De Start Van mijn Pijprokend Avontuur

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Stoker
Contacteer:

De Start Van mijn Pijprokend Avontuur

Berichtdoor Stoker » 20 sep 2016 17:46

Hallo Allemaal ,

Na nu een paar maanden Pijp roken vond ik het ook maar eens tijd om mijn eerste ervaringen met "het pijp roken" te beschrijven (voordat ik het allemaal vergeet ) .
Het begon allemaal een paar maanden geleden toen ik de avonturen van het oude Top Gear team nogmaals aan het terug kijken was.
In 1 van hun afleveringen zitten de mannen te ouwehoeren over Porsche Pijpen.
phpBB [video]

Toen ik dat weer zag begon het pijp rokers virus bij mij toch ook aan te slaan(vooral door hoe Mr May aan het genieten was) en begon de stevige trek in het roken van een pijp de boventoon te voeren.

Na een paar dagen op internet gezocht te hebben naar een pijp was ik helemaal de weg kwijt en wist ik eigenlijk niet hoe en waar ik moest beginnen .
Zoveel keus en verschillende soorten pijpen ,tabak en dergelijke dat ik toen dacht "Hoe begin ik in godsnaam" .
Toen kwam ik een site tegen van een winkel in Den Haag (De oude Leeuw) en daar boden ze starters setjes aan voor een redelijke prijs .
Na daar een paar dagen over nagedacht en verder gezocht te hebben besloot ik toch om daar maar zoon set te bestellen.

Mijn keus viel op de starters set van ZORR , mooi Kistje, Leuk uitziende pijp ,Pijp aansteker ,en Tamper .
Afbeelding

Voor het in roken van de pijp stelden hun 3 tabakken voor en daarvan heb ik voor de zoete naturel tabak Dansk Blue Sky gekozen.
Na een paar keer gepoogd om hem fatsoenlijk te roken toch maar eens op internet verder gekeken hoe en wat en toen kwam ik dit bijzondere PRF tegen.
Na een paar dagen struinen op dit Forum kwam ik het pijp rokers boek van Janneman tegen, nadat ik dat had gelezen heb ik mezelf ook maar eens aangemeld hier op het forum en sjonge wat ging er een wereld voor mij open.

Hete pijpen is een bekend fenomeen voor mij maar een bite heb ik (gelukkig) nog niet mee gemaakt(was dan ook fulltime water pijp roker voordat ik begon met de gewone pijp dus misschien komt dat daar wel door ).
Het correct stoppen van een pijp was voor mij een grote uitdaging .
Geregeld drukte ik het zo vast dat ik er amper aan kon trekken

Na zo een week of twee wat gestoeid te hebben toch maar een rustig gaan zitten en de filmpjes van Janneman gekeken. Had er al veel over gelezen ondertussen maar wou toch eerst het zelf een beetje ontdekken(eigenwijs he ).
Maar zelfs na deze filmpjes bleef ik mij iets af vragen .. Waar is die tamper toch voor, ja het stoppen van een pijp maar daarna was voor mij een vraag .
Nadat ik een paar dagen of een week later filmpjes zag die over de Pijp rokers kampioenschappen gingen zag begon het bij mij te dagen waar die nou voor was .
Toch maar eens een beetje goochelen met die tamper terwijl ik me pijpje rook.

En Voila . Een pijproker was geboren .

Al hoewel ik nog steeds niet een expert ben word het wel beter .
Een sport voor mij op het moment is de pijp niet vaker dan 2 keer aan te steken en toch niet te snel te roken natuurlijk.
Dit is me wel al eens gelukt maar niet te vaak natuurlijk, vaak moet ik hem nog steeds wel een keer of 5 -6 of soms zelfs vaker aansteken.

Nou brengt me dit tot mijn volgende punt Tabak . Wat een keus heb je in verschillende soorten en smaken .
Graag wou ook de mannen hier nogmaals bedanken die mij hebben voorzien van de vele samples die ik heb mogen proberen.
Zonder hun bijdrages had het me een boel geld gekost om tot de volgende conclusie te komen.

Voor mij een goede tabak heeft een zoete geur in de pot of pouche en als ik hem rookt moet ook een zoete smaak aanwezig zijn .
Een tabak die echt zwaar naar tabak smaak vind ik persoonlijk niet lekker en voor mij gaat het toch echt om de smaak en geur.
Heb toch al zeker een paar gevonden die tot mijn favorieten horen.
Sweet Kallirney, Holiday season 2012 ,2012 Special ,Memory of Tuscany , ook Mcbaren vanille toffee vind ik wel lekker maar kan daar toch niet de pijp van leeg roken, Smaakt neemt snel af en dat vind ik wel jammer .
Heb er een paar meer tussen de samples zitten die ik zeker goed te roken vond en 1 daar van is toch de PRf tabak Janneman Flake.

Ook is kopen van Pijpen en toebehoren voor mij een nieuwe verslaving geworden en heb er nu bijna 10 en nog wat lege stoeltjes over .
Ook zie ik de Prf pijp met grote ogen tegemoet en mijn nieuwe Churchwarden bevalt erg goed.
Kan elke dag niet wachten tot ik er weer lekker mee kan zitten .
Dit is het denk ik wel zoon beetje voor nu en denk zelf dat het een best verhaal is geworden zo bij elkaar.

