderdaad, ik had het boorschroefapparaat wel goed onder controle en op lage toeren...

Waarom schellak? Omdat ik dat had liggen van een oude jaren '70 versterker oplap project en sinds toen daarmee bekend was. Het feit dat je het zo fijn als je wil kan aanmaken en aanbrengen maakte dat ik dat een goede keuze vond. Dan maar -tig laagjes... Wel met een extreem strak resultaat.
Carnauba was vlokken heb ik ook liggen maar dat is denk ik niet hard genoeg voor de eindbewerking van het hout. Ik ben begonnen met die schellak na het puimen, om het hout ultra glad te kunnen krijgen met het schuren, 1500+, volgens mijn handboek politoeren. Ik gebruik nu alleen nog 2500 na elke nieuwe laag. Die zijn werkelijk flinterdun.
Laatst gewijzigd door Eric A. Arborea op 12 nov 2017 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Eric A. Arborea

Berichtdoor Eric A. Arborea » 08 nov 2017 20:23

En aangaande dat mondstuk. Ik ga er niets mee doen, inderdaad gewoon zo laten.
Toch ga ik binnenkort wel een qua vorm gelijk ebonite mondstuk voor deze kop maken. Mooi vervolg avontuurtje en dan is het uiteindelijk ook echt een geheel zelfgemaakte pijp.

Lightmyfire
Contacteer:

Berichtdoor Lightmyfire » 12 nov 2017 06:50

Goed werk en altijd een plezier zelfs te maken van A tot Z ! :)
Afbeelding

Terug naar “Pijpmaken”