waar kun je plastic boren krijgen?

Pijpmakers allerhande, verenigt u!
Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1318
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

waar kun je plastic boren krijgen?

Berichtdoor rivulus » 20 okt 2017 17:11

Ik heb net een oud roer naar 9mm filter geconverteerd door een reeks staalboren van 4 tot 8.5 mm te gebruiken. Nu happen die staalboren stevig, het ging maar net goed. Nu heb ik wel gevonden dat er speciale kunststof boren bestaan die net iets anders geslepen zijn zodat ze minder snel vastlopen. Weet iemand een adres waar je betaalbaar een setje kunt krijgen? Ik kan her en der alleen (dure) losse boortjes vinden en dan ook nog vaak in Amerika.

https://www.jrs.nl/1669825
https://www.technologysupplies.com/plas ... piral.html
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 312
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: waar kun je plastic boren krijgen?

Berichtdoor roocker » 20 okt 2017 18:06

Zelf slijpen op zachte steen in slijpmachine en goed smeren tijdens boren . Dit betreft dan de punt vd boor , of de spoed en snijkanten van een metaalboor verschillen van een tupper- ware boor weet ik niet . Ik zou gerust gaan proberen met oude boren te verslijpen , ook na polijsten met een pasta kan helpen . En in stappen van 0,5 mm boren ipv gelijk 1mm of meer ?

Hoop dat je het voor elkaar krijgt !

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 835
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: waar kun je plastic boren krijgen?

Berichtdoor cipke » 20 okt 2017 18:14

Ik denk vooral dat je misschien teveel tussenstappen gebruikt, maar moest je er niet uit geraken. Ben ik best bereid een setje te slijpen onder 130°.
Voor Heukelum gaat dit wel niet meer lukken :(

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2000
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08

Re: waar kun je plastic boren krijgen?

Berichtdoor Dukdalf » 20 okt 2017 18:32

cipke schreef:Ik denk vooral dat je misschien teveel tussenstappen gebruikt, maar moest je er niet uit geraken. Ben ik best bereid een setje te slijpen onder 130°.


Waarom precies die 130 graden?

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 835
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: waar kun je plastic boren krijgen?

Berichtdoor cipke » 20 okt 2017 19:04

Dukdalf schreef:Waarom precies die 130 graden?


Omdat in Rivulus zijn link staat dat een kunstofboor onder 130° geslepen is :wink:

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1052
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: waar kun je plastic boren krijgen?

Berichtdoor Meester W » 20 okt 2017 19:29

Wellicht in een modelbouwwinkel ? Vide internet

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 3748
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: waar kun je plastic boren krijgen?

Berichtdoor Sidekickelvis » 20 okt 2017 19:50

Fischer Price heeft vast wel plastic boren.
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 13834
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Rotterdam

Re: waar kun je plastic boren krijgen?

Berichtdoor Eliminator » 20 okt 2017 20:12

LOL :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 2912
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: waar kun je plastic boren krijgen?

Berichtdoor Kees Flake » 20 okt 2017 21:07

Rivulus die boren happen omdat er te weinig materiaal te verspanen is en dan snijd de boor alleen aan de zijkant inheeft binnenin geen steun.
Je moet dus net als Cipke zei grotere stappen nemen dus boor 4 en dan niet boor 5 .
Ik deel het te boren materiaal in tweeën dus van 4 naar 9mm dus te boren materiaal 5mm gedeeld door twee is 2,5 de boren zijn dus 6,5 en 9mm.
De hoek van 130 graden is inderdaad beter hierdoor draagt de boor meer op het te boren materiaal.
Nog een tip boren en terug heel de tijd op en neer gaan om zo weinig mogelijk warmte in het materiaal te brengen en eventueel koelen.
Succes en we horen het wel.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2244
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: waar kun je plastic boren krijgen?

Berichtdoor meindert » 20 okt 2017 22:20

Sidekickelvis schreef:Fischer Price heeft vast wel plastic boren.


