Ervaringen van beginnende pijprokers

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Ray

Ervaringen van beginnende pijprokers

Berichtdoor Ray » 27 dec 2015 23:40

Ik ben nu sinds enkele weken lid op dit forum en heb al aardig wat opgestoken :D
Wat ik vooral heb geleerd is dat er nog zoveel meer te leren is ! Ik zag in het begin de bomen door het bos niet meer.... zoveel soorten pijpen, zoveel tabakken, zoveel combinaties... en zoveel verschillende meningen :shock: . Tja dan maar gewoon beginnen en uitproberen :B

Omdat ik vooral veel berichten zag van ervaren pijprokers en weinig berichten van startende pijprokers, leek het mij een idee om het topic 'startersverhalen' nieuw leven in te blazen. Dit in de hoop dat andere starters hun eigen ervaringen ook delen.

Welke pijp ?

Mijn 1e pijp is een Molina spigot geworden. Niet te duur (rond 60 euro) en voorzien van een 9mm filter. Ik ben er wel tevreden van tot nu toe. Mijn bedoeling is eerst een aantal modellen/soorten uit te proberen voordat ik een duurdere pijp ga aanschaffen.
Afbeelding

Daarna volgde een Corncob met een papieren 6mm filter. Dit omdat ik gelezen heb dat het een gemakkelijke pijp is voor beginners, weinig kost en niet hoeft ingerookt te worden. Klopt allemaal!
Afbeelding

Omdat een pijp na het roken ook moet rusten en ik nog wat andere modellen wil uitproberen, volgden daarna nog 2 pijpen van mr. Brog. Deze zijn goedkoop (rond 20 euro) en roken toch goed. Het werden een 'Kentucky' met 9mm filter en een 'Old army' met aluminium condenser. Beiden zijn gemaakt uit perenhout ipv bruyere.
Afbeelding
Afbeelding
De Kentucky is momenteel mijn favoriete pijp. Weegt weinig, ligt goed in de hand en de mond en rookt zeer fijn. De old army is voorzien van een dekseltje op de ketel en is handig tijdens wandelingen met al dan niet veel wind. In tegenstelling tot sommige meningen op het forum, bevalt de aluminium condenser goed. Zelf heb ik geen last van pruttelen en de teer wordt er toch wat uitgehaald.

Recent heb ik nog een 2dehands 'Big Ben Caledonia' aangeschaft na een tip van een forumlid. (nog geen foto). Na het grondig reinigen met alcohol heb ik deze nog maar 2x gerookt. Nog te weinig voor een mening.

Welke tabak?

Bij de Molina pijp werd mij als starter Alsbo Gold aangeraden. Een zachte tabak met een vanille geurtje. Niet slecht om te oefenen en de pijpen wat in te roken, maar voor mij geen blijver denk ik.

Op het forum kwam ik regelmatig Neptune tegen. Deze werd als volgende aangeschaft. Succes! Een heerlijke tabak met een vol aroma. Er komen verschillende smaken boven en ik vind hem het lekkerste in mijn Kentucky. Vooral tijdens het 2de deel van de rooksessie.

Daarna Mac Baren Vanilla Toffee Cream aangeschaft. De tabak zelf ruikt zeer lekker en de roomnote wordt als aangenaam ervaren. Een milde smaak, maar ik bleef wat op mijn honger zitten. Ik had er zelf meer van verwacht met zo'n naam...

Vervolgens een pakje Amphora Full Aroma geprobeerd. Ook weer een zachte smaak, wat mij betreft wat vlak.

Laatste aanschaf is een pakje Troost Black Cavendish. Bingo! Dat is voor mij weer een voltreffer. Heerlijke volle smaak. Samen met Neptune is dit momenteel mijn favoriet. Misschien liggen de wat pittige tabakken mij meer.

Het roken zelf

Al zeg ik het zelf, maar het lukt aardig goed denk ik. In tegenstelling tot mijn teleurstelling zo'n 35 jaar geleden heb ik er plezier in en smaakt het nog goed ook. Geen gepruttel of gesis. Meestal maar 2-3 keer aansteken. De ketel wordt niet te heet, hooguit lauw tot warm. En drie kwartier tot een uur plezier, afhankelijk van hoe vol de pijp werd gestopt.
De filmpjes zijn hierbij zeker hulpvol geweest.

Hopelijk lukt het bij de andere starters ook naar tevredenheid !! Ik ben alvast benieuwd naar jullie ervaringen :D !
De sleutel tot geluk is tevredenheid.

kiske

Re: Ervaringen van beginnende pijprokers

Berichtdoor kiske » 28 dec 2015 00:53

Bijzonder leuk om te lezen dat je ontdekkingsreis zo'n fijne start kent!
Probeer later, als je dat wilt natuurlijk, ook zeker eens de tabakken zonder toevoegingen. Vele tabaksmixtures hebben van zichzelf al veel smaak. Sommige hebben van nature een zoete ondertoon en ook zijn er zoveel andere smaken te ontdekken in de verschillende tabakssoorten. Direct een sprong in het diepe en de meer speciefieke tabakken met veel burley, perique, latakia, lakeland of sigaarblad is niet nodig. Er zijn vele verschillende tabakken met verschillende gradaties van het percentage speciefieke tabakken. Ook een tabak die in flake- of plugvorm is kan je weer prettig verrassen.
De reis is eindeloos en in de huidige tijd waarin alles snel moet is het bijzonder prettig een reis te maken waarbij de reis belangrijker is dan de eindbestemming.

Geniet ervan!

kiske

Berichtdoor kiske » 28 dec 2015 09:49

Nog een toevoeging. Besef met al die nieuwe pijpen dat je ze eigenlijk nog aan het inroken bent. Het roken zal straks alleen maar prettiger, smakelijker en makkelijker worden wanneer in de pijpen een goede koollaag is gevormd. Dat beloofd nog wat meer genieten dus!

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 28 dec 2015 12:41

Leuk verslag en precies zoals je al aangeeft, je komt door
te doen erachter waar jouw voorkeur ligt.

Zoals Kiske al aangeeft zie het niet als een opgave.

Ray

Berichtdoor Ray » 28 dec 2015 14:35

Bedankt voor de tips en aanmoedigingen !

Ray

Berichtdoor Ray » 28 dec 2015 16:19

Zijn er nog recente starters die ervaringen willen uitwisselen ?

Wees niet bang, je wordt hier niet afgebrand :D

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 28 dec 2015 18:47

Goed plan en een mooi stuk Ray! Hopelijk laten meer mensen van zich horen!

Bommel

Berichtdoor Bommel » 28 dec 2015 21:18

Goed verslag Ray en stapje voor stapje op reis.
Afbeelding

Toon

Berichtdoor Toon » 28 dec 2015 21:26

Dat is een mooi begin. Een goede start leidt tot een goed vervolg.
Leuk te lezen.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Quirinus

Berichtdoor Quirinus » 04 mar 2016 05:55

Ik ben sinds enkele dagen weer begonnen met het pijproken.
Het is voor mij een jaar of 50 geleden dat ik mijn laatste pijp heb gerookt.
Ik heb een starten set aangeschaft en deze bevalt mij prima deze pijp.
Wat mij meteen opviel was geen gepruttel en ook geen scherpe smaak.
Bij deze pijp kreeg ik ook pijpfilters en dit was voor mij nieuw,maar ik vind het een hele verbetering en draagt bij aan aan de rook sensatie.
Maar wanneer moet je het filter eigenlijk vervangen.

Mikali

Berichtdoor Mikali » 04 mar 2016 06:04

Ik vervang het filter na elke rookbeurt.
Anderen gebruiken hem een paar keer, dat is persoonlijke voorkeur.
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Marielle32

Berichtdoor Marielle32 » 04 mar 2016 12:49

Ik ben ook alles behalve een veteraan in het pijproken. Ik heb het afgelopen jaar niet gerookt door zwangerschap (ja je leest het goed ,vrouw dus) en omdat ik er daarna de rust niet voor had. Hopelijk wordt het dit weekend nog een beetje droog dan wil ik voor het eerst weer een pijpje opsteken. Ik ben een zoetekouw en heb een hekel aan scherp en vind vooral flakes erg lekker zacht roken bv. Black vanille flake of rose en crown. Maar wie weet is mijn smaak inmiddels veranderd ?
Afbeelding

Bommel

Berichtdoor Bommel » 04 mar 2016 16:32

Marielle32 schreef:Ik ben ook alles behalve een veteraan in het pijproken. Ik heb het afgelopen jaar niet gerookt door zwangerschap (ja je leest het goed ,vrouw dus) en omdat ik er daarna de rust niet voor had. Hopelijk wordt het dit weekend nog een beetje droog dan wil ik voor het eerst weer een pijpje opsteken. Ik ben een zoetekouw en heb een hekel aan scherp en vind vooral flakes erg lekker zacht roken bv. Black vanille flake of rose en crown. Maar wie weet is mijn smaak inmiddels veranderd ?

Misschien een Latakia Girl geworden. :shock:
Afbeelding

Marielle32

Re: RE: Re: Ervaringen van beginnende pijprokers

Berichtdoor Marielle32 » 04 mar 2016 20:29

Bommel schreef:
Marielle32 schreef:Ik ben ook alles behalve een veteraan in het pijproken. Ik heb het afgelopen jaar niet gerookt door zwangerschap (ja je leest het goed ,vrouw dus) en omdat ik er daarna de rust niet voor had. Hopelijk wordt het dit weekend nog een beetje droog dan wil ik voor het eerst weer een pijpje opsteken. Ik ben een zoetekouw en heb een hekel aan scherp en vind vooral flakes erg lekker zacht roken bv. Black vanille flake of rose en crown. Maar wie weet is mijn smaak inmiddels veranderd ?

Misschien een Latakia Girl geworden. :shock:

Mijn ervaring met Latakia was niet negatief dus wie weet ?
Afbeelding

Contacteer:

Berichtdoor top » 02 aug 2016 13:44

Hallo Ray,

Plezierig je "start"-verhaal te lezen...

Hieronder het startpakket van onder getekende.

Een gasmasker voor de in huis aanwezige antirokers; een Action asbak met een stukje kurk er in geplakt; een pijp van het merk Angelo; en een 2 soorten tabak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het roken gaat me niet onaardig af, het geduld van een sigarenroker komt hier goed bij van pas. Een slurpje uit de pijp is ook niet zo erg als je wel eens het laatste stukje sigaar pruimt. De smaak is al best aardig en een keer of 3, 4 aansteken noodzakelijk.

Al met al een vredige bezigheid.

Gegroet, Robin

Geoff

Berichtdoor Geoff » 02 aug 2016 14:48

Goed begonnen is half gewonnen! :wink:
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

L.deJong
Contacteer:

Berichtdoor L.deJong » 02 aug 2016 20:48

Ik wil de beginnende pijproker nog iets op het hart drukken!
Niemand weet het, maar ik doe deze vakantie vrijwilligers werk bij een kringloop winkel.
Omdat ik ook in een mannenkledingzaak werk, mag ik het hele mannenkleren-hoekje opnieuw inrichten etc. etc.
Hoe dan ook, er staat altijd veel leuks in de winkel, en ik ben dus altijd opzoek naar leuke hebbedingetjes.
Wat ziet mijn oog: enkele prachtige pijpjes, kon niet zo goed zien wat voor, maar ze zagen er op eerste gezicht heel leuk uit.
Na mijn collega gevraagd te hebben de vitrine kast (!) te openen, kom ik tot de conclusie dat het om een mandjes pijp gaat.
En dat de pijp ook nog, qua ketel betreft, in zeer slechte staat verkeerd. Ik kijk op het prijskaartje... wat ziet mijn oog een prijs van 19,95!!!
ik leg de pijp terug, ik pak de volgende een Lindbergh Metalique met een wel erg verrotte kop...durven ze ook nog eens 12,50 euro voor te vragen.
Ik vertel tegen mijn collega: 'deze prijzen gaan jullie hier nooit voor krijgen', waarop ze mij verteld dat er enkele studenten een paar weken geleden ongelofelijk veel pijpjes hebben opgekocht... en die zagen er ook allemaal zo uit...volgens mij begint er iets helemaal verkeerd te lopen.
Een naar gevoel bekroop mij: wat als die studenten er ook daadwerkelijk uit gaan roken en de meest nare pijprook-ervaring ooit krijgen, en vervolgens er weer mee stoppen?

Hoe dan ook, beginnende pijproker let op wat je koopt en do your research.
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Terug naar “Startersverhalen”