Bedankt allemaal voor de goede tips en welkoms hier, geeft je toch wel een speciaal gevoel .
De Groeten en tot een volgende Meet

Stoker // Nando
Laatst gewijzigd door Stoker op 20 sep 2016 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=48&t=9841

The_Undertaker
Administrator

Re: De Start Van mijn Pijprokend Avontuur

Berichtdoor The_Undertaker » 20 sep 2016 18:23

Leuk om te lezen! :D
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Contacteer:

Berichtdoor top » 20 sep 2016 18:32

Leuk verhaal zeg...

Zou men tijdens het roken nou beter de as er uit kunnen kieperen af en toe? Of is het beter deze als deklaagje op de tabak te houden...

wiele

Berichtdoor wiele » 20 sep 2016 19:22

@top: dat is een beetje eigen voorkeur. Meestal laat ik het zitten.

Maar nu weer in topic! Mooi verhaal en wel wat herkenbaar. Buiten het feit dan dat ik niet iemand op tv zag roken maar live bij mij in de tuin. :mrgreen:

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 20 sep 2016 19:34

wiele schreef:@top: dat is een beetje eigen voorkeur. Meestal laat ik het zitten.

Hier idem, ligt aan verschillende factoren. Soms laat ik het zitten, soms aai ik er met de priem over om het er vervolgens af te kiepen.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Stoker
Contacteer:

Berichtdoor Stoker » 20 sep 2016 20:08

top schreef:
Zou men tijdens het roken nou beter de as er uit kunnen kieperen af en toe? Of is het beter deze als deklaagje op de tabak te houden...

Ik laat het vaak zitten en stamp het beetje aan met de tamper .. dat is nu juist waar ik hem voor gebruik ..

The_Undertaker schreef:
Hier idem, ligt aan verschillende factoren. Soms laat ik het zitten, soms aai ik er met de priem over om het er vervolgens af te kiepen.

Zal dat zeker ook eens proberen kijken hoe het verschild van elkaar ..

Want heb het gevoel dat soms door de as het pijp filtertje wel eens vestopt

jongeman

Berichtdoor jongeman » 20 sep 2016 20:23

Een enorm fijn verhaal om te lezen.
Ik zou zeggen genieten van wat nog Komen zal.

:sherlock:
While I smoke my pipe, I am at my best. ;p

Tobias Tobit

Berichtdoor Tobias Tobit » 20 sep 2016 21:15

Ik stort meestal halverwege de ketel de losliggende as eruit. Heb ik ooit ergens een keer in een instructie-filmpje van een oud Engels mannetje gezien. Weet niet of het echt voordelen bied maar het is meer een soort gewoonte geworden. Ook helpt het om goed te kunnen zien of je tabak nog egaal brand.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 21 sep 2016 10:47

Ha, een mooi verhaal Stoker, dank!

Janno
Contacteer:

Berichtdoor Janno » 21 sep 2016 12:06

Leuk verhaal Stoker. Merci.
De wereld gaat aan vlijt ten onder

Lonny

Berichtdoor Lonny » 21 sep 2016 12:07

Zo is het, een leuk en waarschijnlijk voor velen herkenbaar verhaal.

NoneNicer

Berichtdoor NoneNicer » 21 sep 2016 14:53

Leuk dat je dit wilde delen, herkenbaar op vele punten! Ik vind het vooral mooi om mee te maken dat sites als YouTube en dit forum zoveel toevoegen in de opbouw van ervaring. In mijn studententijd was er wel YouTube maar geen filmpjes van pijprokers, laat staan het forum. Dat maakt het des te mooier dat de grote hoeveelheid kennis juist de enthousiastelingen makkelijk bereikt.

Ga vooral door met genieten!

Over de as uitkloppen: doe wat je fijn vindt. Het overkomt me soms dat as de zaak verstopt, op andere momenten is het nou net weer een mooie gloed verdeler. Meestal laat ik het dus zitten, maar bij het moeten 'resetten' van een pijp als deze blijft uitgaan, klop ik hem leeg qua as en roer een beetje door het restant tabak als dit niet meer goed trekt. Dan steek ik het nog eens aan, maar voorzichtig; het kan wat zuur zijn vanwege vocht, kan as opzuigen het kanaal in vanwege roeren etc. (Misschien moet ik niet te zuinig zijn met tabak ;))

Bommel

Berichtdoor Bommel » 25 sep 2016 18:53

Leuk te lezen dat de reis van pijproken al begonnen was voor dat het werkelijk begon.
Mooi verhaal.
Afbeelding

TommyLF

Berichtdoor TommyLF » 29 sep 2016 20:59

Welkom in de wereld van de PKZ en de TKZ ;-) Bovenal have fun met genieten...
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

Marielle32

Berichtdoor Marielle32 » 30 sep 2016 19:42

Heel mooi verhaal en hilarisch filmpje ! Ik lag echt dubbel !
Afbeelding

Stoker
Contacteer:

Berichtdoor Stoker » 30 sep 2016 20:00

Marielle32 schreef:hilarisch filmpje ! Ik lag echt dubbel !

Its a Porsche hot bit goes in the back XD

Marielle32

Berichtdoor Marielle32 » 30 sep 2016 20:02

=D> :D

Stoker schreef:
Marielle32 schreef:hilarisch filmpje ! Ik lag echt dubbel !

Its a Porsche hot bit goes in the back XD
Afbeelding

Terug naar “Startersverhalen”