Hahaha :sw :mrgreen: :roll: :wink: :D :D
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1002
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: waar kun je plastic boren krijgen?

Berichtdoor smoorder » 20 okt 2017 23:49

Als aanvulling op wat Kees zegt;
de snijkant moet genoeg materiaal hebben om te snijden; met te kleine stappen zit je het gat gewoon verder open te branden.
Als je zowel boor als werkstuk goed kan klemmen kan je de schacht van de boor , te beginnen vanaf éen cm ofzo achter de kop, afslijpen naar een kleinere doormeter; dan schuurt de hele boor niet heel de tijd in het gat; minder wrijving is minder warmte, en minder smelten.
't Zijn eigenlijk de halfgesmolten en terug gestolde deeltjes die op de snijkant plakken en het gat letterlijk verwoesten.
En tenslotte : met een zeer lage draaisnelheid boren, en boor rustig op en neer bewegen om het boorstof te verwijderen.
S.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1318
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: waar kun je plastic boren krijgen?

Berichtdoor rivulus » 21 okt 2017 13:18

Iedereen dank voor de uitleg! Ik was inderdaad in stapjes van 1 mm gegaan van 4 naar 8.5 mm, dat moet ik dus niet doen.

Ik heb geen draaibank o.i.d en dus niet echt de spullen om zaken in te klemmen. Ik heb de boortjes in mijn HBM polijstmachine gezet op de laagste stand (ca 1000 rpm) waar ik een losse boorkop op heb gezet en duw daar het roer met de hand tegenaan. Het ging, maar dus met regelmatig vastlopen. Ik heb een stekkerdoos met voetschakelaar waarmee ik de motor snel kan uitzetten.

Dat het grote verschil de hoek van de punt is is mooi nieuws, gewoon een bestaand staalboortje aanpassen dus. En als ik de andere reacties goed begrijp heb ik ook niet een hele set nodig; het startgat is meestal 3 mm, dus dan heb ik alleen 6 mm en 8.5 of 9mm nodig.

Ik hoor morgen wel van Cipke hoe ik dat bijslijpen precies aanpak :P

Iedereen hartelijk dank voor alle informatie!
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

suijkerbuijk
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 okt 2017 21:04

Re: waar kun je plastic boren krijgen?

Berichtdoor suijkerbuijk » 24 okt 2017 21:37

hoi ik ben nieuwe hier .
Maar op mijn werk voor plastic gebruik ik een houtboordje .

Zelf in prive als ik mijn reptielen kasten maakt waar ik door plastic moet boren voor de binnen werk .
Pak ik een hourboordje .
deze op lage toeren en rustige op en neer om de plastic te verwijderen krijg ik een mooi netjes een gat zonder dat ik de plastic gaat scheuren .

Dit komt omdat die type bore gemaakt is met een snij vlak aan de zijkanten.
Probeer het met een ouwe stukje kunstsof of het werk met wat u wilt gaan boren .
dit om te voorkomen van schade van je bouwproject.

succes

ps
https://www.greenbasicshop.nl/c-1489166/kunststofboren/

hier kan je plastic boren bestellen naar mijn mening niet duur ook .
hoop dat je er wat aan heb

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 3748
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: waar kun je plastic boren krijgen?

Berichtdoor Sidekickelvis » 24 okt 2017 22:24

Wat doen jullie allemaal moeilijk zeg...

TADAAAA...............

Afbeelding
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 835
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: waar kun je plastic boren krijgen?

Berichtdoor cipke » 25 okt 2017 11:32

suijkerbuijk schreef:Maar op mijn werk voor plastic gebruik ik een houtboordje .

Bas dit werkt inderdaad ook, maar niet in dit geval.
Een houtboor heeft een centerpunt en werkt alleen maar voor nieuwe gaten, niet om gaten te vergroten.
Rivulus zou met een houtboor zijn probleem alleen maar groter maken.

Wel een leuke Link :wink:


Terug naar “Pijpmaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast